Masterstudenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Masterstudenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 14:54

Halloooo!!!

Ik vroeg mij af of er nog meer masterstudenten zitten hier op bokt. Studie maakt niet uit. Ben benieuwd of jullie met hetzelfde 'probleem' zitten als mij: ik hoop deze zomer af te studeren als klinisch neuropsycholoog, maar dan.... Ik ben zo bang dat ik in een zwart gat ga vallen als dan straks écht mijn ellelange studie is afgelopen...

Hoe zit dat bij jullie? :D

benangelique

Re: Masterstudenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:53

Ik had al een baan (en gezin) tijdens mijn masterstudie. Ik viel niet in een gat, vond het een enorme verademing

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:00

Wat als je al in dat gat valt tijdens het schrijven van je scriptie, telt dat ook? :D

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:01

Ik moet zeggen dat ik best terug wil zo af en toe :+

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:05

Hier ook een masterstudent! Studeer Management of Cultural Diversity, dus wel even iets anders dan wat jij doet. Ik heb nog een grote reis op de planning na mijn studie, dus hoop het gat daarmee op te vullen. Ik vind het vooral doodeng om aan het "echte grote mensen leven" te beginnen :') haha.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:10

Oh ja zeg dat wel! Ik heb ook helemaal niet het gevoel dat ik al genoeg weet zegmaar... en weet ook nog niet precies wat ik wil. (studeer vrij breed, notarieel recht met bijna alle vakken van nederlands recht). Ik ben inmiddels 7e jaars student... verheug me erg op het financiele deel van het werkende leven (wil ontzettend graag een auto'tje zodat ik kan samenwonen...) maar voor de rest... DOODENG! -O-

Ik hoop eind dit kalenderjaar ergens als (juridisch) secretaresse aan de slag te kunnen, parttime. Zodat ik er een beetje inrol en de kennisdruk niet direct zo hoog is. Denk dat dat mij wel goed zal doen, dat ik wat meer vertrouwen in mijn eigen kunnen krijg.

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:14

Hier ook een masterstudent, ik doe de master: Management van de publieke sector. Aangezien ik al fulltime aan het werk ben, kijk ik juist uit naar een zwart gat ;-) Eindelijk eens rustig op de bank gaan zitten na het werk ipv de schoolbanken. Maar ik kan mij voorstellen dat dit heel anders is als je fulltime studeert en nog geen zicht hebt op werk zodra je klaar bent.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:17

Ik studeer dit jaar normaal gezien af als communicatiewetenschapper en weet ook niet wat ik na mijn studie zou moeten doen. Waarschijnlijk ga ik hierna dus nog een andere master studeren ;)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:52

Bekend gevoel. Ik heb het vorig jaar opgelost door een tweede master te gaan doen, maar dit jaar moet ik toch echt afstuderen en ik zie nu al op tegen het 'zwarte gat'. Het helpt ook niet dat veel pas-afgestudeerde vrienden en oud-studiegenoten grote moeite hebben met het vinden van werk.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:24

Hier ook een masterstudente.... gelukkig pas over anderhalf jaar klaar:p

Zwarte gat valt denk ik wel mee^^ er is prima werk te vinden in mijn sector:)

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:43

Hier ook een masterstudente die bang is voor het zwarte gat.
Na mijn bachelor (in juni 2014 gehaald) was ik al bang voor het zwarte gat wat over één jaar zou ontstaan dus dacht ik dat slim op te lossen door een tweejarige (research) master te doen. :+
Helaas was die master niks voor mij, dus overgestapt op een gewone master. Maar toen wel maar meteen twee masters gaan doen zodat ik nog minstens anderhalf jaar bezig zou zijn, in plaats van één jaar.
Daar is nu nog een jaar van over, en ik kijk er nu al tegen op het studentenleven achter mij te moeten laten -O-

Hadden jullie trouwens ook moeite met de overgang van bachelor naar master? Ik moet zeggen dat ik die overgang zwaarder vond dan verwacht. Bachelor ging mij erg gemakkelijk af, maar dit was toch wel even een omschakeling..
Ik doe trouwens International Business & Management en Strategic Innovation Management.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:59

Ah, heel herkenbaar. Heb mijn vorige angst voor 'een zwart gat' opgelost door verder te studeren, maar nu moet ik er toch echt aan geloven. Ben bezig met de master Nederlands recht en heb geen idee wat ik hierna wil gaan doen.

Had tijdens de jaarwisseling opeens een gigantisch dubbel gevoel omdat - als het goed is - in 2015 mijn chille studentenleventje eindigt :\

Dat heb ik niet Oehlalala. Kom van het HBO, overgang naar het schakelprogramma was prima en tot nu toe fiets ik ook door de master heen (maar de scriptie moet nog komen...).

