Gevangenen moeten betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chivanah

Gevangenen moeten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:51

Heyy,

Ik moet een betoog schrijven voor waarom ik voor ben dat gevangenen moeten betalen.
Ik heb nou al 3 argumenten, maar het moet een betoog van 7 á 10 minuten worden en daar ben ik nog lang niet :o
Ik moet voor het standpunt zijn, dus ik ben voor dat gevangenen moeten betalen.
Ik heb nou als argumenten:

-Het zou Nederland aardig wat geld besparen.
-Mensen denken wel 2x extra na of ze een misdaad begaan, aangezien ze moeten betalen en daarmee hoogstwaarschijnlijk een schuld op bouwen.
-Het is niet eerlijk tegenoverde hardwerkende mens die wel alles zelf moeten betalen.

Hebben jullie nog wat suggesties?
En mocht je nog commentaar hebben over mijn argumenten hier boven hoor ik het graag ;)
Laatst bijgewerkt door Chivanah op 14-04-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Re: Gevangenen moeten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:52

Maar moeten mensen van de lagere sociale klasse met weinig geld ook betalen dan volgens jou? Want van een kale kip kun je niet plukken en een lening krijgen ze niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:53

Over het algemeen hebben misdadigers niet veel geld, dus ik denk dat de meerderheid het niet zelf kan betalen, of met nog meer schulden de gevangenis uitkomt waardoor het ook moeilijker word om weer in de samenleving te intergreren en je leven weer op de rails te krijgen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:54

Gevangenen krijgen geen uitkering, dus wat zouden ze moeten betalen?

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:55

Destination schreef:
Maar moeten mensen van de lagere sociale klasse met weinig geld ook betalen dan volgens jou? Want van een kale kip kun je niet plukken en een lening krijgen ze niet :=

Ja, maar aangezien de schuld max. kan groeien tot 11.680 euro als ze langer dan 2 jaar zitten, zouden ze dit wel ooit terug moeten kunnen betalen. Hier is volgensmij ook een bepaalde regeling voor.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:55

Ik zie dat je alleen maar argumenten vóór jouw mening hebt, maar je zult er ook moeten hebben tegen jou mening en deze ontkrachten. IK zou dan denken aan iets zoals; waar zullen de gevangen dat geld vandaan moeten halen? 'Werken' in de gevangenis? Spaargeld?. Dit moet je dan ontkrachten.
Denk eraan dat je je lezer (of luisteraar) echt moet overtuigen van jouw mening.
En om die 7 á 10 minuten vol te krijgen, maak een goede, sterke inleiding waar je flink wat feitjes in verwerkt. Als je een inleiding hebt van ongeveer 3 minuten ben je al heel eind op weg.
Laatst bijgewerkt door ontherun op 14-04-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:56

Heb je een link naar de bron van de maximale schuld? :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:56

is dit niet helpen bij huiswerk maken?

we kunnen toch niet bedenken wat jouw argumenten zijn waarom jij vind dat gevangen moeten betalen?

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:57

Santigo_ schreef:
Ik zie dat je alleen maar argumenten vóór jouw mening hebt, maar je zult er ook moeten hebben tegen jou mening en deze ontkrachten. IK zou dan denken aan iets zoals; waar zullen de gevangen dat geld vandaan moeten halen? 'Werken' in de gevangenis? Spaargeld?. Dit moet je dan ontkrachten.
Denk eraan dat je je lezer (of luisteraar) echt moet overtuigen van jouw mening.
En om die 7 á 10 minuten vol te krijgen, maak een goede, sterke inleiding waar je flink wat feitjes in verwerkt. Als je een inleiding hebt van ongeveer 3 minuten ben je al heel eind op weg.

Bedankt voor de tips die ga ik zeker gebruiken!

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:58

Murosch schreef:
Gevangenen krijgen geen uitkering, dus wat zouden ze moeten betalen?

Dit dus.
En geloof me, het houdt de meeste mensen echt niet tegen dat ze moeten betalen als ze gevangen zitten, om een misdrijf te begaan.
Ik werk met verslaafde mensen en juist zij hebben al veel schulden en het deert ze echt niet dat ze dan zouden moeten betalen voor detentie. Want dat geld hebben ze iet, dus wordt er niet betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:58

Chivanah schreef:
Destination schreef:

Ja, maar aangezien de schuld max. kan groeien tot 11.680 euro als ze langer dan 2 jaar zitten, zouden ze dit wel ooit terug moeten kunnen betalen. Hier is volgensmij ook een bepaalde regeling voor.

