Werken in het buitenland (wel EU)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Werken in het buitenland (wel EU)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 16:55

Omdat het mij maar niet wilt lukken om een fulltime baan te vinden in NL heb ik mijn CV en open sollicitatie op een internationale site gezet. Na ongeveer 2 weken heb ik nu goed contact met een bedrijf in Denemarken en de kans is nu vrij groot dat ik in ieder geval voor 3 maanden daar heen ga. Mocht het klikken krijg ik een contract aangeboden met periodes van een half jaar (als ik het allemaal goed heb begrepen) Ik zal daar mijn eigen kamer hebben en een gedeelde keuken, daarnaast is wifi aanwezig. Daarnaast zal ik 1300 euro bruto verdienen (per maand natuurlijk)

Alleen ik heb totaal geen ervaring met werken in het buitenland, dus ik dacht ik vraag hulp aan bokt.nl. Op het forum zijn er vast wel mensen te vinden die er wel het een en het ander van weten. :)*
Hieronder staan een paar vragen waar ik antwoord op hebben wil, en mocht je nog iets missen erin, laat het vooral weten. Deze vragen wordt ook al uitgezocht vanuit het bedrijf in Denemarken, maar die letten natuurlijk andere dingen dan ik dat doe.

Ik ben trouwens 26 (vanaf 10 april 27) woon nog thuis (is toch stukke goedkoper als je geen baan hebt 8)7 ) En heb paardenhouderij management en stalmedewerker gedaan. Daarnaast bezit ik mijn lesgeef diploma's :list:

1) Hoe zit het met mijn zorgverzekering als ik daar zit?

2) Ze hebben daar een auto, maar daar kan ik geen gebruik van maken want dit is geen automaat. (ik mag ivm met mijn rijbewijs alleen automaat rijden) Hoe zit het als ik mijn eigen auto in Denemarken wil rijden?

3) Wat moet ik doen met mijn autoverzekering in NL als de wagen een tijd rondrijdt in Denemarken?

4) Waar kan ik het beste mijn loon laten storten, gewoon op mijn huidige rekeningnummer of zal ik daarvoor een speciale rekening moeten open in Denemarken.

En binnenkort zullen er wel meer vragen gaan ontstaan maar dit was het voorlopig. Alvast bedankt voor het lezen. +:)+

Spoiler:
De internationale website waar ik het over heb is; yardandgroom.com

En je wilt niet weten welke landen er allemaal al gereageerd hebben op mijn CV......
En spoiler nummer 2
Spoiler:
ik heb zelfs een reactie gekregen van 1 van de stalmanagers van Paul Schockemöhle, helaas klikte dat niet.

MarJon

Re: Werken in het buitenland (wel EU)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:58

Oh gaaf! Denemarken is mooi. <3 Ik ben inmiddels Deens aan het leren om daar misschien na mijn studie ook een aantal jaartjes aan het werk te kunnen.

Ik kan je geen antwoorden geven op je vragen maar ik weet wel dat er op BEU een topic loopt over werken in het buitenland. Misschien kun je daar je vragen stellen? Ik heb zo even geen linkje bij de hand, sorry. :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:02

Wat interessant, ik werk in Denemarken op een paardenbedrijf met dat wat jij verteld over het bedrijf.

Mijn Nederlandse zorgverzekering heb ik opgezegd, want als je in Denemarken ingeschreven wordt krijg je van de staat een zorgverzekering. Goed geregeld dus! Even een edit: qua zorgverzekering kun je tijdelijk voordat je in DK ingeschreven word een buitenlanddekking aanvragen. Daar deed mijn zorgverzekering niet moeilijk over :)

Voor een tijdje kun je wel rondrijden in Denemarken, maar als je hier permanent wil blijven zou ik hier een autotje aanschaffen. Dat is namelijk goedkoper dan jouw auto invoeren :) Qua verzekering van jouw NL"se wagen kun je misschien kijken of je iets als europaservice ofzo kan regelen. Ik weet niet precies hoe dat werk aangezien ik geen auto heb :)

Het loon laat ik op mijn NL'se rekening storten. Als je eenmaal bent ingeschreven dan kun je een Deense rekening openen.

Hoop dat ik je een beetje geholpen heb en nu ben ik wel benieuwd waar jij misschien gaat werken :D Pbtje mag hoor!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:06

Leuke uitdaging! Ik kan je over werken in Denemarken verder weinig info geven.
Ik ben ruim 2 maanden geleden geëmigreerd naar buurland Zweden, maar heb echt alles in NL stopgezet.
Succes!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:48

Ik zal straks even uitgebreid reageren. Ik woon en werk in Denemarken, en ik denk zomaar dat je met het bedrijf waar ik werk (en Minimus ook) in contact bent.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 18:31

O dat zou wel heel gaaf wezen. Ik ben benieuwd.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:14

Zoals beloofd hier mijn uitgebreide reactie. Ik heb inmiddels van Minimus begrepen dat je inderdaad met hetzelfde bedrijf in contact bent. Voor inhoudelijke vragen kun je altijd een PB'tje sturen!

Zoals Minimus al schrijft, als je in Denemarken bent ingeschreven wordt je automatisch verzekerd voor zorg. Je krijgt alle zorg die je nodig hebt, zie het als een basis zorgverzekering in Nederland. Het inschrijven kan wat tijd kosten, ik zou je Nederlandse verzekering dus pas opzeggen als je zeker weet dat je blijft en dus ingeschreven wordt. Dat gaat vaak samen met het uitschrijven bij de gemeente.

Dat met je eigen auto rondrijden is een heel gedoe. Het is mogelijk als het in je contract staat en maximaal een half jaar. Daarna zul je je auto in moeten voeren, en dat is echt ongelooflijk duur. Ik heb daarom mijn eigen auto in Nederland verkocht, en hier in Denemarken weer een autootje gekocht. De prijs ligt wat hoger.
Stel je blijft een half jaar rondtuffen in je eigen auto moet je wel goed kijken hoe je dat doet met de verzekeren. Je rijdt dan immers met een Nederlands kenteken. Dus of je dan een Deense of een Nederlandse verzekerings maatschappij moet hebben moet je even goed uitzoeken. Hoe dat dus precies werkt weet ik niet, want het alleen het invoeren al werd me veel te gortig.

Qua bankrekening zou ik als je eenmaal een cpr-nummer hebt (en dus bent ingeschreven) een Deense bankrekening openen. Ten eerste gaat dit veel sneller met het overmaken van je salaris (zelfde/volgende dag ipv tenminste één week), en ten tweede betaal je geen transferkosten.

Ik woon nu zelf 1,5 jaar in Denemarken, dus weet zo ongeveer wel een beetje waar je aan moet denken en hoe het zo een beetje in zijn werk gaat. Bij meer vragen mag je dus gerust PBen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:05

OMG wat geweldig, ik had misschien gedacht dat er 1 bokker in die omgeving zou zitten. Laat staan dat er 2 werken op hetzelfde bedrijf. Ik ga je beide zeker de hemd van het lijf vragen in de pb.