Studiefinanciering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje9

Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 20:34

Hoi bokkers,

Even een vraagje omdat ik het op internet niet kan vinden. Ik ben eerstejaars HBO student, en heb nu dus nog net studiefinanciering. Ik vind de opleiding helaas niet zo leuk als ik had verwacht en ik wil dus stoppen. Wat ik mij afvroeg, door het nieuwe leenstelsel, is of ik als ik volgend jaar een andere studie ga doen nog 3 jaar studiefinanciering krijg, of helemaal niks meer? Ik twijfel zelf heel erg, maar ik vrees het ergste. :')

Wie helpt me? :D

Destination

Re: Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:35

Volgens mij val je dan nog onder de oude regeling en krijg je gewoon nog stufi :)
Maar dat staat ook op de site van DUO als het goed is.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:37

Ik heb juist begrepen dat of je nou stufi krijgt of niet dat het begin volgend school jaar er voor iedereen uit is. Ook als je nu al stufi krijgt. Volgend school jaar moet je dan hoe dan ook een lening aanvragen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:37

Helaas, dan krijg je geen studiefinanciring meer.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:39

Waar hebben jullie dat vandaan? Ik heb meerdere malen gelezen dat als je in schooljaar 2014/2015 begint met een studie, je 4 jaar recht hebt op studiefinanciering. Ook als je na dat jaar switcht.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:41

Gydja schreef:
Ik heb juist begrepen dat of je nou stufi krijgt of niet dat het begin volgend school jaar er voor iedereen uit is. Ook als je nu al stufi krijgt. Volgend school jaar moet je dan hoe dan ook een lening aanvragen.

Waar heb je dit weg? :)
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.E ... k,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(12182),Question4332=obj(4332):obj(4335),Question4342=obj(4342):obj(4351)
Volgens deze link van DUO behoud je dan gewoon je recht op stufi.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:02

Destination schreef:
Gydja schreef:

Waar heb je dit weg? :)
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.E ... k,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(12182),Question4332=obj(4332):obj(4335),Question4342=obj(4342):obj(4351)
Volgens deze link van DUO behoud je dan gewoon je recht op stufi.

Mensen op school. Ja ik weet het niet zeker maar dat heb ik er van begrepen dat mensen die bleven zitten daar door in de stress zaten. Als het goed is heb ik dit jaar mijn diploma en geld dit gedoe voor mij niet meer. Maar het kan ook best zijn dat ik fout zit zo als ik al zei '' ik heb juist begrepen dat...''

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:18

Dat klopt inderdaad niet, Gydja, als je nu stufi krijgt, dan blijf je dat krijgen ;) Dus die mensen hebben dat verkeerd begrepen of zijn verkeerd geinformeerd.

Hier kun je een test doen om te weten of je onder het nieuwe stelsel valt of niet:
http://www.duo.nl/particulieren/studiev ... e-test.asp

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:31

1234 schreef:
Dat klopt inderdaad niet, Gydja, als je nu stufi krijgt, dan blijf je dat krijgen ;) Dus die mensen hebben dat verkeerd begrepen of zijn verkeerd geinformeerd.

Hier kun je een test doen om te weten of je onder het nieuwe stelsel valt of niet:

Maar als ik hierna een andere opleiding zou gaan doen zou ik dan ook stufie houden? Of dan juist niet omdat ik al een diploma heb?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:32

Gydja schreef:
1234 schreef:

Maar als ik hierna een andere opleiding zou gaan doen zou ik dan ook stufie houden? Of dan juist niet omdat ik al een diploma heb?

Dan geldt het als tweede studie en krijg je volgens mij niets meer, maar daar ben ik niet zo in thuis.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:33

Je behoudt je stufi inderdaad als je switcht. Maar omdat het al 1 februari is geweest, moet je alles wat je tot nu toe hebt gebruikt terug betalen :)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:00

Ghostattack schreef:
Je behoudt je stufi inderdaad als je switcht. Maar omdat het al 1 februari is geweest, moet je alles wat je tot nu toe hebt gebruikt terug betalen :)

Tenzij je gewoon binnen tien jaar je diploma haalt. ;) Ik heb voor ik switchte een jaar een andere opleiding gedaan en weet vrijwel zeker dat ik de stufi die ik dat jaar ontving niet hoef terug te betalen, zolang je maar binnen tien jaar een diploma haalt.

