Extreme uitstellers/luilakken gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Extreme uitstellers/luilakken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 00:22

Na een hele tijd twijfelen open ik toch maar even een topic. Ik ben namelijk een extreme uitsteller. Ik weet niet eens of ik het nog een uitsteller mag noemen, want het is eigenlijk veranderd in een nietsdoener. Ik stel opdrachten oneindig uit. En in plaats van dat ik het dan vlak voor de deadline doe, doe ik helemaal niets. Of ik maak een klein beginnetje, raak afgeleid en maak er uiteindelijk niks van.

Eigenlijk is het dit jaar pas zo erg geworden. Vroeger op de basisschool en middelbare school was ik al erg lui. Ik deed op de basisschool helemaal nooit iets, kon nooit wat afvinken op mijn weektaken maar omdat ik alle toetsen maakte zonder fouten had het geen enkele consequentie behalve dat er "slechte werkhouding" op mijn rapport stond. En tja, dan kom je op de middelbare school. En ineens moet je opdrachten inleveren voor cijfers, en dan maak je die niet, en daar gaat je rapport. :+

Ik ben op de middelbare school ook een keer blijven zitten door een combinatie van de thuissituatie en dit gedrag. Je zou denken dat je daarvan leert, maar blijkbaar niet. In de bovenbouw heb ik veel begeleiding gehad m.b.t. het huiswerk en zo leverde ik alles ineens in, haalde goede cijfers en slaagde netjes! Maar ja, dan ga je dus een opleiding doen en ben je weer helemaal op jezelf aangewezen. Het eerste jaar ging het nog heel goed. Het tempo lag ook nog laag en er was veel praktijk, dus je krijgt dat op school vaak af. Maar nu ik in het tweede jaar zit ben ik weer helemaal teruggevallen in mijn oude gedrag. We moeten een verslag schrijven over praktisch elke scheet die we laten en daardoor loop ik nu een eind achter. Nu heb ik nog ontzettende mazzel dat ik deze verslagen de rest van het jaar nog in mag leveren en het cijfer veranderd kan worden. Maar doen moet ik het dus wel doen.

Ook kregen we een dag in de week vrij om aan een doorlopende opdracht te werken waar je een periode van ongeveer 8 weken de tijd voor hebt. Je moet dan vaak een stuk reizen om die opdracht te kunnen doen. Ik verzin dan een excuus, zit de hele dag lekker binnen achter mijn pc mijn tijd te verdoen en de opdracht wordt niet ingeleverd.

Nou ja je hoort het dus al, als ik zo doorga kan ik gewoon niet over naar het derde jaar. Ik heb een stapel werk die ik moet inhalen en als ik dat niet doe kan ik het dus wel schudden.

Dingen waar ik de meeste problemen mee heb:

Planningen: ik kan ze wel maken, maar ik voer ze gewoon niet uit.
Doen i.p.v. denken: ik ben echt een dromer. Ik denk alleen maar na over wat ik moet doen en maak plannen, maar ondertussen gebeurt er dus helemaal niks.

Ik vraag me dus af of er meer mensen op bokt zitten die dit herkennen en er raad mee weten. Ik moet mezelf echt een flinke kontschop geven. Maar ik presteer gewoon niet als ik niet iemand heb die me constant in de gaten houdt. Daarom dacht ik, misschien kan ik wat lotgenoten vinden die erover mee kunnen praten. Zo kunnen we elkaar op de vingers tikken. :o

amyyy55

Re: Extreme uitstellers/luilakken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:25

Je bent net zoals ik haha. Alleen zit ik in mn examenjaar...dus oeps!

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:27

Ik meld me ! Op t moment heb ik ook nog een hele grote stapel huiswerk liggen ..

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 00:36

Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben! Zo kunnen we een clubje beginnen. :P
In het kader van de goede voornemens heb ik voordat ik dit topic opende eindelijk iets voor mijn stage gemaakt wat ik al 2 weken geleden had ingepland... En daardoor lever ik nu slaap in. :O

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:39

Mijn advies: een opleiding doen die je écht leuk vind. Sindsdien heb ik geen last meer van uitstelgedrag, ik heb opdrachten al tijden vn tevoren klaar. Verder geen tips, sorry. Ik maakte op de middelbare wel een studie schema maar hield me daar ook aan :P

Grapjasjes12

Er is hoop. Ik was een regelrechte nietsdoener en heb dan ook geen school afgemaakt. Maar inmiddels ben ik bijna 30, maak ik planningen en voer ik ze uit als een baas. Ik ben van dromer naar aanpakker gegroeid. Hoe? Geen flauw idee, kwestie van ouder worden en beter de consequenties van m'n gedrag in kunnen zien, denk ik.

melody7

Ik ben helaas ook zo..

Het is altijd wel nét af maar door het uitstellen moet alles uiteindelijk snelsnel en wordt het slordig..

