HBO economie. Welke studie vooral NIET?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DKayleigh

HBO economie. Welke studie vooral NIET?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 15:20

De titel zegt het zowat al voor: welke opleiding moet ik vooral NIET kiezen, en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Bv. Bedrijfskunde (Sittard) Management, Economie en Recht (Eindhoven)
Human resource management (Sittard) etc.
Met oog op een beetje baangarantie, (*kuch* in hoeverre er nog überhaupt ergens garantie voor is hahaha)
Ik ben nl. zojuist gestopt met mijn opleiding Ergotherapie, en Economie spreekt mij toch meer aan.

dus, wat zijn jullie ervaringen? hoe bevallen de opleidingen? Brand los :o

Goldwynn

Re: HBO economie. Welke studie vooral NIET?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:26

Puur kijkend naar de baangarantie zeg ik Bedrijfseconomie. Dit is ook de studie waarvan ik nu in het tweede jaar zit en nu mijn eerste minor volg (hoewel m'n minor meer IB is).
http://www.elsevier.nl/PageFiles/106874 ... SMARKT.pdf

Maar kijk ook naar wat je zelf leuk vind. Lijkt me zonde om nog een keer te moeten stoppen, want hoe goed de baangarantie misschien is, het is niet zomaar een keuze. Zelf heb ik voor Bedrijfseconomie gekozen vanwege de brede basis, vanuit meerder velden van de economie wordt wat meegepikt. Zelf weet ik eigenlijk nog totaal niet wat ik wil.

Verder weet ik van mezelf dat Commerciele Economie en Bedrijfskunde MER (management, economie en recht) mij totaal niet ligt. Dus ik zou zeggen probeer eerst eens wat meer informatie te verzamellen over de verschillende economische studies en zo een keuze maken. Bij veel Economische studies is het eerste half jaar gemeenschappelijk (in ieder geval op het Windesheim in Zwolle dan). Dit betekend dat je binnen het domein BMR (business, media en recht) nog over kon stappen tussen de studies.

Uit mijn klas zijn vorig jaar enkele leerlingen na het eerste half jaar overgestapt naar comerciele economie en international business.

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 15:37

Zo hé, bedankt voor de snelle reactie Goldwynn. Economie vond ik altijd al interessant, evenals Wiskunde (oplossen van problemen etc. ) Ik hou van plannen en ben altijd goed georganiseerd, leiding geven aan groepen is ook mijn ding.
Ik had inderdaad al bedrijfseconomie voor ogen omdat het zo breed is. Ik ga mij in ieder geval inschrijven voor open avonden/opendagen en meeloopdagen/proefstudeerdagen. Ben hartstikke nieuwsgierig hoe deze opleidingen in elkaar steken wat betreft lessen (ergotherapie had project, training en cursus)

nogmaals bedankt!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:31

Denk dat het per hogeschool verschillend is hoe de lessen gevuld worden. Bij mij op school hebben we vooral 'werkcolleges'. Weinig grote collegezalen (ik heb pas 2x vakken gehad die in grote collegezaal werden gehouden) en vooral gewoon met je klas in een lokaal en docent die uitlegt. Naar mijn idee best veel theorie en weinig praktijk. Wel wordt de stof ook behandeld in het project van die periode.

Dus inderdaad vooral open dagen bezoeken en eens mee kijken bij de scholen waar je geïnteresseerd in bent :)

Succes met je keuze! En staar je vooral ook niet vast op een ding, wie weet wat je op de open dagen tegen komt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:44

Wat ik vooral niet zou doen is iets kiezen aan de NHTV in Breda. Vast n geweldige school als je binnen alle lijntjes kleurt, maar zodra je erbuiten komt is het alsof alle deuren worden dicht geslagen.

Rendiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:12

Ik zit nu in mijn laatste half jaar van HBO voeding & diëtetiek en wat heb ik een spijt dat ik deze studie ooit gekozen heb.
De studie op zich is echt leuk, daar is niks mis mee. Maar de kans op een baan als diëtiste is echt onwijs klein.
Bovendien woon ik in de provincie Groningen waar nog minder banen op dit gebied beschikbaar zijn.
Ik zou het liefste in een ziekenhuis gaan werken als diëtiste maar dat probeer ik nu al een beetje uit mijn hoofd te zetten.

Wat dat betreft zou ik deze studie dus echt afraden.

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 09:31

Ook bedankt voor die tip @Vjestagirl ! Gelukkig worden de opleidingen ook wat dichterbij gegeven (Eindhoven/Sittard).

@Rendiertje : Wat ongelofelijk zonde! Dat zie je inderdaad met meerdere opleidingen. Ben je van plan om nog een andere studie/soort van omscholing te volgen?