roken en privacy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hertogaj

roken en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:17

Een korte inleiding voor een eigenlijk hele simpele vraag,

sinds kort heb ik me laten strikken voor de or op ons bedrijf.
Dit is geheel onbekend terrein voor mijn maar het leuk me wel een leuke uitdaging.
Ik dacht ik schaf een nieuwe lap top aan en met vriend google kan ik elk vraagstuk aan.
:x
Jammer ik word meteen geconfronteerd met het volgende, mijn werkgever wil gaan registreren welke personeelsleden er roken en die mensen 15 minuten eigen tijd van hun werkdag aftrekken.

op zich vanuit de werkgever een duidelijk en helder verhaal roken kost tijd is slecht voor de gezondheid enz

Maar nu de vraag mag het bedrijf registreren wie er rookt en deze informatie gebruiken?
Roken mag alleen in de pauze mijn gedachten hierbij is dat dat prive tijd is.

en ja de werkgever mag het gehele pand en buiten terrein rook vrij verklaren maar dat is niet gewenst door de werkgever omwille van een hoop klanten die in de rookruimte en op het buiten terrein roken.

Ik heb een hoop gezocht maar kwam er egt niet uit met mijn vriend google hoop dat vriendje bokt veder komt :=

greets aj

vuurneon

Re: roken en privecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:19

Bel met de vakbond :)

hertogaj

Re: roken en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:24

O:) haha ja is inderdaad een goede optie en dit stond in mijn planning morgen om maar eens lid te worden := maar een vriendin wou dat voor mijn doen dus die stelling wordt ingenomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:25

Je kan ook de rechtswinkel om advies vragen :) of het juridisch loket.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-03-15 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:25

Uh..

niet mee akkoord gaan..

niet alleen heeft je werkgever er helemaal niets mee te schaften of jij rookt..
zelfs niet als je er ziek van zou worden.

net zo min heeft de baas er iets mee te schaften of je te dik bent.. of te veel alcohol nuttigd..

tenzij je rookt, eet, of alchol drinkt op je werkplek.

Het is helemaal van de zotte om loon in te houden (want daar komt het feitelijk op neer als je 15 minuten aftrekt, dus mensen 15 minuten meer voor hun geld moeten werken.. ze worden dus per uur gekort)) omdat iemand rookt, wat voor idiote reden hij er ook voor geeft..

Het enige dat je baas mag doen is jouw laten in loggen en uitloggen voor iedere keer dat je een korte pauze zou nemen om aan je verslaving gehoor te geven..

als daaruit blijkt dat je meer tijd pauzeert dan in je contract staat, mag de baas verwachten dat je die minuten langer doorwerkt..

Hij mag registereren en vragen wat hij wil..maar zodra hij consequenties gaat hangen aan het feit dat je rookt, ongeacht of dit ten koste gaat van je werktijden, dan gaat hij zwaar de fout in..

Als hij kan bewijzen dat jij een hoger ziekteverzuim hebt dan een ander doordat je rookt (en laat hem dat maar proberen, dan moet de arbo arts dus verklaren dat jouw ziekzijn een direct gevolg is van roken en niet door iets anders kan komen), dan kan hij hooguit je minder loonsverhoging geven voor een volgende periode. Net als veel werkgevers het hun werknemers aanrekenen door een lagere of geen periodieke loonsverhoging toe te kennen bij een te hoog ziekteverzuim

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:32

Dank je elena exact mijn standpunt ,wel wou ik voorstellen om de keuze aan het personeel te laten om extra pauze te nemen .
Dit omdat er een hoop vergrijzing in de groep is en onder het mom duurzame inzet is dat wellicht een goede optie maar registratie van een ongezonde levensstijl lijkt mijn ook veel te ver gaan.

De rechtswinkel is ook een goede tip niet eens aan gedacht dank je

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:36

Tja, de baas mag roken onder werktijd verbieden.
Doe dat dan. Salaris inhouden mag niet zomaar.

Maar hoe gaat het eraan toe binnen het bedrijf? Werken deze mensen precies de uren die ze moeten of zou de werkgever nog eens lelijk op kunnen kijken als zijn werknemers de werktijd dan ook precies bij gaan houden? Dat is ook een aspect wat meegenomen moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:41

Ik denk dat meer om gaat dat sommige mensen die roken een handje van hebben om regelmatig extra pauze's te nemen om sigaretje te roken terwijl de rest gewoon door werkt.
Ik kan mij best wel wat bij voorstellen dat ze dit in kaart willen brengen. Alleen of die mensen die regelmatig zo extra pauze nemen nou rokers of niet rokers zijn, dat gaat hun net weer niks aan.

