Stress door school..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DxFellow

Stress door school..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:04

Hallo bokkers,
Ik wil hier graag mijn lange verhaal even kwijt en hoop dat iemand me dan kan helpen.

Ik ben 14 jaar en zit in 3 vwo. Toen ik op de basisschool zat ging alles heel makkelijk, we hadden (bijna) geen huiswerk, maximaal 1 toets in de week en ik hoefde me eigenlijk nooit 100% in te zetten voor iets.
Toen ik naar de middelbare school ging, zat ik het eerste jaar in havo/vwo (als je naar de tweede gaat kun je naar havo of vwo). Dat was natuurlijk even wennen, nieuwe school, nieuwe vakken, nieuwe mensen, etc.
In het eerste jaar hoefde ik me ook bijna nooit 100% in te zetten voor iets, ik kon mijn huiswerk makkelijk maken en haalde goede punten voor mijn toetsen.
Toen ging ik naar 2 vwo (gymnasium). Ik had er veel moeite mee, vwo is toch wel wat anders dan havo. Ik moest veel meer mijn best doen en daar moest ik echt heel erg aan wennen (ik had eigenlijk mijn hele leven een niveau gehad dat 'te makkelijk' voor mij was), maar het ging steeds beter en ik accepteerde het, dat als ik iets niet snapte, het niet erg was en het gewoon kon vragen, dat ik niet de enige was die het niet begreep. Het ging echt de goede kant op, tot de toetsweek..
De toetsweek was aan het eind van het jaar, ongeveer 3 weken voordat het zomervakantie was. Ik had 10 toetsen in die week en begon al 3 weken van te voren met leren. Ik maakte een schema met op welke dag ik wat zou leren voor welk vak (bijvoorbeeld Maandag: Biologie paragraaf 1).
Maar ik kwam tot een punt dat ik wel 8 tot 10 vakken per dag moest leren. Het was gewoon te veel voor me. Ik raakte enorm in de stress en kreeg allemaal gedachtes dat ik onvoldoendes zou halen, zou blijven zitten en uiteindelijk mijn vwo-diploma niet zou halen (ik wil al vanaf ik klein ben veearts worden, dus daarvoor moet ik mijn vwo-diploma halen). Ik weet dat dat niet zo is, maar mijn gevoel zegt iets anders.
(uiteindelijk had ik geen onvoldoendes in de toetsweek, die gedachtes slaan dus eigenlijk nergens op en dat weet ik).
Toen ik naar vwo 3 ging, ben ik in dit gevoel blijven hangen. Ik ben nog steeds heel bang dat als ik iets niet snap, ik de enige ben die het niet snapt en uiteindelijk blijf zitten.
Op school zelf gaat het wel goed, ik kan me goed concentreren tijdens de les.
Maar als ik thuiskom en moet beginnen aan mijn huiswerk, gaan het mis.
Ik ben licht autistisch dus ik moet een lijstje maken van dingen die ik moet doen, anders weet ik niet waar ik moet beginnen (vind ik persoonlijk niet iets slechts). Als ik een lijstje heb gemaakt leg ik mijn boeken waarvoor ik iets moet doen op een stapel en ga beginnen.
Het maakwerk gaat meestal wel goed, ik maak de opdrachten gewoon en als ik iets niet snap vraag ik het aan iemand of sla het even over.
Maar dan het leerwerk. Ook daarvoor maak ik lijstjes voor wanneer ik wat moet leren (net zoals in de toetsweek). De eerste 2 dingen bovenaan het lijstje (het zijn er meestal in totaal 5) gaan goed, ik doe wat ik moet doen en ga door naar het volgende vak. Maar daarna gaat het meestal mis. Ik krijg weer van die soort gedachtes (onvoldoendes, blijven zitten, etc.) en dan doe ik alles om te zorgen dat ik het niet hoef te doen (naar beneden en weer naar boven lopen, drinken, eten, mijn kamer opruimen, youtube filmpjes kijken, etc.).
Het rare is, dat ik weet dat het mis zal gaan en dat ik weet dat ik achteraf spijt ga hebben dat ik niet heb gedaan wat er op het lijstje stond. Meestal denk ik dan, dat haal ik morgen wel in, maar morgen is het weer hetzelfde verhaal..

