Hoe leren jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Hoe leren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:52

Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd hoe jullie leren.
Bijvoorbeeld voor examens.

Ik kon altijd goed leren maar nu is de concentratie ver te zoeken en weet ik gewoonweg ook niet zo goed meer hoe ik nou echt moet leren. :+
Misschien hebben jullie tips en dergelijke?
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 06-01-15 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearlien

Re: Hoe leren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:56

Ik volg.
Kan echt nooit maar dan ook nooit mijn concentratie erbij houden. :+ :n

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:58

Eigenlijk nooit bij nagedacht hoe ik leer. Ik schrijf gewoon een samenvatting waarin ik alles onder titels zet. Lees gewoon wat er onder de titels staat en na een paar keer probeer ik het gewoon van buiten op te sommen.
Werkt voor mij het beste

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:06

Oké. Ik vat ook altijd samen maar daarna weet ik niet hoe ik het dan echt moet gaan leren.
Of met woorden dat soort dingen, ik krijg het er gewoon amper in hoewel ik eerder altijd in een mum van tijd zoveel woorden in mijn hoofd kreeg.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:08

Ik vat ook samen.
En als er opdrachten te maken zijn, dan maak ik die.

Oefentoetsen maken is ook een handig middel vind ik.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:09

Ik schrijf samenvattingen en maak mindmaps, ik leer heel veel hardop (zeker bij herhalen van samenvattingen) en ook tijd is belangrijk. Ik leer 30-45 minuten, dan 10-15 minuten pauzen, dan weer leren, pauze etc. Dan hou je je concentratie er veel beter bij en je kan beter 4 blokken van 30 minuten leren dan 2 uur achter elkaar :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:14

EskeGirl schreef:
Ik schrijf samenvattingen en maak mindmaps, ik leer heel veel hardop (zeker bij herhalen van samenvattingen) en ook tijd is belangrijk. Ik leer 30-45 minuten, dan 10-15 minuten pauzen, dan weer leren, pauze etc. Dan hou je je concentratie er veel beter bij en je kan beter 4 blokken van 30 minuten leren dan 2 uur achter elkaar :)

Zo'n mindmap. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Er zijn heel veel mensen die dat gebruiken maar ik heb werkelijk geen idee hoe in hemelsnaam dat is een keer te proberen.
Maak jij ze op de computer of op een papier?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:15

Samenvattingen maken, opgaven oefenen en oudtentamens maken.. Dat is het wel zo'n beetje :=

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:16

Ik heb nooit echt een vast leerproces gehad. Vaak leer ik door te doen, maar in het geval van een tentamen las ik gewoon een aantal keer de stof door, maakte ik meestal een samenvatting of onderstreepte ik de belangrijke termen, soms maakte ik een mindmap.. Wat ook wel helpt is de stof vertellen tegen iemand anders :) Oefentoetsen en opdrachten vond ik ook altijd wel erg handig.

Woorden leren was gewoon stampen en na een paar keer iemand laten overhoren. Veel doen, dan lukte het wel.

Maar het blijft lastig en er is tegenwoordig ook zoveel afleiding :P Voldoende pauze nemen maar wél de discipline hebben om daarna weer door te gaan is het devies. Mijn allereerste HBO tentamen na 5 jaar werken was een crime, ik heb echt 3 nachten achter elkaar door geleerd. Werkte niet :') Ik had wel een dikke 8 hoor, maar ik ben ook een week verrot geweest _O- En er is nauwelijks iets op de lange termijn blijven hangen van de stof ook.. Je leert sneller en beter door (zoals EskeGirl ook zegt) 30 minuten te leren en dan 10 minuten pauze te nemen. Strek je benen even, neem afstand van je leerwerk en ga daarna weer verder.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:16

Altijd samenvattingen maken. Schrijven en niet op de computer. Dan blijf ik bezig en meer gefocust dan dat ik het zou lezen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:17

xAnnouk schreef:
EskeGirl schreef:

Zo'n mindmap. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Er zijn heel veel mensen die dat gebruiken maar ik heb werkelijk geen idee hoe in hemelsnaam dat is een keer te proberen.
Maak jij ze op de computer of op een papier?

Ik heb een soort cursus gedaan om betere methodes te krijgen voor leren, daar heb ik het geleerd. Je werkt met verschillende kleurtjes (een kleurtje per onderwerp), dan schrijf je het onderwerp op en trek je streepjes met steekwoorden en begrippen eraan, gewoon op papier :)

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:20

samenvatten samenvatten samenvatten..
ik heb ook een slechte concentratie.. dus lezen en onthouden zit er niet in.
Meestal pak ik het boek deze vat ik samen: gewoon typen op de computer.
soms hebben docenten nog handige slides die verwerk ik ook in mijn samenvatting.
dan print ik mijn samenvatting uit en schrijf ik alle belangrijke dingen op uit mijn samenvatting.. dan ren ik naar een studiegenoot en vraag of ze me wilt overhoren(meestal weet ik wel wat, maar niet veel) en dan door het er over te hebben onthoud je de dingen makkelijker.. soms hebben studiegenootjes nog ezelsbruggetjes.
als ik rijtjes moet stampen dan maak ik ook woorden van de eerste letters en noem ze op tot dat ik ze allemaal weet.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:27

Bedankt al voor de reacties :) Hier kan ik echt wat mee !!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:31

Ik leer verschillend per vak.
Bepaalde vakken leer ik alleen door te doen, dus opgavens maken steeds weer tot ik de stof helemaal snap.
Een ander vak waar ik meer moeite mee heb maak ik de opgavens en maak ik stappenplannen om het "probleem" aan te pakken.
Voor de meer theoretische vakken maak ik een samenvatting en maak ik begrippenlijsten.

