Bij de luchtmacht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bij de luchtmacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:05

Hoihoi! :)

Ik zit nu in Havo 5, en zoals iedereen ben ik nogal aan het twijfelen over wat ik na school wil gaan doen. Ik ga zelf eerst nog VWO doen wat me iets meer tijd geeft om na te denken.

Ik zit te denken om bij de luchtmacht te gaan. Niet omdat het stoer is ofzo (ja, natuurlijk is het stoer, maar daar doe ik het niet voor), maar ik wil later een actief beroep. Iets waarbij je nooit echt stilzit, altijd wel bezig bent, en waarbij je het gevoel hebt dat je echt iets doet met je leven. Ik wil geen doorsnede baan.

Ook voel ik me altijd erg thuis in de lucht. Vliegen vind ik heerlijk, en ook totaal niet eng. Ik geniet er bijvoorbeeld van als je zo schuin in een wachtrij over de stad heen raast... :)

Natuurlijk komt er nog heel veel meer bij kijken dan alleen het vliegen. Daar ben ik me van bewust. Er zullen momenten zijn dat je niet soft moet zijn, en dat het letterlijk om mensenlevens gaat. Daar heb ik geen moeite mee. Ik sta erg sterk in mijn schoenen, en heb heel veel doorzettingsvermogen. Ook is het geen beroep zonder risico's, maar daar deins ik niet voor terug. Je kan net zo goed morgen door een bus worden overreden, of van je paard vallen en je nek breken.

Ik voldoe trouwens aan alle eisen: Goede ogen, juiste lengte, niet dyslectisch, etc... Ook ben ik fysiek erg sterk, en zeker niet slap. Ik ben niet heel groot (1.64), maar ik ren harder dan de meeste mensen, heb een hele goede conditie, en versla bijna iedereen met armpje drukken. ik zit goed in elkaar, en ben nooit ziek. Ook ben ik mentaal sterk, en weet mezelf na ongevallen snel weer te herpakken.

Maar toch zou ik willen vragen of iemand misschien iets meer informatie heeft over wat je allemaal doet als straaljagerpiloot (wat ik dan uiteindelijk zou willen worden), wat er omheen allemaal gebeurd, etc...

Ik denk hier echt serieus over na, het is niet zomaar iets wat even door mijn hoofd schiet. Ik weet ook dat de selectie ontzettend streng is, en dat bijna niemand die dit wil worden het ook echt wordt. Toch denk ik dat het me best wel eens zou kunnen lukken.

Stel gerust vragen over mij, ik wil er ook gewoon achter komen of dit echt iets voor mij is.

Evi84

Re: Bij de luchtmacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:17

Bij mijn weten kun je daar zelfs niet voor kiezen. Zelfs al rond je de selectie en de basis vliegopleiding succesvol af ( minder dan 1%), dan beslissen zij voor welk type toestel jij het meest in aanmerking komt. Dus als je enkel jetvliegen wil doen en niet open staat voor de andere mogelijkheden ( helicopter is bv veel meer booming, transportvliegtuig,...) dan weet ik niet of je er echt wel aan moet beginnen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:29

Nog een paar kwaliteiten waarvan ik weet dat je die moet bezitten als je bij defensie wil (ook luchtmacht)

- Weinig waarde kunnen hechten aan hygiëne
- Altijd goed kunnen blijven presteren, ook na (zeer) weinig slaap en minder voeding.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:51

Je kan wel je richting aangeven.
hoe is je hand/oog/voeten coördinatie?
Ik heb de keuring gehad voor piloot en geloof me ik vond hem zwaar oliebol. overigens wel gehaald alleen had ik me bedacht toch maar loadmaster te willen gaan doen ipv piloot 8)7

de eerste keuring de "pizzapuntjes" is echt een enorme vervelende keuring... die rot dingen gaan overal heen behalve waar jij wil het is namelijk een combi van handen/voeten/ogen.

mocht je je daar echt op voor willen bereiden zou ik zeggen begin met gamen :+

verder zou ik een keer naar de info dagen gaan daar krijg je super veel informatie en weet je een beetje wat je te wachten staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 02:10

@Lous

Beiden zijn voor mij geen probleem (niet dat ik me nooit was, natuurlijk :+ ), al van kinds af aan hebben mijn ouders een huis in Zweden waar ik dagenlang in het bos speelde, vies werd, etc... en dat is nog steeds wel zo. :')

Ook slaap ik eigenlijk te weinig, maar schoolresultaten leiden daar niet onder, en mijn gezondheid ook niet. Ook kan ik best lang zonder eten en blijft mijn concentratie toch nog goed.

@Tamara

Hand-oog-voet coördinatie is bij mij best wel goed. Ook heb ik een hele stille hand, wat ik bijvoorbeeld merk bij taarten decireren, etc.

Een dokter heeft ooit gezegd dat ik hoogbegaafde spieren heb, ofzo. Alles wat met bewegen te maken heeft, kan ik vrijwel gelijk (natuurlijk niet gelijk heel goed ofzo, maar ik keer heel erg snel). Skiën had ik bijvoorbeeld zo onder de knie, en mijn motoriek is heel erg goed.

En misschien ga ik wel gamen, ja :+ Kijken of dat nog wat oplevert... heb je een suggestie? :+

Ik ga denk ik binnenkort wel naar een infodag. Ik ben toch wel heel erg benieuwd...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 02:27

Maar ook met meerdere mensen in een kleine ruimte kunnen zitten waar ook iedereen zijn behoefte doet? En weinig slaap. Dus een uurtje slapen gewekt worden en dan aan de bak. Om daarna vervolgens weer maar een half uur te slapen en weer aan de volle bak te kunnen, zonder dat dat je prestaties beïnvloed?
Zowel fysiek als mentaal? Net als bij eten.

Ik ken diverse mensen die nu bij defensie werken. Ik heb veel meegekregen waar ze toe in staat moeten kunnen zijn en hoe ze getraind worden.

Dit is alleen wat ik weet hoor.
Veel plezier/succes op de op de informatiedag. :)

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 02:47

Lous schreef:
Maar ook met meerdere mensen in een kleine ruimte kunnen zitten waar ook iedereen zijn behoefte doet? En weinig slaap. Dus een uurtje slapen gewekt worden en dan aan de bak. Om daarna vervolgens weer maar een half uur te slapen en weer aan de volle bak te kunnen, zonder dat dat je prestaties beïnvloed?
Zowel fysiek als mentaal? Net als bij eten.

Pfff heb een stuk "tentenkamp" gehad toen ik 17 was dat was toen nog young squad en mijn god wat een ellende bek af je stretcher op en na 1,5 uur weer buiten je tent staan om vrolijk weer op pad te gaan %)

Resistance schreef:
En misschien ga ik wel gamen, ja :+ Kijken of dat nog wat oplevert... heb je een suggestie? :+

Ik ga denk ik binnenkort wel naar een infodag. Ik ben toch wel heel erg benieuwd...

Mijn neefje die ook de test heeft gedaan helaas uiteindelijk wel gezakt bij de medische keuring, had een game op de pc met van die "gaspedalen" voor een auto game... hier speelde hij een vliegspel waar hij virtueel vliegtuigen moest besturen en van alles uit moest voeren... zal eens gaan bedenken hoe dat spel ook alweer heet zou het zo 1-2-3 niet meer weten

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 06:15

Tamara: dat zal waarschijnlijk iets van flight simulator X zijn, van microsoft. Dat is 1 van de bekendste en realistische flight sim spellen.

Ik zou zeker meerdere keren naar verschillende open dagen etc gaan. Probeer mensen te vinden die doen wat jij wil doen en vraag ze de kleren van 't lijf.
Maar zoals je zelf al aangeeft, de kans dat je het wordt is niet heel groot. Dus zoek ook alvast een alternatief beroep.

