Wat wil ik later doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Wat wil ik later doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 18:15

Hi bokkers,

Ik ben nu 14 en zit in het 3e jaar van het VMBO/T
Ik moet nu al zo vaak een richting kiezen van opleiding, sectorwerkstukken, open dagen met workshops en ga zo maar door..

Ik heb echt totaal geen idee wat ik later wil gaan doen, aan de ene kant lijkt iets in de uiterlijke verzorging wel wat voor me maar iets in de economie lijkt me ook geweldig..
Het is zo lastig en raar, maar ik zit zo vaak in de situatie dat ik een keuze moet maken welke kant ik op wil..

Hebben hier meer ervaring mee of momenteel ook dit probleem? Of heeft iemand een slimme oplossing hoe ik erachter kan komen wat me leuk lijkt zonder dat ik van allerlei open dagen hoef te volgen?

Tell me, tell me, tell me :j

Paisano

Re: Wat wil ik later doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:17

LZP -> STW

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:18

Ik heb ook nog echt geen idee wat ik wil gaan doen! Ik zit gelukkig wel in vwo 3, dus ik kan er nog even over nadenken, maar toch moet ik ook zo een profiel kiezen..
Misschien mensen vragen wat bij je past? Gesprek met decaan?

rapunzelx

Ik heb dit ook gehad :') Wat een stress in de 3e klas was dat zeg. Kijk eerst eens wat voor banen jij leuk zou vinden. En ga dan kijken wat voor jou realistisch is. Kom je al een stuk verder.

NailB

Jep, ik ben ook 14 en moet ook gaan kiezen, vind het ook echt moeilijk.... Ik zou graag iets als psychologe worden. Maar aan de andere kant lijkt boswachter me ook écht heel leuk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 18:19

Maar is er geen site ofzo waar alle banen op staan die er zijn ofzo? :')
Want zoveel lijkt me leuk..

Nayomie

Re: Wat wil ik later doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:26

Ik zou absoluut je omgeving gaan vragen; je ouders, mentor, leraren, decaan, misschien wel de buren, familie etc etc. Zeer nuttig! Zij weten vaak wel iets wat bij je past waar jij misschien zelf nog niet aan gedacht had.
Zelf zat ik ook in die fase. Ik keek/kijk altijd politieseries dus ik vond hbo rechten wel leuk. Betrapte mezelf alleen wel dat ik mezelf nog niet zo heel vaak iets zie opzoeken over rechten. Tot op een avond dat iemand heel grappig zei 'waarom ga je geen Nederlands studeren?'. Dat leek mij wel wat dus heb mij verdiept in de opleiding lerares Nederlands. Vandaag meeloopdag gedaan (wat ook zeer aan te raden is!) en mijn besluit is genomen. :D

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:28

Ga eens samen met je ouders en een loopbaanbegeleider om de tafel zitten. Die kennen je vaak wel aardig en kunnen meehelpen in het denken.

Ik blijf het belachelijk vinden dat je met je 14de al een keuze moet gaan maken. Ik had destijds ook werkelijk geen flauw idee wat ik wilde. Samen met mijn vader hebben we een kant gekozen, wat ons het beste leek passen. Achteraf (nu 30) doe ik niks met mijn opleiding(en) - wil ik ook niet. Heb ik echt verkeerd gekozen - geen idee. Ik ben er zeker niet slechter van geworden en ik kan me altijd nog omscholen...

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:34

Moeilijk Is het ik ken het en moest ook al vroeg een keuze maken. Kijk wat je hobby's zijn wat je graag doet. Misschien mag of kan je een keer meelopen in het vak of op scholen doen ze ook vaak lessen van waarin je mee kan lopen voor een paar uur. Kies vooral in iets waar je hard ligt en maak zelf de keuze. Laat dus niet je keuze aan aan ander liggen. Je kunt altijd pb sturen als je vragen hebt. Succes met je keuze

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:36

Ik vind het ook zinloos dat er zo vroeg gekozen moet worden, ik heb in 4vmbo gekozen voor Mbo juridische dienstverlening. Toen kwam ik als 15-jarige in de klas met allemaal (minimaal) 23-jarige, waar ik dus absoluut niet tussen ging passen. Ook was de stof veel te makkelijk (was begonnen als vwo student, maar school carrière liep iets anders dan gepland). Dus toen ben ik teruggegaan naar de havo, betere keuze had ik niet kunnen maken! Dus kun je niet als je het echt nog niet weet en je cijfers toereikend zijn, nog 2 jaar verder op de havo? Ik heb mijn havo heel mooi afgerond en zit op dit moment in 3hbo en ben helemaal op mijn plek.