Een week of 2 geleden werd ik gevraagd een copywriting opdracht te doen voor een bepaalde website. Ik heb geen seconde getwijfeld en de opdracht meteen aangenomen. De opdrachtgevers spelen een grote rol in de internationale start-up wereld, dus het was een uitgelezen kans om wat naamsbekendheid te krijgen. So far so good.
Ik heb 2 briefings gekregen: Een zeer uitgebreide met de projectmanager, en een korte met de opdrachtgever. Het contract dat ik heb afgesloten is uiteraard met de opdrachtgever, maar er werd wel meerdere malen duidelijk gemaakt dat ik de projectmanager als "baas" moest zien en zijn aanwijzigingen moest volgen.
Nu was de strekking van die 2 meetings in grote lijnen wel hetzelfde, op wat kleine aspecten na. Daarin heb ik dus, zoals verzocht, de richtlijnen van de PM gevolgd. Mijn teksten heb ik allemaal geschreven via Google Drive, zodat zowel de projectmanager als de opdrachtgever steeds konden meelezen en opmerkingen konden maken. De PM heeft in de afgelopen weken dus ook een aantal kleine opmerkingen geplaatst. De opdrachtgever niet.
Dit weekend waren mijn teksten helemaal af en heb ik ze een laatste keer laten nakijken door de projectmanager. Hij gaf mij zijn goedkeuring, dus ik ben de teksten gaan invullen in het CMS van de website (dat was ook een deel van mijn taak, volgens contract vastgelegd).
Mijn deadline was afgelopen zondagavond om middernacht. Mijn opdracht was teksten schrijven en invullen in het CMS. In mijn ogen heb ik dus aan al mijn taken voldaan, de projectmanager heeft immers alles goedgekeurd.
Uit goed fatsoen heb ik nog een mailtje naar de opdrachtgever gestuurd met de volgende tekst:
"Bij deze even een berichtje om je te laten weten dat mijn copy af is. (Naam projectmanager) heeft alles al eens gecheckt, maar indien er nog kleine wijzigingen gedaan moeten worden kan dat."
Nu krijg ik echt ineens een gigaaaaaantische berg aantekeningen bij mijn teksten en moeten er dingen veranderd worden volgens de opdrachtgever. Allemaal leuk en wel, maar dat is dus nooit ter sprake gekomen in mijn briefings en er werd mij verteld dat ik naar de PM moest luisteren. Dat heb ik gedaan en hij was zeer tevreden over mijn werk. Ik vind het dan ook niet erg terecht dat ik nu een dag extra (kosteloos) zou moeten werken, omdat de communicatie tussen de opdrachtgever en de projectmanager duidelijk ergens tekort schiet.
Mijn vraag is dus: is het terecht dat ik dit niet zie zitten of moet ik mij aanpassen en dan maar een dag extra werk leveren? De opdrachtgever is van mening dat ik dit kosteloos moet doen, maar imo heb ik exact aan mijn taken voldaan en is het aan de projectmanager te wijten. Hoe staan jullie hier tegenover?
Terugleggen bij de PM. Hij heeft goedkeuring gegeven voor plaatsing.
Als de afspraken zijn dat de PM goedkeuring zou geven, dan zou ik hem dit ook maar laten oplossen. Een kleine aanpassing doorvoeren zou ik eventueel nog doen, maar als het veel werk is, zou ik dit zeker niet kosteloos doen.
Voor de toekomst, jij laat in je mail wel de mogelijkheid open voor aanpassing. Als het al is goedgekeurd dan zou ik eerder een melding maken dat de opdracht afgerond is ipv dat er nog kleine wijzigingen kunnen worden doorgevoerd.
Succes
Anoniem
Geplaatst: 23-02-15 13:47
Ze heeft aangegeven dat er "kleine wijzigingen" kunnen worden toegepast. Dat houd dus niet in een hele dag werk, dat zie ik als max 5 á 10 kleine verbeteringen. Geen hele lap tekst aan aantekeningen.
Voor de rest eens met hierboven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik neem aan dat de PM werkt voor je opdrachtgever. Uiteindelijk is de PM verantwoordelijk voor het afgeleverde werk. Jij bent 1 van de resources die de PM ter beschikking had voor het afleveren van dit 'project'. Indien de opdrachtgever niet akkoord gaat of niet tevreden is met het afgeleverder werk, lijkt het mij normaal dat de PM dit verder opneemt en een oplossing voor zoekt. Anders had dit project even goed zonder PM kunnen verlopen...
elenaMM77
Geplaatst: 23-02-15 13:59
welkom in het bedrijfsleven
je hebt deelgenomen in een projectgroep, deze valt inderdaad onder de projectmanager. De opdrachtgever heeft de projectgroep samengesteld in samenspraak met de projectmanager, maar de projectmanager leidt in feite inhoudelijk het project.
het kan dus gebeuren dat bij een oplevering waarbij de projectmanager zijn werk (inclusief dus jouw werk) oplevert, of tijdens een deeloplevering (zoals jouw deel) de opdrachtgever ineens nog allerlei op en aanmerkingen heeft.. immers hij moet straks het project aftekenen en is eindverantwoordelijk..
