Tips gevr. Nachtdienst werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fhryso

Tips gevr. Nachtdienst werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 08:54

Ik werk in de zorg. Verpleeghuis/PG, gesloten afdeling vooral.

Momenteel is er een zwaar tekort in de nachten, en ben ik erover aan het nadenken om wat diensten te werken.

Maar, er is helaas iets wat mij tegen houdt. Ik heb 2 jaar terug een nachtdienst gewerkt, voor het eerst snachts werken het leek mij wel wat en ging met volle moed de nacht tegemoet.
Toen ik eenmaal thuis kwam en mijn kinderen naar school had gebracht kreeg ik vreselijke pijn in mijn linkerkant van de darmen, ik heb van 09u tot 15u op de wc gezeten van ellende (de bruine substantie) om even netjes te zeggen :o
Vreselijk !!! Dit heb ik 3wkn lang gehad en het zwakte af naar alleen in de ochtend die pijn in mijn linkerkant en zat ik soms weer een uur op de wc.
De huisarts vond dit een verschijnsel van het onregelmatig werken en wilde mij geen AB kuur geven oid. Ik moest het uitzieken, nou dat heb ik geweten ;( ik heb 3wkn niet kunnen werken en was bang als ik ergens heen ging ik niet naar de wc kon en heb mij dus van alles en iedereen afgezondert, tot het weer aardig ging.

Is dit puur toeval geweest of kun je zeker wel lichamelijke klachten krijgen door een nachtje te werken?

Wie heeft er tips om een nachtdienst goed door te komen, kwa eten, drinken, bezigheid, en zeker njet te vergeten dit soort klachten voorkomen!!!

chazzie

Re: Tips gevr. Nachtdienst werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:03

Ik werk veel in de nachtdienst. De dag dat ik de nachtdienst in ga, ga ik meestal een paar uurtjes voorslapen en na mijn laatste een paar uurtjes slapen, en dan s avonds op tijd naar bed.
Dit werkt voor mij erg goed om in het ritme te komen en terug te schakelen.

Ontbijt en avondeten hou ik eigenlijk altijd op hetzelfde tijdstip, als ik dienst heb, zorg ik dat ik wat brood bij mij heb.
Heel soms heb ik ook weleens last van wat diarree, je bioritme wordt toch enigzins verstoord, maar zolang en zo erg heb ik er nooit last van gehad.

Doordat ik in de auto zit, is het enige waar ik mij mee kan vermaken een tijdschrift, nintendo oid.

Succes!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:05

Geen idee, wel heel vervelend voor je.
Ik werk zelf ook met regelmaat nachtdiensten (vorige week nacht gehad, deze week vroege dagdiensten en volgende week weer de nacht in) en ik heb ook een schoolgaand kind thuis.
Ik ga de nacht in en als ik om 0645 thuis kom dan zie ik mijn partner nog een kwartiertje voor hij om 0700 naar zijn werk gaat. Dan ga ik op de bank zitten en wat eten en dan rond 0720 / 0730 maak ik mijn dochtertje wakker en klaar voor school. Ik breng haar dan rond 0800 naar de oppas/schoonmoeder die haar naar school brengt.

Dan ga ik naar bed en kan ik slapen tot 1430 en dan ga ik douchen en haar om 1515 uit school halen.
Tussen de middag eet ze bij opa en oma of gaat ze naar de overblijf.

Ik heb het ook wel eens geprobeerd om zo lang wakker te blijven zodat ik mijn dochtertje zelf naar school kan brengen maar dan ben ik helemaal gesloopt. Dan is het pas tegen 0900 dat ik in bed lig.

Tijdens de nachtdiensten doe ik gewoon mijn werk en eet ik waar ik zin in heb, nootjes, een paar chipjes (lekker zout), een bakje noodles met heet water van Unox en als ik rond 0300 echt heeel moe word dan drink ik 1 blikje red bull (bah bah... Brrr maar koffie gaat er al helemaal niet in), maar nooit later dan 0430 want dan slaap ik niet goed.

