Vragen over vrijwilligerswerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovehorses4

Vragen over vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 22:54

Lieve bokkers :D ,

Allereerst zal ik mij even voorstellen: mijn naam is Gerdine Ruissen en ik volg de opleiding Sociaal Pedagogisch Hulpverlener aan de Hogeschool Rotterdam. Ik volg momenteel het vak Onderzoeksvaardigheden. Mijn onderzoek gaat over de werving en het behouden van vrijwilligers binnen een vrijwilligersorganisatie. Zelf doe ik nu zeven jaar vrijwilligerswerk bij Manege de Hazelaar in Rotterdam. Ik begeleid drie ruiters met een beperking tijdens het paardrijden. Tijdens het onderzoek moet ik nationaal en internationaal onderzoek doen. Nu dacht ik.. Bokt is de ideale plek om met meer vrijwilligers in contact te komen. _/-\o_

Ik zou het super vinden als mede-vrijwilligers deze vragen voor mij willen beantwoorden :j (alle gegevens worden uiteraard anoniem verwerkt, via pb is ook prima!):

1. Binnen welke vrijwilligersorganisatie ben je momenteel actief?
2. Hoelang doe je het vrijwilligerswerk binnen deze organisatie?
3. Wat motiveert je om binnen deze organisatie vrijwilligerswerk te blijven doen?
4. Merk je de afgelopen tijd een toename of afname van het aantal vrijwilliger binnen de organisatie? Hoe komt dit?
5. Welke methodieken/manieren worden er binnen de organisatie gebruikt om vrijwilligers te werven en te behouden? (websites, folder, mond-tot-mond reclame, iets gratis aanbieden ect.)

Alvast bedankt! +:)+ +:)+

Ik weet niet of dit de juiste plek is
Laatst bijgewerkt door lovehorses4 op 10-04-15 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:05

Op de basisschool van mijn dochters. Daar geef ik iedere dinsdag computerles aan groep 1 en 2. (Daarnaast zit ik in de oudervereniging en neem ik diverse activiteiten op me zoals avondvierdaagse, carnaval, pasen)

3 jaar

3. Wat motiveert je om binnen deze organisaties vrijwilligerswerk te blijven doen?
Ik vind het leuk om met de kindjes om te gaan en ze iets te leren. Ik vind het fijn de leerkrachten beter te leren kennen. En ik vind het ook heel leuk en belangrijk meer betrokken te zijn bij de school van mijn dochters.

4. Merk je de afgelopen tijd een toename of afname van het aantal vrijwilliger binnen de organisatie? Hoe komt dit?
Ja, het is erg moeilijk om vrijwilligers (in ons geval ouders) te vinden. Veel ouders werken, sporten en zijn al druk. Daarnaast is er ook een deel dat het niet leuk/lonend vindt om vrijwilligerswerk te doen.

5. Welke methodieken/manieren worden er binnen de organisatie gebruikt om vrijwilligers te werven en te behouden? (websites, folder, mond-op-mond reclame, iets gratis aanbieden ect.)
In mijn geval zijn het ouders van kinderen op school. Via mond-op-mond reclame en de nieuwsbrief wordt er om nieuwe hulpouders gevraagd.
Er is een jaarlijkse feestavond met barbecue als bedankavond.

lovehorses4

Re: Vragen over vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 23:12

Super, dank je! En goed werk! :D

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:13

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:14

[

COC
Vorig jaar niet heel actief ivm studie. Jaar ervoor begonne, dus sinds 2013
3. Wat motiveert je om binnen deze organisatie vrijwilligerswerk te blijven doen?
Deze organisatie komt op voor de belangen van holebi's en transgenders, zelf ben ik ook lesbisch. Ik geef voornamelijk voorlichting over seksuele diversiteit op basisscholen en middelbare scholen, ik doe de lerarenopleiding Engels en Duits dus het is tevens iets wat ik leuk vind om te doen, goed in ben en wat goed op mijn cv staat.
Ik heb geen idee
5. Welke methodieken/manieren worden er binnen de organisatie gebruikt om vrijwilligers te werven en te behouden? (websites, folder, mond-op-mond reclame, iets gratis aanbieden ect.

Ik weet dat op hun site altijd staat dat ze op zoek zijn naar vrijwilligers, ook op Facebook plaatsen ze het, zelf vraag ik wel eens aan mensen of ze interesse hebben om dat te doen, maar vooralsnog heeft dat geen vrijwilligers opgeleverd.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:21

Een dierenasiel en -pension (voor honden en katten)

Al 15,5 jaar!

Het geeft je zoveel voldoening en een heel blij gevoel als je de dieren van een zielig hoopje niks naar een prachtig opgeknapt dier ziet gaan en dan naar een heel tevreden en gelukkige nieuwe baas/ bazin ziet vertrekken! En bij het pension geldt dat het heel veel voldoening geeft om de dieren van anderen een fijne vakantie te bezorgen, terwijl baasje/ vrouwtje weg is. En als ze na de vakantie herenigd worden en ze zijn allebei blij elkaar weer te zien, daar doe je het voor! Dan wordt je zelf ook blij! Dit geldt trouwens ook voor gevonden dieren die met hun zoekende eigenaar of eigenaresse hereningd worden! Dit doet wat met je!

Dit is al jaren zo ongeveer gelijk! Dit komt doordat we zo'n gezellige groep mensen hebben en er nog wel eens gezamenlijk dingen ondernomen worden (bioscoopavond, avond4daagse, etentje etc.), meestal op initiatief van 1 of meer vrijwilligers.

