Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:29

Toetsweek is goed gegaan bij mij, 1 onvoldoende (5,4 op maatschappijleer :/ ) en het merendeel boven de 7 :)

@Lizzyy docent heb ik ook soort van op tweede keus. Ik zie mezelf ook nou niet bepaald voor de klas staan, maar ik denk (hoop?) dat dat vanzelf went.
En als je niet continue wil uitleggen, kies dan een vak waarbij dat niet veel hoeft? Zo lijken mij ak en gs (en miss maatschappijleer) meer verhaaltje vakken dan uitleg vakken (bv wis, taal). Tenzij je het over pabo hebt natuurlijk dan heb ik niks gezegd :+

Kzou heel graag kijken of paardensport of paardenhouderij of iets wat voor mij is, maar ik ben bang dat ik het dan heel graag wil en mn moeder heeft er al problemen mee dat ik naar groningen moet met de trein als ik verloskunde ga doen... en iets met paarden zit nou niet bepaald in het noorden

WiskyBokjes
Berichten: 9755
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:35

Oei, fotografie en paardensport trekken mij totaal niet aan. :+
De paardensport zie ik echt als hobby aangezien het vaak super hard werken is en je verdient bijna niks.. Er van rondkomen is dus behoorlijk moeilijk.
Maar ieder zo zijn eigen keus!

Zijn jullie al naar open dagen geweest? Of al mee gelopen? :)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:48

WiskyBokjes schreef:
Oei, fotografie en paardensport trekken mij totaal niet aan. :+
De paardensport zie ik echt als hobby aangezien het vaak super hard werken is en je verdient bijna niks.. Er van rondkomen is dus behoorlijk moeilijk.
Maar ieder zo zijn eigen keus!

Zijn jullie al naar open dagen geweest? Of al mee gelopen? :)


Dat is ook de reden dat ik eigenlijk paarden opleidingen achter me heb gelaten, maar tsja ik moet wel een tweede keus hebben want verloskunde is 1/4 kans..
Groot dilemma dat voor mij, mn hart spreekt even hard als mn verstand

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:47

Ik snap je helemaal laraxxxemma, zit echt met precies hetzelfde ding met de paardensport opleidingen. Bij mij is het vooral ook nieuwsgierig naar wat die opleiding in Meppel te bieden heeft :+. (En mijn vader vind alles wel prima dus dat is ook wel prettig).

Mijn SE week is redelijk gegaan. 4.3 voor wiskunde was een beetje jammer maar die kan ik mooi herkansen want de rest allemaal rond de 6 of hoger gescoord :D

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:35

Ik ga volgend jaar ook naar het hbo als het goed is. Ik ga wss pedagogiek doen op het windesheim in Zwolle. Ik zit nu in het examenjaar havo maar sta er niet zo goed voor helaas.

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:10

Ik ga trouwens Milieukunde (Utrecht) of Bedrijfskunde (Amsterdam) doen :)

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:15

Ik ben net klaar (nouja, over een maand is mijn diploma uitreiking) met mijn opleiding MMZ gehandicaptenzorg (MBO 4) .. Deze opleiding heb ik BBL gedaan, dus altijd een (leerling)salaris gehad.

Ik twijfel behoorlijk..
Graag wil ik verder studeren, HBO, maar ik weet niet zo goed wat.
Ik heb eigenlijk al besloten dat ik waarschijnlijk wel voor voltijd zal gaan, aangezien er momenteel moeilijk werk te vinden is in de gehandicaptenzorg.

Tot vandaag heb ik veel gedacht om in dezelfde richting verder te studeren, maar SPH en Pedagogiek trekken mij beide niet aan.
Nu zijn er nog veel meer opties, maar ik weet het gewoon niet zo goed.
Vandaag kwam ook het idee om naar de Fotovakschool te gaan...
Dit blijft echt in mijn hoofd hangen.. Dus dit moet ik nog eens goed gaan overwegen..

Verder heb ik momenteel echt geen flauw idee wat ik uiteindelijk ga kiezen..