Als ik voor het eerst de nachtdienst in ga (heb er altijd 3 of 4 achter elkaar), ga ik de eerste avond wel even naar bed na het eten en afruimen enzo. Dan slaap ik van 1815 - 2040 ongeveer. Want dan heb ik er al een hele dag op zitten en anders moet ik gelijk door de nacht in en dat trek ik niet.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:40

Ik studeer nog en ik heb vorige maand voor het eerst twee nachten gewerkt. Ik heb toen vanaf de middag geslapen tot ongeveer 19:00 uur ofzo, voordat ik de nacht in ging. Ik dronk gewoon thee in de nacht (dat drink ik ook overdag altijd, ik lust geen koffie namelijk) en had wraps mee gevuld met sla, gerookte kipfilet en pijnboompitten. Een banaan en een appel mee. Op mijn werkplek is gewoon brood aanwezig, maar dat leek me geen goed idee (je lijf hoort immers eigenlijk te slapen in de nacht, dus ook je maag en je darmen). Gedurende de nacht heb ik gewoon af en toe een hapje gegeten :).

Ik zou het gewoon opnieuw proberen, probeer lichte dingen mee te nemen om te eten. Worteltjes om op te knabbelen, een wrap, een cup a soupje, zulk soort dingetjes. Een bouillon is vaak ook heel fijn. Geef gewoon op je werk aan dat je het wilt proberen en als je lijf aangeeft dat het niet gaat, dan gaat het niet. Niet iedereen is ervoor geschikt namelijk, dus dat kan het ook best zijn :).

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:56

Het advies is om licht en regelmatig te blijven eten. Om 22.00 uur/02:00/04:00/06:00 uur. Daarnaast ook goed drinken.
Zelf slaap ik altijd voor.

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:24

Bedankt voor de tips, ga er zeker over nadenken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:37

Ik werk 9 a 10 nachtdiensten in een maand.
Het omschakelen heeft soms wat tijd nodig. Maar verder niet echt problemen.
Eigenlijk denk ik dat na 1 nachtdienst er niet echt problemen kunnen komen.
Dan zou eens laat naar bed met oud op nieuw of een gezellig feest ook problemen geven.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:40

Ik ben ook VIG-er met af en toe nachtdiensten

Zorg voor rust: dus voorslapen in een donkere, ventilerende kamer * zelf ga ik savonds na het eten ook altijd nog even liggen

Zorg voor eetmomenten, lichte voeding, kopje bouillon, boterham, fruit.

En neem de tijd om weer terug te schakelen naar een dag ritme

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:44

Mijn lijf is na de eerste nacht ook vaak van slag. Niet zo erg als bij jou maar het slaat bij mij ook wel op mijn darmen. De 2e en 3e nacht gaan altijd al beter omdat ik dan in het ritme kom. Nachtdiensten zijn ook gewoon super slecht voor je lijf en de een reageert er beter op dan de ander.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:19

Ik werk zelf ongeveer 1 keer per week 's nachts en studeer daarnaast, zelf slaap ik niet van te voren
maar ik doe het wel altijd rustig aan en zorg dat ik zo goed mogelijk uitgeslapen ben. Ik zou wel 's nachts
eten, wanneer ik niets eet ben ik veel meer gesloopt aan het einde van de nacht. Verder goed drinken en
niet teveel dingen als koffie/energy drank (daar ga ik de mist in). Ik denk dat het ook de kunst is om de
dag erna vooral niet de hele dag in bed te blijven liggen, dat doe ik zelf vaak en dan merk ik dat ik
's avonds niet goed meer kan slapen maar wel heel "brak" ben.

Ik denk persoonlijk niet dat je zo ziek bent geweest van een nachtje werken, ik denk eerder dat je dikke
pech hebt gehad. Wel erg vervelend natuurlijk! Zelf ben ik ook nog nooit ziek geweest van 's nachts
werken.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:33

Hier als paraveterinair (dierenarts assistente) ook met regelmaat nachtdiensten, maar dan vaak aansluitend aan een dag werken. Dus dat is dan van 8-5 werken en dan van 22-8 werken, dan mag ik tussendoor wel slapen.

