Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben 21, heb in 1 keer mijn havo diploma gehaald, maar omdat ik qua school/leven gewoon niet weet wat ik wil ben ik nu voor de 4de keer eerste jaars student. Dit is mijn derde studie. Ik begon met Commerciele Economie, iets wat totaal niet bij mij paste. Het jaar daarop ben ik gestart met Integrale Veiligheid, ik vond het leuk en had de studiepunten om door te gaan, maar weer de twijfel of ik dit de rest van mijn leven zag doen. Erg stom, maar ik ben dus weer gestopt. Nu doe ik Communicatie, maar dan de creatie versie er van (met muziek, entertainment en design vakken etc). Na een heel vervelend jaar te hebben gehad had ik mentaal de energie niet meer om alles in te zetten wat ik had, dus heb ik een aantal onderdelen gemist die ik nu over mag doen. Ik volg nu zowel het eerste als 2de jaar van mijn opleiding.
Maar hier komt het: Nu heb ik voor alle 1ste jaars vakken nog 2 kansen. Ik wil alle kansen goed benutten dus ik ben de vakken die ik nog open had staan allemaal opnieuw gaan volgens. Helaas kreeg ik zaterdag weer een 5.0 terug, hetzelfde cijfers als vorig jaar. Mijn moed begint me heel erg in mijn schoenen te zakken. Ik blijf onvoldoendes halen en ik heb nu nog maar 1 kans voor bepaalde vakken anders moet ik stoppen met de opleiding. 4 februari heb ik mijn assessment, die moet ik halen om sowieso over te mogen.
Ik ben 21, in mei 22. Ik heb alleen mijn havo diploma. Vriendinnen om mij heen zie ik allemaal stage lopen , afstuderen, zoeken naar een baan en ik zit hier.. Weer kom ik niet verder. Ik moet realistisch zijn. Wat nou als ik dit/deze vak(ken) weer niet haal? Mijn geld voor een opleiding is nu wel zo'n beetje op. Ik betaal alles zelf. Ik heb voor mijn gevoel dadelijk 4 jaar collegeld en tijd weggegooid en ik heb nog steeds niks bereikt.
Het vervelende van alles is dat ik gewoon niet weet wat ik wil. Ik weet niet wat ik later wil doen of worden. Ik weet niet wat ik leuk vind of waar ik goed in ben. Verschillende beroepskeuzetesten gedaan waar allemaal niks uitkwam.
Mijn huidige opleiding vind ik leuk, maar ik ben zo bang dat ik het gewoon niet ga halen. Het is ook heel moeilijk om me goed en positief in te zetten als ik alleen maar tegenslagen krijg. En ik doe echt mijn best en werk hard. Van mijn vriend moet ik niet bij de pakken neer gaan zitten en positief blijven, hij denkt dat het me wel gaat lukken. Ik heb nog een kans om mijn Propedeuse te halen. Maar ik moet ook realistisch zijn: wat als ik het niet haal? Stel ik heb toch het geld om nog een opleiding te doen, wat dan? Maar zo niet, wie wil nou iemand met alleen een havo diploma? Ik heb dan een studieschuld terug te betalen omdat ik dan waarschijnlijk niet binnen die 10 jaar een diploma heb behaald.
Ik begin dus lichtelijk in paniek te raken. Wat moet ik doen met mijn leven? Wat is mijn plan B? Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen