Beste manier om aantekeningen tijdens colleges te maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Om aantekeningen te maken gebruik ik een

Tablet
5 (7%)
Laptop
26 (36%)
Notitieblok
40 (56%)
Anders, graag reageren in het topic.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 71

Hygge

Beste manier om aantekeningen tijdens colleges te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:29

Lieve Bokkers,

Omdat ik steeds vaker voor OVO (Oriëntatie op VervolgOnderwijs) colleges op de universiteit of HBO moet volgen ben ik opzoek naar de beste, snelste en handigste manier om aantekeningen te maken.
Ik hoef op dit moment alleen maar verslagen er van te schrijven. Maar ik wil graag in de toekomst investeren.

Wat vinden jullie het handigst en wat gebruiken jullie? Een tablet? Een Laptop? Een notitieblok.

Ik zou het erg fijn vinden als je je ervaring met mij wil delen :)

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes Ayla_4EVer

Unoo

Re: Beste manier om aantekeningen tijdens colleges te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:31

Ik heb het eerste jaar van mijn opleiding een notitieblok gebruikt, maar als je 1,5 uur aan het schrijven bent is dat ook niet echt fijn voor je hand.
Omdat ik problemen kreeg met mijn polsen overgestapt op een laptop, enorm handig! Ik laad de powerpoints van het college op mijn laptop en maak per sheet aantekeningen erbij.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:32

Ik deed het eerst altijd met een collegeblok. Het voordeel daarvan is dat je minder afleiding hebt en sneller bijvoorbeeld wiskundige formules kan opschrijven of tekeningetjes kunt maken. Nu gebruik ik altijd mijn laptop, en dan het programma OneNote (daar kan je ook in tekenen). Dan heb ik de aantekeningen meteen gesorteerd en je kan dan bijvoorbeeld ook de powerpoint openen die voor het college gebruikt wordt zodat je even terug kan kijken (of kijken hoeveel dia's je nog moet voor het college is afgelopen :'))

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:34

Voor mij persoonlijk: sowieso een collegeblok. Met laptop of tablet ben ik bij saaie vakken veel te snel geneigd om andere dingen te gaan doen. Ik heb ook weleens onderzoeken gelezen waarbij aangetoond werd dat laptop/tablet niet efficient was oid, precies weet ik het niet meer. Tablet zou ik wel gebruiken om in de UB even de collegeslides oid door te nemen tijdens het studeren.

Overigens heb ik toch vaak m'n laptop mee, al dan niet opgeborgen in mn tas, omdat het af en toe wel handig is om wat op te zoeken, en ik veel groepswerk heb waarbij een laptop handig is..

Edit: ik schrijf trouwens ook lang niet de volle 1,5 uur mee. Maak wat kern-aantekeningen met het slidenummer erbij, meer is bij ons meestal niet echt nodig.. Ook afhankelijk van welke studie je doet dus.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:42

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Mag ik vragen welk formaat tablet of laptop jullie dan hebben?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:44

Ik ben zelf nog altijd voorstander van een notitieblok, ik onthou dan ook veel beter als ik het zelf opschrijf dan tegen dat ik het typ.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:45

Zeker een laptop! Met een pen houd je het simpelweg niet bij.
En geloof me, als je een vol college hebt, heb je echt geen tijd om te internetten etc.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:48

Ik deed het met laptop, zo'n kleintje. Notitieblok zorgt er wel voor dat je het beter onthoudt en dat is ook weer wetenschappelijk bewezen enzo.
De colleges kon ik gelukkig ook thuis terug kijken, en dan gebruikte ik ook m'n laptop. Ideaal :)

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:48

Ik gebruik een iPad mini, en heb er een Bluetooth toetsenbord bij, vind het super handig omdat ik hem tijdens andere lessen ook gebruik en dan een aantal apps heb die ik moet gebruiken en je kan er gewoon word en powerpoint opzetten dus ook dat is geen probleem!!
Laatst bijgewerkt door Mutsie93 op 10-02-15 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:49

Op mn vorige school gebruikte ik altijd de laptop.
dat vond ik erg makkelijk in gebruik. Maar had wel regelmatig mn aantekeningen in verschillende documenten staan...

