Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:00

Onze dochter van 12 heeft de basisschool met gemak doorlopen, alles kwam haar aanwaaien en bij de cito scoorde ze 548.
Op naar het gymnasium dus.....
Eerste week/weken ging eigenlijk wel prima maar toen kwamen de eerste slechte punten. tsja, kan natuurlijk, nieuwe omgeving, nieuwe lessen, nieuwe methodes, veel huiswerk. Dus niks om ons zorgen over te maken en aankijken tot de kerstvakantie.
Vakken blijven wisselend, met name met de talen (frans, engels, nederlands en latijn heeft ze moeite), de rest gaat wel redelijk tot goed.
We proberen haar meer te stimuleren en meer te helpen maar haar ook genoeg tijd te geven om af te spreken en paard te rijden.

Maar nu, richting tweede proefwerkweek en derde rapport merken we eigenlijk dat het niet goed gaat.
Ze zou het inhoudelijkerwijs wel aan moeten kunnen maar haar hele houding ten opzichte van het leren is "la la la" . Zwaar frustrerend eigenlijk.
Ze krijgt al extra nederlands en wiskunde (verplicht i.v.m. de nieuwe rekentoets) en ook bij engels zijn we extra aan het onderstuenen door smane te leren en lezen.
Eigenlijk zitten we nu in een sfeertje dat we bijna steeds moeten mopperen dat ze haar huiswerk moet maken, dat ze moet leren, dat ze zorgvuldig met haar werk moet omgaan enzovoorts (boeken ligge en opdrachten liggen overal en nergens, ze gaat liever lezen of computeren dan iets voor school doen etc.).
Voor ons niet leuk maar zeker voor haar niet.

We hebben al gevraagd of ze het te moeilijk vindt, of ze wil overstappen etc. maar dat is het allemaal niet. Ze heeft een leuke klas en eindelijk veel vriendinnen.

Wij hebben al roosters met haar gemaakt om haar te helpen plannen, idem haar mentor. Maar nog blijven de scores tegenvallen.

Dadelijk zal ze toch wel een stapje terug moeten doen maar ergens is dat heel jammer want ze heeft de hersens wel maar de intrinsieke motivatie en discipline gewoon niet.

Grappig (ahum) is dat haar instrucrice bij het paardrijden hetzelfde zegt. Ze is een "la la la" ruiter die eigenlijk heel veel meer zou moeten kunnen maar nu in de middenmoot blijft hangen omdat ze niet een beetje fanatieker rijdt.
Nu is dat bij paardrijden natuurlijk niet erg, dan lekker recreatieruiter i.p.v. wedstrijdruiter maar voor school vinden wij het wel jammer (en zij zelf ook wel want ze wil iets met diergeneeskunde gaan doen).

Hoe, zouden we haar op een positieve manier kunnen helpen?
Wat werkt nu wel of juist niet?
Hoe zorgen we er voor dat ze een balans vindt tussen schoolwerk en leuke dingen als afspreken/paardrijden/hobby's etc?
Hoe kunnen we haar helpen leren plannen? want als wij het voor haar doen werkt het niet.

Zijn er scholieren die ons tips kunnen geven?
Misschien zelfs aan haar gericht?

Yessy

Re: Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:03

Is naschoolse huiswerkbegeleiding een idee? Ik had klasgenoten die anders ook niets uitvoerden en voor hen werkte het vaak heel goed. Thuis bleef dan gewoon voor leuke dingen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:06

Ik dacht ook gelijk aan huiswerkbegeleiding. Is er eigenlijk ook een reden waarom ze zo doet? Dat kan ik niet helemaal uit je verhaal opmaken?

Misschien moet je iets van een beloning tegen over het leren zetten? Dat werkte bij mij altijd super goed en ben gewoon op hetzelfde niveau gebleven.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:07

hmm... bij werkte blijven zitten :P
Moest even tegen een muur lopen om door te hebben dat je niet altijd kan blijven klooien en dat het dan wel goed blijft komen.