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:03

Ik vind de master juist een stuk makkelijker... geen tentamens meer waarvoor je hele boeken in je hoofd moet stampen :D

Ik zit trouwens in de medische biologie

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:12

MonaLieske schreef:
Bekend gevoel. Ik heb het vorig jaar opgelost door een tweede master te gaan doen, maar dit jaar moet ik toch echt afstuderen en ik zie nu al op tegen het 'zwarte gat'. Het helpt ook niet dat veel pas-afgestudeerde vrienden en oud-studiegenoten grote moeite hebben met het vinden van werk.

Heel herkenbaar :o
Ik ben bezig aan mijn laatste hoofdstuk van mijn laatste scriptie, en daarna moet ik toch echt gaan afstuderen. Wat ik wil worden als ik later groot ben weet ik nog steeds niet, teveel uiteenlopende interesses :P Ik studeer overigens geschiedenis en Midden-Oostenstudies, en daarna hoop ik mijn kans op werkloosheid te halveren :))

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:02

Oh wat een hoop met hetzelfde probleem!! Fijn om te weten zeg dat ik niet alleen ben haha.

Heb er inderdaad ook over na zitten denken om een tweede master te gaan doen, of zelfs een tweede stage :') Ga nu een onderzoeksstage doen en dan wilde ik er misschien een klinische stage achteraan plakken. Nu speel ik met de gedachte om een PHD te gaan doen...

Leuk ook die variëteit in studies :D

Vond ook de overgang van bachelor naar master erg groot trouwens. Moest die eerste tentamens echt even slikken. Had gewoon op dezelfde manier geleerd als voor mijn bachelortentamens, en dat was niet wat ze wilden zien in de master :P

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:38

Ik ben na mijn bachelor gaan werken en heb er na wat jaren werken een master bovenop gedaan. In mijn klas zaten heel veel master na masterstudenten, een master volgend die helemaal niet aansloot bij hun vorige master.

Blijven studeren (ManaMa's) omdat je schrik hebt van de grote boze wereld/geen zin hebt, da's toch wat profiteren van het geld van de belastingbetaler, niet?

Waar je dus wat langer op moet wachten: geld verdienen, een eigen huis, nieuwe mensen ontmoeten, een nieuwe omgeving, het gevoel dat je iets doet voor de mensen ...

Maar voor de rest, veel plezier hé!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:24

Ik vond de overgang van mijn eerste naar mijn tweede master groter dan van mijn bachelor naar mijn eerste master. Dat komt waarschijnlijk doordat ik eerst een bachelor en master religiewetenschappen heb gedaan en mijn tweede master bij sociale geografie is. Ik had daar al wat keuzevakken en extra vakken gevolgd tijdens mijn bachelor, maar toen ik de master ging doen, bleek het toch wel even heel anders te zijn dan bij religiewetenschappen. :))

SDE schreef:
Ik ben na mijn bachelor gaan werken en heb er na wat jaren werken een master bovenop gedaan. In mijn klas zaten heel veel master na masterstudenten, een master volgend die helemaal niet aansloot bij hun vorige master.

Blijven studeren (ManaMa's) omdat je schrik hebt van de grote boze wereld/geen zin hebt, da's toch wat profiteren van het geld van de belastingbetaler, niet?

Waar je dus wat langer op moet wachten: geld verdienen, een eigen huis, nieuwe mensen ontmoeten, een nieuwe omgeving, het gevoel dat je iets doet voor de mensen ...

Maar voor de rest, veel plezier hé!

Zo, lekker bevooroordeeld? :D Ik wil eigenlijk best graag afstuderen en gaan werken, maar ja, vind maar eens een baan. Ik doe liever een tweede master dan dat ik werkeloos thuis zit, ik denk niet dat ik 'de belastingbetaler' daarmee benadeel. Ik heb geen studiefinanciering of studenten-ov meer en ik kan mijn tweede master tegen normaal tarief doen in plaats van tegen het instellingstarief (à €9500) door een regeling van mijn universiteit, niet van de overheid. Ik denk dat het dus best meevalt voor de belastingbetaler. Ik heb overigens ook gewoon een bijbaan en ben dus zelf ook belastingbetaler, maar dat even terzijde.

En gelukkig zijn er genoeg dingen die je in je studententijd ook kunt doen: meer kennis opdoen, geld verdienen, nieuwe mensen ontmoeten, een nieuwe omgeving, het gevoel dat je iets doet voor de mensen... Allemaal dingen die ik gedaan heb in mijn studietijd, bijvoorbeeld door mijn bijbaan, vrijwilligerswerk, studie en onderzoek in het buitenland, lidmaatschap van de medezeggenschap binnen de opleiding, twee jaar in het bestuur van de studievereniging, enzovoorts. Wat mij betreft een hele leerzame tijd. Ik ga daar liever een jaar extra mee door dan dat ik werkeloos thuis zit.

