Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Vind de btw-aangifte elk kwartaal gek genoeg 
[STW] Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

moonsparkle schreef:Als het straks min of meer de hoofd inkomsten worden leek het mij overzichtelijker om het maandelijks te doen? Bedankt voor de tip van t topic. Het gaat eigenlijk om mijn vriend die een opleiding volgt waarbij je vervolgens eigenlijk altijd zzper wordt en wordt ingehuurd voor diensten. Wat hij dus gaat doen is voor ons dus wel duidelijk
Kukkie schreef:Je moet ook denken aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een Var-WUO verklaring. Opdrachtgevers vragen daarnaar omdat ze anders boetes kunnen krijgen. De Var verklaring kun je aanvragen bij de belastingdienst. Op hun site staan ook veel tips voor startende zzp-ers.
senna21 schreef:Var is veelal wél nodig, om aan te tonen dat je niet in een loondienstconstructie werkt. Kan anders een vervelend akkefietje worden. KvK weet er alles van.

Enjoy_ schreef:Een aantal heeft het over een bedrijfsplan etc, maar als je start als zzp'er heb je geen bedrijfsplan nodig. Als jij als zzp'er bij een aannemer gaat werken of zoals mijn man als app ontwikkelaar, dan word je ingehuurd als extra "handjes", heb je geen bedrijfsplan voor nodig.
Ik ben ook spontaan in het zzp'schap gesprongen vanuit de vraag die ineens ontstond. Later pas hoorde ik over een ondernemingsplan en toen ik me daarin verdiepte, bleek dat ik daar wel degelijk over na had gedacht, maar niks op papier had gezet. Je hoeft niet per sé te starten met een idee, een plan, een naam, de hele riedel en dan pas de uitvoer. Je kunt ook beginnen bij de uitvoer omdat dat op je pad komt, iets moet de aanzet zijn