Ik snap dat het niet meer zal worden net zoals op de basisschool, vwo is nu eenmaal hard werken.
Maar ik wil gewoon niet steeds het gevoel hebben dat ik het niet ga halen, en dat ik zo erg stress als ik met mijn huiswerk begin.
Ik wil gewoon rustig kunnen leren, zonder die gedachtes.

Ik zit hier best erg mee, ik heb het gevoel dat ik gevangen zit door school, en dat ik alleen in het weekend kan ontspannen.

Is er hier iemand die tips voor me heeft (die echt werken), me hiermee kan helpen of die hier ook last van heeft ?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:12

Probeer het maak- en leerwerk wat meer af te wisselen. Er zijn maar weinig mensen die uren achter elkaar door kunnen leren. Ga bijvoorbeeld een uur bezig voor school en neem dan bijvoorbeeld even pauze. Even wat drinken ofzo. Even gedachten verzetten. Als je zo vast zit in je schoolwerk, gaat het mis. Ik ken het gevoel ook. Alleen vond ik het van Mavo naar Havo nog gaan. Pas op VWO moest ik leren leren. Dat kost tijd. Gewoon gestaag doorgaan. Gaat het je lukken je doel te bereiken. En denk maar zo. Fouten mag je maken.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:14

Lithya schreef:
Probeer het maak- en leerwerk wat meer af te wisselen. Er zijn maar weinig mensen die uren achter elkaar door kunnen leren. Ga bijvoorbeeld een uur bezig voor school en neem dan bijvoorbeeld even pauze. Even wat drinken ofzo. Even gedachten verzetten. Als je zo vast zit in je schoolwerk, gaat het mis. Ik ken het gevoel ook. Alleen vond ik het van Mavo naar Havo nog gaan. Pas op VWO moest ik leren leren. Dat kost tijd. Gewoon gestaag doorgaan. Gaat het je lukken je doel te bereiken. En denk maar zo. Fouten mag je maken.

Dankjewel, ik neem bijna nooit pauzes, dus dat ga ik denk maar eens proberen :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:19

Goed plannen kan je heel erg veel rust geven, maar ik las dat je daar al mee bezig was. Wel is het belangrijk om voor jezelf die planning streng op te volgen. Zorg ervoor dat je ruim van tevoren tijd vrij maakt voor het leren, dan weet je bij jezelf dat je de stof zo goed mogelijk kent. Vergeet niet dat je niet meer kan doen dan je best! En als het een keer niet lukt is dat absoluut geen ramp. Van de fouten die je maakt kun je leren, en je kan altijd om extra instructie vragen op school. Vraag eventueel of een student uit een hogere VWO klas je zou willen helpen met het leren of vraag naar ervaringen van hen; hoe pakken zij het leren aan?

Verder klinkt het voor mij alsof je niet de juiste manier van leren voor jou hebt gevonden. Iedereen leert anders, en er zijn veel verschillende manieren om de stof in je op te nemen. Je kunt bijvoorbeeld;

- Leren door te luisteren naar iemand die de stof voorleest
- Leren door te kijken naar filmpjes
- Samenvatten
- Leren door middel van kaartjes waar je jezelf mee kan overhoren. Je knipt kaartjes uit. Op de ene kant schrijf je bijvoorbeeld het woord 'Attic' en dan schrijf je op de achterkant de betekenis van het woord. Dit werkt voor mij erg goed omdat je leert door de stof op de kaartjes te schrijven en omdat je jezelf daarna overhoort.
- Veel schrijven! Onderzoek heeft aangetoond dat je stof beter kunt onthouden als je dingen met pen op papier zet. Schrijf bijvoorbeeld belangrijke stukken van je leerstof op. Wellicht helpt dat?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:24

Meid geloof me, je bent echt niet de enige. Ikzelf heb ook vwo gedaan en herken me in je verhaal. Maar idd probeer maak en leer werk af te wisselen. Ik vind het goed dat je een planning maak. Wat ik doe als ik een planning maak is zorgen dat ik aan het eind wat speling heb, een dag of 3. Dan heb je altijd wat uitloop.

