Werken met klanten. Klant is koning?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Werken met klanten. Klant is koning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:45

Er zijn vast wel meer Bokkers die met klanten te maken hebben en hier frustraties over hebben. Ik kan me herinneren dat er ooit een topic was voor supermarktmedewerkers, maar heb geen ander topic kunnen vinden over dit onderwerp.

Zelf werk ik bij een tankstation in de buurt. Veel contact met klanten dus. Over het algemeen gelukkig prima, de meeste mensen hebben gewoon fatsoen en vinden het echt leuk om even contact te hebben. Maar er zijn ook andere figuren...

En dan vraag ik me soms wel eens af... Waarom er zoveel mensen zijn met zo weinig fatsoensnormen. Hoe ga jij hiermee om? Vind jij altijd dat klant koning is, ook als ze duidelijk op je neerkijken en je aanspreken alsof je hun hond bent? Lach jij er stiekem om, hou je deze mensen een spiegel voor met een leuk antwoord? Kortom, hoe doen jullie dat?

Voorbeeld: klant stormt binnen, zegt geen hallo, roept alleen 'banden'. Hij wilde dus een muntje om zijn banden op te kunnen pompen.
Ik zeg vriendelijk hallo, geef hem dit muntje en wens hem een prettige dag.
Maar achteraf had ik misschien liever iets willen zeggen in de trant van 'pardon? Ik ben geen hond en wens ook niet zo aangesproken te worden. Een muntje voor de bandenspanning alstublieft'.

Ikzelf blijf dus altijd netjes, maar het kan me enorm frustreren achteraf. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen je als stront denken te kunnen behandelen alleen omdat dit laagopgeleid werk is. Niemand is beter dan een ander en ik vind ook niet dat in onze maatschappij zo met elkaar omgegaan dient te worden.

Anyway, ik ben benieuwd hoe jullie met dit soort mensen omgaan :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:50

Kayleigh_ schreef:
Voorbeeld: klant stormt binnen, zegt geen hallo, roept alleen 'banden'. Hij wilde dus een muntje om zijn banden op te kunnen pompen.
Maar achteraf had ik misschien liever iets willen zeggen in de trant van 'pardon? Ik ben geen hond en wens ook niet zo aangesproken te worden. Een muntje voor de bandenspanning alstublieft'.

Ipv terug te snauwen kun je ook reageren met:"Sorry, waarmee kan ik u helpen?"
Je wilt zelf netjes behandeld worden, dan moet je dat bij een ander dus ook doen. Geef meteen het goede voorbeeld.

Aelin

Re: Werken met klanten. Klant is koning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:52

altijd vriendelijk blijven, echter is het bij ons bedrijf. Klant is koning maar wij zijn de Keizer :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:54

Ik werk wel met klanten maar via de telefoon... Soms krijg je dus vragen die geen vragen zijn maar je moet maar raden wat ze bedoelen. Precies zoals jij hebt met "banden".
Als je het niet begrijpt worden sommige woest. Heb 1x heel duidelijk gezegd dat ik NU op ging hangen en dat hij terug kon bellen als hij afgekoeld was en op een normale manier zijn vraag kon stellen. Zoniet dan wilde ik hem de rest van de dag niet meer spreken. Dat heeft bij die klant wel geholpen, want sindsdien is hij heel netjes tegen mij :D

In jouw geval had ik gevraagd " Waarmee kan ik u helpen?"

Anoniem

Goof schreef:
Kayleigh_ schreef:

Ipv terug te snauwen kun je ook reageren met:"Sorry, waarmee kan ik u helpen?"
Je wilt zelf netjes behandeld worden, dan moet je dat bij een ander dus ook doen. Geef meteen het goede voorbeeld.

