Hoe een 50 minuten durende presentatie leuk houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loeloemoekie

Hoe een 50 minuten durende presentatie leuk houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:30

Ik studeer verpleegkunde ( niveau 4 ) en ben nu halverwege het 3e leerjaar.
We hebben een opdracht gekregen om een presentatie te geven over een ziektebeeld dat in je branche tegenkomt, in mijn geval heb ik gekozen voor autisme.

Nu zijn er een paar voorwaarden:
- De presentatie moet ergens over gaan ( Dit klinkt voor de hand liggend, maar dat is het voor sommige mensen niet)
- Hij moet 40 a 50 minuten duren ( het is dus meer een college geven dan een simpele presentatie )
- Je moet je publiek weten te blijven boeien, 50 minuten lang.

Dat laatste is het grootste probleem, ik heb echt geen enkele moeite met presenteren en kan ook wel 50 minuten praten als dat moet. School ziet graag dat je echt voor een leerzame 50 minuten zorgt en dat de klas geboeid blijft, door bijvoorbeeld een gastspreker mee te nemen ( wat ik niet wil, ik wil niemand anders lastig vallen met de gare opdrachten van mijn school als dat niet perse hoeft ).

Nu hoopte ik dus dat het out-of-the-box denkende Bokt mij zou kunnen helpen aan goede ideeën!
Brand los *\o/*

Anoli

Re: Hoe een 50 minuten durende presentatie leuk houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:34

Zorg voor interactie door middel van korte vragen/opdrachtjes tussendoor

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:35

Of wat filmpjes die een toevoeging hebben op het onderwerp. Geeft wat afwisseling.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:36

Ik was laatst ergens waar ze aan het publiek rode en groene kaarten uitdeelden. Vervolgens kwamen er dan stellingen en moest iedereen z'n kaartje omhoog houden als hij voor of tegen was (of bijvoorbeeld een kleur voor een juist antwoord op de vraag). Moet zeggen dat dit het wel interessant hield, omdat je moet blijven opletten om te kunnen stemmen.
Mischien kun je zo 3 of 4 quizvragen in je presentatie verwerken.
Daarnaast denk ik dat het stellen van vragen je publiek überhaupt wakker en actief houdt, dit kunnen natuurlijk ook gewoon open vragen zijn.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:37

Laat iemand een voorbeeld geven van autistisch gedrag? Door middel van een soort kort toneelstukje tussen jullie?
Of beeld voorbeelden uit van autistisch en niet autistisch. Misschien leuk?
50 min is best lang, zelf zou ik bepaalde statistieken om het beeldend te maken ook leuk vinden.

Lisetjj

Ik denk dat je zeker met het onderwerp autisme veel kunt doen binnen die 50 minuten.
Hoe groot is de groep waar je de presentatie voor houdt?
Je kunt er dingen bij betrekken waardoor je hen een beetje laat ervaren wat het inhoudt om autisme te hebben.
Informeer eens naar ABC (AutismeBelevingsCircuit) :)

eclair98

Mijn moeder heeft op de pabo (is wel wat anders natuurlijk) ook een presentatie en een verslag moeten maken over kinderen met een beperking in het onderwijs. Zij haalde steeds een bepaalt jongetje erbij met ADHD. Zo vertelde zij waar hij tegen aan liep op school en wat de juffen beter konden doen. Misschien kan je ook iets op deze manier toevoegen.

kwita

en ook echt een boeiend onderwerp/thema wat vragen en discussie uitlokt!

participatie maatschappij en autistme....best actueel bedoel je zo iets?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:39

Doe iets wat mensen niet verwachten, zo blijven ze alert :D. Begin bijvoorbeeld met een anekdote, of overtuig mensen waarom ze naar je presentatie moeten gaan luisteren etc.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:40

Kijk, Hier op had ik gehoopt :) Creatief bokt laat zich horen.

Groene en rode kaarten zijn een goed idee, ik hou wel van een goede discussie..
En filmpjes zijn ondertussen standaard geworden, dus dat trekt de aandacht ook niet echt meer.
Ik ga zeker even bij het ABC informeren.

Het is vrij moeilijk om een klas ( of mijn klas ) te boeien voor zolang, mensen grijpen snel naar hun telefoon, laptop oid.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:41

Soort workshop ervan maken? Dus in kleine groepjes ook laten nadenken over het onderwerp en combineren met kleine opdrachten?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:41

loeloemoekie schreef:
Kijk, Hier op had ik gehoopt :) Creatief bokt laat zich horen.

Groene en rode kaarten zijn een goed idee, ik hou wel van een goede discussie..
En filmpjes zijn ondertussen standaard geworden, dus dat trekt de aandacht ook niet echt meer.
Ik ga zeker even bij het ABC informeren.

Het is vrij moeilijk om een klas ( of mijn klas ) te boeien voor zolang, mensen grijpen snel naar hun telefoon, laptop oid.

Oke ik word oud :')
In mijn tijd was dat nog zeldzaam.
Laatst bijgewerkt door furious op 20-02-15 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:42

Doe er anders een leuk praktijk opdrachtje erin :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:52

Telefoons en laptops afpakken <<)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:53

@furious , Het is vaak een van de dingen die er in MOET zitten, een filmpje.

@sterreke98 , Zoals? Ik heb hier ook al aan gedacht maar kom niet echt op een goed idee daarvoor.