Volgens mij gaat TS door te switchen niet onder de leenregeling vallen, als het goed is moet daar iets over te vinden zijn op de site van DUO.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:03

Ghostattack schreef:

Volgens mij is dat niet meer zo tegenwoordig!

Als je je inschrijft voor een nieuwe studie en je daarna pas uitschrijft voor deze studie, studeer je als het goed is in 1x door en hou je je recht op stufie. Zou DUO ff contacteren :j

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:04

Zit in precies hetzelfde schuitje als jou. Ik ben wel voor 1 februari gestopt dan.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:06

Ik ben ook gestopt met m'n opleiding en heb duo gebeld over m'n stufi. Als ik dit jaar weer een opleiding start (wat ik ook van plan ben) krijg ik gewoon nog stufi :)

edit; ik ben voor 1 februari gestopt

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:08

Het laatste jaar van je nieuwe opleiding krijg je het dan alleen niet meer, dan kun je alleen nog maar lenen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:09

ik heb gemaild met duo, je bent al gestart met je stufi dus die behoud je, je moet alleen wel binnen 10 jaar een diploma halen. of je nu volgendjaar of 2 jaar later weer verder gaat maakt niet uit.

je krijgt wel maar in totaal 4 jaar stufi :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:11

Gydja schreef:

Onzin

Alleen voor nieuwe studenten, niet voor huidige.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:14

Als je de huidige opleiding afmaakt blijf je StuFi houden voor de duur van die opleiding.
Als je stopt met deze opleiding en een andere opleiding gaat doen op het HBO, heb je géén StuFi meer. Dan zou je het zelf moeten betalen of een lening afsluiten.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:15

Ik volg dit even. Zit met hetzelfde, ik ben ook in september met een hbo opleiding gestart, maar ben nu gestopt en zet deze maand ook mijn stufi stop. Ik krijg dus niets te maken met het leenstelsel? Alleen de studenten die dus net van havo of mbo komen en nog geen hbo hebben gedaan? Tenminste zo las ik het op de site van DUO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:17

Gucci_ schreef:
Ik volg dit even. Zit met hetzelfde, ik ben ook in september met een hbo opleiding gestart, maar ben nu gestopt en zet deze maand ook mijn stufi stop. Ik krijg dus niets te maken met het leenstelsel? Alleen de studenten die dus net van havo of mbo komen en nog geen hbo hebben gedaan? Tenminste zo las ik het op de site van DUO.

Volgensmij als je stopt en je stufi stop zet dan begin je gewoon een tweede studie dus heb je geen recht meer op stufi.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:17

Celine_Famke schreef:
Als je de huidige opleiding afmaakt blijf je StuFi houden voor de duur van die opleiding.
Als je stopt met deze opleiding en een andere opleiding gaat doen op het HBO, heb je géén StuFi meer. Dan zou je het zelf moeten betalen of een lening afsluiten.

Niet voor de duur van die studie, je krijgt (hbo) maar 48 maanden aan stufi, dus als jij 7 jaar studeert mag je 3 jaar zelf betalen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:20

Slina: Ja inderdaad, dat zei ik verkeerd!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:30

Heb net de test gedaan op de site van de duo, als je voor 1 september al stufi kreeg, dan val je niet onder het nieuwe leenstelsel. Geldt dus ook voor ts. Wel tot de 36e maand, laatste jaar moet je lenen dan.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:43

Yvank_ dat is dus niet waar. Het is zoals Gucci zegt. Ik heb er zelf met duo over gebeld en die zeggen dat ik (wij) nog gewoon stuff krijg, omdat ik al een opleiding ben gestart in het stufi tijdperk :)