verslavingszorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Islien

verslavingszorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:31

Hoi!

Ik zit nu in 2e klas havo-d en moet nu keuzes gaan maken omdat
er een kans is dat ik na de zomervakantie op de school blijf waar ik nu zit om mavo te doen.
Daarna kan ik gelijk niveau 4 doen in 2 jaar en dan op mijn 18e eventueel beginnen aan mijn hbo diploma.

Ik heb zoals vele denk ik wel best moeite met keuzes maken, het wisselde ook heel vaak bij mij.
Maar sinds een paar maanden weet ik zo goed als zeker wat ik wil,
ik wil graag verslavings zorg doen, in en rond om afkickklinieken.
Het heeft ook een reden waardoor ik mij zo erg aangetrokken voel tot dit 'beroep'

Ik hoor vaak van mensen dat je stevig in je schoenen moet staan, psychisch goed moet zijn en goed knoppen om moet kunnen zetten.
Hier heb ik het ook met me ouders over gehad en aangezien ik best wat dingen heb gezien en mee gemaakt en ik kan er wel mee om gaan.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dit doen of gedaan hebben.. (mag ook via pb) dit helpt mij denk ik ook heel erg.
hebben jullie tips? ook qua studie etc

alvast bedankt! (:
Laatst bijgewerkt door Islien op 26-04-15 22:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Rofah

Re: verslavings zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:36

Met een.mavo diploma een MBO 4 halen in 2 jaar tijd, weet je dat zeker?
En als je uiteindelijk HBO wilt doen waarom maak je dan niet netjes je havo af?

Het is nogal een specifieke sector waar je je op wilt richten en de kans is aannemelijk dat het nog kan veranderen. Mijn tip dan ook om een zo'n breed mogelijk profiel te kiezen.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:39

Rofah schreef:
Met een.mavo diploma een MBO 4 halen in 2 jaar tijd, weet je dat zeker?
En als je uiteindelijk HBO wilt doen waarom maak je dan niet netjes je havo af?

Het is nogal een specifieke sector waar je je op wilt richten en de kans is aannemelijk dat het nog kan veranderen. Mijn tip dan ook om een zo'n breed mogelijk profiel te kiezen.

Als ik nu mijn mavo haal krijg ik versnelt traject op niveau 4 mbo
ik ga waarschijnlijk ook gewoon mijn havo afmaken .. maar er is altijd een kans dat
ze mij op mavo zetten, vandaar

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:40

Met MBO verpleegkunde kan je ook goed terecht in de psychiatrie en verslavingszorg. Mogelijk is dat ook nog een optie?

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:46

Arisca2005 schreef:
Met MBO verpleegkunde kan je ook goed terecht in de psychiatrie en verslavingszorg. Mogelijk is dat ook nog een optie?

Ik heb me er nog niet echt in verdiept verder, maar ik denk dat dat dat idd wel n optie is :j

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 18:44

Niemand meer? :(

Eliana

Re: verslavingszorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:16

Verder vragen ze in de verslavingszorg meer HBO mensen als MBO mensen. ik heb SPH gedaan en een hoop klasgenoten werkten/werken ook in de verslavingszorg.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 19:23

Eliana schreef:
Verder vragen ze in de verslavingszorg meer HBO mensen als MBO mensen. ik heb SPH gedaan en een hoop klasgenoten werkten/werken ook in de verslavingszorg.

Daarom ga ik ook HBO doen (:

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:24

Wat Eliana zegt klopt, over het algemeen werken er meer HBO opgeleiden in de verslavingszorg (of in ieder geval in dat soort takken van de psychiatrie).

Verder is dit echt een hele kleine doelgroep, en zou ik me als ik jou was niet teveel richten op één specifieke doelgroep omdat je dan imo minder open staat voor ervaringen op andere gebieden.
Zelf vind ik deze kant van de psychiatrie erg interessant (en loop ik op dit moment in de forensische psychiatrie waar ook veel verslavingsproblematiek heerst), maar heb ik óók de VGZ en het onderwijs gezien. :) En dat heeft me ook hele waardevolle kennis opgeleverd.

Welke HBO opleiding wil je doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:24

Als je zou kunnen, zou ik verpleegkunde aanraden. Mocht de verslavingszorg toch niet echt jouw ding zijn, kun je zo ergens anders aan de bak :)

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 19:37

Ik weet nog niet welke opleiding ik ga doen, vandaar ook dit topic

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:41

Dan zou ik daar eerst maar naar gaan kijken, en je niet teveel richten op enkel de verslavingszorg :) Dan kijk je met oogkleppen en zie je dus ook een hoop andere leuke dingen niet.
Je kunt bijv. SPH, verpleegkunde of iets dergelijks gaan doen. Dat zijn algemene zorgopleidingen waar je eventueel wel de verslavingszorg mee in kunt. Maar nogmaals, het is maar een kleine doelgroep.. Ze zoeken dus ook niet zoveel mensen en het is lastig om er binnen te komen.

Wat betreft je profielvakken; Biologie, natuurkunde en scheikunde (met name biologie) zijn wel handig voor zorgopleidingen.

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:44

Ik doe sociaal maatschappelijk dienstverlener op niveau 4, ook erg interessant. Je hebt hier met verschillende doelgroepen te maken o.a. ook verslaafden

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:53

Ik werk zelf nu ruim 10 jaar in de verslavingszorg, met als opleiding HBO-MWD.
Het klopt dat er inderdaad meer HBO-ers dan MBO-ers werken, maar de trend is dat veel HBO functies worden afgebouwd en, waar mogelijk, HBO-ers vervangen worden door MBO-ers. Ik zou, als ik jou was, in ieder geval niet voor MWD of SPH kiezen. Daar is op dit moment heel moeilijk werk in te vinden.
De instelling waar ik voor werk heeft ook een Maatschappelijke Opvang en in die sector moeten voor 2017 10.000 banen geschrapt worden.
Ik denk dat ik nu eerder zou kiezen voor verpleegkunde. En als jouw interesse daar ligt, stage lopen in de psychiatrie of verslavingszorg. Veel verslaafden hebben een psychiatrische achtergrond en veel psychiatrische patiënten zijn tevens verslaafd. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar het is wel een combinatie die je veel ziet.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:54

misschien kan je eerst
MBO Verpleegkunde gaan doen en dan HBO verpleegkunde als je dat wilt? (er is toch een mbo verpleegkunde :o :+ )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:56

Voordeel is als je mbo V gaat doen en afrond, je hbo V verkort kan doen.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:26

Hmm oke (:
Ik heb ook veel mensen om me heen gehad die verslavingen hadden (in dit geval waren het druggs)
Ben ook al aantal keer in afkick kliniek geweest voor bezoek, dit sprak mij toch wel erg aan om het maar zo te zeggen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:36

Er valt binnen de verslavingszorg op zo veel verschillende wijzen te werken. Zo studeer ik zelf ergotherapie, waar je ook deze sector mee in zou kunnen (als er al een baan vrij komt ;) ). Onderzoek eens welke mogelijkheden er allemaal zijn, verdiep je eens in die vakken. Wellicht zit er iets tussen wat je aanspreekt, én waarmee je de verslavingszorg in kunt als je dat tegen die tijd nog steeds wil.