Advies gevraagd: vacature 36 uur opeens 26 uur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pandour4evuh

Advies gevraagd: vacature 36 uur opeens 26 uur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 00:47

Ik zal eerst de situatie uitleggen. Ik ben net afgestudeerd en ik heb ook zojuist mijn eerste baan aangeboden gekregen. Ik heb gesolliciteerd op een full time positie (36uur) (staat ook in de vacature en ik heb hier een print screen van). Nadat de baan mij aangeboden was kreeg ik de mededeling dat er maar 26 uur beschikbaar is in de apotheek. Het kan zijn dat dit nog opgehoogd wordt naar 32 uur maar het zal niet 36 uur worden. De rede dat ik gesolliciteerd heb is omdat het voor 36 uur was en ik ga er toch een paar honderd euro op achteruit netto.

Ik heb een paar opties in mijn ogen:
- de baan alsnog afwijzen
- in overleg gaan om te kijken of ik er anders een contract voor 32 of 36 uur uit kan halen
- De baan accepteren voor 26 uur.

Ik heb sws nog geen recht op een sociale huur woning in de regio (vanwege wachttijd) en moet ik particulier gaan zitten. Dit neemt een grote hap uit mijn budget en ik had echt wel gehoopt die paar honder euro te kunnen sparen om over een paar jaar een huis te kunnen kopen. Met dit salaris kom ik ook niet in aanmerking voor particulier omdat ik dan 3/4x de huur moet verdienen. dit betekend dat ik een woning van 300 - 400 euro kan krijgen. Daar krijg je in amersfoort een kamer van 12-15m2 voor en ik ben wel toe aan iets groters na 7 jaar studenten kamers.

Wat zouden jullie in mijn positie doen en hebben jullie nog tips?

kleinvosje

Re: Advies gevraagd: vacature 36 uur opeens 26 uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:54

Zonder baan kun je helemáál niks huren of kopen, dus ik zou die baan aannemen en eventueel nog iets erbij zoeken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:58

Ligt eraan in welke branche je zit. Op dit moment liggen de startersfuncties niet voor het oprapen. Is dat bij jou ook het geval dan zou ik zeker deze kans grijpen en kijken wat op den duur/ in overleg mogelijk is qua uren. Je doet iig ervaring op en dat is zeker waardevol voor andere baankansen.
Dat je nog even klein moet wonen zou ik op de koop toenemen.
Zit je echter wel in een gewilde branche dan zou je het risico nog kunnen nemen om de baan af te wijzen.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 01:05

ik zou deze baan gewoon aannemen en ondertussen lekker verder solliciteren/kijken
naar banen die wel 36 uur zijn. De banen liggen niet voor het oprapen nu dus ik zou dit zeker niet afzeggen en je mag gerust van baan wisselen mocht er iets beters op je pad komen. Succes iig!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 01:33

_emmma_ schreef:
ik zou deze baan gewoon aannemen en ondertussen lekker verder solliciteren/kijken
naar banen die wel 36 uur zijn. De banen liggen niet voor het oprapen nu dus ik zou dit zeker niet afzeggen en je mag gerust van baan wisselen mocht er iets beters op je pad komen. Succes iig!

Dit dus... En dan gewoon proffesioneel blijven. Misschien krijg jij die uren er later nog bij. En anders verder kijken. Tijd zat met een baan van 32 uur of 26.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:15

En die 26 uur, zijn dat 3 volle dagen of 5/6 halve dagen? Als je drie volle dagen werk hebt dan kun je bijvoorbeeld die andere 2 dagen een andere parttime baan erbij nemen totdat je een goede fulltime baan vindt. Die liggen namelijk echt niet voor het oprapen momenteel!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:22

Baan aannemen, ervaring opdoen en intussen verder soliciteren op een fulltime of partimefunctie zodat je wel fulltime uren kan draaien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:23

Je hebt tenminste een baan :Y)
Er kan altijd wat op je pad komen erbij naast of over een jaar een fulltime baan.
Alles beter dan geen baan lijkt me.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:24

Aannemen en verder solliciteren. Je hebt dan in ieder geval een inkomen en solliciteren vanuit een baan is vaak positiever.

Of inderdaad, wat 8nnemiek zegt, neem die 26 uur aan en ga daarnaast wat anders zoeken?

Maar sowieso niet afwijzen, tenzij je een andere baan voor 36 uur kan aannemen.

En wat Carolaxxxx zegt is ook helemaal waar... Helaas ervaring met het niet hebben van een baan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:26

Aannemen en verder solliciteren voor een fulltime of neem nog een parttime baan. Halve baan is nog steeds beter dan geen baan!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:30

Inderdaad gewoon aannemen die baan! Genoeg mensen die die baan heel graag hadden willen hebben. Dan hopen op meer uur en anders door solliciteren! Dat gaat vanuit een baan vaak makkelijker!! En dan die paar maanden of dat jaar wat kleiner wonen kom je wel overheen.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:35

Goed kijken wat je netto overhoud bij 26 uur,
vaak scheelt het netto een stuk minder doordat er minder belasting af gaat (weet niet meer precies hoe het zat)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:40

Ik zou optie twee en drie combineren. Dus accepteren en in overleg kijken of er misschien nog een beetje meer in zit. Iets is beter dan niets.

