Ik weet even niet meer hoe ik waaraan moet beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Ik weet even niet meer hoe ik waaraan moet beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:03

Hallo Bokkers, alvast sorry voor het lange verhaal.
Ik post dit hier omdat ik me even geen raad meer weet.

Drie jaar geleden begon het ongeveer. Ik zat toen in 4 havo.
Het eerste jaar van de middelbare school zat ik op het vmbo. Al gauw bleek dat dat je makkelijk voor me was, waarna al gauw was besloten dat ik het tweede jaar naar de havo ging.
Het tweede en derde jaar op de havo was eerst wel even wennen. Andere mensen, andere docenten, andere verwachtingen. Maar opzich ging me dat nog wel redelijk makkelijk af.

Toen kwam 4 havo: het jaar voor de examens. Dit was toch wel hard aanpoten en gezien het feit ik iemand ben die altijd het beste van het beste wil behalen en altijd streef naar verbetering, heb ik me er hard voor gemaakt om de havo te halen zonder te blijven zitten.
In dat jaar moest ik opeens veel meer werk gaan verrichten en vroeg het werk ook meer tijd en aandacht dan in 2- en 3 havo. Zo kwam het ook dat ik vaak rond drie of vier uur thuis was en dan tot een uur of zeven met school bezig was elke dag. Dat was voor toen nog een beste tijd steken in het huiswerk, maar als ik er nu op terug kijk, viel dat best mee.

5 havo was eigenlijk precies hetzelfde. Alleen in dit jaar werd ik toch wat onzeker wat betreft het examen, waarop ik naar een soort cursus ben gegaan 'hoe om te gaan met examenstress', aangeboden bij ons op school. Hier heb ik veel aan gehad en hierdoor heb ik ook geleerd om veel dingen gewoon op te schrijven: dingen die je nog moet doen, agendapunten, wat mensen van je verwachten, etc.
Ik ben in 1 keer geslaagd voor mijn havo examen met een erg nette cijferlijst (boven verwachting).

Toen kwam het eerste jaar college. Hartstikke leuk en ik heb me ook echt vermaakt dat jaar, in tegenstelling van de havo. Op de havo liep ik steeds met de gedachte 'wat doe ik hier in 's hemelsnaam'. Maar college/studeren vond ik gewoon echt leuk. Ik deed iets wat ik écht leuk vond, de dingen die er werden gedaan boeide me echt enorm en ik haalde veel voldoening uit een week naar school gaan.
Het werk wat er dan nog bij kwam na school, dat was helemaal niet erg, het viel haast niet eens op dat het 'huiswerk' (of 'zelfstudie', zoals de docenten dat zo mooi noemen) was. Gewoon omdat ik het allemaal rete-interessant vond en omdat ik er heel veel voldoening uit haalde.

Tot dit jaar....
Ik vind de studie nog steeds echt heel leuk, ik haal nog steeds voldoening uit mijn studie en haal nog steeds erg goede cijfers, (ik ben zoals dat zo mooi wordt genoemd een 'bovengemiddelde student'. Ik ben niet goed, ik ben niet slecht, ik ben niet gemiddeld... Nee, ik ben een BOVENGEMIDDELDE student :P ).
Dit jaar is in tweeën gedeeld: een management semester en een gezondheid semester. De helft van de klassen in het jaar begonnen met het gezondheid semester en de andere helft van de klassen is begonnen met het management semester, zoals ik.
Het eerste semester was voor mij aanpoten, maar het was wel echt een uitdaging. Management is niet echt mijn grootste kwaliteit en het is nou ook niet direct iets waarin ik later verder wil, maar ik vind het wel allemaal erg interessant.
Maar in dit blok kreeg ik al wat last van stress. Er was veel werk wat moest worden gedaan, naast het feit dat ik heel hard moest werken om de tentamens te halen, en ik heb nog een stage-adres wat het beste van mij verlangt.
Ik heb het hier, met name aan het eind van het semester (rond november/december ongeveer), erg veel last van gehad. Dat ik even niet meer wist hoe ik het allemaal rond moest breien. Ik kreeg hier ook last van slaap'problemen', hartklachten, lichaam wat op een gegeven moment ook zijn grenzen aangaf, wat resulteerde in rugklachten, nog meer moeilijkheden tijdens het slapen, zich niet meer kunnen concentreren, etc.

Toen ben ik in de kerstvakantie eens even heel rustig aan gaan doen. Heel veel geslapen (wat toen ineens prima lukte), heel weinig voor school gedaan, vroeg op bed, goed en gezond eten op gezette tijden, veel buiten geweest voor frisse lucht, etc.
Dit hielp enorm voor de eerste paar weken na de vakantie. Ik ging weer vol goede moed naar school, ik had een nieuwe planning gemaakt, hield alles keurig netjes bij en was goed voorbereid op de tentamens.

