Wel verzonden maar klant geeft aan niets te hebben ontvangen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Corinax

Wel verzonden maar klant geeft aan niets te hebben ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 14:05

Hoe zit het precies met de wet verkoop op afstand?

Klant koopt iets maar kiest er zelf voor om via brievenbus te verzenden zodat de verzendkosten laag zijn.
Er is een optie om verzekerd te verzenden maar dat kost 1,95 extra
Er staat duidelijk vermeld wij niet aansprakelijk zijn als de klant ervan af ziet om verzekerd te verzenden.

Jullie raden het al.
Klant ziet van verzekerd verzenden af en kiest voor slechts 2,50 verzenden.
Nu zeggen ze niets ontvangen te hebben.

Ze hebben een grote mond aan de telefoon en naar mij luisteren ze niet, laten mij niet uitpraten.
Ze zeggen dat de wet voor mijn voorwaarden gaan waar ze mee zijn ingestemd. En dat ik ze het bedrag moet terug betalen.

Klopt dit?
Wat zijn mijn rechten in deze?
Ik dacht dat ik het zo goed deed. Heb dit gelukkig nog nooit eerder mee gemaakt....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:24

Ik weet het zelf niet maar ben wel nieuwsgierig.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:26

Ik heb dit ooit meegemaakt van de andere kant. Uiteindelijk had ik geen poot om op te staan aangezien ik zelf voor deze manier van verzenden heb gekozen.

Ik heb het er uiteindelijk bij moeten laten zitten. Zij beweren het verzonden te hebben, ik heb niks ontvangen. Ik trek aan het kortste eind.

Echter, toen ik onderzoek ging doen naar dit bedrijf, vond ik zeer veel recensies over niet ontvangen pakketjes. In dit geval is er dus waarschijnlijk nooit iets verzonden geweest, maar dat kan ik nooit bewijzen.

Ik zou je in het vervolg dus alleen aanraden deze optie zonder verzekering niet meer aan te bieden, puur om jezelf in te dekken en in te voorkomen.

Voor nu, kun je er weinig aan doen, je kan het opnieuw versturen, maar ik gok zo dat dat pakketje net zo min 'aan komt'.

ladypaard

Re: Wel verzonden maar klant geeft aan niets te hebben ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:30

Tegenwoordig moet je bijna een filmpje maken terwijl je het pakje op de post doet :(

Ik probeer altijd via Kiala of DHL te laten verzenden, omdat dat maar paar cent meer kost dan duurste variant brievenbus. Gewoon om heisa te voorkomen.

Klinkt trouwens wel als een boel opgeblazen lucht. oftewel ze kunnen je denk ik niks maken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:33

Heb je wel een track en trace code?
Daarmee kun je zien waar de post uithangt.
Of is het verzonden met alleen postzegels erop?

Tja dan heb je geen bewijs. Van beide kanten niet.

Je zou een belletje naar de post kunnen doen. Dan kun je dat in elk geval melden naar de klant.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 11-03-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:34

Ineke2 schreef:
Heb je wel een track en trace code?
Daarmee kun je zien waar de post uithangt.

Die krijg je niet via de normale post. Ik neem tenminste aan dat het via brievenbus post gegaan is? Anders zou hier geen sprake van zijn.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:37

Om wat voor bedrag gaat het? Als je een webshop hebt kun je je afvragen wat belangrijker is. Tevreden klant of het bedrag wat je extra kwijt zou zijn als je nog een keer verzend ? Zelfs al heb je het pakket verzonden, en zelfs al heeft deze klant geen poot om op te staan, dan nog zou je ervoor kunnen kiezen om het produckt nog een keer te verzenden. Enkel en alleen om boze, vervelende recensies te voorkomen. Een slechte naam opbouwen is veel sneller gedaan als een goede naam.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:44

In principe ben je verantwoordelijk tot en met de aflevering van het pakketje, MAAR als particulier kun je het risico bij de koper neerleggen door duidelijk te vermelden dat verzending op eigen risico is. Als je dit hebt gedaan is het dus jouw probleem niet.