Aan andere kant kan ik mij ook wel voorstellen dat een werkgever graag wilt weten hoeveel rokende werknemers hij heeft zodat ze daar rekening mee kunnen houden met hoeveel rook plekken er straks nodig zijn zodra ze rest als rookvrij willen inrichtingen.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:44

Nou eerlijk gezegd lopen er binnen het bedrijf een groot aantal klaplopers rond die de kantjes er van aflopen.
Een aangescherpt pauze beleid is dan ook zeker op zijn plaats , maar ik ben van mening dat de leidinggevende hier een handhavende rol heeft.
Registratie dat is het punt waar ik over struikel hier ga ik uit principe niet in mee
Het pand is al rookvrij en er is 1 rookruimte die in de behoefte voorziet dus dat zal zeker geen reden zijn

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:45

Naar mijn weten mag d'r nergens meer in een gebouw gerookt worden dus inrichten heeft geen reden. Ik kan me wel voorstellen dat er alleen in de eigen tijd gerookt mag worden. Maar dat een baas gaat zeggen dat hij wil weten wie er allemaal rookt vind ik wel ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:46

Wat je werkgever vraagt kan ik gevoelsmatig helemaal inkomen. Net zoals ik me als niet-roker benadeeld kan voelen ten opzichte van rokende collega's die meer betaalde pauze kunnen nemen.

Maar ik denk dat je zoiets inderdaad niet op die manier kan regelen. Wel kan hij rookpauzes afschaffen voor zover deze niet via de cao worden afgedwongen. Dus voor een standaard werkdag heeft ieder personeelslid dezelfde pauze's bijv. 2x koffiepauze en 1x lunchpauze. Verstokte rokers moeten het dan zelf maar oplossen. Ik heb een bokt verslaving maar geen baas die me daarvoor extra betaalde pauze geeft O:)

De registratie is inderdaad het knelpunt in deze. Net zoals je baas niets temaken heeft met je menstruele cyclus en wel of niet zwanger willen worden, gaat hem het roken ook niet aan. Dus dat wordt een stukje 'ken je personeel' en zelf gaan toezien op naleving van de pauzeafspraken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:50

Dit vraagstuk ligt juridisch heel lastig, maar mijn professionele antwoord zou zijn: het hangt af of het de werkzaamheden van de werknemer beïnvloed, bijv in negatieve zin. Maar dan nog geldt natuurlijk de privacy van de werknemer, dus de werkgever kan het de werknemer vragen. Maar hij heeft geen middelen om af te dwingen dat werknemer zich daadwerkelijk registreert als roker zijnde.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:54

Ik snap wel dat je als baas er niet blij van wordt als mensen buiten hun pauzes om steeds weglopen om te roken en daar consequenties aan wil hangen.
Bij alle rokers 15 minuten extra pauze rekenen is belachelijk want er zijn ook rokers die zich wel netjes aan de pauzes houden en die zouden daardoor gedupeerd raken.

Opzich is dit een vrij simpele kwestie. Je baas moet dit voorstel als een instemmingsaanvraag bij de or indienen omdat dit over personeelsregelingen gaat en dat is instemmingsplichtig. Als de or hier niet mee accoord gaat (zou dom zijn als jullie dat wel doen) moet hij zich aan het besluit van de or houden.
Als or kan je hier dus heel makkelijk voor gaan liggen. Maar als or zijn goede verhoudingen met de baas ook belangrijk. Dus zou als or eens met hem aan tafel gaan zitten en samen kijken of je tot een plan kan komen van hoe je het roken buiten pauzetijden tegen kan gaan.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Ik zit al jaren in de or van een ziekenhuis.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:00

Lijkt mij dat er alleen in de pauze's gerookt mag worden en dat men buiten de pauze's niet mag weglopen van de werkplek om te roken. Dat kan gehandhaafd worden, extra tijd registreren voor rokende mensen is dan niet nodig.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 00:00

Dank je voor de reactie Douraqeu hier voel ik mee aardig zeker mee en de vraag wat voorn middelen de werkgever denkt te hebben om dit af te dwingen zal zeker stand houden.
Knuffeldier ik bedankt voor het aanbod hou ik zeker in gedachten aangezien ik zo groen als gras ben.
Ik ga hier mee aan het werk alen bedankt voor de input O:)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:09

Hoeveel mensen hebben jullie in de or? En hoeveel medewerkers heeft het bedrijf als ik het vragen mag?

Of het juridisch gezien wel of niet mag is niet eens zo interessant. Omdat jullie een (neem ik aan ) groot bedrijf zijn en een or hebben kan je dit als or makkelijk tegenhouden. Als een or niet instemt gaat het 'feest' gewoon niet door.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:11

zo'n rook registratie hebben wij bij ons op de zaak ook gedaan.