@eclair98 , Daar heb ik ook aan gedacht, maar dat is te drastisch en mensen gaan dan als nog andere dingen doen als het niet boeit.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:53

Heb niet alle reacties gelezen (ben aan het werk). Ik heb zelf ook eens zoiets moeten doen. Ga geen 50 minuten praten, maar zorg ook dat je je leerdoel behaald, dus wat wil je de mensen leren en hoe ga je dit controleren? Neem oefeningen mee die je door de mensen kunt laten maken etc. Stel vragen, houdt het interactief. je geeft zelf aan dat het meer een college moet zijn dan een presentatie. Bedenk wat je docenten doen tijdens hun lessen, hoe houdend ze het voor hun leerlingen boeiend..

Succes!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:54

actief laten mee doen. Geef ze een casus. of laat dingen inbrengen wat ze meemaken op het werk en in de praktijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:57

Wat wellicht handig is, om een goede casus te hebben waar je je 'les' omheen bouwt met stellingen/opdrachten/video, steeds koppel je dit weer terug naar die casus. Zo houdt je het 'levend' in plaats van dat het 'theoretisch geneuzel' wordt zeg maar. Denk dat je ook lekker 'sturend' moet zijn. Dus bijvoorbeeld zelf aanwijzen als er groepjes gemaakt worden etc. Verwacht niet teveel inbreng/animo vanuit de klas, maar zorg dat jij hen bezig houdt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:58

Wat een nieuwe methode is wat ze bij onze colleges tegenwoordig nog weleens doen: vragen stellen dmv govote.at
Vrijwel iedereen heeft een smartphone, dit is lekker anoniem dus veel mensen zullen het invullen. Als je het resultatenscherm open zet zie je 'm updaten wanneer er gestemd wordt.

Een casus vind ik ook een leuk idee. Ligt er alleen wel aan wat voor zaal je tot je beschikking hebt, in een typische collegezaal zal groepswerk niet echt praktisch zijn. In een schoollokaal kan het prima.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:00

Wat mij goed helpt is een interessante presentatie (powerpoint) te maken met veel mooi beeld materiaal en soms wat grappige stripjes er in passend bij het onderwerp. Dit houdt het luchtig en zorgt er voor de mensen nieuwsgierig zijb naar de nieuwe dia en heb je dus bij iedere dia in iedergeval al weer 2 seconden de aandacht op je presentatie. Dit is natuurlijk een hulpmiddel en niet het gouden ei!

Andere ideeën zijn al genoemd, begin eens een discussie, iets onorthodox of actueels. Stel tussen de presentatie door veel vragen en zorg dat je beeldmateriaal hebt!

Bij Ecomare gaf ik dagelijks een voederpresentatie van een half uur. Dit kan een dodelijk saai half uur zijn in het aquarium maar ook heeeeel boeiend. Door gebruik te maken van de prachtige vissen die er zwemmen en jou enthousiasme en passie is dan te voelen. Ga je echter teveel informatie verstrekken zakken mensen af. Wat ik deed is korte informatie afwisselen met een leuke opmerking bijvoorbeeld dat een anemoon eet en poept door het zelfde gat. De doelgroep kinderen zijn dan meteen weer bij de les.

ik wens je heel veel succes! Ben erg benieuwd naar je onderwerp! :D

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:01

@ Jeaulijn, Als ik de 'voorbeelden' van mijn docenten moet volgen dan gaat dat niet werken.. tenminste, van vele dan.

Het is moeilijk om veel interactie aan de hand van vragen oid te gebruiken, omdat als de concentratie weg is geeft er niemand meer antwoord en dan sta je daar als een zoutzak tegen de muur te praten.

@collie2008 Ja, je hebt gelijk ik zal zelf de klas moeten sturen en pushen om iets te doen, want anders gebeurt er niks. Maar hoe moet ik dat doen zonder dat ik heel irritant wordt?

@imd , govote.at ga ik naar kijken, mijn engels docent gebruikt Kahoot.it dit is denk ik vergelijkbaar. Goed idee! ik ga hier naar kijken/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:02

Wij moesten dit ook doen en hebben dit opgeleukt met filmpjes, zelf maken of van yt gebruiken, een interactief deel, dus een quiz, discussie of iets anders. Moet je het enkel over autisme hebben of mag je ook een vraagstelling bediscussieren. Dat maakt t vaak nog interessanter. Zoals dat autisme nu in de DSM-V op 1 hoop is gegooid, wat vind de groep daar bijv van.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:04

Ik heb eind vorig schooljaar (hbo-v) een college gehad over autisme. Er zijn filmpjes op yt te vinden waar je het verschil tussen kleine kinderen al ziet tijdens het spelen. Is wel leuk om te laten zien als vergelijking. Ik zal het even voor je opzoeken en je wat meer uitleg erbij geven :).

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:06

Je geeft aan dat je geen gastspreker wilt, maar misschien is dit juist een onderwerp waar je heel veel indruk kunt maken door iemand mee te nemen die zijn/haar belevingswereld (met autisme) wilt delen?
Kan heel interessant zijn.

Verder; zorg voor structuur in je verhaal en zoals al aangegeven, afwisseling en interactie helpt om mensen erbij te houden.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:07

En je mag natuurlijk gewoon vragen of mensen hun laptop op willen ruimen en of ze zo beleeft willen zijn ok hun telefoon weg te leggen als je het gevoel hebt dat men tijdens je presentatie andere dingen zitten te doen he! Het is je goed recht