Merk zelf dat ik tijdens de nacht wel veel honger krijg, maar probeer eigenlijk thuis pas weer te eten. Eigenlijk gelukkig behalve een flink hongergevoel nergens last van. Weet niet of dit de meest verstandige keus is, maar voor mij werkt het. (ik heb wel snel last van geirriteerde darmen)

Succes met je diensten!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:34

Ik herken het darmprobleem met nachtdiensten.. enige wat bij mij hielp was beschuit en thee..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:19

Ik werk ook regelmatig nachtdiensten maar herken het probleem niet. Overdag goed slapen, 's nachts niet te veel eten maar wel regelmatig en goed voor jezelf zorgen. Het is ook een kwestie van ervaring opdoen en kijken wat voor jouw lijf werkt. Ik vind het nogal wat dat er een tekort is en dat jij als gezonde collega nog niet gewoon meedraait in de nachten?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:24

TS: als ik het goed begrijp had je die klachten na 1 nachtdienst (dus 1 nacht werken)? Dan kan het volgens mij echt niet aan een verstoord ritme liggen.
Heb je ook extreem last van b.v. jetlag bij het overbruggen van een tijdsverschil?

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:30

Hier ook geen last van vervelende darmen. "loopt" wel allemaal iets anders dan normaal, maar dat is ook niet gek met zo'n verstoord ritme.

Ik slaap eigenlijk nooit voor, kan ik niet en dan wordt ik verrot wakker. Probeer de dag van de eerste nachtdienst uit te slapen.
Overdag zo goed mogelijk slapen, zo gezond mogelijk eten werkt het best.
Ik werk in de psychiatrie met 8 nachtdiensten in de maand.

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 22:06

MyrtheJ schreef:
Ik werk ook regelmatig nachtdiensten maar herken het probleem niet. Overdag goed slapen, 's nachts niet te veel eten maar wel regelmatig en goed voor jezelf zorgen. Het is ook een kwestie van ervaring opdoen en kijken wat voor jouw lijf werkt. Ik vind het nogal wat dat er een tekort is en dat jij als gezonde collega nog niet gewoon meedraait in de nachten?

Ik ben oproepkracht, na aanleiding van die 3wkn ziek zijn na een nachtdienst werd ik niet meer gevraagd omdat ik dat zelf niet meer durfde. Die vreselijke kramp in mijn linkerzij en in combinatie met mijn 2 kinderen was ik die 3wkn echt een wrak pfff. De nachten worden vaak wel opgelost maar ik wil het weer gaan proberen. Vandaar mijn vraag of het invloed kan hebben op nachten werken, vele reacties hier en ook mijn collegas hebben vaker last van de darmen als ze in de nacht werken, dus wie weet is het niet voor mij weggelegd, maar dat wil ik nu eens gaan bekijken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:17

Ook ik heb zeer regelmatig last van mijn darmen in de nacht.
Heb kramp maar kan niet naar de wc zeg maar.
Heb er overigens alleen de nacht zelf last van, overdag is het weer weg. Hoor het wel vaker om mij heen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:26

ik denk dat je al wat te pakken had en omdat je dan moe word tijdens je nachtdienst dat dan het je velt.. ben ook eens na nachtdienst doodziek geweest, had al wat onder de leden en het verzwakt je toch. dan is het raak.. ik denk dat het prima gaat als je nu weer nachtdienst gaat doen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:27

Geen nachtdiensten, maar horeca. Dus erg onregelmatig en draai ook af en toe de sluitdiensten.
Ik moet ervoor zorgen dat ik op de 'normale' tijden blijf eten en niet door mijn nachtdienst heel anders ga doen.
Mijn buik is ook altijd iets van het padje, maar dat houd met een beetje zeurende kramp wel op.

Houd de regelmaat waar mogelijk(ik denk alleen in het eten). En wees niet te bang door die ene slechte ervaring, probeer het nog eens.