Marrleen
Berichten: 350
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: Zutphen

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:44

Ik kom me hier ook melden, aangezien er een hele grote kans is dat ik komend studiejaar weer in het eerste jaar begin.

Ik ben in 2013 van de havo afgekomen en ben toen journalistiek aan het Windesheim gaan studeren. Journalistiek is helemaal mijn ding, het Windesheim absoluut niet. Dat was dan ook mijn tweede keus, na de HU. Ik ben in oktober gestopt met colleges volgen en wou mijn propedeuse wel behalen zodat ik dan in het tweede jaar aan de HU kan instromen. Dat is dus mislukt/aan het mislukken.

Dus, opnieuw oriënteren en dan maar eens zien wat ik volgend jaar ga doen. Iig absoluut geen mbo, wat mijn ouders dus willen :')

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:54

Ik wil me ook graag komen melden, heb net mijn studie opgezegd en hoop volgend schooljaar met een nieuwe studie te beginnen.

Ik heb in 2014 mijn HAVO diploma gehaald na 6 jaar en heb nu dus een half jaartje social work SPH gedaan op de HUA, maar dit vind ik toch niet leuk en aangezien ik waarschijnlijk mijn studiepunten niet zou gaan halen hebben we besloten nu vast te stoppen om extra kosten te voorkomen.

Ik wil erg graag een creatieve opleiding doen, maar verder weet ik absoluut niet wat en waar.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:31

Mag ik me ook melden?

Na het VMBO heb ik 3 jaar MBO 3 (Paardenhouderij) gedaan. Nu zit ik in het laatste jaar van MBO 4.
Nu studeer ik Pedagogisch Werk Jeugdzorg. Door de hele verandering in de jeugdzorg ben ik eigenlijk verplicht om door te studeren, iets wat ik dus eigenlijk niet van plan was.. :(
Aanstaande zaterdag ga ik kijken bij de open dag van Avans hogeschool in Den-Bosch voor SPH.
Eigenlijk heb ik helemaal geen motivatie om met 23 jaar nog te starten aan 4 jaar HBO.. -O-

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:42

Kiimm_ schreef:
Mag ik me ook melden?

Na het VMBO heb ik 3 jaar MBO 3 (Paardenhouderij) gedaan. Nu zit ik in het laatste jaar van MBO 4.
Nu studeer ik Pedagogisch Werk Jeugdzorg. Door de hele verandering in de jeugdzorg ben ik eigenlijk verplicht om door te studeren, iets wat ik dus eigenlijk niet van plan was.. :(
Aanstaande zaterdag ga ik kijken bij de open dag van Avans hogeschool in Den-Bosch voor SPH.
Eigenlijk heb ik helemaal geen motivatie om met 23 jaar nog te starten aan 4 jaar HBO.. -O-



Ahjoh... ik ben nu 27 en straks als de studie zou beginnen 28...
Dus de leeftijd zegt niet zo veel..
:P

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:43

Fem schreef:
Kiimm_ schreef:
Mag ik me ook melden?

Na het VMBO heb ik 3 jaar MBO 3 (Paardenhouderij) gedaan. Nu zit ik in het laatste jaar van MBO 4.
Nu studeer ik Pedagogisch Werk Jeugdzorg. Door de hele verandering in de jeugdzorg ben ik eigenlijk verplicht om door te studeren, iets wat ik dus eigenlijk niet van plan was.. :(
Aanstaande zaterdag ga ik kijken bij de open dag van Avans hogeschool in Den-Bosch voor SPH.
Eigenlijk heb ik helemaal geen motivatie om met 23 jaar nog te starten aan 4 jaar HBO.. -O-



Ahjoh... ik ben nu 27 en straks als de studie zou beginnen 28...
Dus de leeftijd zegt niet zo veel..
:P


Nee, dat is ook zo. Maar ik wil na 2 opleidingen eens mijn ding doen en op mezelf etc.
Ik heb het ook wel een beetje gehad nu :')
Ik ga wel deeltijd opleiding doen, dus misschien dat dat wat scheelt. Zaterdag ga ik het zien :)

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:48

Heb je dan al een bedrijf gevonden waar je die deeltijd opdrachten kunt gaan uitvoeren en die garant staan voor je uren?


Ik snap je wel hoor... Ik ben 27.. Ben ooit aan Paardenhouderij (MBO4) begonnen en na 1,5 gestopt, daarna heb ik 7 of 8 jaar gewerkt en vervolgens weer aan MBO4 begonnen, maar dit keer BBL..
Nu is er ook niet veel werk te vinden in mijn werkveld (sociale studies zijn gewoon niet handig momenteel, er is gewoon erg weinig werkaanbod)...

Ik weet dat ik, nu ik in de studie-mode zit, het beste door kan gaan met studeren.. Anders ben ik bang dat ik nooit meer HBO ga doen..

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:51

Nee ik heb nog geen bedrijf. Maar eerst maar eens naar de open dag en meer informatie krijgen. Dan zien we wel weer verder :)

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:54

Goede instelling op zich..
Al zou ik bang zijn om een bedrijf te vinden in deze tijd... Zelfs afgestudeerde HBO-ers komen niet aan het werk...

Ik wilde ook graag deeltijd verder gaan omdat ik mijn vaste lasten heb.. maar heb de moed een beetje opgegeven en me er mee verzoend dat het waarschijnlijk voltijd gaat worden..

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:55

Fem schreef:
Goede instelling op zich..
Al zou ik bang zijn om een bedrijf te vinden in deze tijd... Zelfs afgestudeerde HBO-ers komen niet aan het werk...

Ik wilde ook graag deeltijd verder gaan omdat ik mijn vaste lasten heb.. maar heb de moed een beetje opgegeven en me er mee verzoend dat het waarschijnlijk voltijd gaat worden..


Ik heb door mijn opleiding jeugdzorg al zo mijn connecties met bedrijven. En ik weet dat een heleboel bedrijven hier in de buurt alleen HBO-ers aannemen en geen MBO. Dus wat dat betreft komt het wel goed denk ik :)

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:07

Ik heb ook connecties met bedrijven, maar dat wil nog niet zeggen dat ze jou kunnen garanderen dat je 3 jaar (of meer ) bij hun kunt werken tijdens je deeltijd studie..
En toch heb je wel enige zekerheid nodig op dat gebied helaas...

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:10

Leuk dit topic !
Ik ga zaterdag een open dag bezoeken en de week erop en daarop ook nog, wil graag verschillende scholen zien.
Ik heb een 4 jarige MBO opleiding paardensport achter de rug, inclusief 2 (ongeplande :P) tussenjaren, dus ik ben straks 21 als ik aan het HBO zou beginnen.
Is toch een normale leeftijd ?

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:16

Fem schreef:
Ik heb ook connecties met bedrijven, maar dat wil nog niet zeggen dat ze jou kunnen garanderen dat je 3 jaar (of meer ) bij hun kunt werken tijdens je deeltijd studie..
En toch heb je wel enige zekerheid nodig op dat gebied helaas...


Het is lastig inderdaad, maar het is wel wat ik wil. En anders een cursus i.p.v. opleiding. Eerst maar eens informatie inwinnen en me nog meer oriënteren

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:16

Fem schreef:
Kiimm_ schreef:
Mag ik me ook melden?

Na het VMBO heb ik 3 jaar MBO 3 (Paardenhouderij) gedaan. Nu zit ik in het laatste jaar van MBO 4.
Nu studeer ik Pedagogisch Werk Jeugdzorg. Door de hele verandering in de jeugdzorg ben ik eigenlijk verplicht om door te studeren, iets wat ik dus eigenlijk niet van plan was.. :(
Aanstaande zaterdag ga ik kijken bij de open dag van Avans hogeschool in Den-Bosch voor SPH.
Eigenlijk heb ik helemaal geen motivatie om met 23 jaar nog te starten aan 4 jaar HBO.. -O-



Ahjoh... ik ben nu 27 en straks als de studie zou beginnen 28...
Dus de leeftijd zegt niet zo veel..
:P


Op je 17e beginnen met een HBO is ook niet bepaald zo fijn hoor.. had liever nog een paar jaartjes gewacht denk ik

Is dat iets waar jullie veel rekening mee houden, werkgelegenheid ?