Nu kan ik mij voorstellen dat het heel vervelend is als het nu net eigenlijk je eerste grote klus is.. Maar ik denk dat je voor jezelf moet nagaan wat nu belangrijker is.. Een goede beoordeling die je kunt gebruiken.. of op je strepen gaan staan..
Wel is het voor een volgend project van belang dat je de randvoorwaarden ook duidelijk vastlegt.. Zoals of je betaald wordt voor het opgeleverde product, of voor het werk dat je er in steekt.. Als jij een 'offerte hebt' afgegeven voor een opgeleverd product met ongeveer 40 uur werk en de projectmanager heeft het goedgekeurd, maar nu wil de opdrachtgever aanpassingen waardoor je over je 40 uur heen gaat.. dan kun je die rustig factureren.
Je leert dit soort dingen met vallen en opstaan.. en hoe verder je komt, je duidelijker zelf afspraken kunt vastleggen en ook weet hoe je dan met deze situaties om moet gaan..
Inderdaad, je had hier wellicht beter kunnen melden.. hierbij ontvangt U het eindproduct volgens afspraak en goedgekeurd door dhr/mevr X in diens functie als projectmanager.
het zijn dingetjes waar je van leert uiteindelijk..
Je kunt nu een net mailtje sturen naar de opdrachtgever in de trant van:
Onze afspraak was dat ik product x zou opleveren voor <datum> Uw projectmanager dhr/mev <naam> heeft het eindproduct goedgekeurd. Ik ben van mening dat ik zowel uzelf als uw projectmanager tijdens de ontwikkeling voldoende in de gelegenheid heb gesteld om kanttekeningen te plaatsen.
Vanzelfsprekend ben ik bereid om een kleine aanpassing te doen zoals eerder aangegeven (dit kun je dan dus een volgende keer weglaten). Ik ben echter van mening dat een groot deel van de kanttekeningen die u plaats reeds in een veel eerder stadium kenbaar gemaakt hadden kunnen worden. Ik ben bereid de door u gevraagde wijzigingen door te voeren, indien ik van mijn kant de extra tijd die hiermee gemoeid gaat, en voorkomen had kunnen worden indien uw kanttekeningen in een eerder stadium geuit waren, door mij gefactureerd mag worden..
mvg
met een cc'tje naar de projectmanager..
immers de opdrachtgever zet met zijn late kanttekeningen feitelijk de projectmanager buiten spel, door zelf ineens de vingers diep in de pap te willen steken (geloof mij, velen doen dit en laat in het spel) ik zou mij dus rechtstreeks tot de opdrachtgever richten in dit geval en de projectmanager op de hoogte stellen door middel van CC.
Lijkt me een nette en duidelijke mail, ik zou t zo doen:)
gekkesies
Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-15 14:06
Ik ben blij dat jullie er in ieder geval hetzelfde over lijken te denken. Ik heb sterk de indruk dat er gewoon heel slecht gecommuniceerd is tussen de opdrachtgever en de PM, waardoor ik nu gedupeerd word.
Ik heb inderdaad een offerte afgegeven voor een X aantal dagen werk tegen X euro per uur. Die dagen en uren zijn inmiddels gewoon "op", maar ik heb mijn werk op tijd afgemaakt aangezien het is goedgekeurd door de PM. Ik ga dus inderdaad even een mailtje sturen zoals het voorbeeld dat elenaMM77 al gaf. Ik ben benieuwd.
En in het vervolg zal ik inderdaad ook gewoon zeggen dat het eindproduct af is en niet zeggen dat ik eventuele kleine wijzigingen nog wel wil doorvoeren. Ik gaf een vinger en nu proberen ze verdorie niet één maar twee handen te pakken.
Bedankt voor de reacties allemaal!
elenaMM77
Geplaatst: 23-02-15 14:17
het is een kwestie van gebrek aan communicatie van de opdrachtgever inderdaad.. al is twee weken wel heel erg kort.. met name de opdrachtgever kan best wel 2-3 opdrachten hebben lopen en de eindverantwoordelijkheid hebben over tig andere zaken..
niet dat dat een excuus is om slecht te reageren, maar het kan wel een reden zijn dat hij slechts met een half oog gekeken heeft en in zijn gedachten het goed liep.. tot hij zijn handtekening eraan moest verbinden.. wat voor jouw je hoofdwerkzaamheid is (dat ontwerp), is voor hem misschien een heel klein onderdeeltje van alles waar hij mee bezig is.
het is daarom altijd beter om je er niet te druk over te maken en gewoon in het oog te houden dat zijn werkzaamheden er anders uitzien dan de jouwe, waardoor het mogelijk is dat zoiets bij hem niet op is gevallen.. Zolang hij het netjes oplost is er niets verloren..
heb een leuk plaatje waar ik altijd aan denk bij communicatie issues.. het geeft een glimlach en verhoogd mijn incaseringsvermogen bij dit soort grappen .. heb het altijd bij mijn bureau hangen