Eind vorig schooljaar is bij mij het idee opgekomen om in Oostenrijk te gaan willen studeren. Waarom? Omdat ik het een ontzettend mooi land vind met een mooie, verrijkende cultuur en inspirerende, fijne mensen. Omdat ik denk dat het (vloeiend) beheersen van het Duits mijn leven een extra toevoeging geeft. En omdat ik gewoon ontzettend graag uit Nederland weg wil. Voor mij is er veel meer in de wereld dan ons kikkerlandje, en waarom zou ik niet juist nu ik jong ben en kan doen wat ik wil, die droom achterna gaan?
Voor mij staat al vast dat ik in Oostenrijk wil (en ga
) studeren. Ik weet ook al heel lang dat ik psychologie wil studeren, dus ook dat staat vast. Qua universiteit en stad ben ik er nog niet helemaal over uit, maar dat lukt ook nog wel!Ik ben me er bewust van dat ik in het Duits ga studeren en dat ik daarvoor ook een 'test' moet gaan halen. Dit is voor mij geen probleem, nu hopen dat ik die test haal haha :p
Zelf heb ik al vrij veel informatie opgezocht over het hoe en wat, etc. Alleen komt er zoveel informatie op mij af, dat ik nu niet zo goed weet waar ik nou daadwerkelijk moet gaan beginnen.
Mijn vraag is dus of er hier mensen zijn die hun volledige studie doen of hebben gedaan in het buitenland? Hoe heb jij dit aangepakt? Welke dingen moet ik regelen en in welke volgorde kan ik dat het beste doen? Het liefste zou ik natuurlijk in contact komen met iemand die studeert in Oostenrijk, maar ik denk niet dat die kans (op Bokt) heel groot is!
Alvast bedankt en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
) en weet wel dat er echt veel bij komt kijken als je permanent of voor langere tijd naar het buitenland wil, denk aan verzekeringen etc. Meestal kan je dat pas regelen nadat je verhuisd bent, maar misschien kun je een lijst maken?