Maar wat nooit hielp was mopperende ouders.. Dan kom je eigenlijk zo erg in een negatieve spiraal qua sfeer mbt tot alles wat met school te maken heeft. Je zegt dat ze ook al bijles heeft, dat is uitgerekend iets wat bij luie maar slimme kinderen soms wel goed werkt naar mn idee want dan zijn ze verplicht om 1 uur per week huiswerk te maken.

Huiswerkbegeleiding kan nog een optie zijn.. (heb ik ook gehad maar dat haatte ik echt en daar spook ik ook niet zo veel uit, omdat dat gewoon een dwangmatig concentratie hok was voor mn gevoel, maar misschien werkt het voor anderen juist wel)
En het heel enthousiast zijn wanneer er wel mooie cijfers thuis komen. Maar ik vrees dat al met al dit typisch zo iets is waar vooral je dochter achter moet gaan komen
Laatst bijgewerkt door Sidera op 11-02-15 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:08

Ik was ook zo'n lalala leerling (ook gymnasium), maar toen er ineens op mijn rapport 'prognose = niet bevorderd' stond, ben ik toch stevig geschrokken en aan het leren geslagen.

Ik weet van mezelf nog dat niets mij aan het leren kreeg. Ik heb dus ook eigenlijk geen tips voor je.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:09

Ik heb een beefje met exact hetzelfde "probleem", alleen geen gymnasium. Denkt ook dat alles hem aan komt waaien en ziet het allemaal wel gebeuren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroegah een pretpakket had en dat ook wel erg prettig vond ;-)

Is het wellicht een idee om haar in de praktijk dingen te laten doen waar ze haar vakken voor nodig heeft? De anatomie van een paard laten zien zoals je dat als dierenarts moet kennen, ik noem maar wat, dan merkt ze dat ze Latijn zal moeten beheersen ofzoiets?

Ik had laatst zo'n gesprekje met mijn 8 jarige dochter, die vind dat ze voor haar manege die ze later gaat kopen ( :')) verder niet naar school hoefde en alleen maar goed met paarden hoefde te zijn }:0

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:10

Ben bang dat als ze een niveau omlaag gaat, het nog meer 'la la la' wordt.
Toen ik van vwo naar havo ging, had ik het ineens zo makkelijk dat ik zelfs voor mn eindexamens m'n boeken niet heb opengedaan. Motivatie was meteen weg. (Kon namelijk wel vwo)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:11

Bij mij werkte er helemaal niets.... maar dan ook echt niets. En nog niet, eerlijk gezegd. Zowel bij het studeren als het werken ben ik constant afgeleid en zoek ik elke deadline zo strak mogelijk op. Ook gewoon la-la-la. VWO examen, begon 3 weken van te voren te leren, ging met dikke onvoldoendes mijn examens in, uiteindelijk NET gehaald.
Kon gerust een hele dag zo min mogelijk doen op kantoor en in de avond de schade in halen als ik op de bank zit, qua werken.
Dat laatste is wel verbeterd, maar als ik de kans krijg....

Suprice

Ik heb jarenlang huiswerkbegeleiding gegeven en dit is iets wat je veel ziet bij verschillende leerlingen. En inderdaad, het zelf mopperen werkt ook niet meer en dat is voor beide kanten ook niet leuk.

Mijn tip zou ook zijn om het uit te besteden, dan wel in de vorm van bijles (soort huiswerkbegeleiding aan huis, aangezien het niet een specifiek vak is), dan wel echt naar een locatie voor huiswerkbegeleiding. Dan kan ze daar gestructureerd leren aan school te werken en het meteen toepassen en dan blijft thuis inderdaad voor de leuke dingen (en hoeft er minder gemopperd te worden). Wel is het even zoeken naar het goede instituut voor je dochter, want er zit een groot kwaliteitsverschil in!

Sky_As

Tja, in het leven kom je er vaak helaas niet met een lala houding. En dit is echt iets wat je zelf aan moet (willen) passen.

Ik ben bang, dat de enige oplossing is, het zijn gang laten gaan. Jullie doen mijn inziens al superveel, helpen haar, maar uiteindelijk moet iemand het toch echt zelf doen!