Lees nog eens goed, dan weet je hoe ik gereageerd heb :-)

Grapjasjes12

Altijd vriendelijk blijven, al is het maar om je niet tot dat niveau te verlagen.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:55

Ja, wat je ook doet, altijd beleefd blijven en ik kan goed begrijpen dat je soms denkt dat je ze wel even zal opvoeden/corrigeren oid maar handel zelf ook altijd correct. Ik werk bij een woningcorporatie en daar maak je natuurlijk ook weleens ronduit onbeschofte mensen mee. Maar je moet ze ook niets geven waar ze jou op kunnen pakken. Dus ik blijf gewoon netjes maar ben wel duidelijk. Zij blij, ik blij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:55

Ik heb goed gelezen, je zegt dat je liever had terug 'gesnauwd' omdat je zo niet behandeld wil worden.
Je kunt de klant ook duidelijk maken dat je zo niet behandeld wil worden door zelf het goede voorbeeld te geven, dat is wat ik bedoel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:56

Kelly1992 schreef:
altijd vriendelijk blijven, echter is het bij ons bedrijf. Klant is koning maar wij zijn de Keizer :)

Maar hoe wordt dit bedoeld? Jij bent keizer, maar hoe zou een keizer reageren op onfatsoenlijke situaties? :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:56

Ik zou dan gewoon reageren met, u wilt uw banden oppompen? Dan pak ik even een muntje voor u.

Tankstation heb ik ook gewerkt, soms moet je het gewoon zo laten,zitten nou eenmaal ook chagrijnige mensen bij.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:02

Hier gebruiken we ook, klant is koning, wij zijn keizer. Waarom? Het zijn MIJN spullen. MIJN eigendom dus en IK bepaald de prijs en ja ook ik ben de baas. Heel lomp gezegd maar veel mensen van tegenwoordig behandelen de spullen gewoon als oud vuil net als de mensen die er werken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:02

Ik kan het niet laten om dan maar heel sarcastisch te reageren op een klant. Nu ben ik daar ook best wel goed in en reageren de meesten met een lach. Maar nee, klanten zijn geen koning en moeten zich gewoon gedragen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:06

Ik werk o.a. in de thuiszorg.
En sommige mensen kunnen heel goed het bloed onder je nagels vandaan halen.

Altijd blijven lachen en vragen"Waar kan ik u mee helpen?, "Kunt u mij dat nog een keer uitleggen, ik heb het niet goed verstaan","Anders nog iets?".
Als de situatie misloopt: "Ik vind dit niet prettig, Ik ben hier niet van gediendt"
En daarna een oplossing aanbieden.
Gewoon die standaard zinnetjes.

En bij mijn vaste klanten"Ooooh, ik zet even mn telepathische knopje aan :D "
Maar mijn clienten zijn ook een beetje gek, daarom zijn we ook gekoppeld.

En leren loslaten :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:09

ik werk in een hotel......en moet uiteraard beleefd blijven,maar er zijn grenzen. T is een familiehotel,geen keten. En de eigenaar is er bijna altijd,maar laat zich ook niet onterecht onfatsoenlijk behandelen, en ons ook niet, en daar ben ik blij mee.

het ligt er aan, hoe de mensen zelf reageren. Sommige zijn zo enthousiast, dat ze het hallo even vergeen en die kan ik dat wel vergeven hihi. Het ergste vind ik ( en daar zeg ik ook heel kalm en beleefd iets van) de mensen die je gewoon onderbreken, terwijl je net andere mensen aan het helpen bent.

Vaak vind ik het nog nuttiger, om écht overdreven beleefd te blijven, dan hebben ze meestal wel gauw door, dat ze onfatsoenlijk bezig zijn. Kan er zelf ook slecht tegen als ik soms zin heb om iemand even de waarheid te zeggen, en ze té beleefd en netjes blijven, zodat je niets kunt zeggen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:15

Tuurlijk, er is een enorm verschil in 'geen hallo door enthousiasme' en 'geen hallo door onfatsoenlijk'. In dat laatste geval heb ik ook enorm de neiging om sarcastisch of bijdehand te doen. Maar goed, ik weet dan ook wel goed van mezelf dat ik niet geschikt ben voor dit soort werk. Helaas is er niet veel keus qua bijbaan, dus doe ik goed mijn best om af te studeren :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:17

vaak slaag ik er niet in, neutraal te blijven kijken. Meestal ziet men aan mij wel, wat ik er van vind....