Verzend je particulier of zakelijk?

Edit: Hier een goede uitleg: http://www.kijkoprecht.nl/contracten/po ... QA5lnyG9A0

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:55

Ik verstuur met grote regelmaat brief en pakketpost, als particulier.
Ik probeer om risico te vermeiden altijd een T&T code aan te bieden op kosten van de koper.
Vanaf 3.45 euro ( zo uit mijn hoofd ) krijg je ook een T&T bij briefpost.

Nog nooit is er iets écht fout gegaan bij mijn verzendingen maar ik ben er áltijd bedacht op en vind het ook altijd spannend, juist omdat ik bang ben met zaken zoals TS hier aangeeft te maken te krijgen.

Twee keer heb ik strubbelingen gehad in de zin van niet aangekomen post.
In het eerste geval was de post bij buren verder op afgegeven ( zonder dit te vermelden ) tijdens een vakantie periode.
De tweede keer klopte het doorgegeven adres niet, waardoor het pakket langer bij de distributie was blijven liggen.
Afschuwelijk, want beide pakketten waren zonder T&T verzonden op verzoek van de nieuwe eigenaren.
En beide gaven achteraf toe dat het voor een paar euro meer stóm is om het risico te nemen.
Bij het doorgegeven verkeerde adres weet ik niet wie blijer was dat het pakketje uiteindelijk in de bus lag.....ik of die mevrouw!!

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 15:39

Ik verzend zakelijk.

Heb een hondentuigje verzonden via brievenbuspost. Dus met postzegels.
De klant heeft er zelf voor gekozen om niet verzekerd te verzenden omdat dit extra verzendkosten inhoud.
In mijn algemene voorwaarden staat dat wij aanraden voor verzekerd verzenden te kiezen. Als ze daarvan af zien dan zijn wij niet aansprakelijk voor beschadigingen of vermissing.
Klant moet het vakje algemene voorwaarden zelf aanvinken anders kan er niet besteld worden.
Daarnaast geven wij ook nog uitgebreid uitleg over bestellen en verzenden op een andere pagina. Het is dus niet zo dat wij ff een regeltje hebben weg gemoffeld in de AV .
Dit is ons nog nooit overkomen en hebben juist veel mailtjes van mensen die tevreden zijn, ook over de snelle levering. Vaak hebben ze het de volgende dag al binnen.

Ik snap de reactie dat we beter een nieuw tuig kunnen verzenden omdat deze mensen ons anders gaan afkraken wel, maar voel me echt zo bedonderd. Juist ook vanwege de toon in de telefoon gesprekken. En nu dan omdat ze geen tuig meer willen maar hun geld terug. En ik ben ook een beetje bang dat als ik nu toegeef er vaker mensen komen die dit gaan proberen. Dat ze onderling ervan op de hoogte brengen waar het lukt zeg maar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:41

Jaja. Dus eerst is een beetje zekerheid te duur, en als het dan mis gaat moet jij het oplossen?

Ik zou zeggen dikke vinger drie bier. Zulke klanten wil je toch helemaal niet terug hebben. En wat willen ze doen? Je voor het gerecht slepen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:46

Als ze je voorstel van een nieuw product opsturen afwijzen.. dan zou ik naar je algemene voorwaarden verwijzen en het daarbij laten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:49

Ik snap dat het onrechtvaardig aanvoelt maar als je zakelijk verzendt zijn hieraan toch echt wel regels verbonden.

Dit staat in de link die ik net postte (site van een advocatennetwerk, dus betrouwbaar):