Op mn huidige opleiding wordt geen laptop gebruik.
ik heb nu een notitieboekje met tabBladen.
Dit vind ik erg overzichtelijk werken.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:02

Ik sluit me aan bij Snollygoster, met een notitieblok onthoud ik alles veel beter.

Belangrijk is ook dat je beseft dat je niet alles op hoeft te schrijven; dat is een fout die veel studenten maken denk ik, als ik om me heen altijd mensen zich helemaal het apelazerus zag schrijven.
Houd het bij de kernboodschappen en echt belangrijke dingen die niet al (indirect) in de slides staan, gebruik afkortingen voor jezelf.
De slides kun je er later makkelijk weer bij pakken (liefst genummerd want dan kun je het slide-nummer bij je aantekeningen schrijven, maar dat hangt natuurlijk van de docent af).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:02

Qua laptop formaat: ik heb zelf nu een 14 inch laptop, 1,8 kg ofzo. Net wat fijner dan een 15,6 als je 'm veel meesleept, maar ook prima voor al het gewone werk en een film kijken oid. Maar als je er nog een computer/tv bij hebt zou ik een 13,3 nemen denk ik.

Maar ik ben het met NoeskaMoos eens. Overigens, als een docent/prof de slides niet genummerd heeft, vraag ik altijd na het eerste college even of ze dat voor de volgende wellicht wel kunnen doen. Meestal geen probleem, en vrijwel allemaal doen ze het bij ons sowieso al..

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:03

Tijdens mijn 5 jaar studeren heb ik echt van alles geprobeerd, laptop, tablet, notitieblok, handouts, alleen luisteren. En als ik dan alle opties langs loop: laptop; je moet best veel aandacht steken in het netjes typen om het duidelijk te houden, kost veel tijd en de afleiding is groot om toch even je mail te kijken of iets. Daarnaast kan je je aantekeningen niet verkorten met tekeningen diagrammen of wat dan ook. Bijtypen bij de slides zou beter zijn maar ook dat kost veel aandacht. Tablet, ook veel aandacht nodig en al helemaal als je op de touchscreen werkt. Ook afgeleid etc met als bij de laptop. Bij beide vind ik dat je de hoofdlijnen opschrijft en daardoor de echte details waar het college nuttig voor is mist. Het notitieblok werkt goed, je onthoudt het gelijk en je kan tekenen, diagrammen maken etc maar ook hier mis je makkelijk de kleine details en natuurlijk een lamme hand achteraf. Handouts vind ik persoonlijk ideaal. Je powerpoint is de hoofdlijn, die hoef je niet op te schrijven en met pijlen en kernwoorden kun je details toevoegen( de hoofdlijnen onthoud je toch wel). Daarnaast is het ideaal leren omdat alles bij elkaar staat. Het alleen luisteren kan bij veel vakken wel maar details kan je soms snel vergeten en wegdromen is ook makkelijker. Daarnaast wat ik vaak deed wat mij goed beviel was op de terugweg in de trein direct op een half a een a4tje een samenvatting schrijven over het college. Dit zorgde er bij mij voor dat als ik voor het tentamen even de handouts doorlas dat ik verder niks meer hoefde te leren.
Veel succes!!

