Aangezien hier een hoop professionele fotografen zitten op bokt, wil ik het hier even vragen.
Sinds 2010 ben ik bezig met fotografie.
De eerste jaren waren mijn opdrachten niet veel, 3 of 4x per jaar was veel voor mij.
Ook kreeg ik hier meestal geen of een andere vergoeding voor ipv geld.
Nu begin van 2015, heb ik al meerdere opdrachten binnen dan de jaren voorheen.
Ik denk dat het nu dus ook tijd word op mij in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
Ik heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat. Alles is voor mij nieuw. Ik heb wel al veel info gelezen op de KVK website en ondernemersplein.nl
Ik kan er mijn brood niet mee verdienen helaas.
Maar toch vinden bedrijven het wel fijn als je kan factureren.
Dat is dus ook mijn punt, een opdrachtgever is bereid om goed te betalen, maar ik heb geen kvk nummer en werk dus eigenlijk zwart voor hem dan.
Nu vind ik het voor mijzelf ook wat fijner om te zeggen dat ik ingeschreven sta, komt toch wat serieuzer over denk ik zo.
Nu de vraag aan jullie:
Wanneer was voor jullie het moment om je in te schrijven?
Hoe pak je dat aan?
Hoe sta je ingeschreven? Zzper of freelance of een echt bedrijf? En waar liggen de verschillen
Wat komt er allemaal bij kijken? (administratie, belasting, voor- en nadelen)
En hoeveel tijd neemt het in beslag voor je wettelijk gezien een bedrijf hebt?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Aanstaande maandag heb ik een bel afspraak met een werknemer van de KVK, die mij van alles zal uitleggen en eventueel ook een persoonlijk gesprek.
Topics hierover heb ik ook gelezen op bokt.
Daar stond onder meer in dat de 'bekendere' fotografen op bokt zich niet hadden laten inschrijven, maar hoe regel je dan de betaling en overige kosten?
Alvast bedankt lieve bokkers