Citaat:
In beginsel geldt dat de verzendende partij de zorg en het risico draagt dat het pakket juist wordt geleverd. Indien het pakket via de post wordt verzonden, kunt u als koper de verkoper aanspreken als het pakket niet aankomt. De verkoper zal het pakket nogmaals moeten versturen. Dit is geen service, maar een plicht die rechtstreeks voortvloeit uit de wet. Niet alleen bestaat de plicht tot herverzending, ook de kosten zijn voor rekening van de verkoper.
Vaak hanteren webwinkels algemene voorwaarden. Het komt nog al eens voor dat deze winkels de aansprakelijkheid voor zoekgeraakte pakketten hebben uitgesloten in de algemene voorwaarden. Laat u hierdoor echter niet van de wijs brengen. Als consument (niet handelend als bedrijf) kunt u altijd aanspraak maken op herverzending. De webwinkel draagt immers het risico van de verzending, ongeacht hun algemene voorwaarden. Bovendien zijn dergelijke voorwaarden vaak onredelijk en vernietigbaar

Die mensen hebben wettelijk gezien recht op een nieuw product. De wet gaat in deze inderdaad vóór jouw algemene voorwaarden.

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 15:51

Ja ze dreigde er wel mee.
Ze zei dat ze het gerechtelijk ging uitzoeken en dat ik er nog van zou horen.
En toen gooide ze de hoorn erop.
Nog voordat ik mijn verhaal kon doen.

Ik heb er wel een mailtje achteraan gestuurd dat ik de telefoongesprekken niet plezierig vond. En dat ik het jammer vond dat het zo is gelopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:51

Woow, dat wist ik niet, wel handig om te weten als consument. Maar wel banketstaaf voor de verzender, want wie zegt dat mensen dit niet gebruiken om dingen dubbel binnen te krijgen?

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 15:53

Kirsha schreef:
Ik snap dat het onrechtvaardig aanvoelt maar als je zakelijk verzendt zijn hieraan toch echt wel regels verbonden.

Dit staat in de link die ik net postte (site van een advocatennetwerk, dus betrouwbaar):

Citaat:
In beginsel geldt dat de verzendende partij de zorg en het risico draagt dat het pakket juist wordt geleverd. Indien het pakket via de post wordt verzonden, kunt u als koper de verkoper aanspreken als het pakket niet aankomt. De verkoper zal het pakket nogmaals moeten versturen. Dit is geen service, maar een plicht die rechtstreeks voortvloeit uit de wet. Niet alleen bestaat de plicht tot herverzending, ook de kosten zijn voor rekening van de verkoper.
Vaak hanteren webwinkels algemene voorwaarden. Het komt nog al eens voor dat deze winkels de aansprakelijkheid voor zoekgeraakte pakketten hebben uitgesloten in de algemene voorwaarden. Laat u hierdoor echter niet van de wijs brengen. Als consument (niet handelend als bedrijf) kunt u altijd aanspraak maken op herverzending. De webwinkel draagt immers het risico van de verzending, ongeacht hun algemene voorwaarden. Bovendien zijn dergelijke voorwaarden vaak onredelijk en vernietigbaar

Die mensen hebben wettelijk gezien recht op een nieuw product. De wet gaat in deze inderdaad vóór jouw algemene voorwaarden.

Dit zei die mevrouw idd precies zo.
Dat de wet voor mijn algemene voorwaarden ging.

Kon het me eigen alleen niet voorstellen.
Juist omdat de klant zelf de afweging maakt verzekerd verzenden of niet.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:55

Wat dat betreft worden bedrijven best wel achtergesteld. Het loont echt om dan zelf maar die paar euro extra bij te leggen voor het verzekerd verzenden, want 1. je kunt niet controleren of het écht niet is aangekomen en 2. je hebt meer kosten omdat je het artikel opnieuw moet verzenden.

Er is wettelijk gewoon een heel verschil tussen een consumentenkoop en een deal tussen particulieren onderling. Het is helaas dus wel waar wat die mevrouw zegt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:56

Voor deze keer weet ik het ook niet...
Volgens mij moet jij kunnen bewijzen dat je het hebt verzonden en is de consument beschermt in dit geval. Dus jij moet de bewijslast kunnen leveren.
Wat je er verder mee doet, das aan jou de keuze, maar ik zou als ik jou was voortaan altijd via track en trace verzenden.
Gewoon in de algemene voorwaarde vermelden en die kosten bij de klant berekenen. Desnoods al in de verkoop prijs.
Zowel jij als de klant zijn dan beschermt. (gewoon op die manier brengen : dat jij de klant wilt beschermen en tegemoet wilt komen voor het geval dat...)