Hier is het ook teveel denken en te weinig doen, ik ben een ontzettende stressbal en piekeraar waardoor ik altijd op iets anders uit kom dan waar ik mee bezig was.. tel daar ook bij op dat ik vrijwel alles vergeet, wat mijn werk dus een grote puinzooi maakt :x
Ik zit hier door nu op MBO met een gymnasium cito, foutje :=

Ik ben ook bezig met goede voornemens :+ ik heb een psycholoog aangevraagd en ik wil een planning gaan maken.. Maar dat wilde ik 3 weken geleden ook al gaan doen :')

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:46

Hier ook een. Gelukkig gaat het al iets beter. Steeds stukjes maken zodat niet letterlijk alles op het laatste moment hoeft.
Wat bij mij werkt nu zijn groepsgenoten die mijn instelling hebben. Ik WIL mijn opleiding halen, dus MOET ik de rest maar pushen en uiteraard het goede voorbeeld geven, als ik dat niet doe dan voert niemand uiteraard iets uit..
Maar leren voor tentamens, wat een hel.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:47

Soms...

Ik doe een studie die ik superleuk vind, maar waar wel veel tijd in gaat zitten. Soms heb ik geen zin om aan het concept te werken bijvoorbeeld en stel ik dat uit, waardoor het eindresultaat weer in het gedring komt := of laatst moesten we een essay schrijven, en dat vind ik moeilijk dus stel ik het uit. Uiteindelijk wel gedaan en een 9 gehaald dus ik was wel heel trots :o maar volgende keer begin ik eerder, had me een lekker nachtje slaap gescheeld :Y)

Als ik een to do lijstje maak en die ophang gaat het wel beter.

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:47

Ik heb precies hetzelfde probleem. Zeggen dat je het gaat doen, het 'vergeten' omdat je liever eerst iets anders gaat doen zoals hangen voor de tv en er dan vlak voor bedtijd achter komen dat je nog iets moest doen voor school ofzo. Helaas zit ik nu in het examenjaar en moet ik in een paar weken nog 11 toetsen inhalen, 3 verslagen inleveren en heel wat opdrachten afmaken :D Verschrikkelijk maarja hahah

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:52

Herken mezelf heel erg hierin! Ook onder andere de reden dat ik niet genoeg studiepunten had voor mijn studie om over te gaan.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 00:52

xSCWx schreef:
Mijn advies: een opleiding doen die je écht leuk vind. Sindsdien heb ik geen last meer van uitstelgedrag, ik heb opdrachten al tijden vn tevoren klaar. Verder geen tips, sorry. Ik maakte op de middelbare wel een studie schema maar hield me daar ook aan :P

Dat doe ik ook (fotografie), maar het probleem voor de motivatie ligt er wel in dat het héél breed is en ik dus ook nogal veel opdrachten moet doen die ik niet leuk vind. :P
Heb zelfs het HBO laten schieten en ben MBO4 gaan doen omdat ik niks kon vinden wat ik leuk vond. Anders was ik graag de dierenwereld in gegaan, maar ja, daar is al helemaal geen werk in te vinden en ik heb een CM profiel gedaan dus HBO kan dan al niet meer in die richting.

Edit: nu zit ik dus alweer te bokken terwijl ik moet slapen! Snel naar bed :=

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:56

Ik ben/was ook zo, hoewel ik op het laatste moment wel veel deed, maar ik begin het langzaam onder controle te krijgen. Mijn tip is: kleine stapjes. Dus niet denken: 'Ik moet die opdracht gaan afmaken', maar 'Ik ga de spullen voor die opdracht eens klaarleggen'. Als je dat gedaan hebt mag je weer een half uur (of langer) niks doen, tv kijken, bokken, etc. Je moet zien dat je het beginnen makkelijker maakt voor jezelf, zodat de berg minder steil wordt, zeg maar.

Want ook al doe je maar een paar belachelijk kleine dingetjes op een dag, dan heb je aan het eind van de dag toch altijd meer gedaan dan niets. En dat was wat je gedaan had als je grote dingen had willen aanpakken, of niet dan? ;)

En zodra je de drempel van het beginnen maar over bent, ga je er daarna ook makkelijker mee door. Ook steeds weer in kleine stapjes. Je zult merken dat je dan vanzelf steeds meer gaat doen.

Maar echt, het moeten be-la-che-lijk kleine stapjes zijn.
Veel mensen zeggen: Drie kwartier werken, een kwartier rust, etc. Dat is voor ons soort dus veel te veel gevraagd. Dat is alleen voor gevorderden. Don't try this at home. :D

BralindyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:01

Als ik heel eerlijk ben.. vind ik dat je je echt moet schamen. In veel landen is het onderwijs slecht geregeld en jij bent gewoon te lui om er iets van te maken. Geef jezelf eens een ongelooflijke poedersuiker harde schop onder je kont

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:01

:D :o

Afbeelding

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 01:07

Dat vind ik een hele goede tip LindyH!
Ik vond dit pdf'je ook op internet. Ik herken mezelf héél erg in nummer 3, "de dromer". Misschien herkennen jullie jezelf ook? :)

http://www.i2l.nl/pdf/1Tekst%20Zes%20ty ... rgrond.pdf

Het enige ding waar ik me niet bij kan aansluiten is "hoe werd je een dromer?", want zo zijn mijn ouders totaal niet.

@Bralindy: Dat anderen het slechter hebben is voor mij echt totaal geen motiverende factor, hoe banketstaaf dat ook mag klinken. Ik wil hier overheen komen in het kader van zelfontwikkeling, niet door een soort altruïstische druk van buitenaf.

nu ga ik echt slapen hahaha

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:07

Hele week voorjaarsvakantie gehad afgelopen week.
Vanmiddag mijn huiswerk voor morgen er nog even door gejast..
Ohja moet ook nog een literatuuronderzoek inleveren vrijdag a.s en heb alleen nog maar hoofd en deelvragen :=

Heel herkenbaar dus :D

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:09

Ik was ook zo. En ik kan nog zo zijn. Maar dan kom ik mezelf enorm tegen. Maar echt enorm. Eigenlijk als ik niet vanaf week 1 ga werken, dan haal ik ergens in week 8 tijdens de eindpresentaties een dikke onvoldoende :=.

Wij moeten namelijk elke maandag nieuw werk hebben en de docenten moeten een proces kunnen zien. Dit kan niet als wij niet elke maandag nieuw werk hebben. Dus als ik uitstel, dan krijg ik een onvoldoende voor mijn project :=. Daarnaast heb ik nog extra vakken die gewoon, per dag dat ik te laat ben met het inleveren van iets, 0,5 punt van mijn beoordeling afhalen.
En het is heel makkelijk om een onvoldoende te halen bij ons, dus 0,5 punt aftrek wil je gewoon niet..

Daarnaast helpt het wel heel erg dat ik een studie volg vanuit mijn passie! :)

Mijn tip is gewoon echt om iets te doen wat je ook echt fascineert, en het anders op zo'n manier te benaderen dat je het voor jezelf leuk maakt. Kleine stapjes inderdaad zoals LindyH zegt, en jezelf belonen als je iets gedaan hebt. En kijk toch of je docenten minder flexibel kunnen doen naar jou toe omdat jij hier eigenlijk gewoon misbruik van gaat maken. Bij mij was het ook wel vaak dat laatste. Nu mijn docenten niet flexibel zijn moet ik wel :+. En soms doe ik dingen heus nog wel op het laatste moment, maar dat is meestal detail werk. Vaak doe ik de grote dingen gewoon op tijd, maar de final touch doe ik meestal de nacht voor de deadline :').

Het zal wel aan het feit liggen dat ik een creatieve studie doe en het dus nooit helemaal ga leren:
Afbeelding

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:21

Ik herken mijzelf hier ook in, alleen ik zit ook in mijn examenjaar. Alles uitstellen en dat heeft mij ook enkele keren bijna de kop gekost.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:25

Bralindy schreef:
Als ik heel eerlijk ben.. vind ik dat je je echt moet schamen. In veel landen is het onderwijs slecht geregeld en jij bent gewoon te lui om er iets van te maken. Geef jezelf eens een ongelooflijke poedersuiker harde schop onder je kont

Ik geloof wel dat het een soort aandoening is. Dat kan heel goed veroorzaakt worden door onze moderne westerse, rijke maatschappij, maar dat wil niet zeggen dat het voor een individu in de dagelijkse praktijk zo makkelijk op te lossen is.

Bij de meeste mensen is het perfectionisme, en bij hen helpt een schop onder hun kont juist niet. Alleen drempelverlagende acties.

Hihi, ik moet ineens denken aan de spreuk die mijn meester van groep 8 voor mij had gemaakt. Hij maakte voor ieder kind een spreuk die op hem/haar sloeg, met hun naam erin. Deze was van mij:

BESTAAT ER OVER JE TEMPO NOG TWIJFEL? IN DYNAMIET, HUISARREST OF STOKSLAGEN, DÁÁR ZIT HET NIET.

Wat had die meester een mensenkennis zeg...:D

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:26

Iemand intussen nog wat nuttigs gedaan? :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:27

Alsof ik een verhaal over mezelf lees! Mijn methode: ehhh... nog niks? Net zolang tegen mezelf zeuren hoe belangrijk het is tot ik het eens ga doen :')

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:32

Claudxx schreef:

Ik heb al het nuttige vandaag al gedaan, en nu beloon ik mezelf met bokt :D. En de puntjes op de i zetten heb ik voor me uit geschoven naar morgen :Y).

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:33

Claudxx schreef:

Uiteraard, spullen voor morgen klaar gelegd en een opzet gemaakt voor m'n deadline van deze week. Laat, ja. Te laat? Nee nog niet :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:37

Simoonzel schreef:
Ik vond dit pdf'je ook op internet. Ik herken mezelf héél erg in nummer 3, "de dromer". Misschien herkennen jullie jezelf ook? :)

http://www.i2l.nl/pdf/1Tekst%20Zes%20ty ... rgrond.pdf

Bij het lezen dacht ik dat ik van allemaal een beetje was, maar uiteindelijk ben ik toch het meest een Piekeraar, hoewel ik mezelf zo niet zou omschrijven. Daarnaast een Perfectionist, een beetje een Dromer en een tikje Uitdager (Ik moet, ik moet... Ik moet helemaal niks! :D).

Bedankt voor de link, ik ga hem eens uitgebreider lezen.