Ik ben nu bezig met m'n laatste jaar van het hbo en voel soms nogsteeds die druk. Terwijl ik een gemiddelde heb van een 8 en nooit herkansingen heb gehad. Raar is het dus echt niet.

Ik ben er wel achter na al die jaren, dat als ik moe ben of mijn concentratie weg is, ik gewoon even wat anders moet gaan doen. Want uiteindelijk heeft het toch geen zin en op dat moment krijg ik ook een stress moment dat niks lukt. Neem die pauzes ook gewoon.

Als ik je ergens mee kan helpen qua planning e.d. stuur me maar een PB. Bij mijn studie begeleid ik ook andere student met hun loopbaan (bijles, maar ook echt het plannen e.d.)

DxFellow

Re: Stress door school..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 23:23

@Werecat: ik maak altijd samenvattingen en die leer ik. Ik heb idd soms nog wel moeite met het streng opvolgen van de lijst, maar daar ben bezig, bedankt :)

@femke_harley: ik begin (als het kan) sowieso een week van tevoren, en de laatste 1-2 dagen al de stof te herhalen, wat ik erg fijn vind.
Bedankt voor je reactie en tips :)

Doutz16

Re: Stress door school..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:33

Wanneer maak je de samenvattingen? 3 weken voor je toetsweek?
Als je dat doet zou ik namelijk gewoon per paragraaf gaan samenvatten. Als je in de les opdrachten van paragraaf 1 moet maken, direct die paragraaf samenvatten! Je leert het dan direct en het scheelt je een hoop uren aan samenvattingen maken in de 3 weken!
*als je dit al doet, super!

Pauzes nemen is inderdaad nodig!

Wat ik trouwens vaak doe is op school blijven ( ik weet niet of je daar een mogelijkheid voor hebt natuurlijk). De school sluit toch na het laatste uur en in die tijd kan ik me veel beter concentreren in ons leerplein, thuis heb ik mn telefoon/ipad/laptop/ouders etc. En dat heb ik op school niet waardoor ik me veel beter kan concentreren!
Dat kan persoonlijk zijn! Maar zoek bijvoorbeeld een plaats op waar jij je goed kan concentreren!

Daarnaast voor ogen houden waar je het voor doet! Over een paar jaar ben je veearts! Hoe vet is dat? Gewoon even doorbijten meid :)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 22:07

sharon488 schreef:
Wanneer maak je de samenvattingen? 3 weken voor je toetsweek?
Als je dat doet zou ik namelijk gewoon per paragraaf gaan samenvatten. Als je in de les opdrachten van paragraaf 1 moet maken, direct die paragraaf samenvatten! Je leert het dan direct en het scheelt je een hoop uren aan samenvattingen maken in de 3 weken!
*als je dit al doet, super!

Pauzes nemen is inderdaad nodig!

Wat ik trouwens vaak doe is op school blijven ( ik weet niet of je daar een mogelijkheid voor hebt natuurlijk). De school sluit toch na het laatste uur en in die tijd kan ik me veel beter concentreren in ons leerplein, thuis heb ik mn telefoon/ipad/laptop/ouders etc. En dat heb ik op school niet waardoor ik me veel beter kan concentreren!
Dat kan persoonlijk zijn! Maar zoek bijvoorbeeld een plaats op waar jij je goed kan concentreren!

Daarnaast voor ogen houden waar je het voor doet! Over een paar jaar ben je veearts! Hoe vet is dat? Gewoon even doorbijten meid :)

Als ik bv 5 grote paragrafen moet samenvatten, doe ik het wel per paragraaf, maar ik denk dat ik je tip ga opvolgen (dus samenvatten als we een les hebben gehad) en misschien ga ik ook wel 1-2 keer per week wat huiswerk op school maken, dankjewel :)