Toch had ik hier nog steeds last van hartklachten en last van lage rugpijn gedurende de hele dag. Maakte niks uit wat ik deed, die rug die bleef maar zeer doen en als ik eens rustig op de bank lag, ging mijn hart ineens ontzettend te keer, kreeg het benauwd, etc.
Hier ben ik eerst maar eens mee naar een arts geweest en voor mijn rug ben ik naar de fysiotherapeut gegaan.
Beide zeiden dat het wel eens kon zijn dat ik richting het overwerkte ging. Hier had ik eigenlijk helemaal nog niet over na gedacht, het afgelopen schooljaar, maar ze zouden best eens gelijk kunnen hebben.

Maar, de docenten op school zeiden allemaal dat het het volgende semester allemaal veel rustiger zou worden, dus ik moest me geen zorgen maken en in het tweede semester zou alles beter gaan en zouden we veel minder lessen hebben en daarbij minder zelfstudie.

Nu hebben we een week gehad na de voorjaarsvakantie en twee week voor de voorjaarsvakantie in het tweede semester en ik heb echt geen idee meer hoe ik alle moet aanpakken. De deadlines vliegen me om de oren, zowel op stage als op school, ik heb 0,0 vrije tijd meer omdat ik veel op school en op stage zit en als ik thuis kom moet de laptop weer open om dat werk te doen waar ik vanmiddag niet meer aan toen ben gekomen.
Ik slaap zeer en zeer slecht, haal mijn deadlines niet meer, cijfers schieten omlaag en het werk blijft zich maar opstapelen.

Ik heb bijvoorbeeld voor deze week drie deadlines waar ik niet aan toe ben gekomen de afgelopen weken. In de voorjaarsvakantie ben ik alleen maar bezig geweest voor school, ik heb een tentamen wat ik niet gehaald heb en waar ik de 23e een herkansing van heb. Hier moet ik nog veel werk voor verrichten, maar ik heb werkelijk waar geen idee wanneer ik dat werk kan verrichten, want ik heb er simpelweg geen tijd voor.

Hieronder mijn rooster, zodat jullie misschien wat beter kunnen begrijpen wat ik bedoel.
Maandag: 8.30 -18.30 uur
Dinsdag: 8.30 - 20.30 uur (eerst van 8.30 tot 16.30 stage en dan gelijk door naar college. Ik ben hier rond 21.15 uur bij familie om te overnachten, zodat ik 's woensdags niet te vroeg mijn bed uit moet en zodat ik dinsdags redelijk vroeg mijn bed in kan)
Woensdag: 8.30 - 16.30 uur (woensdags ga ik 7.30 uur weg van huis)
Donderdag: 8.30 - 18.30 uur
Vrijdag: 8.30 - 13.30 uur

Om op de plaats van bestemming te komen, moet ik 's ochtends om 6.30 uur weg. De laptop staat in de bus natuurlijk op schoot om alvast wat werk te verrichten en me in te lezen in de lessen van vandaag. 's Middags / 's avonds moet er ook twee uur bij om thuis te komen. Ook de terugreis staat de laptop uiteraard op schoot.
Als ik thuis kom, eet ik vaak gauw wat, om vervolgens nog ongeveer twee uur voor school/stage bezig te zijn. Op vrijdag ben ik altijd wat langer bezig, ongeveer vier uur, omdat ik op die dag ook meer tijd heb om bezig te zijn.

Op zaterdag werk ik vaak de hele dag. Dit zie ik echt als ontspanning. Mijn week gaat dan ook van zaterdag tot zaterdag.
Op zondag zit ik vaak vanaf na de lunch tot het avond eten in mijn kamer om voor school bezig te zijn.

Nu heb ik aankomende week dus drie deadlines en ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moest halen om er voor bezig te gaan. Vandaag ben ik bezig geweest met iets waar ik al drie weken te laat mee ben en daarmee ben ik nog niet eens op een kwart waar ik zou moeten zijn.

Ik weet op het moment niet meer wat ik moet doen. Ik heb hiervoor gesproken met familie, vrienden, collega's, studiegenoten, mijn SLB'er...... En enkelen van hen zegt dat ik me maar preventief moet ziekmelden, voor ik echt flink overwerkt raak. Aan de ene kant vind ik dat ze gelijk hebben en ik snak ook echt wel naar een dagje waarop ik de hele dag bezig kan zijn voor school en waar ik kan bijwerken, maar aan de andere kant houd ik absoluut niet van liegen en preventief ziekmelden voelt voor mij echt als liegen.

