In de ziektewet - arbo arts laat het afweten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

In de ziektewet - arbo arts laat het afweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:35

Hoi bokkers,

Wegens vermoeidheidsklachten en hoge bloeddruk in de anamnese ga ik gedeeltelijk de ziektewet in. Ik ben momenteel 25 weken zwanger van mijn eerste kind en werk fulltime in het onderwijs.

Nu heeft mijn baas de arbo arts gesproken en die zei dat ie wel geloofde dat ik minder moet werken. We moeten zelf maar uitzoeken hoe veel ik minder ga werken enz. De arbo arts hoeft mij niet te zien en niet te spreken, wat ik erg raar vind en ook niet prettig.
Ik wil alleen de ochtenden werken voorlopig, een hele dag is voor mij geen doen.

Op mijn werk is vervanging regelen een drama. Mijn baas wil nu dat als er geen vervanging voorhanden is, ik gewoon de hele dag werk. Dat komt er op neer dat ik komende tijd maar een a twee middagen per week vrij kan zijn om te rusten. Ook moet ik mijn vervanging helemaal zelf regelen.

Op deze manier is de ziektewet m.i. vrijblijvend voor de werkgever en voel ik het alsof ik een lastig probleem ben en vooral onderaan het prioriteitenlijstje sta.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ga sowieso de confrontatie aan (zo'n hekel aan...) maar zou graag goed beslagen ten ijs komen.
Ik heb wat gegoogled maar zie niet goed wat mijn rechten hierin zijn.

Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken.
Groetjes

mysa
correspondent/vertaler

Re: In de ziektewet - arbo arts laat het afweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:37

Zelf contact opnemen met de arbo arts?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:39

Wat een lastige situatie! Het advies van een bedrijfsarts is adviserend en de werkgever is niet vérplicht deze op te volgen. Kun je via je huisarts een verklaring vragen dat jij geen hele dagen kunt werken?? Het is niet alleen jouw gezondheid, maar ook die van de kleine!
En staat je werkgever er wel bij stil dat als je straks helemaal niet meer kunt, hij voor langere tijd vervanging moet verzorgen?!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:39

Ik heb daar geen nummer van, ik weet niet eens wie het is. Mijn baas zegt dat we het zelf oplossen dus die wil het niet geven.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:40

Het is toch niet jouw probleem dat er geen vervanging is?? En helemaal in het onderwijs zouden er toch zat vervangers moeten zijn die een half jaar middagen willen vervangen? Lijkt mij ideaal. Ziek is ziek, helemaal als je niet alleen voor jezelf moet zorgen maar ook voor je ongeboren kind.

Ik kan je niet helpen aan juridische info, maar zoals jij het nu beschrijft krijg ik er een heel naar gevoel bij zeg :\ Ik zou zeker weten aansturen op een oordeel door de arboarts!! Is jouw school aangesloten bij een stichting? Die kunnen je dat wel vertellen. En volgens mij mag je ook naar een onafhankelijke arbo arts hoor!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:41

8)7 weet je toevallig bij welke arbodienst jullie zitten?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:41

Ok goed om te weten Kentaro. Ik dacht dat dat wel zo was namelijk.
Mijn werkgever staat daar niet bij stil nee, die verwacht denk ik dat ik gewoon mijn tijd vol maak. Iets wat ik zelf ook graag wil, ik voel me al erg bezwaard omdat ik weet dat ik 'lastig' ben.
Ik ben onder behandeling van een gynaecoloog in een academisch ziekenhuis. Ook lastig, ik heb geen vaste. Ik zal, als we er niet uitkomen, de poli bellen en dit probleem voorleggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:51

Je werkgever doet rare dingen - ze kunnen zelf flink betalen als ze jouw ziekmelding niet behoorlijk behandelen en ze uiteindelijk jouw salaris door moeten betalen.

