Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_black_rose_ schreef:Ja zeker wel, ik sta niet met lege handen. Ik vond het echter ook een praktisch idee om hier op bokt rond te vragen of iemand een boek/ artikel/ schrijver heeft waarvan hij/zij denkt:
Dit moet je echt gelezen hebben! of Hier had ik zelf heel erg veel aan!
Onze hogeschool heeft overigens wel een aantal databanken maar deze zijn voornamelijk gericht op het sociale vlak, het is immers een opleiding vanuit de afdeling gedrag en maatschappij. Boeken/artikelen over paarden gedrag zijn er dus weinig of niet.
Maartje1990 schreef:Misschien kunnen ze je die geven op de facebook pagina van paard natuurlijk?
josien_m_ schreef:Als ik ook even vooruit mag lopen op het antwoord op je vraag: Mijn indruk is niet zozeer dat de paarden afstompen door te weinig sociale interactie, maar zelf behoeftig blijven. De reactie op cliënten zegt vervolgens dan meer over hun eigen behoeften dan over het gedrag of het gevoel van de cliënt. Daar hebben ze nog helemaal geen ruimte of aandacht voor! Paarden moeten zelf tevreden in een stabiele (familie) kudde leven, zonder gebrek aan wat dan ook. Dan hebben ze dat te geven aan de mensen. Dat is mijn hypothese tenminste!
josien_m_ schreef:Nou, dat deel ik zo niet met je...
In het wild zijn kuddes familieleden van elkaar.
Een door mensen samengestelde groep doet er maanden, jaren over om dezelfde stabiliteit te bereiken, als dat al mogelijk is. (ik heb een familiegroep waarbij alle leden bij mij zijn geboren en in de groep zijn groot geworden, de oudste is nu 20)
Daarnaast is het in iedere hulpverleningssituatie al moeilijk om te bepalen waarop er gereageerd wordt en of dat op jezelf als hulpverlener is. Komen daar paarden bij, dan conditioneer je ze ook zomaar naar je eigen wensen te handelen. Dat is dus zeer lastig om te onderscheiden. Maar zoals ik het opschrijf is het een heel verkorte versie uiteraard. Er valt over veel verder te discussiëren.
_black_rose_ schreef:Een interessante discussie waaruit ik denk nog een aantal interessante literatuur vragen te kunnen halen:
-Paarden leven in de natuur in kuddes en er is nu discussie hoe deze kudde gevormt wordt en welke paarden samen in een kudde leven: hierbij kan het zijn dat:
1. paarden elkaar opzoeken wanneer ze elkaar mogen en er een gekozen sociaal verband bestaat
2. paarden in families bij elkaar leven en er een genetisch verband bestaat.
ikke schreef:Die is vrij simpel lek te schieten dan: in het wild stelt een kudde zichzelf samen uit paarden die met elkaar om kunnen gaan. Zodra die groep door mensen is samengesteld, leven de paarden samen en maken ze er maar het beste van, oppertunisten als ze van nature (moeten) zijn, maar optimaal is het zeker niet en dat zouden ze dan ook niet kunnen geven, volgens jouw stelling........