Hoe begin je met een bedrijf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoe begin je met een bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 23:35

Ik heb het geprobeerd op een rijtje te zetten,maar ik vergeet vast wat belangrijke zaken.

1. Alle bonnetjes bewaren en in excel Zetten
2. Alle inkomsten in excel zetten met waar het vandaan komt, datum en de belasting
3. Een bedrijfsnaam verzinnen
4. Een rekening openen
5. Formulier voor de kvk invullen en naar de kvk toe om in te schrijven
6. Maandelijks belasting aangifte gaan doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:36

Misschien ligt het aan mij,maar de volgorde van je punten zijn wel redelijk bizar :+
Eerst bonnetjes verzamelen en dan pas een bedrijfsnaam verzinnen?

Start eerst op met het maken van een bedrijfsplan ( even google gebruiken, heb je kant en klare staan om in te vullen ) op die manier heb je een stuk concreter wat je wil doen, hoe je het gaat doen, eventuele doelgroepen, en heb je hopelijk een duidelijke sociale kaart welke je bedrijf kunnen ondersteunen.
Kamer van koophandel aanmelden en bij de belastingdienst. Die helpen je al redelijk goed op weg wat verplicht is in nederland mbt regels en financiën.

En vandaar uit hangt het af wat voor soort bedrijf je hebt, en hoeveel uur je eraan besteed wat je volgende stappen zullen zijn. Houdt er rekening mee dat het toch wel gemiddeld 2 tot 3 jaar duurt voor een bedrijf echt loopt en je echt inkomsten zult genereren
Laatst bijgewerkt door Lowara op 22-01-15 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 23:38

Nou het inschrijven bij kvk en een naam verzinnen duurt nog eventjes, maar de nodige uitgave worden al een beetje gedaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:39

Een plan hebben wat je wilt gaan verkopen en hoe :P

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:39

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 23:42

Als het straks min of meer de hoofd inkomsten worden leek het mij overzichtelijker om het maandelijks te doen? Bedankt voor de tip van t topic. Het gaat eigenlijk om mijn vriend die een opleiding volgt waarbij je vervolgens eigenlijk altijd zzper wordt en wordt ingehuurd voor diensten. Wat hij dus gaat doen is voor ons dus wel duidelijk :)
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 22-01-15 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:44

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 23:59

Oja we moeten ook uitzoeken hoe het werkt met zn pensioen opbouw.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:08

moonsparkle schreef:
Als het straks min of meer de hoofd inkomsten worden leek het mij overzichtelijker om het maandelijks te doen? Bedankt voor de tip van t topic. Het gaat eigenlijk om mijn vriend die een opleiding volgt waarbij je vervolgens eigenlijk altijd zzper wordt en wordt ingehuurd voor diensten. Wat hij dus gaat doen is voor ons dus wel duidelijk :)

Maandelijks aangifte doen kan voor de omzetbelasting volgens mij niet. Ik krijg aan het eind van het jaar brieven met uiterste aangiftedata voor het komende jaar en ook nog een herinneringsmailtje. Dat voor zowel de omzet- als de loonbelasting.
Omzetbelasting is elk kwartaal, loonaangifte doe ik maandelijks (of nou ja, de salarisadministratie regelt dat voor mij) maar zal in jouw situatie niet van toepassing zijn.

moet zeggen dat ik jullie aanpak wel wat wonderlijk vind. Zorg nou eerst dat je een bedrijfsnaam hebt en denk eens aan het pensioen als de zaken lopen. En waarom begin je al met uitgeven voordat de onderneming überhaupt bestaat? Waarom duurt het nog even tot je je gaat omschrijven bij de kvk?

Lianne86

Re: Hoe begin je met een bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:11

BTW-aangifte kan ook per maand ;)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:12

Vergeet ook de verzekeringen niet.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:42

Ik heb afgelopen maanden een ondernemingsplan geschreven, en geloof me, dat is nog best wat werk.
Een ondernemingsplan zie ik toch wel als de basis voor het starten van een onderneming, ook met het oog op de te verwachten kosten (denk aan leningen etc).

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:37

Je moet ook denken aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een Var-WUO verklaring. Opdrachtgevers vragen daarnaar omdat ze anders boetes kunnen krijgen. De Var verklaring kun je aanvragen bij de belastingdienst. Op hun site staan ook veel tips voor startende zzp-ers.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:04

Ik vond Moneymedic.eu echt BRILJANT. Programma voor facturen, je klanten bestand, bonnen overzicht, BTW aangifte. Heerlijk.

Je betaalt tegenwoordig wel voor meer dan 4 facturen, bevat iDeal betaal mogelijkheden, het ziet er super netjes uit met je logo en alles, verzendt automatisch herinneringen en schakelt zelf incassobureau in (als je dit wenst), je kunt er alles in bijhouden, super overzichtelijk en het programma pakt alles bij elkaar voor de BTW aangifte (ben je zelf overigens altijd eindverantwoordelijke voor, dus wel even nakijken). Ik vond het echt de moeite en zijn geld waard! Je kunt het 30 dagen uitproberen volgens mij.

Verder heeft de KvK leuke en interessante cursussen, in de meeste steden zijn wel initiatieven om startende bedrijven te ondersteunen, B-dienst heeft veel op de pagina staan, KvK kun je ook altijd bellen.

Hou er rekening mee dat een rekening aanvragen tijd kost! Wacht er niet mee tot het laatste moment.