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:04

Klopt! Ik schrijf eigenlijk maar heel weinig op, alleen als de docent iets zegt wat niet in de sheets staat en mij helpt om het beter te begrijpen schrijf ik dat op. Ik zie ook veel mensen hele sheets overpennen maar dat kun je gewoon later weer opzoeken in de powerpoint.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:07

Ik gebruik alleen een notitieblok. Ik schrijf vrij weinig op in colleges, soms zelfs helemaal niets. Alleen dingen die echt belangrijk zijn (of lijken) en wanneer het niet in de powerpoint staan. Een laptop of andere elektrische dingen zouden me alleen maar afleiden van het college zelf.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:08

Slides uitprinten (ik doe 8 per pagina) en dan belangrijke dingen bijschrijven makeren. Vind ik zelf het fijnst werken. Al doe ik het ook vaak met alleen luisteren

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:09

Ik gebruik en kleine laptop. Als ik alles met de hand zou moeten schrijven, zou die dat niet overleven denk ik en ik zou m'n aantekeningen niet kunnen lezen :') Typen gaat veel sneller en netter.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:11

Ik heb nu mijn eerste semester op m'n laptop aantekeningen gemaakt maar voor mij werkte dit niet.
Ik haakte snel af en typte alleen de powerpoint dia's over :+
Nu ben ik bij de eerste hoorcolleges van dit semester gaan meeschrijven en ik merk echt verschil!
Ik kan ook makkelijk iets extra d'r bij zetten en je bent de hele tijd bezig met schrijven dus raak ik ook niet afgeleid.
Achteraf typ ik het dan over op laptop en vat ik zo dat college meteen samen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:14

Ik gebruikte een laptop. Niet letten op de typfouten, die komen na college wel weer. Bij ons gaan 9 van de 10 vakken echt veel te snel over slides zonder amper maar een woord tekst erin. Met notitieblok hou je dat gewoon niet bij en mis je continu stukken. Ik had er bij sommige vakken een notitieblok naast voor evt. tekeningen/grafieken. En bij de colleges die zelfs typend niet bij te houden waren: opname apparaatje en thuis les uitwerken.

Afleiding op laptop had ik nooit last van. Geen bereik in collegezaal qua wifi en anders gewoon zelfdiscipline. Als ik in een college ga zitten i-netten, dan kan ik net zo goed lekker thuis blijven en het ook zelf uitzoeken. Je gaat naar college om wat die prof daar staat te vertellen, dus dan let je op. Tuurlijk waren er vakken dat ik echt niet wakker kon blijven. Dan ging ik er gewoon niet meer heen :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:14

Notitieblok! Door het te schrijven onthoud ik het gelijk beter. Met typen onthoud ik niks. Ook leren kan ik niet van een scherm. Samenvattingen en aantekeningen schrijf ik altijd!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 20:16

Ik sinds een paar maanden een 17'4 inch laptop, dat ding is te groot om mee te slepen, maar voor thuisgebruik heel erg fijn. Ik heb ook nog een Samsung Galaxy Tab 3 10'1 inch, ik ga zodra ik weer voor OVO op pad moet op pad met tablet én notitieblok. Ik heb nog even voordat ik naar de uni of het HBO ga, dus dat scheelt.

Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Meer zijn natuurlijk ook welkom ;)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:16

Laptop. Ik opende de powerpoint die we hadden en daaronder typte ik aantekeningen. Later werkte ik de dia's uit in combinatie met de aantekeningen.
Wij kregen soms best veel informatie en soms hield ik het nieteens bij op de laptop, terwijl ik toch redelijk snel typ. Laat staan een collegeblok :')

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:52

Hier ook een notitieblok. Bij 80% van onze vakken (ik studeer Engels) is het gebruik van elektronica verboden in de colleges, dus geen laptops/tablets/telefoons op tafel aangezien het grootste deel van de studenten enorm afgeleid raakt en dus maar gaat zitten Facebooken/forummen/gamen etc.
Bij mijn studie is het vaak prima te doen om met de hand te schrijven en het dwingt je ook de belangrijke zaken van de minder nuttige details te onderscheiden, wel zo handig voor het tentamen. En zelf vind ik het ook veel makkelijker om iets te onthouden als ik het met de hand uitgeschreven heb, maar dat verschilt natuurlijk per persoon :)