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:18

Inderdaad van die klanten die naar je servicebalie stormen en dan roepen: "Doe mij een pakje sigaretten." ik kijk dan altijd heel demonstratief achterom en vraag of ze me misschien kunnen vertellen wélke sigaretten. "Ja marlboro." zucht. Wélke marlboro. "Ja die rode!" :')
You get it? 8)7

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:19

Ik was echt een hele slechte toen ik in een friettent op het station werkte. Als iemand mij als dom wicht behandelde of onbeleefd was dan kon hij een sarcastische of belerende opmerking terug krijgen (en vaak ook met een :D ).

- Friet! Mayo! Cola!
- Oke meneer, nu gaan we proberen om daar een hele zin van te maken! Mag ik alsjeblief een frietje met mayo en een cola? :D

We hadden een wisselautomaat en die was op een dag kapot, dus die had ik uitgezet. Man gooit er een muntje in, maar het muntje kwam er gelijk weer uit. Dit doet hij een paar keer en begint daarna kei hard op dat ding te rammen. Dus zei ik tegen hem dat als hij nog een paar keer harder zou slaan het apparaat misschien aan zou springen en het dan weer zou doen, aangezien hij uit stond.

Ik kan in zulke situaties echt niet mijn mond houden.. :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:31

Ik werk als psycholoog en als ik mensen aan het onderzoeken ben, laat ik ze juist zoveel mogelijk hun gang gaan (zolang ik mijn onderzoek nog maar uit kan voeren, anders stuur ik wel bij). Het geeft me juist veel info wanneer ik mensen hun ding laat doen. Vergt soms heeeeeel erg veel geduld :+

Tijdens terugkoppeling onderzoek en behandeling is het juist mijn taak hen voorzichtig een spiegel voor te houden om gedragsverandering voor elkaar te krijgen.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:33

Mijn baas zegt altijd. De klant is koning maar tegenwoordig heeft de koning weinig meer te vertellen.

En daarnaast vind ik het ook altijd super vervelend als mensen dat zeggen. ''Ja, de klant is koning.''

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:34

Elise_0o schreef:
- Friet! Mayo! Cola!
- Oke meneer, nu gaan we proberen om daar een hele zin van te maken! Mag ik alsjeblief een frietje met mayo en een cola? :D

_/-\o_ _/-\o_

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:35

Kayleigh_ schreef:
Kelly1992 schreef:

Maar hoe wordt dit bedoeld? Jij bent keizer, maar hoe zou een keizer reageren op onfatsoenlijke situaties? :D

met; Off with their heads!!

:+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:36

Dan had ik wel sarcastisch terug gereageerd. 'Ja klopt, die zitten onder uw auto!'

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:37

ik werk in een restaurant en heb dus ook veel met mensen/gasten te maken.

Ik probeer altijd netjes en beleefd te blijven. maar sommige mensen zijn echt zo erg dat dat gewoon niet altijd lukt. Ik probeer dan altijd een passende opmerking te geven, waarin ik duidelijk kan maken op een nette manier dat ze even geduld moeten hebben.

Zo gister ook loop ik in de ochtend alleen en komen er 7 tafels te gelijk binnen. Sommige mensen denken dat ik mij dan ook in 7e kan delen en ze allemaal te gelijk kan helpen, en dat ze met 1 minuut hun bestelling op tafel hebben. Sorry maar dat lukt niet en als ze goed om zich heen zien, dan zien ze dat ik alleen ben. en mijn benen uit mijn lijf loop om iedereen zo snel mogelijk te helpen. maar dat blijken ze niet te willen zien en gaan vanaf hun tafel door het restaurant lopen schreeuwen waar ik nu eindelijk eens blijf. want ja het is toch helemaal niet druk. nee opzich is het niet druk maar als je alleen bent moet je dan toch behoorlijk door lopen en werken wil je iedereen snel geholpen hebben. dit soort mensen zijn echt mijn grootste ergernis.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:38

Elise_0o schreef:
Ik was echt een hele slechte toen ik in een friettent op het station werkte. Als iemand mij als dom wicht behandelde of onbeleefd was dan kon hij een sarcastische of belerende opmerking terug krijgen (en vaak ook met een :D ).

- Friet! Mayo! Cola!

Ik kan in zulke situaties echt niet mijn mond houden.. :')

Ik vond dat erg onbeschoft. Persoonlijk had ik gezegd sn niet, en ik was weggelopen