Is nu de put dempen nadat het kalf verdronken is...... ik weet het....

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 15:56

Amaris schreef:
Woow, dat wist ik niet, wel handig om te weten als consument. Maar wel banketstaaf voor de verzender, want wie zegt dat mensen dit niet gebruiken om dingen dubbel binnen te krijgen?

Ja precies.

En als alles gewoon netjes was gegaan had ik ook een nieuw tuigje verzonden. Maar ik ben tot 2 keer toe afgeblaft.
Hun reageren enkel via de mail. Heel kort en zonder afzender.
Ik reageer netjes en uitgebreid incl. Afzender en 2 telefoon nummers zodat ze me altijd goed kunnen bereiken.
Maar ze blijven via de mail korte berichten sturen.
Dus ik naar ze bellen. Dan zijn ze eerst heel verbaasd en vervolgens een grote mond.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:00

Verzendkosten verhogen en altijd met T&T code verzenden, geen uitzonderingen. Enige oplossing voor dit probleem.
Nu je verlies 1 maal nog nemen en het tuigje met T&T opsturen. Filmpje maken van het inpakken, versturen en het bonnetje.

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 16:02

Zal ik dan idd maar gewoon het geld terug storten zoals zij eist?

Of kan ik afwachten of ik wat hoor van iemand die zij in de arm neemt? Of komen er dan direct weer kosten bovenop voor mij?

Eigenlijk wil ik het natuurlijk gewoon netjes oplossen.
Dat heb ik altijd al gewild maar na die 2 telefoongesprekken dacht ik er anders over....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:03

Keet schreef:
Verzendkosten verhogen en altijd met T&T code verzenden, geen uitzonderingen. Enige oplossing voor dit probleem.
Nu je verlies 1 maal nog nemen en het tuigje met T&T opsturen. Filmpje maken van het inpakken, versturen en het bonnetje.

Precies dit!

Wel waardeloos dat ze zo reageren zeg!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:04

Geldt bovenstaand citaat ook als de verkoper wel de mogelijkheid geeft van verzekerd verzenden? Want als dat het geval is en de klant zélf kiest voor een onverzekerde verzending, dan is het toch complete onzin dat de verkoper nog steeds het risico draagt? Dat heeft de koper toch op zich genomen door het afslaan van een verzekerde zending?!

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 16:07

elinebakker schreef:
Geldt bovenstaand citaat ook als de verkoper wel de mogelijkheid geeft van verzekerd verzenden? Want als dat het geval is en de klant zélf kiest voor een onverzekerde verzending, dan is het toch complete onzin dat de verkoper nog steeds het risico draagt? Dat heeft de koper toch op zich genomen door het afslaan van een verzekerde zending?!

Zo hadden wij het wel gedacht bij het opstellen van onze regels....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:07

Keet schreef:

Dit dus. Wij verzenden ook een hoop zakelijk (over de hele wereld) en geven duidelijk aan dat er met reguliere post géén tracking code wordt geleverd en tevens ook dat het inderdaad bij ons de voorkeur heeft om wel degelijk te kiezen voor de optie pakketpost of brievenbuspakket (binnen Nederland). Als we naar het buitenland moeten versturen blijkt dat inderdaad vrij lastig te zijn, maar moet zeggen dat er dan toch vaak wel gekozen wordt voor verzenden met tracking code, zelfs als het om dingen van 10 euro gaat die dan naar amerika verzonden worden voor (helaas) het 3dubbele aan verzendkosten.

Ik zou inderdaad in dit geval nu het verlies nemen(dus tuig nogmaals opsturen maar ditmaal bijv. dmv brievenbuspakket; trackingcode krijg je hier dan ook bij ;) ), maar als de wiedeweerga ervoor zorgen dat verzenden zonder tracking code (dus brievenbuspakket binnen NL of pakketpost) inderdaad niet meer mogelijk is.. Voorkomen is beter dan genezen in dergelijke gevallen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-15 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt