Rekentoets voor middelbare scholieren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noortjelena6

Rekentoets voor middelbare scholieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 12:51

Hallo allemaal,
Ik zit inmiddels in 4 vwo en als de wetgeving zo blijft zal ik bij mijn examen een rekentoets moeten maken.
Deze rekentoets is verplicht en als je hem niet goed maakt (lees lager dan een 4,5) zal je zakken voor je gehele examen, ongeacht je andere cijfers. Ookal zijn veel mensen tegen, het is toch ingevoerd.
Nu moet ik voor maatschappijleer een verslag maken over de rekentoets, en daarin zou ik zo veel mogenlijk meningen van mensen willen verwerken.

Hoe denken jullie over deze kwestie?
Ook als je geen leerling bent heb je vast wel een mening hierover.

Ik heb een enquête gemaakt met een aantal vragen (stuk of 7), zouden jullie deze in kunnen vullen?
Met dit bericht hoop ik graag mensen te bereiken die niet in mijn kennissenkring zitten en veel meningen te kunnen verzamelen voor mijn verslag.

Dit is de link naar de enquête:
http://www.survio.com/survey/d/V1Q5H9D4C2Y0W2M3L

Ik hoop dat jullie dit willen invullen en mij willen helpen.
Alvast bedankt!

Noortjelena6

Re: Rekentoets voor middelbare scholieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:08

De mensen die de enquête al ingevuld hebben, ontzettend bedankt!

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:10

NM -> STW

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:27

Wat ik niet zo handig vind: je geeft nergens meer informatie over die rekentoets. Je vraagt mensen dus om een mening te geven zonder dat jij weet of ze weten wat die toets inhoudt. Ik heb hem namelijk gezien, en van tevoren dacht ik dat hij veel lastiger en uitgebreider zou zijn dan hij was - en had ik dus ook andere antwoorden op je vragen gegeven.

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:31

@Dani bedankt voor de tip! Aangezien dit onderwerp nu veel op het nieuws is, dacht ik dat veel mensen er wel wat over zouden weten. Ik zal even kijken of ik in de opening van de enquête wat meer informatie kan geven.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:01

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:03

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 18:41

Bedankt! Ga ik zeker doen

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 18:41

@Rintah Bedankt voor het invullen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:43

De toets is echt heel goed te doen. En eerlijk? Als je al niet eens een simpel sommetje kan maken met prijzen, sorry maar dan mag je wat mij betreft echt wel wat langer op school blijven. Dan red je het echt niet in de maatschappij.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:48

Ik heb vorig jaar de rekentoets gemaakt. Was een uur voor de tijd klaar en had een 8. Niemandv van onze klas had de rekentoets niet gehaald(gymnasium 6). Ik vind het zeer goed dat deze test is ingevoerd! Zo leren de mensen tenminste weer dingen uitrekenen...zijn ze niet meer afhankelijk van hun telefoon in een winkel.
(Zal de enquete nog proberen te openen, lukt nu niet :( )

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:52

Het grote nadeel van de toets is dat de LEES-vaardigheid getoetst wordt. Waarom alles in ingewikkelde verhaaltjes verpakken? Dat heeft toch niks met rekenen te maken?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:59

Marie111 schreef:
Het grote nadeel van de toets is dat de LEES-vaardigheid getoetst wordt. Waarom alles in ingewikkelde verhaaltjes verpakken? Dat heeft toch niks met rekenen te maken?

Stukje inzicht ;)
In het dagelijks leven reken je iedere dag en dat krijg je ook niet op een presenteerblaadje aangeboden, maar in situaties die je tegenkomt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:08

Heb hem voor de grap even gemaakt. Enige waar ik tegen aan loop naast de "verpakte verhaaltjes" is het hoofdrekenen. Ik draai getallen om. 69 =96 etc in mijn hoofd, maar met kladblaadje gaat het wel beter. De rest, waar je dus je rekenmachine bij mag gebruiken is prima te doen.

Zelf vind ik alleen die verhaaltjes mega poedersuiker om te lezen. Met mijn dyslectie vind ik die verhaaltjes lezen erg vermoeiend. Als ik in de winkel sta maakt het mij ook niet uit wat een appel + peer + banaan kost. Het is voor mij gewoon getal + getal + getal = antwoord.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:08

Ik heb je enquête ook ingevuld. Ik ben van mening dat een dergelijke rekentoets goed te doen is maar vind wel dat het tekort schiet in correcte goede reken lessen. Zit nu op het mbo en ben blij dat ik rekenen zeer makkelijk vind en goed kan maar de lessen die ik verplicht moet volgen zijn echt te huilen qua niveau.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:13

Daar heb je zeker een punt DearLove.
Als de basis niet goed word gedaan kan je natuurlijk nooit verwachten dat zo'n toets goed gemaakt word.

Nu ik op het hbo zit en verplicht wiskunde moest volgen (had geen wiskunde B gedaan, maar wel calculus op de uni) heb ik mij giga verveeld.

Als de docent nog stap voor stap moet uitleggen wat de abc formule inhoud, dat hoort na mijn idee toch op de middelbare school er flink ingestampt zijn.

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 19:50

Bedankt voor alle reacties. Bij mij op school krijg ik sinds een aantal jaar elk jaar een rekentoets die meetelt op mijn rapport. Deze is echter heel anders dan de voorbeeld vragen op internet, en naar mijn mening moeilijker. (Mijn school doet overigens naast deze jaarlijkse rekentoets helemaal niets aan rekenen. Wel bij havo, maar niet bij vwo) Dit kan natuurlijk per school verschillen. Ook kwam ik erachter dat ik veel rekenvaardigheden niet op de basisschool heb gehad (zoals omrekenen) en daar nu nog moeite mee hebben. Veel mensen in mijn jaar hebben hetzelfde.
Hierdoor is mijn mening dat zo'n rekentoets niet zomaar ingevoerd kan worden, omdat je op de basisschool niet alles krijgt, en middlebare scholen (in mijn geval) er ook helemaal niets aan doen.

Edit: typefout

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:56

Ik zal straks even een voorbeeldtoets maken en dan de vragenlijst invullen.

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 19:59

@Jolien87 bedankt!

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:02

Ik heb het rekenexamen aankomende donderdag voor de 1e keer. Ik zit namelijk in v5. Hierna heb ik nog 3 herkansingen.

Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn. En ook hoe de normering zal zijn. Ik heb ook het verhaal over de ministers gehoord. Ik hoop in ieder geval dat het echt rekenen is en dus niet leesvaardigheid. Want dat is wat je vaak ziet. Dat ze testen op leesvaardigheid i.p.v. het testen op rekenvaardigheid.

We zullen zien hoe het gaat! Als je meer wilt weten pb me maar!

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:04

@noaenkelly Veel succes! Ik zou het graag willen weten hoe je de toets vond als je hem gemaakt hebt :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:05

De rekentoets lijkt mij zeer gemakkelijk, dit moet iedereen toch kunnen die in het middelbaar zit? :=
Krijgen jullie dan geen toetsen ofzo? :o?
Verder vraag ik me af hoe het met het niveau in de basisschool gesteld is als sommigen dit niet leren....

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:05

Van de vijf kamerleden, aan wie de toets werd voorgelegd, heeft niemand hem gehaald.........

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:16

@Danned mijn moeder werkt zelf op het basisonderwijs en zij zegt dat ze er niet aan toe komen om alles te behandelen, omdat er te veel gedaan moet worden in een te korte tijd.
Ik moet wel zeggen, de kwaliteit van mijn middlebare school is niet goed. Gewoonweg omdat ze de enige in de regio zijn.
De normale toetsen die ik krijg zijn heel anders dan de rekentoets die ik krijg. Dit omdat ze heel onverwachts komen, en we niet goed kunnen voorbereiden hierop. Ook zijn het teveel vragen in te weinig tijd. Mijn rekentoets is anders dan de officiele rekentoets.

@mysa Inderdaad, waaronder een oud wiskundeleraar. Dit roept ook veel vragen op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:21

Magrathea schreef:
De toets is echt heel goed te doen. En eerlijk? Als je al niet eens een simpel sommetje kan maken met prijzen, sorry maar dan mag je wat mij betreft echt wel wat langer op school blijven. Dan red je het echt niet in de maatschappij.

Heb een paar van de toetsen bekeken en er zitten voor mij echt wel lastige opgaven tussen. Ik ben niet zo goed met cijfertjes, maar Hey, ik leef nog steeds, draai gewoon mee, en als ik iets met cijfertjes moet doen vraag ik hulp.
Vind jouw post dus zwaar overdreven..... Rekenen is niet voor iedereen makkelijk, net zoals talen niet voor iedereen makkelijk zijn.
Wat voor jou een "simpel sommetje met prijzen" is, is voor een ander een zenuwslopende opgave.

Verplaats je eens in een ander voor je zo hard oordeelt