Heb ik nu wel of niet een contract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jaleesa89

Heb ik nu wel of niet een contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:04

Hoi beste en meedenkende bokkers,

Ik werk nu een paar maanden bij een springstal en ik krijg mijn loon netjes op mijn rekening gestort en heb dat papiertje van de toeslagen ingevuld.
Maar ik heb nooit een contract ondertekend, mijn baas heeft mij mondeling op de hoogte gesteld dat ik een half jaar contract heb en dat ik dus niet zo maar weg kan gaan, terwijl ik niet nog een week langer voor hem wil werken, nog voor geen goud.

Staat hij nu dus in zijn recht door te zeggen dat ik niet zo weg kan gaan of sta ik in mijn recht dat ik dat wel kan want ik heb nooit een contract ondertekend.

Stuur vanavond ook een mail naar het juridisch loket, maar ben erg ongeduldig en wou graag weten wat alwetend bokt hier over te zeggen heeft.

Heel erg bedankt voor jullie suggesties alvast :)

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:14

Naar mijn mening ben je vrij om te gaan wanneer je wilt in deze situatie. Als jij nooit een contract hebt ondertekend, waaruit concludeert je werkgever dan dat je niet zomaar weg kunt?

Nienkex

Re: Heb ik nu wel of niet een contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:16

Precies, je hebt nergens zwart op wit staan dat je niet zomaar weg mag, dus hij staat als werkgever denk ik zeer zwak in deze situatie.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:16

Volgens mij is wel degelijk sprake van een contract. Een mondelinge dan.. Maar volgens mij heb jij dan net als iedereen met een half jaar contract een maand opzegtermijn/uitwerktermijn. Je zult dus op moeten zeggen en uit moeten werken tenzij hij accoord gaat met het feit dat je eerder wilt vertrekken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:20

mienmien schreef:
Volgens mij is wel degelijk sprake van een contract. Een mondelinge dan.. Maar volgens mij heb jij dan net als iedereen met een half jaar contract een maand opzegtermijn/uitwerktermijn. Je zult dus op moeten zeggen en uit moeten werken tenzij hij accoord gaat met het feit dat je eerder wilt vertrekken.

Dus dat, en daarnaast kan hij ook aantonen dat hij je betaald. Dus hij heeft wel degelijk een poot om op te staan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:21

er staat niks op papier maar netjes is anders, en houd er rekening mee dat je waarschijnlijk ook niet verder uitbetaald krijgt waar je misschien recht op hebt

hij heeft verder niet veel om op te staan lijkt me want dat hij betaald wil niks zeggen, en volgens mijn zou hij nog fout zitten ook werkgevers zonder contract laten werken!

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:26

Ja maar ben ik nu wel verzekerd dan? Want normaal door je contract ben je ook verzekerd als je bijvoorbeeld onder het paard komt.
Ben nu met 8 paarden in Spanje en de helft heeft nog nooit internationaal gelopen, dus laten we zeggen dat ik geluk heb dat ik nog niks kapot heb (der worden hier minstens 2 mensen per week afgevoerd, dat krijg je als je bijna 1500 paarden bij elkaar heb)

Ik weet dat het niet netjes is als ik ga, maar hij doet alsof ik nog minder ben dan een hond en dat is ook niet echt netjes dacht ik zo. Het word gewoon steeds moeilijker, ben hier nu 4 weken en heb nog 3 voor de boeg, maar als hij niet normaal gaat doen dan zoekt ie het echt maar uit.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door jaleesa89 op 03-03-15 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:26

Hier in België is het zo dat vanaf het moment dat jij werkt (officieel dus ook je belastingen afdraagt) en je geen contract hebt ondertekend, er automatisch vanuit gegaan word dat je een vast contract hebt. Dan kan je ook met in acht name van de opzegperiode gewoon vertrekken. Ik zou het toch zeker eens gaan navragen bij iemand.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:42

Ook met een half jaar contract kan je toch gewoon opzeggen? :? Maand of twee maanden uitwerk termijn (maar ook nog vakantiedagen neem ik aan) en dan kun je gelijk weg.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:50

Met een tijdelijk contract kan je juist niet zo maar weg, tenzij in je contract staat dat je tussentijds op kan zeggen..

