Wanneer propedeuse?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brinta12

Wanneer propedeuse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 23:55

Ik weet dat je met zestig studiepunten (van het eerste jaar) je propedeuse kan halen. Dan moet je dus alle vakken voldoende hebben. Kan het ook zijn dat je maximaal een vijf kan halen (en dit als zes wordt meegerekend) en alsnog je p halen? Iemand zei dit tegen mij...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:57

Nee. Een 5 wordt niet magisch een 6. Je moet voor elk verplicht vak een voldoende halen en een 5 is een onvoldoende.

Staat wel in het OER.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-01-15 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:57

Wij konden met een 4,5 nog een vak halen als het gecompenseerd werd door een ander vak. Zou je toch echt even de regeltjes voor na moeten kijken van je opleiding, kunnen wij hier niets van zeggen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:59

Het hangt van je opleiding/instelling af. Aan de EUR mag je bijvoorbeeld bij een paar opleidingen een 5 voor het ene vak met een 7 voor het andere compenseren, althans dat was een aantal jaar geleden zo. Bij ons in Leiden kan dat in principe niet, tenzij je in je tweede jaar zit en het één vak betreft, maar dit moet allemaal via de examencommissie aangevraagd worden.

_Elke

Vraag het even na bij je decaan of mentor.

Maar waarom op het randje? Haal overal een voldoende voor en je bent er :)

Femkex

Als jij met die vijf je studentenpunten binnenhaalt en tot zestig studiepunten komt, heb je je propedeuse. Al is het bij de meeste opleidingen dat je elk cijfer minimaal voldoende moet hebben afgerond om aan je studiepunten te komen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:00

Op de universiteit waar ik zit, moet je gewoon al je vakken met een voldoende afleggen, anders mis je dus studiepunten :)
edit: alleen hebben wij geen propedeuse meer na het eerste jaar. Idee blijft hetzelfde!
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 31-01-15 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wanneer propedeuse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:02

Over het algemeen veranderd een 5 niet in een 6 was dat maar waar! Nee hoor hier op school (hbo ) moet echt alles een voldoende zijn.

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:18

Bedankt voor de snelle reacties! Zal het binnenkort even navragen bij de studieadviseur!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:19

Je kan toch gewoon nu in het OER kijken? Dan vind je gelijk je antwoord.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:37

Het lijkt me heel sterk.. een 5 is een 5... pas bij een 5.5 heb je een voldoende. Ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:51

_Elke schreef:
Maar waarom op het randje? Haal overal een voldoende voor en je bent er :)

Dat is wel heel kort door de bocht. "Haal overal een voldoende voor".
Ik kan waarschijnlijk nu al niet meer mn p halen dit jaar. Ik heb kei en keihard gewerkt voor de tentamens maar kreeg er gewoon geen goed cijfer uit. Dus zo makkelijk is het helemaal niet.

Ontopic: TS ik zou het idd navragen bij je SLB'er, het kan nog eens per school verschillen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:05

Dat ligt inderdaad helemaal aan de opleiding en bijbehorende regels.
Op sommige opleidingen mag je bijvoorbeeld een 5 compenseren met een 7 oid. Daar zijn geen algemene regels voor.

Succes met navragen!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:52

Bij mijn opleiding in Wageningen was er de 5 regeling. Ze hanteren geen propedeuse maar je mocht één 5 in je eerste jaar laten staan. Dit deden ze omdat het eerste jaar enorm breed was en de kans dus groot was dat één vak je totaal niet lag, waarna je er totaal niets meer mee ging doen. Of het nu nog zo is weet ik niet, want heb vernomen dat ze tegenwoordig zelfs in Wageningen een BSA hanteren.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:59

Douce schreef:
Bij mijn opleiding in Wageningen was er de 5 regeling. Ze hanteren geen propedeuse maar je mocht één 5 in je eerste jaar laten staan. Dit deden ze omdat het eerste jaar enorm breed was en de kans dus groot was dat één vak je totaal niet lag, waarna je er totaal niets meer mee ging doen. Of het nu nog zo is weet ik niet, want heb vernomen dat ze tegenwoordig zelfs in Wageningen een BSA hanteren.

De 5-regeling bestaat nog wel. Maar dan moet je wel 60 ECS aan vakken volgen binnen het eerste collegejaar, dan mag je voor één vak van 3 of 6 punten een 5 halen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:01

Bij mij op de uni moet je alles voldoende hebben om studiepunten te halen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:38

Bij mij is het echt zo dat je alles moet halen geen compensatie , maar echter als je in jaar twee 48 punten of meer haalt en je hebt je propedeuse niet mag je wel gewoon verder .

Hoe het bij jou zit weet ik niet , navragen is denk ik het makkelijkst om te weten te komen of je een cijfer kunt compenseren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:37

bij mij op het HBO moet je alles met een 5.5 of hoger afsluiten voor je P.

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:56

Science90 schreef:
Douce schreef:

De 5-regeling bestaat nog wel. Maar dan moet je wel 60 ECS aan vakken volgen binnen het eerste collegejaar, dan mag je voor één vak van 3 of 6 punten een 5 halen.

Ik studeer in Wageningen en ik wil heel misschien volgend jaar een andere opleiding doen waarvoor ik een wo propedeuse nodig heb. Wat moet ik nu dan doen? Want heb een certificaat nodig o.i.d.