Ex-gedetineerde zijn vaak werkloos, gescheiden, hebben financiële problemen en hebben een kans om weer te hervallen. Door die financiële problemen groter te maken, maak je de kans op hervallen ook veel groter, en dat hervallen moeten we juist voorkomen.

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:59

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:00

Je zou veelplegers kunnen stimuleren om gedrag te verbeteren
Je kan de harde kern iets beter motiveren.
Motivatie voor vervroegde vrijlating = goed gedrag
Dicht bij de samenleving en maatschappij houden (= werken voor je geld)

Ik zou overigens niet kiezen voor ene terugbetaal methode aangezien mensen met een verleden al moeilijk aan het werk komen en terug komen in de maatschappij. Het is wel een goed idee om de mensen tijdens hun detentie tijd te laten werken voor hun huisvesting. Genoeg banen kunnen vanuit "huis" of onder bewaking wellicht op een locatie.

Verder vraag ik me af of dit"huiswerktopic" wel is toegestaan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:05

Het in detentie zitten is de straf. Wanneer men dan ook nog moet betalen (wat eigenlijk?) en daardoor in de schulden raakt omdat er geen uitkering binnenkomt, en diegene heeft zijn of haar straf uitgezeten, dan begint daarna dus de volgende straf? Namelijk schuld terugbetalen? Ik vind het eigenlijk geen goed plan. Je kunt bijvoorbeeld wel stellen dat iemand tijdens detentie moet werken voor zijn of haar geld. Niet werken, betekent een heel mager basis-zakgeld.

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:07

Murosch schreef:
Het in detentie zitten is de straf. Wanneer men dan ook nog moet betalen (wat eigenlijk?) en daardoor in de schulden raakt omdat er geen uitkering binnenkomt, en diegene heeft zijn of haar straf uitgezeten, dan begint daarna dus de volgende straf? Namelijk schuld terugbetalen? Ik vind het eigenlijk geen goed plan. Je kunt bijvoorbeeld wel stellen dat iemand tijdens detentie moet werken voor zijn of haar geld. Niet werken, betekent een heel mager basis-zakgeld.

Het is de bedoeling dat ze dan 16 euro per dag gaan betalen. Dit is niks aangezien Nederland gemiddeld 248 per gevangenen per dag uitgeeft, wat nogal belachelijk veel is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:07

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:09

Een vriend van mij zit in de gevangenis in Leeuwaarden en ik vind dat ze al aardig veel betalen voor hun verblijf de gevangenis maakt veel winst op de gedetineerde

Dus ik zeg nee ze moeten niet ook nog is 16 euro per dag betalen

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:11

Waarom niet gewoon laten werken in de gevangenis zodat ze zichzelf "betalen".

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:11

Ze werken ook

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:12

mag schreef:
Waarom niet gewoon laten werken in de gevangenis zodat ze zichzelf "betalen".

Doen ze in de VS. Heeft geleid tot een bizarre vorm van verborgen moderne dwangarbeid. Verdiep je er maar eens in, echt héél twijfelachtig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:13

@mag: 1. dat verdringt gewone betaalde banen
2. omdat er dan een motief is om gevangenen niet terug te laten keren naar de maatschappij, omdat het zo handig is dat je makkelijk aan arbeidskrachten komt.

Heel gevaarlijk lijkt me dat.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:14

Er zijn baantjes in de gevangenis voor de gevangene
Shadow en mag
niet voor mensen zoals ons

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:15

Misschien niet perse 16 euro per dag betalen. Maar meer als "kost en inwoning". Als ze lui willen wezen en enkel op hun kamer willen hangen krijgen ze ook het minimale dat nodig is. Gaan ze werken in de gevangenis kunnen ze in ruil voor hun inzet "luxe" krijgen door bijv. uitgebreider menu keuze/snacks of andere dingen.

heidy_wilco

Misschien kun je het zo doen dat ze een kale kamer "krijgen" (alleen een bed, stoel en een toilet bijvoorbeeld) en de rest zelf moeten betalen. Dus geen tv en andere luxe producten meer, alleen als ze het zelf betalen.

Kuggur

Shadow0 schreef:
@mag: 1. dat verdringt gewone betaalde banen
2. omdat er dan een motief is om gevangenen niet terug te laten keren naar de maatschappij, omdat het zo handig is dat je makkelijk aan arbeidskrachten komt.

Heel gevaarlijk lijkt me dat.

En dat is dus wat er in de VS aan de gang is, gevangenen arbeid is daar van economisch belang , met alle gevolgen vandien.