Potver, plotse studiekeuze twijfels..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Potver, plotse studiekeuze twijfels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 13:00

Al twee jaar lang wist ik het zeker: Ik wil naar het Groenhorst in Barneveld, opleiding dierverzorging doen, niveau 4.

Dus ik was met aanmelden ook lekker vroeg en laatst nog mijn intake gesprek gehad, waarbij ik na een test zelfs te horen zit dat ik kwa kennis ver boven niveau 4 zit. (Blijkt ook uit recente cijfers)

Over twee weken beginnen de examens dus voor de laatkomers betekend het ook dat ze vaart moeten maken met het aanmelden bij een MBO school. Ik maakte me verder nergens zorgen over, alles was geregeld. Ben twee keer bij het groen horst wezen kijken en voelde me er goed bij.

Tot gisteravond..
Het was me nog nooit opgevallen, maar ik kwam erachter dat er ook iets bestaat als een opleiding 'eco en wildlife'. Dit gaat dus meer over wilde dieren, maar ook het ecosysteem en culturen. Continue buiten bezig zijn, terwijl dat met dierverzorging niet zo is. Want, de dieren zijn toch vermenselijkt en kunnen binnen gehouden worden.
Toen bedacht ik me.. Dat wil ik helemaal niet! Ik wil lekker buiten zijn, bezig zijn, talen en culturen leren, reizen, maar ook bezig zijn met dieren.

Zo heb ik me vanmiddag aangemeld bij het Helicon in Velp voor de opleiding eco en wildlife niveau 4. Net optijd, want ze konden alleen garanderen dat je in een klas kwam en alles geregeld is als je je aangemeld hebt voor 1 mei.

Halverwege mei krijg ik te horen of ik aangenomen ben bij het groenhorst en hopelijk krijg ik binnenkort bericht dat ik naar het helicon mag komen voor een intake.

Maar.. Wat nou als ik niet aangenomen word bij het helicon? En wat als ik bij beide aangenomen word, hoe maak ik dan het definitieve besluit?

Allereerst bedankt voor het lezen, en ik hoop eigenlijk dat er wel meerdere mensen zijn die nu ineens beginnen te twijfelen, of dat er mensen met tips zijn. Het word allemaal wel even hectisch zo :=

Evelijn

Re: Potver, plotse studiekeuze twijfels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:05

Even rustig ademhalen ;) Je hebt het prima gedaan... je staat ingeschreven voor beide.. dus je kan ook gewoon een keuze maken (of de keuze wordt voor je gemaakt)
Dat je nu twijfelt omdat je een andere opleiding hebt gevonden die je niet kende en wel heel interessant lijkt... dat is niet zo vreemd... je had in je hoofd dat je naar de Groenhorst ging... en nou weet je niet meer of je dat wel wil en of de opleiding op Helicon niet veel passender is. Je staat nu bij beide aangemeld... dus zou het even afwachten tot je intake bij Helicon ook heb gehad en daar rond heb kunnen kijken.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 13:08

Zo erg stress en is het natuurlijk ook weer niet, maar ik heb wel weer zoiets van, is het niet een te snelle keuze? Wat als ik naar het helicon ga, maar dat is het m toch niet helemaal? Lijkt me een beetje poedersuiker namelijk :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:11

Prima gedaan toch? :) Je hebt nu keuze tussen beide!

Hier is het vergelijkbaar gelopen, ik twijfelde tussen psychologie en geschiedenis. Lessen mee gaan volgen, open dagen, cursussen ingekeken. Twee weken voor de deadline heb ik me ineens ingeschreven voor biologie :+ Ook ineens die "help, wat wil ik" en een vriend die zei "ik heb je altijd wel biologie zien doen". (Oh wat heb ik die vriend vervloekt daarna, want het was een worsteling, maar toch ook wel erg dankbaar nu! Biologie wou ik inderdaad al doen sinds 'k erg klein was, maar is tijdens het middelbaar naar de achtergrond gegaan)

Weet je iets over baankansen bij de twee opleidingen? Dat kan je misschien helpen in je keuze.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:12

Maar dat kan ook bij het Groenhorst ... dat je na tijdje denkt.. dit is het toch niet. Je kan de toekomst niet voorspellen. Misschien je nog iets meer inlezen in wat de opleiding op Helicon biedt dan weet je beter waarvoor je kiest.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:14

En al kies je verkeerd, je bent nog jong. Zie dat je 16 bent, dan is een opleiding kiezen erg pittig.
Ook ik heb 1x verkeerd gekozen, de PABO, wilde ik al doen sinds ik 4 jaar was.
En toen van kinderen naar computers geswitcht. Tja, doet wel even zeer in je portemonnee maar zit nu in ieder geval goed.