Het si een klein schalig bedrijf. We hebben iedereen vooraf op de hoogte gesteld dat we onderzoek gingen doen na resultaten over hoeveel tijd er in roken gaat zitten.

maar ik heb beetje het idee dat je baas wil weten wie er rook om na te gaan wie er onder werk tijd onder het mom 5 min weg is "ff sigaretje roken"

Bij ons is er uit gekomen dat mense die roken bij ons 5 tot 10 min weg blijven in betaalde tijd. dus roken buiten hun pauze om.
Ze hebben over de dat 45 min pauze van ons uit en daarbij komt per persoon gemiddel 3 tot 4 keer roken bij dus nog een 30 tot 40 min extra.
Gezien wij dit niet fair vinden tegen over niet rokers die deze gelegenheid niet hebben.

Hebben wij de personeels leden gevraagd wat we kunnen doen om het voor iedereen eerlijk te maken.

Vele hebben er voor gekozen dat over werken voor die tijd. Enkele hebben aan gegeven dat ze hun pauze tijd willen spreiden er voor.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 00:22

wij hebben een 6 tal leden in de or. het aantal werknemers ligt rond de 300 maar is sterk afhankelijk van het jaargetijde.
Dat we het plan kunnen afschieten is een feit , maar we proberen een heren akkoord te slijten om meer pauze tijd te realiseren ( voor de oudere werknemer en evt de rokende) maar dat zonder registratie van ongezond gedrag.
ps knuffeldier ik meld me even aan bij je als vriendje als u het goed vind altijd fijn om je terug te vinden O:)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:24

Even tussendoor... waarom meer pauzetijd voor de rokende en oudere werknemer? Niet meer pauzetijd voor iedereen? :') Anders wordt het toch aantrekkelijk om roker te zijn?

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 00:27

haha sorry dat is ook de bedoeling dat iedereen die keuze krijgt. Let wel dit gaat om eigen tijd dus dit betekend meer pauze is een kwartier langer werken.
maar voor deze doelgroep is dit het aan te nemen dat er meer vraag naar is

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:28

Is goed hoor, altijd makkelijk.
Het is inderdaad verstandig om te kijken of jullie gezamelijk tot een accoord/alternatief kunnen komen. Want er botweg voor gaan liggen lost vaak ook weinig op. Ik ben eigenlijk we erg benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken, want denk dat dit een kwestie is waar veel bedrijven mee zitten en een flinke irritatie bij bazen en de niet rokende collega's. Vind het ook wel mooi zoals ze het bij haffylover hebben opgelost, maar dat werkt denk ik alleen bij kleine bedrijven waar je meer zicht hebt op wie wat doet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:29

ligt aan de bedrijfsvoering..

maar als je niet afhankelijk bent van een telefoonbezetting van een x aantal man (zoals in een callcenter).. Dan zou je kunnen overleggen om mensen te laten kiezen..

1 x 20 minuten koffiepauze
of 2x 10 minuten

idem smiddags met de thee..

je zult zien dat rokers vaak zullen kiezen voor 2x 10 minuten..
terwijl het bij niet rokers varrieerd, sommigen willen graag een wat langere koffiepauze.. ander hebben liever twee keer een korte pauze..

Wij hebben het in het verleden wel eens geklokt, omdat we er commentaar op kregen dat wij rokers vaker op pauze gingen en dat dat niet eerlijk was. Daarnaast hebben we ook in kaart gebracht wat iedereen precies 'uitspookte' in de pauzes omdat de rokers claimden dat ze vaak werk meebrachten.. Dus brieven corrigeerden terwijl ze hun peukje lurkten of een kort overleg pleegden over een bepaalde case.

Het bleek dat de rokers gemiddeld zo'n 7 minuten de hort op waren per rookpauze en dat ze niet meer dan 2x weggingen.. uiteindelijk bleken de rokers dus effectief 1 minuut korter te pauzeren dan niet rokers (rofl, dat viel de niet rokers een beetje tegen).

Daarnaast bleek dat rokers vaak 'samen naar de rookruimte trekken voor een minipauze en een kleppraatje'. maar minder buurten op de werkvloer bij elkaar voor een kleppraatje dan niet rokers. Die namen dus 1 pauze en meerdere korte klepmomenten als ze even iets moesten pakken of wegleggen. Dus rokers verlieten de ruimte voor hun klepmoment, niet rokers deden het ook, maar op de werkplek zelf. hierbij werd het verschil dus eigenlijk nog groter dan de ene minuut die de rokers al minder weg waren.