Er zijn in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter een aantal hele duidelijke stappen die doorlopen moeten worden, en een behoorlijk plan van aanpak is daar een van. Dat moet voor zover ik weet in overleg met de bedrijfsarts.

Daar zou ik dus zeker even op zoeken. Als je lid van de vakbond bent, hebben zij mensen die je exact kunnen uitleggen hoe het zit.

Als je geen lid bent, zorg dan in elk geval dat de afspraken duidelijk op papier komen, meld je dus ook schriftelijk ziek en geef ook schriftelijk aan dat je graag een gesprek wilt met de bedrijfsarts / arboarts over wat je nog wel kunt doen. (En hou alle gesprekken goed bij, met datum en korte inhoud.)
Eisen dat jij de vervanging regelt lijkt me niet ok...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:52

Muppett schreef:
Nu heeft mijn baas de arbo arts gesproken en die zei dat ie wel geloofde dat ik minder moet werken. We moeten zelf maar uitzoeken hoe veel ik minder ga werken enz. De arbo arts hoeft mij niet te zien en niet te spreken, wat ik erg raar vind en ook niet prettig.

En je werkgever heeft je bovenstaande verteld?
Ik zou meteen denken dat je baas de arbo-arts helemaal niet gesproken heeft.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:55

Heel herkenbaar mijn werkgever werkte ook niet mee. Heb me uiteindelijk helemaal ziek gemeld en dan belt de arboarts vanzelf. Arbo arts zei bij mij stoppen werkgever heeft dan geen poot meer om op te staan. Denk aan je zelf en de kleine

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:52

De gynaecoloog kan ook een verklaring opstellen, dat zou ik zeker laten doen.
Wat een ontzettend vervelende en stressvolle situatie zo.

Ik werk trouwens ook in het onderwijs en mijn werkgever ziet liever dat ik me hele dagen ziek meld. Halve dagen vervanging is ontzettend moeilijk te realiseren

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 17:02

Mij lijkt ook dat er een fatsoenlijk plan van aanpak moet komen. Dat is het duidelijkst naar werkgever en werknemer toe.

Ik vind het gewoon zo vervelend dat ik moet 'vechten' voor mijn eigen situatie. Zeker omdat ik me al bezwaard voel.
Het was 'makkelijker' als ik veel harde buiken had of een kind wat niet goed groeit. Als het met moeder alleen minder gaat, lijkt het er ook minder toe doen. Dat merk ik ook wel in mijn sociale omgeving.

Overigens was ik voor mijn zwangerschap nagenoeg nooit ziek, heb heel wat keren met een half doosje PCM achter mijn kiezen gewerkt...

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:11

Kun je geen andere arbo arts krijgen? Noem maar iets..
Wel een vervelende situatie zeg !

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 17:28

Daarnet mijn baas gesproken.

Het plan is, dat ik alleen de ochtenden werk. Er zijn uiteindelijk twee dagen waarop de vervanger niet kan, daarvoor moet ik nu zelf vervanging regelen. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als er geen vervanging te vinden is... Het lijkt dus met een sisser af te lopen, ik heb geluk dat er iemand is gevonden die veel middagen op zich kan nemen.
Toch blijf ik het een rare gang van zaken vinden. Stel dat ik een aansteller was of misbruik zou willen maken van de ziektewet, en ik zie geen arbo arts?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:31

Blijft alsnog vaag…zelf een vervanger regelen??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:26

Snap niet dat je leidinggevende zo moeilijk doet. Uwv betaalt alles ook als jij deels in de ziektwet komt door je zwangerschap. Mocht je via de arbo niet verder komen kun je idd ook via je gyn of vk een verklaring vragen. Dat je zelf vervaning moet regelen zou ik niet pikken. Dat heeft mijn leidinggevende ook geprobeerd toen ik zwanger was en me deels ziek moest melden. Dat geeft nog eens extra stress en dat kun je nu niet gebruiken. Maar kan me voorstellen dat het lastig is dit aan te geven, je wil zelf ook graag dat het goed geregeld is. Je kan het uwv ook bellen voor advies. Zij kunnen bijvoorbeeld bemiddelen als je er met je leidinggevende niet uit komt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:13

