Wat voor invloed heeft kunst op muziek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft kunst invloed op muziek?

Poll eindigt op

Ja, heeft wel invloed
15 (57%)
Nee, heeft geen invloed
7 (26%)
Anders...
4 (15%)

Totaal aantal stemmen: 26

Desty

Wat voor invloed heeft kunst op muziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 19:38

Hallo mensen, ik ben bezig met een project voor school (herman brood academie) doorvoor wil ik graag onderzoeken wat voor invloed kunst heeft op de muziek. Mijn vraag aan jullie is dus vind je een liedje sneller aantrekkelijk als er een mooie videoclip bij zit, of een mooi plaatje?

Marije_jiplover

Re: Wat voor invloed heeft kunst op muziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:45

Ik kijk nooit naar clips tijdens het luisteren naar muziek, wanneer ik naar een CD of LP luister (dat laatste klinkt zoveel mooier!), heb ik doorgaans mijn ogen dicht.

Wel vind ik het gaaf om de muzikanten aan het werk te zien, dus voor mij heeft live muziek wel invloed op de beleving.

Maar de clip kan van mij achterwege blijven.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:02

Ik knap juist snel af van een videoclip, ik vind muziek luisteren net als een boek lezen: zodra het verfilmd wordt dan valt het bijna altijd tegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:14

Ik dacht dat je hem iets anders bedoelde. Of kunst letterlijk invloed heeft op muziek. Bijvoorbeeld Freddie Mercury van Queen was zo geïnspireerd geraakt door een schilderij dat hij daar een nummer over heeft geschreven. :)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:25

Ik vind dat een mooie videoclip een nummer zeker mooier kan maken. Dan heb it het niet over de standaard clips, maar echt over de wat apartere met een boodschap! Maar ik vind muziek ook kunst ansich, dus ik heb er niet persé een mooie clip bij nodig om het te waarderen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:29

Bohemian Rapsody is mede zo groot geworden door de videoclip die erbij zat. Dat was voor die tijd uniek. En ja, het is zeker een kunststuk geworden. Het is het totale plaatje van muziek en videoclip. Iedereen zal inmiddels de clip kennen en altijd dat nummer erbij herkennen.

Zo zijn er wel meer epische videoclips. Ik vind November Rain een hele bijzondere die je bij blijft. Ook Innuendo is een aparte.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:51

De oudere clips zijn soms bijna Tot kunst verheven maar De moderne clips bestaan vooral uit schaars geklede dames :+ Ik kijk eigenlijk nooit naar clips :n

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:55

Voor mij kan een clip een liedje maken en breken. Het liedje 'Stare into the sun' van graffiti6 heeft een hele leuke clip vind ik, terwijl ik 'wrecking ball' van Miley Cyrus nooit meer hoef te horen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:13

@Suzanne: ik ken de nummers die je noemt, maar als ik de clip zou zien zonder de muziek eronder, zou ik ze geen van 3 herkennen :n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:26

Valt een videoclip tegenwoordig onder de noemer 'kunst'?
Muziek is iets dat je luistert, niet kijkt. Ik vind clips bijzonder oninteressant.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:39

Suzanne F. schreef:
Ik dacht dat je hem iets anders bedoelde. Of kunst letterlijk invloed heeft op muziek. Bijvoorbeeld Freddie Mercury van Queen was zo geïnspireerd geraakt door een schilderij dat hij daar een nummer over heeft geschreven. :)

Dit dacht ik ook direct maar het gaat dus om de videoclip?

Ik denk dat een videoclip wel wat kan toevoegen aan een nummer. Ik vind de video van take me to church (hozier) bv best indrukwekkend. Om de boodschap welteverstaan en niet om de "kunst".

Daar naast worden er nog weleens nieuwe filmtechnieken gebruikt voor clips (one shot video bv). Dat is leuk, maar ik vind het nog geen kunst.

Maar goed, wie kijkt er nou nog clips tegenwoordig? De TMF-tijd is allang geweest.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:30

Ja, het lijkt me wel logisch als het invloed heeft, positief of negatief. Als er meer zintuigen bij komen kijken, zal het wel iets met je doen. Wat is nog maar de vraag :P. Maar natuurlijk heeft het 'invloed'.

Maar misschien bedoel je eigenlijk de vraag 'vind je een nummer mooier als er een aansprekende videoclip bij zit?'

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:34

Ik luister altijd muziek via Spotify, en maar zelden via Youtube dus ik zie geen clips tijdens het afspelen.
De keren dat ik wel via YT kijk boeien die clips me nooit zo, het gaat me toch meer om de muziek. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:46

Ik vind de vraag wat raar.
Muziek is een vorm van kunst.

Op zich verkoopt een slecht liedje vast beter met een goede videoclip, dus ik kan het iedereen aanraden, maar ik ben van mening dat goede muziek uitstekend op eigen benen kan staan en geen toeters enbellen nodig heeft.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:57

Dank jullie in ieder geval voor het antwoorden en meedenken met de poll! Ik kan hier wel wat mee.
Zijn er nog mensen die andere meningen hebben, hoor ik ze graag.