.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-26 02:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:30

Dat eerste punt wordt moeilijk op hoger niveau, daarnaast is er meestal geen droog brood te verdienen helaas.

Wat vind je leuk qua vakken op school?
Misschien kun je kant van diergeneeskunde op kijken?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:31

Ik raad het je af om iets met paarden te gaan studeren. Daar is nauwelijks werk in te vinden. Zeker als je gymnasium doet, heb je heel veel mogelijkheden die je een beter toekomstperspectief kunnen bieden. :)

Ik zou kijken wat je leuk vindt. Als je heel erg van talen en geschiedenis houdt, zou ik een maatschappijrichting kiezen. Als het je niet uitmaakt en natuurkunde en biologie (en eventueel scheikunde) goed gaan, zou ik eerder voor één van de twee natuurprofielen gaan. Daar kan je namelijk elke studie mee doen - ook maatschappijstudies - terwijl je met een maatschappijprofiel bijvoorbeeld geen geneeskunde of biomedische wetenschappen kunt gaan doen. :)

Wat je wilt worden is nu nog niet zo heel belangrijk... Zeker als je straks universiteit gaat doen, word je redelijk breed opgeleid en kan je beter globaal kijken wat je wilt.
Laatst bijgewerkt door Littera op 14-04-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:32

Of Dierwetenschappen (Wageningen Universiteit), of Dier- en Veehouderij (of soortgelijk) (HAS hogeschool, Van Hall, CAH Dronten).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:34

Ik zou de paarden laten varen; sportrichting is mbo en daar heb je geen opleiding voor nodig; gewoon klap geld, goede instructie en een taxi. Om instructeur te worden kun je prima Orun cursussen volgen; heb je ook geen hbo voor nodig,

Paarden mooi als hobby houden ;) of je moet 70 uur keihard werken om je lijf te slopen als stalknecht voor een minimum loon. Wil je geld verdienen? Sla de paarden dan over.

Als je zou kunnen is de richting N&G wel een hele brede! Fysiotherapie op hbo niveau is misschien wel iets, kun je eventueel ook nog iets met paarden doen (dus of paardenfysio of revalidatie mbt van paard).

Kies nu iig breed met biologie en nask in je pakket: daar ligt je kracht :) en daar kun je heel veel richtingen mee op! T is nu makkelijker om dat nu erbij te pakken, dan dat je straks 18 bent en erachter komt dat de studie die je wilt doen scheikunde vereist.

kevertje04

Re: Welke richting moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:39

Ik denk dat jij wel thuis zit in de NG/NT richting. Dus NG met natuurkunde of NT met bio. Als extra vak kun je er dan misschien economie bijnemen. Met NT met bio en eco heb je een heeel brede studiekeuze :j

anniekow

Als ik het zo lees (goed in biologie en natuurkunde) zou ik natuur gezondheid of natuur techniek kiezen. Vind je de biologie kant leuker zou ik gaan voor NG en als je scheikunde/natuurkunde leuker vindt zou ik kiezen voor NT. Je kan ook allebei de pakketten kiezen.

Qua studierichting heb je nog een paar jaar om na te denken. Ik zou inderdaad, zoals er hier al meer zeggen, niks met paarden gaan doen i.v.m. de beperkte hoeveelheid beschikbare banen.

Dier- en veehouderij is een vrij economisch gerichte opleiding en dat moet je liggen. Toegepaste biologie kan ook met dieren zijn, maar is meer gericht op de biologie dan op de economie. Toegepaste biologie is een HBO opleiding op de HAS.