Ik hoop, door dit hier nu te posten, dat ik voor mezelf zaken op een rijtje kan zetten en dat bokt mij misschien kan helpen. Wellicht heeft iemand handige trucs om bij te werken, tijd vrij te maken, nog nuttiger met tijd om te kunnen gaan, etc. ?
Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor het lezen van mijn 'bezigheden' en ik hoop op een paar nuttige tips!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:14

Is overleggen met je mentor/studiebegeleider over een dag (of mss 2, 3) thuiswerken omdat je het niet trekt geen optie?
Dan meld je je niet ziek, ben je thuis gewoon je deadlines aan het inhalen en school weet hoe of wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:15

Pas idd op, want als je nu te hard doorgaat, kun je straks helemaal niks meer.

Wat ik voor tips wil geven, ga mindfulness doen. Dat helpt de stress verlagen, rust te krijgen in je hoofd en te ontspannen.
Verder, heeft iedereen het zo druk? Kun je dat met studiegenoten bespreekbaar maken op school? Want het lijkt me van de zotte dat je bijna een burn-out krijgt vanwege je school.

Ik zou je ook niet ziekmelden maar het gesprek aan gaan, of een dag vrij vragen.

moelly

Re: Ik weet even niet meer hoe ik waaraan moet beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:21

Niet iedereen heeft het zo druk. Dat komt door het feit iedereen bij een andere organisatie stageloopt. Ik ben, voor zover ik weet, de enige die werkelijk twee hele dagen op stage moet zijn. De rest moet over het algemeen sowieso 1 dag op stage zijn en de tweede dag mogen ze zelf bepalen of ze komen.
Er zijn ook mensen die niet heen hoeven als ze zeggen: 'we werken vandaag thuis'.
Tot slot zijn er mensen die naar huis mogen als ze hun opdracht voor die dag af hebben.
Dus niet iedereen heeft het zo druk, omdat er verschil is in de tijden die iedereen op zijn/haar stageadres moet zitten en daardoor thuis verder kan gaan met de opdrachten voor school. En doordat iedereen vanuit zijn/haar stageadres verschillende opdrachten krijgen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:27

lor1_1984 schreef:
Is overleggen met je mentor/studiebegeleider over een dag (of mss 2, 3) thuiswerken omdat je het niet trekt geen optie?
Dan meld je je niet ziek, ben je thuis gewoon je deadlines aan het inhalen en school weet hoe of wat.

Ik heb hier inderdaad met mijn mentor over gesproken.
Een dag vrij nemen is geen optie, omdat ik, als ik een dag VRIJ neem, in de problemen kom met mijn participatieplicht.
Als ik me ziekmeld daarentegen, mag ik lessen bij een andere klas inhalen, om zo aan mijn participatie te komen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:32

Een dag vrij vragen op je stage om aan school te werken.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:40

quera schreef:
Een dag vrij vragen op je stage om aan school te werken.

Dit heb ik inderdaad ook al geprobeerd, maar dit wordt (helaas) niet gedaan.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:49

Ik begrijp dat je 4 uur per dag aan het reizen bent? Dat is wel wat aan de hoge kant.

Lukt het niet om een kamer dichterbij je school te vinden? Ondanks dat je tijdens het reizen wel werk doet, is dat natuurlijk lang niet zo efficiënt en veel vermoeiender dan wanneer je dat thuis of in een rustige omgeving kunt doen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:59

Nee, helaas... Ik zit financieel niet in de positie om op kamers te gaan. Het zou inderdaad wel makkelijker zijn in verband met reizen, inderdaad!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:08

Ik zat ook al over je reistijd na te denken idd, het zou je echt een hoop tijd schelen om te wonen in de plek waar je studeert. Geen idee welke stad je zit, maar ik zou het wel overwegen denk ik.. je krijgt dan ook meer stufi he als je uitwonend bent.

Lastige situatie hoor, snap je probleem wel een beetje want mijn week is zo mogelijk nog voller en ik kom ook aan niks toe... maar ik heb besloten dat het niet erg is als ik een heel klein beetje uitloop.

Wat ik zou doen is je eerst richten op 1 ding, is dat af, door naar het volgende etc. Als je van alles een beetje doet is er straks net niks gebeurt. Als je een aantal dingen goed doet en er blijft wat liggen, kun je dat bijwerken als het daadwerkelijk weer wat rustiger is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:41

moelly schreef:
lor1_1984 schreef:

Ik heb hier inderdaad met mijn mentor over gesproken.
Een dag vrij nemen is geen optie, omdat ik, als ik een dag VRIJ neem, in de problemen kom met mijn participatieplicht.
Als ik me ziekmeld daarentegen, mag ik lessen bij een andere klas inhalen, om zo aan mijn participatie te komen.

