Fysiotherapie zonder biologie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Fysiotherapie zonder biologie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:13

Ik zit in VWO 5 en ga zo langzaam aan eens kijken naar een vervolgopleiding.
Het liefst wil ik HBO doen, maar mocht ik een geweldige universitaire studie tegen komen, kan dat ook nog.

Ik kom steeds weer terug bij fysiotherapie, het lijkt me ontzettend gaaf! (Loop al jaren bij de fysio door blessures).

Ik heb een EM profiel met aardrijkskunde en m&o. Ik had biologie als extra vak willen kiezen, maar dit kon niet door een nieuw systeem voor profielen kiezen op school (waar ik enorm van baal).

Nou vroeg ik me af of fysiotherapie ook te doen is zonder biologie of dat er bijvoorbeeld bijspijkercursussen bestaan?

Suggesties voor andere studies zijn trouwens ook altijd welkom! Ik vind geschiedenis, aardrijkskunde, dingen over voeding en kinderen leuk/interessant, maar ik heb verder dus geen idee wat ik wil...

Duijfje

Re: Fysiotherapie zonder biologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:20

Ik doe fysiotherapie aan thim vd laan in Nieuwegein.

Volgens mij kan je daar heen zonder bio. Is wel een prive opleiding. Kleinere klasse... Wel een van de betere opleidingen.
Ik weet niet of het een optie is aangezien de studie best prijzig is ivm de andere studies. Wel een erg leuke studie!

Misschien kan je mailen voor info

Leonie_M

Re: Fysiotherapie zonder biologie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:22

Ja hoor is geen probleem. In ieder geval in Rotterdam niet

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:24

Je mag dacht ik bij iedere fysiotherapie opleiding instromen met ieder profiel. Misschien moet je iets harder trekken aan het leren van bijvoorbeeld spieren/botten, maar ik denk niet dat dat een groot probleem is.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:02

Ik had overigens wel biologie. Maar ik heb niet zoiets van het heeft geholpen voor deze studie.

Met bio op school krijg je alleen scheenbeen en bij fysio tibia en fibula. Net zoals je onderarm 2 botten heeft. (Radius, ulna) .. Dus zo heel veel heb je er niet aan want deze termen krijg je niet (met bio)

Ben je al naar scholen geweest?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:04

In Amserdam kan je een bijscholingcursus volgen van 10 weken, voor het inschrijven voor de opleiding heb je geen biologie nodig.

een beetje natuurkunde, scheikunde en biologie achtergrond maakt het wel iets makkelijker om de stof te begrijpen. maar het geen pre.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 23:10

Bedankt voor de reacties!

Ik ben nog niet naar scholen geweest omdat ik het allemaal nog niet weet. Ik zou via school een uitgebreide beroepentest gaan doen, maar dat komt er nog niet van, moet ik even achteraan.

Ik ben slecht in sck en nat, biologie heb ik wel altijd leuk gevonden, maar dus sinds de derde klas niet meer gehad.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:16

het gaat om een paar formules die je moet leren, niks spannends aan en als je daar de hele opleiding voor zou laten is dat echt heel erg zonde.

Het is een leuke (maar zeer pittige) opleiding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:17

Ik heb ook fysiotherapie gestudeerd zonder bio, natuurkunde en scheikunde.
Heb niks gemist, ben door de opleiding heen gevlogen. Vond het niet moeilijk, hoewel ik bij de stagiaires regelmatig merk dat het best pittig is.
Ik ben 5jaar geleden afgestudeerd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:29

Verootjoo, Ik hoor dat van veel mensen die +5 jaar eerder zijn afgestudeerd dan ik. Ik is iets veranderd aan de opleidingen, wat het zeker niet makkelijker heeft gemaakt.

Je moet stevig op je benen staan en niet bang zijn om het een en ander te moeten regelen, maar ik denk dat dat tegenwoordig voor iedere HBO opleiding geld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:12

Peelie schreef:
Verootjoo, Ik hoor dat van veel mensen die +5 jaar eerder zijn afgestudeerd dan ik. Ik is iets veranderd aan de opleidingen, wat het zeker niet makkelijker heeft gemaakt.

Je moet stevig op je benen staan en niet bang zijn om het een en ander te moeten regelen, maar ik denk dat dat tegenwoordig voor iedere HBO opleiding geld.

ik volg op zich wel de veranderingen... Voornamelijk van de HU, want daarvan krijgen wij stagiaires. De stof is volgens mij niet erg moeilijker geworden. Wel veel meer ook evidence based werken, en wetenschappelijk onderwijs (gelukkig maar :+) wat ik vooral merk is dat het logisch redeneren en klinisch redeneren enorm ontbreekt bij de lichting studenten van de afgelopen 2 jaar vooral. Smart doelen formuleren, onderzoeksdoelen opstellen, behandeldoelen opstellen, behandelplan maken. Bij sommige krijg ik het er nog niet eens uit in het laatste jaar... Studenten maken zich het er erg gemakkelijk af, of ze begrijpen er echt weinig van. Of het ligt aan ons. Maar wij geven relatief wel heel erg veel begeleiding tijdens de stages :j dus uiteindelijk worden ze er wel beter van bij ons denk ik :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:48

Jij haalt precies het probleem aan. Mij onbreekt het ook aan klinisch redeneren, smart doelen opstellen. Er wordt bar en bar en bar weinig aandacht aan besteed tijdens de opleiding.