Anoniem

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-26 02:24, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:42

Nee, diergeneeskunde is gericht op het beter maken van dieren (of lijden te beperken), dierwetenschap is gericht op onderzoek naar dieren. Dus dierwetenschap: 'wat is de reden waarom bepaalde vogels uitsterven' en diergeneeskunde: 'die vogel is ziek, hoe kan ik die vogel beter maken?' Of met dierwetenschap houdt je je bezig met de voedselproductie; hoe kun je effectief vis kweken?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:43

Wiskunde is helaas verplicht, I know the feeling :') Ik heb zelf natuur techniek & gezondheid gedaan en ben heel tevreden dat ik die keuze heb gemaakt toen. Het is heel breed. Uiteindelijk ben ik trouwens een totaal andere studie gaan doen dan ik in de 2e/3e klas voor ogen had. Misschien handig om rekening mee te houden :) Je zou ook NT&G kunnen doen met als keuzevak aardrijkskunde? Dan heb je alle vakken die je leuk vind.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:43

Citaat:
Littera schreef:
Ik raad het je af om iets met paarden te gaan studeren. Daar is nauwelijks werk in te vinden. Zeker als je gymnasium doet, heb je heel veel mogelijkheden die je een beter toekomstperspectief kunnen bieden. :)

Ik zou kijken wat je leuk vindt. Als je heel erg van talen en geschiedenis houdt, zou ik een maatschappijrichting kiezen. Als het je niet uitmaakt en natuurkunde en biologie (en eventueel scheikunde) goed gaan, zou ik eerder voor één van de twee natuurprofielen gaan. Daar kan je namelijk elke studie mee doen - ook maatschappijstudies - terwijl je met een maatschappijprofiel bijvoorbeeld geen geneeskunde of biomedische wetenschappen kunt gaan doen. :)

Wat je wilt worden is nu nog niet zo heel belangrijk... Zeker als je straks universiteit gaat doen, word je redelijk breed opgeleid en kan je beter globaal kijken wat je wilt.

Ja ik snap dat het nu nog niet zo belangrijk is, maar als ik dan het verkeerde pakket heb gekozen vind ik ook zo zonde. Ik las nu wel in je bericht dat je met de natuurprofielen veel kan, dan kan ik misschien die richting wel kiezen.

Toen ik nog op de middelbare school zat, hing er een kaart in de gang met elke studie die je in Nederland kon doen en met welke profielen je werd toegelaten. Ik kan hem met google niet vinden, maar misschien heeft jouw school ook wel zo'n kaart. Je kunt er altijd naar vragen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:44

Decaan kun je ook even langsgaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:45

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-26 02:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:45

En ik bedenk me ook dat er in elk geval een paar jaar geleden een speciale test voor bestond. Als het goed is, ga je het er in je derde jaar sowieso over hebben met je mentor. :) Maar anders kan je ook nog bij de decaan vragen of jouw school een speciale test aanbiedt. Dan toetsen ze verschillende vaardigheden, zoals taalgevoel en ruimtelijk inzicht, en krijg je daarna een gericht advies.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:49

Even een aanvulling op vuurneon: dierwetenschappen is naar mijn mening ook veel maatschappelijker gericht. Diergeneeskunde is het genezen van dieren op meestal kleine schaal (dus direct contact met de dieren) en dierwetenschappen houdt zich bezig met landelijke onderzoeken en vraagstukken.

Maar ik zou me nu nog helemaal niet druk maken om die studiekeuze als ik jou was. Daar krijg je in de 4e, 5e en 6e klas genoeg tijd voor. Zoals hierboven al gezegd: misschien ga je wel iets heel anders doen dan je nu voor ogen hebt. Ik heb de fout gemaakt om me twee jaar lang vast te klampen aan één studie om er vervolgens achter te komen dat dat helemaal niet bij mij paste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:52

Ik zou hier nog lang niet aan beginnen te denken! Beetje rondkijken is leuk, maar in de 3e verandert er een heleboel qua vakken. :j Het kan opeens zijn dat bepaalde vakken je niet meer trekken, en anderen juist meer. Zodra je in de 3e komt wordt je helemaal begeleid. Ik zou me er nog niet druk om maken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:55

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-26 02:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:57

gabixcoen schreef:
Deetjeeuh schreef:
Ik zou hier nog lang niet aan beginnen te denken! Beetje rondkijken is leuk, maar in de 3e verandert er een heleboel qua vakken. :j Het kan opeens zijn dat bepaalde vakken je niet meer trekken, en anderen juist meer. Zodra je in de 3e komt wordt je helemaal begeleid. Ik zou me er nog niet druk om maken. ;)

Ja, daarom ben ik het ook een beetje aan het vragen, ik weet dat alles gaat veranderen. Maar mijn passie blijft paarden dat weet ik zeker. Daarom vroeg ik ook of daar wat mee te werken was, maar dat blijkt dus allemaal minder dan gedacht. :\

Hier op bokt ben je echt niet de enige met een paarden passie. :D Maar van hoeveel mensen is het nou hun werk?

Wat ik je zou aanraden is volgend jaar een profiel kiezen van de vakken die je bevallen, zodra je dat hebt gedaan kijken naar opleidingen. Met het geld dat je met een leuke én goed betaalde baan verdiend koop je een paard om je passie op uit te oefenen. :D Kan je er nog mee doen wat je wilt!

In de paarden werken lijkt nog zo leuk, maar veel doen zal het uiteindelijk niet zijn...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:00

Ik wilde ook graag in de paarden werken, maar met een gymnasium diploma moet je dat niet willen :+
Als het goed is krijg je vanaf volgend schooljaar begeleiding vanuit school zelf voor een profielkeuze. Wij zijn doodgegooid met begeleiding en studiekeuze dingen. Je kan ook via internet gratis studiekeuze tests doen, maar die zijn niet erg betrouwbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-26 02:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:07

Ach studiekeuzetests, als ik die echt moet geloven dan zou ik seksuoloog of vertaler moeten worden 8)7
Je interesse verandert nog wel de komende jaren. Ik heb jaren lang geroepen dat ik geneeskunde wilde doen. In de 5e klas heb ik dat laten vallen, absoluut geen geneeskunde voor mij. Gelukkig maar, want ik zou me daar echt niet op mijn plek voelen :n Paarden kan altijd nog!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:15

Over een tijdje ga je naar open dagen toe, proefcollege's kun je bijwonen en zo vorm je een steeds beter beeld welke richting je op wilt gaan.

Als ik jou hoor is N&G een zeer goede keuze en veel verder hoef je nog niet te kijken gelukkig!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:20

Ook al heb je een eigen trainingsstal en dure paarden wil dit zeker niet zeggen dat je dan geld heb. Je hebt het geld of je kan doen alsof je het geld hebt :')

Ik weet niet waar je woont maar hier in Utrecht kan je een studie diergeneeskunde doen via de uithof dierenkliniek (enorm groot). Dit is voornamelijk gericht op paarden. Ze hebben ook onderzoekspaarden waar les op gegeven word. Verder waken ze er over moederloze veulens en is alles wat je leert ook direct wat je kan zien in de praktijk.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:24

Je zou kunnen kijken of je de docentenopleiding paardenhouderij kunnen gaan doen dat is HBO Bachelor. Officieel heet het educatie en kennismanager paard op Stoas vilentum hogeschool.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:26

Even los van het paarden gebeuren, kies vakken waar je goed in bent maar ook vooral leuk vind.
Hoewel je nu denkt te weten wat je wil kan dat nog veranderen, kies dus zo breed mogelijk (door bv ook economie oid te kiezen naast exacte vakken).
Ik zou absoluut niet kijken naar de naam van het pakket (zeg niet dat je dat doet) maar puur naar de vakken die in het pakket zitten. Zo zijn er voor elk pakket een aantal vakken verplicht, kijk naar welke vakken jou het meest aanspreken. Ik weet van klasgenoten die zijn blijven zitten omdat ze op naam van het pakket kozen, nu het jaar over doen met een compleet ander pakket.