Dan zou ik me gewoon ziekmelden. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:46

Mooi een weekje ziekmelden TS! Het is HBO daar ben je verantwoordelijk voor jezelf!!! Je mag dus ZELF kiezen wat goed voor je is. :j

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:57

MarlindeRooz schreef:
Mooi een weekje ziekmelden TS! Het is HBO daar ben je verantwoordelijk voor jezelf!!! Je mag dus ZELF kiezen wat goed voor je is. :j

Dit. En eventueel een zaterdag vrij vragen op je werk?
Toen ik het enorm druk had met mijn scriptie heb ik gevraagd om mij 2 weken niet in te plannen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:01

Bedankt voor de reacties!

@ Miccamaaike: goede tip! Ga ik zeker proberen. Het is inderdaad zo dat ik altijd van alles wat doet, zodat er net niks gebeurt. Ik ga me eens richten op vak 1, dan vak 2, etc.

Ziekmelden zit ik nu ook echt aan te denken. Ik zou niet weten hoe ik anders de boel voor mekaar krijg.

In ieder geval iedereen bedankt voor het lezen en voor de reacties. Mochten jullie nog meer tips hebben, hoor ik ze graag!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:04

Bedenk ook dat het helemaal geen schande is om bijvoorbeeld een half jaar studievertraging op te lopen. Je kan er ook voor kiezen nu met school te kappen en in september weer verder te gaan he :) Ikzelf red het nu nog prima, maar als ik tegen burnout etc aan zit.. Mwoah :P

Een paar dagen geen school zou wellicht ook wel kunnen helpen, maar dat ligt aan je studie. Loop je dan niet nog een grotere achterstand op?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:13

Ook al haal je je hbo met een jaar studievertraging, als je het maar haalt. Gewoon iets afmaken, zoals nu je stage en bedenk dat het alleen maar weer beter kan gaan. Je hebt het nu zo druk(vind dat je ook heel veel uren maakt voor een hbo opleiding) dat alles er bij in schiet. Je zegt niet op kamers te kunnen vanwege de financien, dit kan natuurlijk wel, uitwonende beurs aanvragen en bijlenen en dan kun je de 20 uur reizen per week besteden aan een bijbaan/studie en uitrusten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:43

LZP -> STW

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:52

Je zegt dat je dinsdag altijd bij familie overnacht ivm de reistijd. Is het geen mogelijkheid om daar de komende weken te overnachten tot je de deadlines af hebt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:30

Ten eerste relax.... Het komt echt goed!!

Ten tweede; til er niet te zwaar aan. Stress is niet goed voor je, altijd maar doorgaan ook niet. Als zondag je vrije dag is neem dan ook even de tijd om tot jezelf te komen. Bv met een wandeling, of echte ontspanning.
Verder; deadlines zijn prima, maar wat niet gaat dat gaat niet. Hoe erg is het om niet alles nu te halen?
Wat je stage betreft; kun je niet met je begeleiders kijken hoe je alles rond kunt breien? Prioriteiten stellen voor op je stage en op school.

Dan hoop ik dat je weer wat grip krijgt op je leven voor het te laat is. Het is wel echt belangrijk dit nu constructief op te gaan pakken :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 10:39

Bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker in overweging nemen en kijken wat er mogelijk is!

Pluk_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:31

Wat betreft de deadlines is het niet mogelijk om een keer met de betreffende docenten om tafel te gaan om de deadlines voor jou wat aan te passen? En als dit niet mogelijk is het pas op een volgend inlevermoment inleveren als herkansing? Docenten stonden hier bij ons altijd welwillend tegenover als je een goede reden hebt (en gezien de lichamelijke problemen die je er nu al door ondervindt lijkt mij dit een terechte reden). Misschien dat het even wat ademruimte oplevert. Bij ons leverden veel studenten de laatste opdrachten in tijdens de geplande "uitloopweken" voor de zomervakantie :) Hierdoor komen andere opdrachten niet ook in de knel en is de achterstand voor het nieuwe collegejaar weggewerkt. Ook ken ik een aantal voorbeelden van mensen die zijn gaan "bezemen". Die hebben het traject wel gewoon doorlopen met goedkeuring van de examencommissie, maar niet alle tentamens gemaakt/gehaald. Deze hebben ze in een extra jaar alsnog gedaan, gehaald en zijn geslaagd :)

Wel denk ik dat je goed op jezelf moet letten nu.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 17:20

Bedankt voor je reactie!
Ik heb het direct gevraagd en heb gelukkig voor 1 deadline een week uitstel gekregen.
Super bedankt!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:36

MarlindeRooz schreef:

Dit is niet altijd 'handig' ik had bijvoorbeeld op hbo 90% van de tijd verplichte aanwezigheid bij mijn vakken. Mocht één keer missen geloof ik en daarna vervangende opdracht of vak überhaupt niet meer halen. Ik weet niet in hoeverre dit geld voor de TS?
Persoonlijk zou ik je aanraden te kiezen voor studievertraging. Dan kun je bijvoorbeeld wel dingen afronden die belangrijk zijn (stage bv.) maar heb je niet meer druk van de toetsen etc.