Succes!

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 06:40

Ik werk ook bij de luchtmacht en heb het ontzettend naar mijn zin!
@tamara_089 waar ben je nu dan geplaatst?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:49

Echt straaljagerpiloot zijn er maar heel weinig. Die kans is ook enorm klein, dus daarom zou ik het niet doen.
In ken meerdere mensen bij de luchtmacht en het licht helemaal aan je functie hoe zwaar het is. Je hoeft heus niet overal nooit te slapen en wel te presteren. En niet alles is enorm gevaarlijk. Dat gaaf meer over de commando's en die zitten bij de landmacht.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:45

Joanne_ schreef:
Ik werk ook bij de luchtmacht en heb het ontzettend naar mijn zin!
@tamara_089 waar ben je nu dan geplaatst?

Nergens heb al m'n keuringen loadmaster gehaald en nog voor we naar Woensdrecht zouden gaan zijn 3 klassen niet doorgegaan. Zwaar oliebol

Heb toen gelijk op een andere functie gereageerd vlieguitrustingstechniek maar ben toen op de loopband verkeerd gestapt en m'n kniebanden verdraait. Zit nog steeds in de planning maar ben bang dat t hem niet meer gaat worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:59

Ik heb nog wat meer info opgezocht, en ik ben er toch wel serieus over aan het nadenken. Ik wil wel eerst m'n VWO afmaken omdat ik mezelf nu nog echt te jong vindt, maar ik ga denk ik binnenkort naar een infodag.

@Joanne

Ik stuur je even een PB. :)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:54

Kijk ook eens op werkenbijdefensie.nl. Volgens mij is het zelfs voor de vlieger-functies zo dat je kunt beginnen met de eerste tests en dan pas de info-middag hoeft te volgen. Zo weet je al snel of je mogelijk geschikt zou zijn als vlieger of beter een andere voorlichting zou kunnen volgen.

Wat leuk dat je straaljagers wilt gaan vliegen. Ik zou zeggen: ga er voor! Ga proberen , de keuringen doen, als dit is wat je wil. Het zou wel leuk zijn om weer eens een vrouwelijke fighterjet-vlieger te hebben :D
Maar ook de helikopters kunnen mooi zijn, dus zou ze zeker niet uitsluiten. Een Apache bijvoorbeeld heeft ook weer heel andere taken dan een Chinook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:30

Jippie! Ik ben voor 22 april ingeschreven voor een voorlichting van vlieger worden bij de luchtmacht! :D

Ik denk dat dit toch wel is wat ik wil... ik heb met iemand gepraat die mij heel goed kent, en hij zei dat ik me tijdens alle tests altijd nog terug kan trekken. Daar heeft hij wel gelijk in.

Ik ga er gewoon aan beginnen... het lijkt mij gewoon een heel mooi beroep. Als ik nu een "normale" studie doe en dan 30 jaar lang werk en vervolgens met pensioen ga... dan heb ik het idee dat ik niet geleeft heb. Ik wil gewoon het uiterste opzoeken, in alles wat ik doe. Natuurlijk is dat niet de enige reden waarom ik dit best wel heel erg graag zou willen worden, maar het speelt wel mee.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:00

Go for it! Als jij echt zo fit en sterk bent als je zegt dan kom je heus wel door die tests, je motivatie is in elk geval groot. Bovendien je kan trainen voor die tests, zelfs hand oog coördinatie is te trainen. De tests zullen je een beeld geven van wat er verwacht wordt van je. Die kennis van je heeft gelijk als je na de tests denk dat to much is mag je daar open over zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:23

Vind 't toch wel spannend, die voorlichting! :D Heb er wel heel veel zin in. Mijn achterneef gaat mee, hij zou namelijk in een apache willen vliegen.

Het is toch ook wel heel fijn zo'n voorlichting, dan weet je wat je kan verwachten. 'T kan ook nog dat ik erna iets heb van "alsjeblieft niet". We gaan het zien! :)