Ik studeer Engels, en mijn leerkracht legde laatst nog uit wat die niveaus betekenen. Je hebt spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid en leesvaardigheid. Je begrip van wat er gezegd of gesproken wordt is vaak hoger dan je niveau in zelf spreken. Als het gaat over spreekvaardigheid zijn de volgende niveaus van toepassing (en spreekvaardigheid is dus vaak lager dan het niveau op een schriftelijke test aangeeft, dus verkijk je daar niet op!).
Over het algemeen is bij een taal A1 de basis: 'Hello my name is John. How are you?' - een ingewikkelder gesprek of improviseren is dan nauwelijks mogelijk. A2 is al iets meer, dan kun je wellicht ook over je kinderen of hobby praten. B1 is basis-werkvaardigheid: je kunt, in basis-termen, over je beroep of over politiek/onderwijs praten: iets ingewikkeldere onderwerpen. Bij B2 kun je dan ook bijvoorbeeld termen die je niet weet beschrijven en een lineaire presentatie houden, en redelijk snel zonder al te veel te aarzelen een antwoord geven op vragen. Dit is vaak het niveau wat bedrijven van je verwachten als je bijv. presentaties moet houden of met internationale klanten moet overleggen over dingen in je werkveld. In het dagelijks (werk)leven kun je je hier vaak prima mee redden! 
C1 is het niveau waarop veel opleidingen hun studenten Engels willen: (vrijwel) zonder merkbare aarzeling praten over een grote verscheidenheid aan onderwerpen, waarbij je snel kunt wisselen van onderwerp en ook een niet-lineaire presentatie kunt geven (dus niet alleen dingen opnoemen maar ook verdieping etc. geven). Bij C2 komen hier ook bijvoorbeeld veelvoorkomende spreekwoorden en zegswijzen (idioms) bij, en is er geen enkele aarzeling meer te merken in spreekvaardigheid. Dit is echter het hoogste niveau voor non-native speakers van een taal, en dus erg lastig te bereiken.
Ik denk dat B1 en B2 al een prima (begins)niveau is om te kunnen functioneren, maar als je bepaalde termen uit je werkveld erbij wil leren zou dat natuurlijk alleen maar fijn zijn!
Vaak helpt oefenen in spreken ook een boel: soms blijft je spreekvaardigheid achter bij een schriftelijke cursus, en dat zou jammer zijn als je op je stage juist veel wilt praten!