Maar als je voor optie 1 kiest, waar ga je dan van leven? Want een uitkering (welke uitkering dan ook) krijg je niet meer als je dit afwijst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:44

Zonder baan kun je niets, dus aannemen en vandaar uit kijken. Werkgevers nemen vaak ok liever iemand aan die al ervaring heeft opgedaan en zo in kan stappen. Dan maar even wat langer klein wonen, succes en fijn dat je een baan hebt gevonden. Met minder inkomen heb je vaak wek recht op bepaalde toeslagen, ook al huur je particulier op een geregistreerd adres dan kun je nog huurtoeslag krijgen, als je huur niet meer dan 700 euro is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:47

Ik ben van een baan van 36 uur, naar 32 uur per week gegaan... (Heel vervelend, want ik vond 4 x 9 uur werken best praktisch, net zo goed te doen als 4 x8 maar ok) Bruto er 200 euro op achteruit gegaan, netto nauwelijks. (Het is nu dat ik OV vergoed krijg en bij het andere bedrijf mijn km's, dan heb ik het verschil al bijna... (Het is wel weer zo, dat ik hier ook 13e maand krijg... dus totaal: minder gaan werken, meer verdienen...) maar zat toen ook met het "wow, dit is wel heel wat minder die 200 euro... Valt dus heel erg mee...

Iig gewoon aannemen, heb je iig iets en kun je altijd nog wat nieuws zoeken en/of erbij pakken. Sowieso even proberen die 32 uur te krijgen. Gewoon zeggen van "ik had verwacht 36 uur per week, nu is 26 wel heel veel minder, zou het ook voor 32 uur kunnen, anders wordt het voor mij lastig, want mijn kosten worden ook niet minder en dit lijkt me een hele leuke baan en wil hier graag voor gaan, maar het is voor mij fijner als het voor wat meer uren zou kunnen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:52

Die kans zou ik wel aangrijpen ja :j
Eventueel verder solliciteren maar de kans dat er meer uren bijkomen is dus wel groot.
Tegenwoordig is het (hier in ieder geval) al lastig om een baan van 26 uur te krijgen in
je eigen vakgebied nadat je afgestudeerd bent.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 14:11

bedankt voor alle reacties.
Netto gezien is het verschil 300 euro, dat vind ik nogal een hap in mijn budget voor alles
26 uur hebben ze het liefst over 4 dagen verdeeld. Misschien dat ik toch ga overleggen of dat ik 3 dagen mag werken en standaard de zaterdag er 4 uur bij pak
Ernaast solliciteren is een optie. alleen moet ik dan goed kijken naar de omgeving. Want ik kan voor een 2e baan niet verhuizen.
Van baan veranderen is altijd een optie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:13

Ik zou gewoon goed blijven uitkijken naar die baan met voldoende uur en dit contract hoe dan ook met beide handen aangrijpen :j

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:34

Ten eerste eerst maar eens zorgen dat je word aangenomen. Er hebben vast veel mensen op gesolliciteerd.

Kun je daarna ga nadenken over de rest. Maar wat ik zou doen hopen dat ik aangenomen word en dan ondertussen verder kijken naar een andere of 2de baan:-).

Het zijn moeilijke tijden dus je moet pakken wat je pakken kunt.

En ja dan nog maar wat langer op een studentenkamer

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:43

Ik zou deze baan aannemen.
Ik heb in een totaal andere branche, ooit een contract gehad voor 17 uur, met de afspraak erbij dat ik ook werd opgeroepen als mijn collega's, vakantie, vrij of ziek waren.
In het begin had ik maar 2 collega's maar in de loop der jaren had ik wel 6 collega's.
Nou ik heb uiteindelijk meer weken meer dan 40 uur gewerkt dan dat ik die 17 uur werkte.

Misschien dat je af kunt spreken dat in geval van vakantie, vrije dag of ziekte van collega's ze jou als eerste oproepen?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:55

Gooiske schreef:
Ik zou deze baan aannemen.
Ik heb in een totaal andere branche, ooit een contract gehad voor 17 uur, met de afspraak erbij dat ik ook werd opgeroepen als mijn collega's, vakantie, vrij of ziek waren.
In het begin had ik maar 2 collega's maar in de loop der jaren had ik wel 6 collega's.
Nou ik heb uiteindelijk meer weken meer dan 40 uur gewerkt dan dat ik die 17 uur werkte.

Misschien dat je af kunt spreken dat in geval van vakantie, vrije dag of ziekte van collega's ze jou als eerste oproepen?

Dit vind ik een goed idee, ik zal dit voorleggen.
Nog 1 vraag, zouden jullie dit persoonlijk in een gesprek doen, of kan dit ook over de e-mail. Ik heb een indiensttredings formulier opgestuurd gekregen en dit willen ze voor morgen ingevuld terug hebben zodat ik over 2 weken kan beginnen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:05

Persoonlijk gesprek lijkt mij dan beter.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 21:30

Hoe vraag je zoiets dan aan? Gewoon zeggen dat je graag langs komt voor een gesprek over de werkuren?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:36

Heb je geen gesprek meer dan? Dan zou ik het aangeven op het moment dat je er werkzaam bent.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 21:39

Ik heb nog geen uitnodiging gehad. Ik heb wel de baan geaccepteerd. Ik zal het inderdaad gewoon afwachten. We moeten in ieder geval de reiskosten nog regelen en het contract moet ondertekend worden dus ik denk dat dat gesprek nog komt als de papieren in orde zijn.