Er wordt zo veel gefocust op EBP dat de rest een beetje wegvalt. Nu ik 3e jaars ben en net mn eerste stage er op heb zitten kom er ik pas achter hoe weinig ik eigenlijk nog weet en kan.

Het klinkt leuk, dat EBP, maar er word in de praktijk nog vrij weinig mee gedaan en in de opleiding te veel.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:24

Vero, herkenbaar commentaar. Zelf vorig jaar aan de HU afgestudeerd als fysio (VOF, zeker een aanrader trouwens, ook voor de ts de moeite waard om naar een verkort traject te kijken!) en had ook vreselijk veel moeite met mijn structuur. Ik wist wel redelijk alle losse letters maar kon er geen goedlopend alfabet van maken zeg maar. En volgens mijn stagebegeleider van toen ziet hij dat eigenlijk bij álle stagiares.

Overigens zie ik niet echt de meerwaarde in van bio op de middelbare school. Zeker bio 1 niet. Dat is zo beperkt wat je daar leert dat je bij college 1 al dieper op de stof in gaat dan tijdens het hele biologievak op de middelbare school.
(Wat ik me er van herinner dan, heb voor fysio namelijk nog gezondheidswetenschappen gedaan dus het vwo (ook e&m profiel met bio dus) is alweer even geleden).

Maar zoals ik hierboven al zei, ts als je vwo doet is de bachelor+ variant in utrecht (HU) misschien wel de moeite waard om te bekijken! Dan doe je er maar 3 ipv 4 jaar over. :)
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 07-03-15 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:28

Overigens vond ik het evidence based gebeuren een beetje een lachertje. Maar dat komt misschien omdat ik een heel ander (wetenschappelijk) niveau gewend was van de uni.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:36

Biologie is inderdaad niet vereist en ook totaal niet nodig imo. Ik had meer klasgenoten zonder bio (stop na 3 havo) dan met.

Eerlijk gezegd vond ik mijn vwo biologie 2 eerder een nadeel dan een voordeel, ik ging haast te diep op de stof in en vond de biologie gerelateerde stof daardoor 'saai'.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 02:04

Mocht je nog wat verder willen kijken dan fysiotherapie, zou je wellicht ook eens naar de opleiding bewegingstechnologie (op de uni bewegingswetenschappen) kunnen kijken. Ik doe zelf bewegingstechnologie en ik vind het een hele leuke opleiding. In principe leren wij wat anatomie betreft precies hetzelfde als fysiotherapeuten (maar dan niet het behandelen enz.). Daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook programmeren en doen we vooral veel onderzoek naar hoe bewegen eigenlijk gaat (bewegings analyse, functioneel en beperkt bewegen enz).

Wel een vrij pittige studie ook, helemaal als je geen biologie enz hebt gehad. Maar het is zeker te doen!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:53

Ik ben dit jaar begonnen met de opleiding fysiotherapie aan de hu. Ben zelf wel erg blij dat ik bio heb gehad. Je wordt namelijk echt bekogeld met biologie aan het begin van het jaar :D
maar zoals hierboven ook wordt gezegd, in college 1 ga je al dieper op de stof in dan dat je je hele middelbare school hebt gehad. Dus wat dat betreft, als je goed op let en je een beetje voorbereid is het wel te doen. Het wordt echt goed uitgelegd. :)

maar vond het zelf bijvoorbeeld wel fijn om al een beetje te weten hoe een hart werkt bijvoorbeeld en ook het stuk zenuwstelsel is denk ik erg ingewikkeld als je daar nog helemaal niks van weet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:57

Ts, even praktisch je loopt al jaren zelf bij de fysio, kun je de lichamelijke kant van fysiotherapeut dan wel aan??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 16:30

bigone schreef:
Ts, even praktisch je loopt al jaren zelf bij de fysio, kun je de lichamelijke kant van fysiotherapeut dan wel aan??

Ik heb een ingescheurde kruisband, half jaar gerevalideerd en met tussenposes weer last van knie, dus weer naar laten kijken en evetueel trainen. Ik ga misschien een kruisbandreconstructie laten doen. Ik kan momenteel in principe alles als ik m'n spieren maar sterk hou, dus trainen moet wel :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:44

bigone schreef:

Ligt helemaal aan wat je erna gaat doen. Ik doe longrevalidatie en raak niemand aan. Geef alleen veel voorlichting en train mensen in de fitnesszaal :) lichamelijk niet zwaar :D