In deze situatie geen idee hoe het zit als je geen contract hebt ondertekend. Omdat je elke maand loon en een loonstrook krijgt, heb je in principe rechten opgebouwd. Maar ik neem aan dat je ook plichten hebt. Inderdaad eens bij het juridisch loket aankloppen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:54

Het is niet netjes maar je kunt ook altijd werk weigeren, met gevolg dat je op staande voet wordt ontslagen. Mocht je nog referenties nodig hebben van deze baas voor eventuele volgende banen dan moet je het wel netjes oplossen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:40

Sky_Britt schreef:
Het is niet netjes maar je kunt ook altijd werk weigeren, met gevolg dat je op staande voet wordt ontslagen. Mocht je nog referenties nodig hebben van deze baas voor eventuele volgende banen dan moet je het wel netjes oplossen.

Uh tja waarom zou je zo'n werkgever als referentie opgeven?

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 20:36

annepaardoes schreef:
Sky_Britt schreef:

Uh tja waarom zou je zo'n werkgever als referentie opgeven?

Deze hoef je alleen te noemen en dan heeft men al zoiets van ooow... je wil niet weten hoe hij genoemd word waar hij niet bij is.
Heb het Juridisch loket net een mail gestuurd en nu afwachten van hoe of wat.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:40

Een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst. Maar doordat er geen voorwaarden aanwezig zijn, kan je nergens op terugvallen. Normaal in het arbeidsrecht geldt dat de werknemer een opzegtermijn richting werkgever heeft van 1 maand (in tegenstelling tot andersom waar de opzegtermijn gekoppeld is aan het aantal dienstjaren).

Ik zou zeggen dat hij jou nergens aan kan houden, juridisch gezien. Maar WW technisch gezien moet je je wel aan je opzegtermijn houden om zo je recht op WW te krijgen

Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust, ben afgestudeerd in het arbeidsrecht alsmede werkzaam in dat veld

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:47

Je kan altijd de situatie uitleggen en kijken wat je baas zegt...als hij heel raar doet zeg je dat je niet meer voor hem wil werken...als hij dan dreigt dat je een half jaar moet werken meld je je ziek en zeg je dat je het psychisch niet meer trekt ;-) niemand kan dit bewijzen ook een arbo arts niet als je hiermee te maken krijgt. Maar dan ook je poot stijf houden dat je een half jaar contract hebt en je baas niet akkoord wilde gaan om te stoppen en jij nu psychische schade heb ;-) en dat hij gewoon dat half jaar moet uitbetalen terwijl jij thuis zit.....even de rollen omdraaien dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 08:50

@douraque, heb je wel recht op ww als je zelf opzegt en gewoon de opzegtermijn in acht neemt?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:03

Durf ik even niet te zeggen, weet niet wat het beleid van WW daaromtrent. Ik kan mij situaties voorstellen waarbij de situatie op werk onhoudbaar is voor werknemer, dan zou het onredelijk zijn als een werknemer geen ww krijgt.

Voor die vraag zou ik bellen naar UWV, zij weten daar meer over

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:04

krijg je überhaupt nu een uitkering als je zo zonder contract hebt gewerkt?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:07

Als je zelf ontslagneemt heb je geen recht op ww.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:07

StalNollie schreef:
krijg je überhaupt nu een uitkering als je zo zonder contract hebt gewerkt?

Volgens mij wel. Er is immers salaris gestort?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:09

maar je krijgt toch ww na je contracturen maar die zijn hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:10

Volgens mij krijg je een percentage van je laatst verdiende loon

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:14

op uwv staat alleen je contracturen per week - 5 uur. waar je recht op hebt. overigens alleen als je ontslagen word. dus niet als je ontslag neemt of bij wederzijdse goedkeuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:17

Ik denk dat uwv bedoelt dat je voor minimaal 5 uur ontslagen moet worden voordat je recht hebt op ww. De rest klopt inderdaad.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:23

Ben benieuwd wat hieruit komt. Ik kan me voorstellen dat er redenen zijn waarom je op staande voet rechtmatig ontslag mag nemen. Er mag ten slotte ook op staande voet worden ontslagen bij bijvoorbeeld diefstal etc.