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:14

Ik ken het precies,

Over 2 weken ook examens en wil al vanaf groep 8 naar het groenhorst college in barneveld om de Paardenhouderij opleiding te doen.
Nu begin ik toch te twijfelen of dit echt is wat ik mijn hele leven wil gaan doen. Maar ik zou ook echt niet weten wat ik anders zou willen doen.

Ik denk dat jouw keuze goed is om voor allebei in te schrijven dan kan je straks kiezen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:20

Maak gebruik van je intake bij Helicon ;) Het is voor degene die jouw intake doet, goed om te zien dat je echt nadenkt over je toekomstige opleiding en vragen stelt. Daarmee zet je dus een goed beeld van jezelf neer, maar door vragen te stellen kun je ook voor jezelf meer duidelijkheid krijgen of de opleiding echt is wat je wilt en echt bij je past.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:51

haha hier iemand die daar naar 1,5 week pas achter kwam. Maar je kan je tot 1 oktober gewoon nog laten inschrijven ;) Dus ik kon nog snel van school en opleiding wisselen :P

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 17:57

Solleke_Noah schreef:
Prima gedaan toch? :) Je hebt nu keuze tussen beide!

Hier is het vergelijkbaar gelopen, ik twijfelde tussen psychologie en geschiedenis. Lessen mee gaan volgen, open dagen, cursussen ingekeken. Twee weken voor de deadline heb ik me ineens ingeschreven voor biologie :+ Ook ineens die "help, wat wil ik" en een vriend die zei "ik heb je altijd wel biologie zien doen". (Oh wat heb ik die vriend vervloekt daarna, want het was een worsteling, maar toch ook wel erg dankbaar nu! Biologie wou ik inderdaad al doen sinds 'k erg klein was, maar is tijdens het middelbaar naar de achtergrond gegaan)

Weet je iets over baankansen bij de twee opleidingen? Dat kan je misschien helpen in je keuze.

De baan kansen voor beide opleidingen zijn minimaal, maar erna zou ik graag willen doorstuderen, een HBO docenten opleiding of toegepaste biologie :)

Maar ik zit nu ook zo met van, mocht ik toch voor het helicon kiezen, gewoon als een super snelle keuze zonder er echt over na te denken, maar wat nou als het nou echt sh*t is? Ik heb namelijk geen zin om halverwege het jaar te switchen. :=

En gelukkig ben ik niet de enige dus :=

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 11:35

Voor de gene die nog benieuwd zijn:
Bij Barneveld ben ik aangenomen voor een niveau 4 opleiding en eind mei heb ik een intake bij het Helicon, word ik daar nog aangenomen gaat het lastig worden vrees ik :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:38

Nee hoor. Neem je tijd :) Ik zou persoonlijk die tweede ook leuker vinden, maar ik vind wilde dieren nou eenmaal fantastisch <3 Denk er over na, schrijf eea op, lees nog eens wat door.... ook als je er niet bewust aan denkt ben je aan het verwerken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:41

Ik wil je 1 ding meegeven in je keuze.

Ik heb ook de MBO dierverzorging gedaan,slechte keuze geweest want werk is er niet in.

Verstandig om op 2 opleidingen in te schrijven.

ben benieuwd wat het word!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:46

Heey ik doe zelf ook helicon alleen dan op de Groene Campus in Helmond.

Ik weet natuurlijk niet of dat bij iedere Helicon school het zelfde is maar bij mij op school krijg je de eerste 2 jaar gemixt les en krijg je in principe hetzelfde als bij dierverzorging van Barneveld, het eco en wildlife gedeelte komt bij mij pas aan bod als je in je derde (je laatste) jaar zit dus houd daar rekening mee dat je de eerste 2 jaar gewoon ook over honden katten paarden reptielen en vissen les krijgt, en dus echt niet alleen over eco en wildlife. Ik dacht dit zelf namelijk ook alleen dan met Handel en dier, maar ik zit gewoon bij mensen in de klas die eco en wildlife willen gaan doen en derde jaar krijgen wij pas als keuze vak gesplitst les..