Dan maar een stapje lager omdat ze niet fanatiek genoeg is zelf. (zelfde als met paardrijden).

Ze zal het zelf moeten willen, en het kan goed zijn, dat als ze dadelijk een stapje lager zit, het pas tot haar door dringt.
Misschien een leraar eens met haar laten praten (en dan ook al echt laten praten over een stapje lager omdat ze niet voldoende haar best doet). Misschien helpt het?

Wat vind ze leuk/wil ze worden? Misschien geeft het haar motivatie als ze eens een dagje mee kan lopen met iemand die het beroep wat ze wil worden uitvoert?

Ghostattack

Als ze echt gymnasium wil blijven doen en niet wil afstromen, misschien met haar neus op de feiten drukken? Zeker als ze later iets in de richting van diergeneeskunde wil gaan doen.

Ik heb zelf gymnasium gedaan en nu ben ik van mezelf al snel gemotiveerd als ik iets graag wil. Zo wilde ik koste wat kost niet naar havo of atheneum. Het moest en zou gymnasium zijn. Het heeft me veel moeite en stress gekost, maar uiteindelijk heb ik mijn gymnasium diploma en ik ben trots op mezelf. Nooit spijt gehad! Ik zou inderdaad ook eens kijken naar huiswerkbegeleiding.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:12

Het klinkt dat het vooral voor jullie als ouders frustrerend is maar dat dochter gewoon (zoals veel pubers) niet kan inzien dat nu even leren beter werkt dan lekker achter de computer hangen... en dat dat uiteindelijk meer oplevert... dat is iets wat jullie als ouders zien/voelen... maar jullie dochter niet.

Er zijn veel tips op internet te vinden om je kind te helpen plannen en begeleiden... maar zou iig zorgen voor jezelf dat het geen frustratie oplevert bij jezelf wat je kind doet. Juist het feit dat jij en anderen je kind omschrijven als "la la la" ... en dat als iets negatiefs zien... leidt er toe dat dochter zich zal afzetten... (de sfeer die wordt gecreeërd is negatief... en ach ze wordt toch gezien als "la la la" dus ze vult die rol gewoon)
Dat je kind zo "la la la" is heeft ook veel voordelen... ze mag ook gewoon zichzelf zijn... dus zou haar zeker wel helpen met plannen en zorgen dat ze een rustige plek heeft om huiswerk te maken... maar wel dat dochter zelf verantwoordelijk is... dus zij moet zelf achter die planning staan...(en ook het laatste woord er in hebben)

PrizTwir

Mijn ervaring is, hoe meer de ouders er bovenop zitten hoe erger het wordt. Waarschijnlijk valt het haar toch wel een beetje zwaar. Ik vond de middelbare school eerst ook niet leuk.

Misschien moet je haar een beetje laten 'zwemmen' totdat ze zelf in ziet van shiiiit dit gaat niet de goede kant op. Ik had dat ook, ik zat dan wel al in de tweede klas. Ik zat ook maar wat te pierewaaien totdat ik echt rottige cijfers ging halen en mijn moeder zei, ja misschien moet je dan eens wat meer gaan doen he?! En de school begon zelfs al over een niveau lager, maar dat wilde ik absoluut niet dus ging ik mijn best weer doen.

Het verschilt natuurlijk per kind, maar er teveel boven opzitten van je moet dit je moet dat. Daar maak je je kind echt niet blij mee en veel resultaat geeft het ook niet. Tenslotte gaat ze straks haar pubervase in en dan moet je dat al helemaal niet willen. Niet teveel vrijdheid maar ook absoluut niet te weinig.