Tenslotte hebben we de rokersruimte en niet rokersruimte onder de loep genomen.. het overgrote deel van niet rokers bestede hun tijd in de pauze ruimte daadwerkelijk met pauze houden.. bakje koffie, broodje, mandarijntje, even kleppen met anderen of een tijdschrift bladeren..

De niet rokers ruimte was echter een komen en gaan van mensen die een peukje deden, de meesten aten geen broodje en een bakje koffie ging er tegenlijk met het peukje mee in.. Daarbij zag je een veel groter percentage mensen met agenda's rondlopen, bellen en papieren doorlezen, om zo hun rookpauze toch enigzins te kunnen 'goedpraten'.. effectief gezien rookten ze dus tijdens lichte werkzaamheden.

wel even de kanttekening dat de rookruimte zo'n beetje om de hoek van de werkplek was.. normaal zullen rokers iets langer weg zijn, dus geen iets tijd inboeten vanwege de wandeltijd

------

Wij hebben dit als procesmanagers in kaart gebracht in verband met een vermeend tijdsverlies door het nemen van micropauzes in plaats van een enkele langere pauze. daarentegen was er een andere groep die stelde dat de mensen die micropauzes namen effectiever werkten en een deel van de pauzes doorwerkten terwijl ze hun peukjes rookten. De vraag vanuit het manegement was dan ook wat effectiever was.. micropauzes, standaard thee/koffie pauzes, of vrije keuze

Uiteindelijk bleek roken versus niet-roken uitgezet tegen productiviteit geen noemenswaardige verschillen op te leveren.. Wel werd duidelijk dat het nemen van micropauzes in plaats van 1 langere pauze een duidelijk verhoogde productiviteit gaf. Maar alleen als de pauze niet korter dan 5 minuten en niet langer dan 10 minuten was (minder dan 5 minuten werd er niet gewerkt in de pauzeruimte.. langer dan 10 minuten werd het meer een pauze dan dat er echt wat productiefs gedaan werd in de hoeveelheid tijd).

------

Uiteindelijk is er besloten om de keuze aan de werknemers te laten of ze 1 enkele pauze namen of meerdere kleine pauzes (als de werkzaamheden dit toestonden). Wel werd hierbij een duidelijke eigen verantwoording neergelegd bij de medewerker dat je de toegestane totale pauzetijd niet kon overschrijden zonder deze minuten zelf actief te compenseren..

Wij dachten eerlijk gezegd dat er een hoop gesmokkeld zou worden na deze beslissing (het was een 'proefperiode).. maar we werden sterk verrast.. het aantal mensen dat micropauzes koos steeg, maar ook het aantal daadwerkelijk gewerkte minuten steeg en de proctiviteit.. Simpelweg omdat mensen niet meer om 17.00h het werk neergooiden maar even afmaakten waar ze mee bezig waren omdat het 'toch wel weer' weggestreept werd extra pauze in hun gedachte.. terwijl ze in feite binnen hun eigen uren helemaal niet 'minder' werkten.. men werd flexibeler en hing minder aan minuten omdat het bedrijf flexibel werd in het pauzebeleid.

----

ik weet niet of je hier iets aan hebt of mee kunt..
Het ene bedrijf is het andere niet.. En niet alle medewerkers zullen een 'eergevoel' hebben als het neerkomt op eigen verantwoordelijkheid met pauzes nemen.
Bij ons werkte het toentertijd..

wat zeer zeker ook in 'miin' eigen voordeel werkte en dat van mijn collega's lol.. Want wij procesmanagers werden er van verdacht dat we in de rookruimte woonden.. Maar ja, als we iets te overleggen hadden gingen we meestal niet bij elkaar aan het bureau zitten maar pakten de hele handel op en bespraken het in de rookruimte proest. soms was het een complete uitdragerij, laptops gingen nog net niet mee.. Maar het 'de managers hebben altijd maar pauze,' hebben we sindsdien eigenlijk nooit meer gehoord :D
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 23-03-15 00:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:29

Ah, op die fiets TS :P thnx, duidelijk!

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 00:39

Inderdaad een goede optie van haffylover.
zal de ontwikkelingen binnen dit vraagstuk zeker terug koppelen ik denk ind dat er een hoop ondernemingen met het zelfde vraagstuk vraagstuk bezig zijn en ook duurzame inzet van oudere werknemers is een heikel punt.

pauze aan de werknemer laten is bij ons zeker geen optie aangezien we altijd bereikbaar moeten wezen en in wissel diensten werken. daar zit egt een heel georganiseer achter haha

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:09

Bij mijn man op zijn werk liepen de rokers meer buiten dan dat ze binnen aan het werk waren.
Tegenwoordig moeten ze uitklokken om naar buiten te kunnen.
Tijd die ze onderweg zijn naar buiten wordt niet meegerekend.