Verer oriënteer je op Open Coffee's in de buurt, zodat je mede ondernemers kunt ontmoeten. Er zijn vaak veel leuke buurt initiatieven als je je een beetje gaat verdiepen.

Kukkie schreef:
Je moet ook denken aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een Var-WUO verklaring. Opdrachtgevers vragen daarnaar omdat ze anders boetes kunnen krijgen. De Var verklaring kun je aanvragen bij de belastingdienst. Op hun site staan ook veel tips voor startende zzp-ers.

VAR verklaring heb je volgens mij alleen nodig als je met buitenlandse klanten aan de slag gaat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:14

Var is veelal wél nodig, om aan te tonen dat je niet in een loondienstconstructie werkt. Kan anders een vervelend akkefietje worden. KvK weet er alles van.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:17

senna21 schreef:
Var is veelal wél nodig, om aan te tonen dat je niet in een loondienstconstructie werkt. Kan anders een vervelend akkefietje worden. KvK weet er alles van.

Dat moet je aantonen door meer dan 3 klanten te hebben. Daar doet de VAR niet zoveel in. Als je een VAR hebt en toch maar 1 klant, heb je evengoed een probleem en zit je alsnog in een (verkapte) loondienstconstructie. Je toont je diversiteit in klanten aan door middel van duidelijke facturen op naam en adres. Meer heb je niet nodig.

Staat allemaal op de B-dienst pagina en de KvK pagina.

Ik heb het bij de B-dienst nagevraagd met mijn bedrijf destijds (2012/13) en ik had het niet nodig, met de bovenstaande verklaring. Ze hebben me er ook nooit om gevraagd, maar ik maakte ook geen overweldigende omzet dat ik heel erg interessant was... Ze zijn er nu wel gehaaider op volgens mij omdat de regering zelfstandige ondernemers aan het remmen is. Dus gewoon even achteraan bellen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 07:45

Waarom nu al uitgeven? Omdat hij nu al voor diensten gevraagd wordt en daar spullen voor nodig zijn. Sommige dingen zijn behoorlijk prijzig, dus kopen we er af en toe iets bij in plaats van in een keer alles. Hij is echt net begonnen met wat dingen buiten school, maar wil het wel legaal doen dus lijkt me inschrijven een goed idee. Laatst vroeg er namelijk iemand om een factuur, maar een echte factuur kunnen we zonder kvknr en btwnr nog niet maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:42

Wat ik eigenlijk mis is het maken van een bedrijfsplan. Daar kom je heel veel in tegen.
Neem een goede boekhouder in de arm, waarom een goede? Deze levert je geld op in plaats van dat deze je geld kost. Vraag aan hem een goede verzekeringsman die kan je weer vertellen welke verzekeringen noodzakelijk zijn.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:56

Bij de kvk worden gratis bijeenkomsten georganiseerd over het starten van je eigen bedrijf en wat daar bij komt kijken. Misschien leuk om daar eens naar toe te gaan? In ieder geval heel leerzaam

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:04

Wat betreft de VAR-WUO: dit ligt ook aan hetgeen je als ondernemer biedt aan je klant. Ik bied begeleiding aan mensen met een pgb en voor mij is de VAR erg belangrijk omdat het voor de SVB een voorwaarde voor uitbetaling is

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:25

Een aantal heeft het over een bedrijfsplan etc, maar als je start als zzp'er heb je geen bedrijfsplan nodig. Als jij als zzp'er bij een aannemer gaat werken of zoals mijn man als app ontwikkelaar, dan word je ingehuurd als extra "handjes", heb je geen bedrijfsplan voor nodig.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:31

Enjoy_ schreef:
Een aantal heeft het over een bedrijfsplan etc, maar als je start als zzp'er heb je geen bedrijfsplan nodig. Als jij als zzp'er bij een aannemer gaat werken of zoals mijn man als app ontwikkelaar, dan word je ingehuurd als extra "handjes", heb je geen bedrijfsplan voor nodig.

Eens :j Ik ben ook spontaan in het zzp'schap gesprongen vanuit de vraag die ineens ontstond. Later pas hoorde ik over een ondernemingsplan en toen ik me daarin verdiepte, bleek dat ik daar wel degelijk over na had gedacht, maar niks op papier had gezet. Je hoeft niet per sé te starten met een idee, een plan, een naam, de hele riedel en dan pas de uitvoer. Je kunt ook beginnen bij de uitvoer omdat dat op je pad komt, iets moet de aanzet zijn :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:33

alles valt of staat met een goed startkapitaal, en een goede markt (positie).
ik zou nog maar eens door brainstormen en een goed ondernemersplan schrijven op voorhand!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:37

Oef je volgorde gaat echt helemaal verkeerd. Ik begrijp dat je al verschillende dingen aan het kopen bent en waarschijnlijk ook al diensten aan het leveren bent gezien iemand vroeg om een factuur.

Een onderneming kan nooit belastingplichtig worden voordat hij is opgericht. Gezien de onderneming nog niet echt is opgericht, kun je de BTW op die bonnen alvast vaarwel zeggen. Daarnaast bestaat er ook een grote kans dat je de kosten niet eens kunt aftrekken om diezelfde reden.

Naar de kvk gaan is een kleine moeite, kost een uurtje van je tijd. Wat de naam betreft, verzin gewoon wat voor de eerste inschrijving, als je het later wilt veranderen kan dat ook gewoon dmv een wijziging.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:42

Dat wat PowerReiner zegt is wel een goeie! Schrijf je gewoon in onder eigen naam.