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:27

Nee, niet zo... aangezien ik graag een studie wil doen die ik leuk vind en waar ik later met plezier mee kan werken in het werkveld.. In plaats van een studie die ik vreselijk vind en het werk me niet motiveert en dat ik daar alleen voor zou kiezen omdat er genoeg werk te vinden is..

Maar werkgelegenheid is wel de reden waarom ik verder ga met studeren..

En ik ben het helemaal met je eens... 17 vind ik persoonlijk echt veel te jongen om te moeten beslissen welke studie je gaat volgen.. het is toch iets voor je toekomst en vaak weet je op die leeftijd helemaal nog niet zo helder wat je wil in de toekomst...

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:36

Fem schreef:
Nee, niet zo... aangezien ik graag een studie wil doen die ik leuk vind en waar ik later met plezier mee kan werken in het werkveld.. In plaats van een studie die ik vreselijk vind en het werk me niet motiveert en dat ik daar alleen voor zou kiezen omdat er genoeg werk te vinden is..

Maar werkgelegenheid is wel de reden waarom ik verder ga met studeren..

En ik ben het helemaal met je eens... 17 vind ik persoonlijk echt veel te jongen om te moeten beslissen welke studie je gaat volgen.. het is toch iets voor je toekomst en vaak weet je op die leeftijd helemaal nog niet zo helder wat je wil in de toekomst...

De meeste dingen waar ik over na heb gedacht hebben een goede banenkans, al is dat puur toeval aangezien ik een nerd pakket heb :+ maar dan is er nog een paardenopleiding.. tsja.

En hoewel ik het veel om me heen zie, weet ik zelf wel goed wat ik wil :+ alhoewel.. een plan B blijft voor mij wel echt heel moeilijk te bedenken.. had graag MBRT als 2e keus maar helaas, verloskunde was ook een lotingstudie dus MBRT kan niet als tweede keus. Echt balen, ik weet hoe verschrikkelijk moeilijk ik kan zijn met dit soort dingen..

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:52

Ben het ook helemaal mee eens. Ik twijfel als een malle en weet het echt niet. Drie dingen vind ik leuk maar weet echt niet welke ik dan het liefst zou doen. Keuzes….
Vrijdag naar opendag van AOC Terra in Meppel. Toch maar is kijken bij een paardensport opleiding.

WiskyBokjes
Berichten: 9755
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 20:05

Welkom nieuwe! :)

Lastig inderdaad die studiekeuzes..
Ik was 18 toen ik mijn Havo diploma behaalde. Toen ik voor de eerste keer mijn examen deed (17 jaar) had ik mij ingeschreven voor Verpleegkunde op het HBO. 'Gelukkig' zakte ik toen voor mijn eindexamen en heb daarna besloten om eerst naar het MBO te gaan. Dit is bedrijfsadministratie geworden met de gedachte: brede opleiding op een lager niveau, moet te halen zijn dus! Op dit moment zit ik mijn derde en laatste jaar en nu weet ik eindelijk wat ik wil gaan doen op het HBO, namelijk Logistiek & Economie.
Ik ben dan 21 als ik er aan begin en hoe meer ik er over na denk, hoe blijer ik ben dat ik deze tussenstap heb genomen.
Misschien helpt dit ook mee met keuzes maken. :) Alhoewel het lang studeren iets minder aantrekkelijk wordt door die lening..

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:42

Dat is ook een goeie WiskyBokjes! Ik ben ook 18 als ik dit jaar slaag en zoals ik hierboven al zei weet ik 't nog niet echt. Dus dat is dan ook nog een idee