5. Welke methodieken/manieren worden er binnen de organisatie gebruikt om vrijwilligers te werven en te behouden? (websites, folder, mond-op-mond reclame, iets gratis aanbieden ect.) Dit is niet nodig. Er komen altijd nieuwe mensen die wel vrijwilliger willen worden, we zijn eigenlijk nog nooit actief zoekende geweest, voor zover ik weet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 07:19

VHD eindhoven
Sinds januari 2015
De mensen waar ik mee te maken heb
Hier merk ik niets van, sta niet dicht genoeg bij de organisatie
5. Welke methodieken/manieren worden er binnen de organisatie gebruikt om vrijwilligers te werven en te behouden? (websites, folder, mond-tot-mond reclame, iets gratis aanbieden ect.)
Website, folders, vacaturesite

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:00

Stichting Paardrijden Gehandicapten IJsselmuiden
13 jaar
De vriendschappen die ik daar heb en daarnaast het combineren met mijn hobby. En de waardering die je krijgt.
Nee, niet echt. We werken al jaren met een vaste groep vrijwilligers, jong en oud.
Website, mond op mond reclame.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:14

Stichting Ariane de Ranitz, paardrijden voor mensen met een beperking

10 jaar

Het is ontzettend leuk om met de ruiters en de paarden om te gaan. Het is ook een goede afwisseling met veel buiten zijn en doen ipv binnen zitten en denken.

Lichte afname.
Wat vooral uitmaakt is dat we eerst stagiaires hadden (ooit SPH-stagiaires, daarna MAS) maar dat is gestopt. Hierdoor is ook de doorstroom gedeeltelijk gestopt.

Briefjes op prikborden, mond-tot-mondreclame, vrijwilligerscentrale, volgens mij heeft er ook iets op facebook gestaan.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 19:32

Heee, super bedankt allemaal! Het is fijn dat jullie allemaal willen meewerken! O:) Reacties blijven welkom, hoe meer... hoe beter.... :j

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:30

Stichting DSO (afdeling paardrijden)
4,5 jaar
De combinatie van met mensen werken en deze mensen ook echt leren kennen en de omgang met paarden vind ik erg leuk.
Tot vorig jaar waren er altijd genoeg vrijwilligers door de MAS. Toen die werd afgeschaft was er even een afname van vrijwilligers maar door reclame te maken is er nu toch een kleine toename geweest.
Website, mond tot mond, heel af en toe folders op een evenement

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:47

Het vrolijke ruitertje; paardrijden voor gehandicapten.

Vanaf 1/1/2002 dus nu 13 jaar.

Het plezier van de ruiters en een gezellige club vrijwilligers.

Het wisselt; op dit moment hebben we voldoende vrijwilligers op onze avond.
De reden van stoppen:
geen tijd meer i.v.m. studie / werk / gezinsuitbreiding,
gezondheidsredenen .

* advertentie in het regionale krantje,
* bokt :),
* posters op scholen,
* advertentie op de manege,
* marktplaats.

soloroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:54

Kattenasiel en Kattenpension

Nu 10 maanden

Ik vind het gewoon erg dankbaar werk. Het feit dat je een bang/zielig hoopje kat binnenkrijgt en dan na een aantal weken/maanden te zien hoe zo'n diertje het vertrouwen terug heeft in de mens, dat is gewoon prachtig en dankbaar werk.

Blijft redelijk stabiel, komen af en toe mensen bij en af en toe gaan er weer mensen weg. Heb niet het idee dat er echt een toename of afname is.
Vaak hebben mensen meer tijd en dan willen ze vrijwilligerswerk doen, of juist minder tijd en dan stoppen ze ermee.

- hun website
- krantenartikelen
- mond-tot-mond reclame
- facebook

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:51

1. Binnen welke vrijwilligersorganisatie ben je momenteel actief? een gehandicaptenmanege
2. Hoelang doe je het vrijwilligerswerk binnen deze organisatie? Bijna drie jaar
3. Wat motiveert je om binnen deze organisatie vrijwilligerswerk te blijven doen? Superleuke mensen, pony's en het is fantastisch om de kinderen te zien die met een enorme lach op hun pony zitten
4. Merk je de afgelopen tijd een toename of afname van het aantal vrijwilliger binnen de organisatie? Hoe komt dit? Een toename. Veel mensen die na maatschappelijke stage blijven hangen
5. Welke methodieken/manieren worden er binnen de organisatie gebruikt om vrijwilligers te werven en te behouden? (websites, folder, mond-tot-mond reclame, iets gratis aanbieden ect.) mond op mond reclame vooral. In de vakanties mogen we zelf op de paarden rijden, en met kerst krijgen we een cadeautje.

als je meer vragen hebt pb je maar ;)

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:26

Allemaal super bedankt ! Onderzoek is ingeleverd! :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:46

Altijd graag gedaan hoor!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:44

De Ouddorpse Reddingsbrigade

7/8 jaar ongeveer

Ik vind het werk op het strand heel leuk, en de gezelligheid met de collega's is ook belangrijk. Maar vooral als er een actie komt en iemand is er toch levend vanaf gekomen dan is dat heel mooi!

Het verschilt heel erg bij ons. Je moet bij ons een diploma halen om mee te kunnen draaien op strand.
En sommige willen dat niet en dan gaan ze weer weg.

Folders, mond op mond reclame, we gaan nu ook weer voorlichtingen geven op scholen etc.

Als je meer vragen hebt, dan pb je maar :D