Maar misschien is huiswerkbegeleiding ook een idee hoor, dat ze het dan beter begrijpt. :j

Sheran

Ik zou ook zeggen huiswerkbegeleiding. Het helpt vaak totaal niet als je ouders zich ertegenaan gaan bemoeien. Gewoon een uurtje huiswerk maken na schooltijd in een andere omgeving en klaar ben je. Waarschijnlijk heeft ze het dan ook behoorlijk snel af. Of overleg met de docenten/mentor op school of ze in de klas een plek kan hebben waarbij ze niet wordt afgeleid. Dat werkte bij veel leerlingen van mij goed - dan letten ze een stuk beter op in de les en oefenen tenminste met de stof. Want ook school is een sociale aangelegenheid en pas in de tweede plaats een leeromgeving :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:13

Ik denk dat pushen en/of huiswerkbegeleiding niet gaat helpen bij een motivatieprobleem eigenlijk. Ik ga mee met de reactie hierboven dat ze het eigenlijk zelf moet uitvogelen. Er gaat een moment komen in het jaar waarop ze ineens denkt... oliebol, ik ga blijven zitten als ik niet wat beter m'n best ga doen. En op dat moment gaat ze haar best doen om alles weer op te halen. En als dat niet lukt blijft ze zitten. Zou natuurlijk erg rottig zijn maar niet het einde van de wereld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:14

Ik ben mentor van een brugklas en zou inderdaad huiswerkbegeleiding adviseren. Zet haar maar op school in een huiswerkklasje, dan zal ze wel huiswerk moeten maken. Kan ze eventuele vragen nog stellen aan een begeleider en deze kan ook helpen met leren leren en leren plannen indien nodig.
Als ze het qua niveau aankan, dan heeft ze eigenlijk gewoon een schop onder haar kontje nodig, dan maar verplicht huiswerk maken op school.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:16

Alleen maar een eigen ervaring van toen ik zelf tiener was: Ook begonnen op het VWO, te druk met alles behalve school en uiteindelijk afgezakt naar de havo. Hoe meer mijn ouders me gingen pushen, op huiswerkbegeleiding zette en zich ermee gingen bemoeien, hoe groter mijn aversie naar schoolwerk werd. Dit resulteerde in 2 havo op een keuze tussen blijven zitten of afzakken naar mavo.

Ouders teleurgesteld en boos, ik was inmiddels helemaal in de stress van alle smoesjes/leugens/verantwoordingen afleggen tegenover mijn ouders voor mijn slechte cijfers en een nog grote aversie voor school en schoolwerk.

Op de mavo had ik weinig aansluiting met m'n klasgenootjes en merkte ik dat het schoolwerk alles behalve uitdagend was. M'n ouders hadden inmiddels volledig de handdoek in de ring gegooid en ik begon me weer steeds meer te interesseren in school en ik raakte steeds gemotiveerder om toch naar de havo te gaan. Uiteindelijk met 1jr vertraging havo afgerond en naar het hbo gegaan en plannen om nu naar het WO te gaan.

Ik ben nu 28 en realiseer me nu (eigenlijk al toen ik op het hbo zat) dat ik helemaal in de ankers ging door al het gepush en de hoge verwachtingen om mij heen. Pas toen ze me met rust lieten realiseerde ik dat het inderdaad niet zo leuk was op de mavo en dat ik meer in m'n mars had.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het voornamelijk belangrijk is dat het uit iemand zelf komt. Als de capaciteit en potentie er is komt dat er uiteindelijk toch wel uit. Als dat niet nu is is dat blijkbaar nodig voor andere punten van ontwikkeling.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:17

Klopt! Juist daarom adviseer ik ook huiswerkbegeleiding, het liefst op school - dan hoeven de ouders zich er niet meer tegenaan te bemoeien.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:19

ik heb dit zelf ook een tijdje gahad, bij mij hielp het dat als ik moeite had met een vak dan zei mijn moeder: als je voor dit van nou een 7 komt te staan krijg je ..... (iets wat ik graag wilde en vaak ook het oide aan vervanging toe was.) misschien dus een zadeldekje, halster etc.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:20

Misschien veel afwisseling aanbieden? Even een uurtje heel geconcentreerd aan het huiswerk (zonder afleiding) en dan als beloning even lekker achter de computer??? En vooral prijzen als iets ontzettend goed gaat en benadrukken dat dat komt omdat ze zo flink haar best heeft gedaan. En dat als ze nu even doorzet, het straks ook makkelijker gaat (leren leren is lastig, maar als je door te oefenen weet hoe het het beste gaat, gaat het erna sneller en beter!).

