Teveel betaald collegegeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Teveel betaald collegegeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:46

Ik zit met een vervelend probleem... Helaas heb ik studievertraging gehad waardoor ik afgelopen september opnieuw mezelf in moest schrijven op school om nog twee toetsen te maken. Geen les gehad verder. Heel stom heb ik toen gekozen voor in een keer het hele collegejaar te betalen.... Aaargh!

Uiteraard zijn hier regelingen voor. Zodra je alles gehaald hebt (dat is gelukkig het geval!), ontvang je het teveel betaalde collegegeld retour. Top!

13 februari ontving ik mijn laatste cijfer. Dat betekende dat ik uit kon schrijven via studielink. Deze uitschrijving komt dan te liggen bij school, zij moeten je cijfers bevestigen en je uitschrijving definitief maken.

Dat zou betekenen dat ik 6 maanden collegegeld retour ontvang. Dat is bijna €1000,-! Lekker, nu ik uit huis ga kan ik dat goed gebruiken.

Echter.... Doordat de school zo traag is met de cijfers vaststellen, ben ik tot op de dag van vandaag nog niet officieel uitgeschreven. Dat houdt in dat ik een maand extra collegegeld verlies, terwijl ik geen les volg en geen toetsen moet maken. Dat betekent dat ik €160,- misloop....

Ik voel me hier eerlijk gezegd flink door genaaid. Het gaat volledig buiten mijn schuld om dat die cijfers niet meteen vastgesteld worden en daarmee de uitschrijving definitief. Waarom pakken ze dan toch een maand extra collegegeld af? Kan ik hier tegen in beroep gaan o.i.d.? Volgens studielink is het namelijk aan de hogeschool zelf om het terug te betalen collegegeld te bepalen.

Graag hoor ik hier ervaringen en wat ik eventueel kan doen om de €160,- waar ik, in mijn ogen, recht op heb toch terug te krijgen!

Djonah

Re: Teveel betaald collegegeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:13

Als ik jou was zou ik eerst de reglementen van school erbij pakken. Als daar niets boeiende in staat zou ik een aangetekend schrijven sturen met de vraag om een verklaring van het terug te betalen collegegeld. Normaliter moeten zij een uitschrijving binnen een redelijk termijn verwerken, ongeveer 2 weken is normaal. Duurt het langer en krijg je geen verklaring dan zou ik ze aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:27

Heb je al contact opgenomen met de school?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:45

Marsu schreef:
Heb je al contact opgenomen met de school?

Ja, zij geven gewoon aan dat ik pas ben uitgeschreven als de examencommissie mijn cijfers bevestigt. Tot die tijd moet ik gewoon betalen.
Als hun besluiten om pas 3 april te bevestigen (even hypothetisch), zou ik de maand april moeten betalen, zeg maar.

Nu weet ik dat maandag mijn cijfers worden bevestigd, maar hun traagheid kost mij €160,-!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:53

Hoe lang hebben ze gedaan over het bevestigen van je cijfers? Normaliter krijg je binnen 2 weken na je toets je cijfer, en duurt het nog een week voor alles bevestigd is.

Ik denk niet dat je heel sterk staat. Jij ziet het als hun traagheid en zij zien het als jou studievertraging. Daar ben je helaas zelf verantwoordelijk voor, dus vind het niet helemaal eerlijk om dan te verwachten dat zij voor je rennen en vliegen.

Heb je van te voren aangegeven dat je het heel fijn zou vinden als het snel nagekeken en verwerkt zou worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:56

Ik heb 30 januari de laatste toets gehad, 13 februari is het cijfer ingevoerd in het systeem. Ik denk dus dat ik best kan zeggen dat ze geen haast hebben met bevestigen gezien we alweer drie weken verder zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:57

Bovendien is studievertraging niet in alle gevallen de schuld van de student. Iedereen kan onverwacht langdurig ziek worden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:01

Langdurig ziek worden is heel erg vervelend en kun je natuurlijk niets aan doen, maar dat maakt het ook nog niet de schuld van je onderwijsinstelling.

3 weken is wat lang, ben ik met je eens. Had je van te voren aangegeven dat je er baat bij zou hebben als het snel gebeurde?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:13

Jasmijn159 schreef:
Langdurig ziek worden is heel erg vervelend en kun je natuurlijk niets aan doen, maar dat maakt het ook nog niet de schuld van je onderwijsinstelling.

Dat verwijt ze de instelling ook niet, dat was een reactie op jouw reactie, die toch een beetje impliceerde dat als je een student bent die niet voldoende inzet heeft getoond, je ook niet meer mag klagen over traagheid aan de kant van de hogeschool. (Wat mij uberhaupt onzin lijkt.)
De TS reageerde op die impliciete conclusie met de uitleg dat de vertraging haar schuld niet is: zij kon er niks aan doen en hoeft dus ook niet nog eens 'bestraft' te worden voor een gebrek aan inzet.

Citaat:
3 weken is wat lang, ben ik met je eens. Had je van te voren aangegeven dat je er baat bij zou hebben als het snel gebeurde?

Waarom zou dat in de verste verte zelfs maar redelijk zijn om dat van te voren aan te geven? Dat is toch belachelijk? Je gaat een buschauffeur toch ook niet vragen om dit keer de goede route te rijden, of een cassiere om de juiste bedragen aan te slaan? Een behoorlijke verwerking van de administratie is gewoon deel van de taak waar de hogeschool voor betaald wordt. Daar zou je echt niet nog eens apart om moeten vragen.

Omgekeerd maak ik me zorgen dat een administratief probleempje 160 euro per maand oplevert voor de hogeschool. Dat lijkt me niet echt een motivatie om dat te verbeteren.

TS: kijk even of er een termijn in de OER genoemd staat, schrijf een brief waarin je vriendelijk doch dringend verzoekt om spoedige afhandeling (stel een concrete termijn), en als daar niets uitkomt, moet je wellicht even twitteren onder de hashtag die ze ook gebruiken voor de open dag :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:17

Even naar de administratie hiervoor. Bij mij werd ik met terugwerkende kracht uitgeschreven op de dag van mijn laatste geregistreerde cijfeR.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:19

Even over je collegegeld, bijna alle instellingen houden de regel aan dat het collegegeld gedeeld door 12 = 160 per maand minus twee maanden word terugbetaald. Dus ben je in februari afgestudeerd dan ontvang je maar vier maanden terug dus ongeveer 600 euro.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:00

Check het OER, daar staan 'maximale nakijktijden' in.
Het is een gedoe. :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 04:41

Shadow0 schreef:
Waarom zou dat in de verste verte zelfs maar redelijk zijn om dat van te voren aan te geven? Dat is toch belachelijk? Je gaat een buschauffeur toch ook niet vragen om dit keer de goede route te rijden, of een cassiere om de juiste bedragen aan te slaan? Een behoorlijke verwerking van de administratie is gewoon deel van de taak waar de hogeschool voor betaald wordt. Daar zou je echt niet nog eens apart om moeten vragen.

Omdat er soms een termijn van bijvoorbeeld 3 weken voor staat, maar als je het aangeeft dat er haast bij is het ook binnen een paar dagen kan. Vragen/communiceren is altijd handig ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 05:23

Ik weet niet welke hogeschool je zit/zat, maar in principe hebben ze allemaal een college van beroep voor de examens. Daar kan je je bezwaar maken tegen (het gebrek aan) uitspraken van de examencommissie.
Ik zou hun secretaresse even bellen als ik jou was.