Geen baan, nu iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley6

Geen baan, nu iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 16:23

Hoi!

(geen idee of ik in het goede forum zit, naar mijn idee wel O:) )

Vorig jaar ben ik afgestudeerd als paraveterinair. Een baan met een bijna hopeloze toekomst?! Heb vorige jaar gelukkig wel voor iemand met zwangerschapsverlof mogen invallen, maar daarna weer terug naar 0-uren.
Druk aan het solliciteren, ook in winkels omdat ik als paraveterinair amper werk kan vinden. Veel afwijzingen, maar misschien toch een lichtpuntje volgende week! Eindelijk een keer een gesprek!
Maar wat mij ontzettend leuk lijkt om ook te doen, is 'paardrij'les te geven. Heb in het verleden op een camping waar ik altijd kwam en waar ik een verzorgpony had in mijn vakantie, kinderen van de camping lesgegeven. Sommigen waren zelfs zo enthousiast dat ze een jaar later terug kwamen met het verhaal dat ze op paardrijden zaten! Dat maakt je best een beetje trots.
Nu lijkt mij het dus leuk om de opleiding voor instructeur bij de KNHS te gaan volgen. Nu zit ik alleen nog met de kosten, die ik eventueel hoop te kunnen sparen door nu een baantje te vinden. Maar wat mij nog wat tegenhoudt.. Hoe vinden jullie lesklantjes? Ik wil niet weer een 'studie' volgen en daar geld aan uit gegeven te hebben en dan weer geen werk erin te vinden.
Heb een eigen paard samen met mijn vriend, maar kan helaas niet naar een rijvereniging, omdat ik daar het geld niet voor heb. Paard staat bij mijn vriend zijn ouders (is paard van mijn vriend en ik samen).
Hoop wat motivatie te krijgen en wat tips!
En natuurlijk elkaar te steunen als het weer eens tegenzit..

BigOne

Re: Geen baan, nu iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:25

EEn goede instructeur krijgt vanzelf meer klanten dan hij aankan, diploma zegt niets, is alleen prettig omdat je dan door maneges en clubs ingehuurd kunt worden want dat moet met diploma. Dus weet je van jezelf dat je goed bent!!!! Dan kun je er aan beginnen maar persoonlijk zou ik dat niet afmeten aan een paar kinderen die twee weken per jaar op een pony hobbelen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:38

Kimberley6 schreef:
Ik wil niet weer een 'studie' volgen en daar geld aan uit gegeven te hebben en dan weer geen werk erin te vinden.

Dan zou ik sowieso niet voor iets in de paarden gaan :)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:44

Ik zou iets studeren zoals marketing of officemanager. Zodat je een toegevoegde waarde hebt als dierenartsassistente. Dan ben je een assistente 'plus'. En heb je volgens mij meer kans op een baan. Veel grote praktijken zoeken meer dan een dierenartassistente, maar een soort manager. Kijk ook eens op; http://www.vitaux.nl/over-vitaux.html.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:46

Idd lesgeven kun je geen baan van maken. Dat is te onbetrouwbaar. Ik doe al 10 jaar lesgeven, en het wisselt erg per aantal lesklanten.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:47

Zet een advertentie op marktplaats? Of bokt markt?
Als de mensen die reageren en waar je langs gaat met je af blijven spreken is je eerste basis al gelegd.
Aan de hand hiervan kun je er dan voor kiezen om alsnog een opleiding te doen en zo weer door te groeien.

Je hoeft geen diploma te hebben om te starten met lesgeven. Als je wat goedkoper in je uurtarief gaat zitten krijg je echt wel een aantal reacties.

Maar als je echte baangarantie wil zou ik het ook niet zoeken in de paarden.
Eerder in de managementassistente of administratieve kracht ofzo. Dan heb je nog toegevoegde waarde als paraveterinair.

(Edit: Zoals hierboven dus :D )

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:49

Als je al niet eens naar een rijvereniging kan gaan, hoe wil je dan de opleiding tot instructeur gaan volgen?

Kimberley6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 16:34

Het is voor mij niet zozeer een baan, maar een leuke bijverdienste. Maar zou inderdaad kunnen beginnen met gewoon een advertentie te plaatsen en kijken of ik daar reacties op krijg.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:37

Voor les geven willen mensen toch ook wel dat je wat wedstrijd ervaring hebt .

