studieschuld of toch niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poesjes123

studieschuld of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 10:21

Hallo,

Ik zit een beetje in de knoei.

4 jaar geleden ben ik begonnen met een niveau 3 opleiding deze heb ik na 3 jaar niet gehaald... maar wel een niveau 2 diploma gehaald.
ik kreeg toen studiefinanciering....

Ik kreeg later een mail dat ik binnen 10 jaar een diploma moest halen, anders moet ik mijn studiefinanciering terug betalen die ik die 3 jaar heb gekregen...

Ik ben dus direct weer begonnen met een niveau 3 opleiding!

maar doe nu werken en leren....

dus krijg geen studiefinanciering...
maar volgend jaar heb ik mijn niveau 3 diploma.

nu kreeg ik een mail over mijn studieschuld dat ik een schuld had en ik binnen 5 jaar moet betalen.....

nu kan ik niet reageren alleen via telefoon maar die zijn natuurlijk nu dicht haha!
dus maandag direct bellen,, maar misschien weten jullie al wat meer er van of dat wel klopt...

Choiix

Re: studieschuld of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:25

Dat vind ik al apart, want je krijgt studiefinanciering voor MBO, daarbij maakt het bij mijn weten niet uit of dit MBO1/2/3 is. Je hebt een MBO diploma gehaald en dus voldoe je m.i. aan die regeling waarbij het kwijtgescholden wordt.

Je zegt dat je nu geen stufi krijgt, doe je dan de opleiding nu bij een niet door de overheid gesubsidieerde instelling (zegge: geen ROC oid)? Dan weet de DUO daar niets van en moet je ze dat even vertellen, dan komt het helemaal goed :)

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 10:27

Choiix schreef:
Dat vind ik al apart, want je krijgt studiefinanciering voor MBO, daarbij maakt het bij mijn weten niet uit of dit MBO1/2/3 is. Je hebt een MBO diploma gehaald en dus voldoe je m.i. aan die regeling waarbij het kwijtgescholden wordt.

Je zegt dat je nu geen stufi krijgt, doe je dan de opleiding nu bij een niet door de overheid gesubsidieerde instelling (zegge: geen ROC oid)? Dan weet de DUO daar niets van en moet je ze dat even vertellen, dan komt het helemaal goed :)

ik doe nu bbl op de alfacollege... daar weten ze ook van... snap er niks meer van! dat geld ook haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:32

Choiix schreef:

Dat maakt wel uit. Voor MBO 1 en 2 geldt geen prestatiebeurs, voor MBO 3 en 4 wel.

Citaat:

Nee, ze doet een werken-en-leren-opleiding die naar alle waarschijnlijkheid wel door het rijk erkend is, maar geen recht op stufi geeft omdat je ook werkt en de opleiding vanuit je werkgever bekostigd wordt.

TS: Het diploma dat je uiteindelijk krijgt is echter wel gewoon een erkend MBO3 of 4 diploma, ik verwacht dan ook dat het zou moeten leiden tot kwijtschelding. Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen, dus ik zou het zeker even navragen, bij voorkeur met een bevestiging per email of een link erbij met de juiste info. Goede vraag, en gek dat het niet zomaar te vinden is. Je zou zeggen dat deze overstap heel vaak gemaakt wordt.