Hier thuis ook zo'n VWO-er namelijk (1e jaars). Wij hebben hem bewust eerst laten 'zwemmen' om zichzelf al-dan-niet tegen te komen, maar mentor is er niet gerust op dat hij op de goede plek zit met deze instelling... dus toch maar actie ondernomen op de manier zoals ik in eerste alinea schrijf. Hij heeft de brains er namelijk wél echt voor en het zou zonde zijn als hij straks eerst naar een lager niveau moet om er dan vervolgens een of twee jaar langer over te doen... (en dan moet hij weer nieuwe vrienden maken...).

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:21

Iedereen raadt hier huiswerk begeleiding aan, en dat lijkt me ook zeker het proberen waard maar ik zou het niet zien als de gouden oplossing.

Huiswerkbegeleiding is heel erg vaak in 1 soort studie omgeving: steriel, super stil, tafeltjes uit elkaar, enorme controle etc.

Voor mij was dit echt niet een omgeving waarin ik kon en wilde werken. Iedereen heeft andere behoeftes en dat vergeten ze soms nog wel eens in dit soort instanties. Ik concentreer het aller beste met muziek in, met mensen om me heen die ook geconcentreerd zijn in een niet steriele omgeving, dan kan ik namelijk de omgeving bewust uitzoemen en daarmee kom ik (de ene keer beter dan de andere keer) wel in een concentratie vibe.

Dus mn punt is echt alleen: blijf kijken naar wat werkt voor jouw dochter, zoek niet naar een oplossing die wel zou moeten werken oid
Laatst bijgewerkt door Sidera op 11-02-15 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:21

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat pushen en/of huiswerkbegeleiding niet gaat helpen bij een motivatieprobleem eigenlijk. Ik ga mee met de reactie hierboven dat ze het eigenlijk zelf moet uitvogelen. Er gaat een moment komen in het jaar waarop ze ineens denkt... oliebol, ik ga blijven zitten als ik niet wat beter m'n best ga doen. En op dat moment gaat ze haar best doen om alles weer op te halen. En als dat niet lukt blijft ze zitten. Zou natuurlijk erg rottig zijn maar niet het einde van de wereld.

Ik ga volledig mee met deze reactie, perfect gezegd!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:22

Sheran schreef:
Klopt! Juist daarom adviseer ik ook huiswerkbegeleiding, het liefst op school - dan hoeven de ouders zich er niet meer tegenaan te bemoeien.

Ik vond huiswerkbegeleiding echt een strafkamp en zorgde alleen maar voor nog meer weerstand dan voor motivatie.

Deze manier van stimuleren is in mijn ogen ouderwets en achterhaald. Uiteindelijk is het niks anders dan dagelijks 2 tot 3 uur nablijven.

Je dochter laten inzien wat de consequenties van bepaalde keuze's zijn en regelmatig leuke doelen stellen maar de verantwoordelijkheid bij haar laten is volgens mij veel effectiever.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 11-02-15 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Maflinger_S

Loslaten en op haar neus laten gaan.

Ik weet niet of het mogelijk is om het jaar over te doen? De motivatie om later diergeneeskunde te gaan studeren zou voldoende moeten zijn om haar te motiveren. Doet ze dat niet, dan wil ze zeker niet graag genoeg....

Het klinkt trouwens niet alleen alsof ze niet wil leren, maar ook alsof ze nog niet geleerd heeft hoe te leren. Daar begeleiding bij zoeken zou nuttig kunnen zijn.

Princesj

Bij mij werkte ook niets, ik kon niet zelfstandig leren. Ben afgestroomd van VWO, naar Havo naar MBO, ik ben een praktijk mens. Zelfs mijn MBO opleiding doe ik achteraf gezien niets mee, heb mezelf in de praktijk opgeleid in mijn huidige functie.