Kimberley6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 16:47

Heb wedstrijdervaring. Ben alleen verhuisd en hier gewoon veel minder bekend. Alleen enkele mensen kennen mij hier. Vandaar dat ik deze vraag stelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:17

Ik heb zelf 10 jaar mn orun en 4,5 jhaar terug verhuisd. Het heeft lang geduurd vordat ik beetje lesklanten kreeg. Nu heb ik er een stuk of 8, maar het wisselt heel sterk. Soms is dat weer 2, dan weer 12. Ik zou er niet vanuit gaan dat je zomaar even les kunt gaan geven tenzij je dat al vaker doet, of mensen helpt oid. Didactisch moet je wel sterk zijn en als je t vaker wilt gaa ndoen moet je wel wat te vertellen hebben en weten wat je wilt zien en hoe je dat uitlegt. Ik heb een helder uitgangspunt in mijn lessen, altijd al gehad. Heb jij dat ook? Weet je waar je naar toe wilt met je rijden maar ook met je lesgeven? En hoe je dat kunt bereiken?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 02:29

Kimberley6 schreef:
Heb wedstrijdervaring. Ben alleen verhuisd en hier gewoon veel minder bekend. Alleen enkele mensen kennen mij hier. Vandaar dat ik deze vraag stelde.

Er staat L1 in je onderschrift. Is dat met een manege paard of met een paard wat je voor iemand heb gereden?
L1 noem ik geen wedstrijdervaring .

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 03:45

Heb in het verleden op een camping waar ik altijd kwam en waar ik een verzorgpony had in mijn vakantie, kinderen van de camping lesgegeven. Sommigen waren zelfs zo enthousiast dat ze een jaar later terug kwamen met het verhaal dat ze op paardrijden zaten!

Dit vind ik zelf niet erg vertrouwd om les af te nemen.. Ik zwerf zelf ergens rond L niveau, onbevestigd (alleen wat onderlinge manegewedstrijdjes tot op L2). De B kom je sowieso vrij gemakkelijk door afhankelijk van de jury die je treft, betekent dat paard en ruiter de basis beheersen.. eigenlijk zegt L het al, licht gevorderd. Een verzorgpony op de camping, dus eigenlijk niet continue.. Het lesgeven van kinderen op de camping, dat doet mij aan mijn eigen jeugd denken waar kinderen kinderen lesgaven op een bedrijfje dat serieus ook nog de naam manege drong.. hartstikke leuk en geweldig vonden we het dier, schatten van diertjes, leuke lesjes.. Maar veilig en echt wat geleerd, of echt kundige instructie, nee eigenlijk totaal niet.

Een leuke 'bijverdienste'. terwijl je eigenlijk hoognodig echt werk nodig hebt is een krantenwijk of als betaalde vrijwilliger ergens mee aan de gang.. Maar geld investeren om een bijbaantje te creeeren terwijl je een baan nodig hebt, is gewoon niet handig.. Dan kun je nog het beste iets heel algemeens als middle management gaan doen.. dan kun je zelfs al soliciteren waarbij je vermeld dat je daar mee bezig bent.. kantoren zijn zeer gelukkig met medewerkers die net wat extra's in huis hebben, ook al heb je dat nog niet afgerond, het is meer dan een gemiddelde medewerker kan of in huis heeft en het getuigd van een leergierig karakter..

Je achtergrond + ervaring (voor zover het lijkt uit je tekst) + je doel en je dan inschrijven om instructeursdiploma's te halen is dus een hobby studie doen.. Dat is niet handig, ook niet op je cv.. want dan zal het bedrijfsleven zich (terecht) afvragen waarom je je tijd en geld niet geinvesteerd hebt in het vergroten van je kansen en verbreden van je 'nuttige' kennis.

In de paardenwereld zijn er ontzettend veel mensen die 'les' geven.. Mensen die les willen hebben, hebben daardoor legio keuze, alleen bepaald door het budget.. Veel stalmaatjes/pensionmaatjes met wat meer en hogere wedstrijdervaring maar zonder papieren, doen het zelfs nog wel voor een lekkere bak koffie met een punt taart bij wijze van spreken.