Ik zie dat je Belg bent en daar is het vast anders dan in Nederland, maar misschien kun je in de toekomst eens proberen om mensen eerst te vragen naar hun beweegredenen in plaats van meteen te oordelen?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 23:58

Wilde ik net ook zeggen, als ik nog een master ga doen, mag ik dat volgens mij geheel uit mijn eigen zak betalen. Heb al een tijdje geen ov en stufi meer..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:05

Vlak na mijn afstuderen vond ik het wegvallen van de studie een verademing, nu mis ik het stiekem toch ook wel :+

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:07

Voor zover ik weet, heb ik een vraag gesteld en niet geoordeeld. In België betaal je +/- 700 euro inschrijvingsgeld en de overige 12.000 euro studiegeld betaalt de belastingbetaler. Maakt niet uit hoeveel ManaMa's je volgt.

Blijven studeren omdat je geen werk vindt? Tussen 2 academiejaren zitten 3 maanden. Da's dan ook snel opgegeven met de zoektocht naar een job en snel de keuze gemaakt om verder te studeren. En ik zou met mijn bijbaantjes geen 9.000 euro kunnen verdienen. Knap!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:31

Laten we op een Nederlands forum met Nederlandse masterstudenten vooral niet uitgaan van de Belgische situatie. Boze buitenwereld en profiteren van belastingbetalers klinkt toch wel lichtelijk bevooroordeeld, maar dat zal dan wel aan mij (en MonaLieske) liggen.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:33

Ja dat ook .. Maakte dat al mee toen ik klaar was met mijn Bachelor studie. Ik ben nu bezig aan een double master degree in Wageningen (wat niet echt heel makkelijk is) en ik merk nu dat ik te weinig effectieve tijd heb voor mijn paardje :(

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:00

SDE schreef:
Voor zover ik weet, heb ik een vraag gesteld en niet geoordeeld. In België betaal je +/- 700 euro inschrijvingsgeld en de overige 12.000 euro studiegeld betaalt de belastingbetaler. Maakt niet uit hoeveel ManaMa's je volgt.

Blijven studeren omdat je geen werk vindt? Tussen 2 academiejaren zitten 3 maanden. Da's dan ook snel opgegeven met de zoektocht naar een job en snel de keuze gemaakt om verder te studeren. En ik zou met mijn bijbaantjes geen 9.000 euro kunnen verdienen. Knap!

Hier betaal je als je één master afgerond hebt geen wettelijk collegegeld (a €2000 per jaar) maar instellingsgeld (wat meestal begint bij zon €8000 per jaar. Dit verschilt per uni en opleiding maar het is in ieder geval duidelijk meer dan de standaard 2000.) en daarnaast zitten bij ons tussen twee academie jaren ook geen 3 maanden maar meestal een week of 6 (half juli tot 1 september). De meeste studenten op dit Nederlandse forum zullen dus ook met deze situatie te maken hebben. Misschien handig om rekening mee te houden in je oordeel ;)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:25

Hier nog een masterstudent (en een Belgische). Ik ben momenteel aan mijn 2e masteropleiding bezig en deze zomer studeer ik normaal af. Ik heb heel veel schrik voor het zwarte gat ;( vooral het (tijdelijk) terug thuis gaan wonen, het niet meer op kamers zitten en ver weg zijn van mijn vrienden van mijn studentenvereniging gaat mij zwaar vallen vrees ik.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 02:09

SDE schreef:

Het kwam op mij niet over als een oprechte, neutrale vraag. Zo te zien sta ik daarin niet alleen.

Verder sluit ik me grotendeels aan bij Ilsemarie. Het verschil tussen Nederland en België is gewoon best wel groot. Gelukkig heeft mijn uni dus de regeling dat hun eigen studenten onder bepaalde voorwaarden een tweede master tegen het normale tarief à €2000 kunnen volgen. De uni betaalt de rest, niet de overheid of de 'belastingbetaler'. Die regeling geldt alleen als je zonder pauze doorstudeert en houdt ook op na de tweede master, voor een derde master ga je het instellingstarief van €9500 betalen. Verder heeft mijn uni eigenlijk maar vier weken zomervakantie, van half juli tot half augustus. De meeste masterstudenten zullen in die periode waarschijnlijk aan hun scriptie moeten doorwerken. De keuze om door te studeren had ik al veel eerder gemaakt, de sollicatieprocedure voor mijn huidige master vond namelijk in mei/juni plaats.