Zelfstandig een groep draaien.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Besje15

Zelfstandig een groep draaien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 23:09

Hallo,
Ik doe de opleiding maatschappelijke zorg niveau 3 en zit nu in mijn laatste jaar.
Mijn vraag is of ik wel zelfstandig een groep mag draaien in de gehandicaptenzorg? (dagbesteding/wonen)
Op Google enzv kan ik het ook niet echt vinden en op school geven ze me ook niet een duidelijk antwoord.

Weet iemand dit misschien?

Gr, Tessa

milatje

Re: Zelfstandig een groep draaien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 08:09

Officieel lijkt mij dat die verantwoording niet bij jou ligt. Onofficieel moet ik zeggen dat ik het wel vaker zie gebeuren...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 08:19

Nee, het mag niet, maar gebeurd wel.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 08:36

Ja dat mag volgens mij wel hoor! Ik ken heel veel mensen met niveau 3 die zelfstandig op een groep staan (op 'S Heerenloo)

Want bij niveau 4 ben je PBer, niveau 3 gewone medewerker.

Ik had je tekst verkeerd gelezen. Zo te lezen loop je stage en gaat je vraag niet over wanneer je benr afgestudeert.

Een stagiair mag nóóit alleen op een groep. Een leerling wel. Het ligt er dus net aan of je BOL of BBL doet.
Laatst bijgewerkt door Sincere op 06-02-15 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 08:36

Ik denk dat je het heel simpel zelf kan beredeneren. Jij bent nog in opleiding en moet nog vanalles leren. Wat kan jij leren als je op niemand terug kan vallen omdat je de groep alleen draait?
Dat ze dat vanuit school niet weten vind ik echt onbegrijpelijk.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 08:41

Je zit in je laatste jaar dus in principe zou je een groep alleen moeten kunnen draaien. Ligt er alleen ook aan hoe je zelf bent. Zie jij jezelf in staat om een groep alleen te draaien. Met je begeleider op de achtergrond moet je het toch ooit eens doen om het te ervaren. Echter moet het niet zo zijn dat je wordt ingezet wegens gebrek aan personeel.
Bij ons draaien stagiaires ook wel alleen maar dat is van te voren opgebouwd. Dus eerst alleen draaien terwijl de begeleider meekijkt hoe het gaat. Pas als het volledig vertrouwd is dan alleen. De begeleider is dan wel in het gebouw aanwezig.
Het gaat er ook om wat jij zelf wil en kan. Als je je diploma hebt zul je ook alleen op de groep moeten kunnen staan en dan is het handig dat je geoefend hebt hierin.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 11:41

Ik bedoel gewoon na mijn stage hoor als ik aan het werk ben! Oke super dus het mag wel, ik wil in de toekomst nog wel niveau 4 gaan doen maar je moet nu straks overal examens in doen en ik ben totaal niet goed in rekenen, dus dat is voor mij nu niet haalbaar..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:47

Besje15 schreef:
Ik bedoel gewoon na mijn stage hoor als ik aan het werk ben! Oke super dus het mag wel, ik wil in de toekomst nog wel niveau 4 gaan doen maar je moet nu straks overal examens in doen en ik ben totaal niet goed in rekenen, dus dat is voor mij nu niet haalbaar..

Dan moet het in je CAO staan. Werk is iets anders dan stagelopen. Bij stagelopen is je school verantwoordelijk en bij werk je werkgever.

Ik zou het dus navragen op je werk.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:41

Ja hoor, jij mag zelfstandig een groep draaien mits er een vaste medewerker aanwezig is als aanspreek punt. Diegene is namelijk verantwoordelijk voor jouw handelingen.
Aangezien je in het laatste jaar zit wordt het zelfs van je verwacht! Hoe wil je anders als je straks een diploma heb een groep draaien?

Bij ons draaien stagiaires nadat ze voldoende ingewerkt zijn ook volledig mee in een dienst zodat een vaste medewerker aan taken kan werken.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:10

Nope, dit mag echt niet!! Betekent niet dat ze dit niet doen.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 14:27

Ik bedoel ook na mijn school als ik straks mijn diploma heb ik wil solliciteren mag ik dan zelfstandig een groep draaien? Ik kijk weleens naar vacatures als ze er zijn maar is vaak toch weer niveau 4 hbo niveau.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:33

Ik doe dezelfde opleiding niveau 4 en leerjaar 1. Ik weet niet of je dat mag sws mag je geen medicijnen doen naar de rest wel neem ik aan

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:36

Na je schooltijd mag je wel zelfstandig groepen draaien, dan ben je niet meer boventallig. Je mag geen medicijnen etc. geven.