Als je werkgever weigert je de gegevens van de arbo-arts te geven, zou ik me ziekmelden voor de middagen waarop je geen vervanging kan regelen. Misschien niet de netste wijze, maar je moet jezelf ook niet over de kop werken, zeker niet nu :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:18

Je klachten zijn zwangerschapgerelateerd en vallen derhalve onder UWV, ivm je WAZO. Mag voor dit moment nog buiten de normale poortwachterprocedures gezien worden.
Als je vragen hebt kun je contact opnemen met de werknemerslijn van UWV.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:26

Ik heb wel ervaring met een arboarts, deze heeft me voor 100% afgekeurd zonder ook maar een gesprek met mij gevoerd te hebben. Verder betaalt het uwv als je ziek bent bij zwangerschap, dus misschien daar heen bellen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:31

Klinkt allemaal een beetje vreemd eerlijk gezegd het lijkt erop dat van je werkgevers probleem jou probleem gemaakt wordt...zelf vervanging regelen. Is er toevallig ene hoog ziekteverzuim bij jullie op school en dat je baas er niet nog een zieke bij wil. ik zou maar eens bij het Uwv navragen of je daar wel gedeeltelijk ziek gemeld staat. Straks is dit niet zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:44

Als Uwv nog geen contact met je opgenomen heeft sta je niet ziek gemeld waarschijnlijk. Ik had gelijk uwv aan de lijn toen ik gedeeltelijk ziek gemeld was, zij wilden weten of het echt door de zwangerschap kwam. Had verwacht dat ik nog langs moest komen voor een afspraak, maar 1 telefoontje was genoeg.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:01

Geef bij je werkgever aan dat je ziek bent vanwege je zwangerschsp en dat hij hiervoor looncompensatie krijgt bij het UWV. Hiervoor moet hij wel een aangifteformulier naar UWV zenden.
De wet Verbeterin Poortwachter blijft echter gewoon voor je gelden: dus binnen 6 weken na je 1e ziektedag moet er een probleemanalyse worden opgesteld door de bedrijfsarts en vervolgens een plan van aanpak door werkgever en werknemer.
Advies van de bedrijfsarts is niet bindend, maar mocht je veel pech hebben en 104 weken volmaken (Wazo periode telt niet mee) dan komt het wel tot een toets door UWV wat consequenties kan hebbrn voor de werkgever (loonsanctie)

Weigert je werkgever je ziek te melden; schriftelijk doen en verzoeken om afspraak bedrijfsarts.

Tip: blijf goed contact houden met de werkgever. Communiceren voorkomt hoop ellende!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 10:06

Mijn werkgever gaat me als het goed is inderdaad ziek melden. Ik ben benieuwd of de BA me na 6 weken oproept inderdaad.
Iedereen super bedankt voor de nuttige reacties! Hier heb ik veel aan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:12

Je kan zelf een afspraak maken met de arbo arts, ik zie dat er al een oplossing is gevonden, maar misschien als advies naar een ander. Ik heb zelf ook problemen gehad met een werkgever en heb toen zelf een afspraak gemaakt, geen enkel probleem.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:24

Het is volgens mij toch aan de directie om voor vervanging te zorgen bij ziekte? Dat zou niet jouw verantwoordelijkheid moeten zijn. Zijn jullie aangesloten bij een schoolbestuur met meerdere scholen? Misschien hebben zij een vervangingspool van waar uit er iemand geregeld kan worden. Ik zou zeker contact opnemen met de juridische dienst van de vakbond en zo nodig lid worden. Zij kunnen informatie geven over je rechtspositie.

Veel sterkte (maar ook plezier!) met je zwangerschap!