Maar voor mij werkt het beste om de stof voor een college doorgenomen te hebben, in het college aantekeningen maken en daarna de opdrachten maken/begrippenlijst maken. Vanaf het begin van de periode alles goed bijhouden is voor mij de gouden tip. Vlak voor het tentamen moet de stof niet meer nieuw zijn, dan komt het er niet meer in.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:33

Ik vat eerst altijd alles samen, lees het dan een paar keer na, maak oefeningen (als die er zijn) en stel mezelf vragen als ik de leerstof al dan niet ken. Voor mij werkt het beste om het in vraagvorm te onthouden. Je kan jezelf bijvoorbeeld de vraag stellen van "wat is de definitie van X en waarvoor wordt dit toegepast?"

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:36

Inmiddels is het alweer wat jaartjes geleden dat ik ben afgestudeerd, maar ik weet nog dat muziek mij altijd heel erg hielp om me te concentreren. Ook vond ik het fijn om tussendoor eventjes wat anders te doen waarbij ik mijn verstand op 0 kon zetten, bijvoorbeeld een blokje om met de hond, eventjes een tekening maken, of iets dergelijks.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:01

Vragen stellen aan jezelf is inderdaad ook een goede !
Het probleem bij mij is ook dat ik erg word afgeleid door laptop en mobiel. Mobiel kan ik wel wegleggen maar laptop heb ik toch wel vaak nodig. (word, intranet, dingen opzoeken etc)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:21

Je kan jezelf van bokt bannen voor een uurtje (of langer) :)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:29

Ik herken het!! Ik had de mazzel dat ik niet heel veel hoefde te leren voor tentamens. Ik las het boek op tijd, dus goed bijhouden, kocht vaak een samenvatting van studentsonly en keek een paar keer de oefentoets door, dan lukte het wel aardig. Verslagen flanste ik altijd in een mum van tijd in elkaar. En nu? Zit al tijden tegen een verslag en mijn stageverslag aan te hikken. Hoef gelukkig niet meer te leren, maar de concentratie is ook echt weg. Wat bij mij werkt is een hele stille rustige omgeving. Dan maakte ik ver van tevoren een goede planning, zodat ik niet teveel op 1 dag hoefde te doen en als ik dat gedaan had mocht ik pas wat leuks doen van mezelf. En inderdaad, telefoon weg, Facebook uitloggen, bokt bannen. Gaan met die banaan! Even doorzetten en je bent er van af!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:56

xAnnouk schreef:
Vragen stellen aan jezelf is inderdaad ook een goede !
Het probleem bij mij is ook dat ik erg word afgeleid door laptop en mobiel. Mobiel kan ik wel wegleggen maar laptop heb ik toch wel vaak nodig. (word, intranet, dingen opzoeken etc)

Boktban :Y)

Vind ik trouwens wel echt het nadeel van scholen tegenwoordig, en dan ben ik echt heel erg pro digitaal hoor, maar leren, leren kan ik écht niet van een scherm. Veel te veel afleiding. Facebook, bokt, internet in z'n algemeen (ik kan echt uren loos ronddolen op wikipedia _O- )... Samenvatten deed ik dan ook altijd gewoon met pen en papier, het gaf wat zere polsen maar uiteindelijk zat het er veel beter in dan als ik via de computer had samengevat :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:57

Voordeel van samenvatten met pen en papier is dat je hand ook weer gewend is aan schrijven... is wel fijn met tentamens van twee uur doorschrijven ;)

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:58

Ik vat niet samen, ik lees liever een heel groot deel dan kleine stukjes waar informatie mist. Ik leer ook met muziek op en dan lees ik in het in mijn hoofd. Gaat prima :D

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:01

Ik vat wel altijd samen op papier hoor :) Word is meer voor oefentoetsen die daar in zijn gemaakt.
Schrijven onthoud ik beter.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:05

niet
neen eigenlik gaat het zo;
ik maak samenvatting van de leerstif en dan 'denk' ik dat ik het ken,
wat natuurlijk nooit het geval is... |o

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:08

Wat ik nu zelf doe is:
1. Een hoofdstuk lezen en belangrijk dingen markeren.
2. Een samenvatting maken van de belangrijke dingen.
3. Het hoofdstuk nog een keer door lezen en elke vraag die je kan bedenken bij een stuk tekst in een bestandje zetten.
4. De vragen uitprinten en ze op momenten in de dag gewoon erbij pakken en kijken of je de antwoorden weet.

Ook wanneer het mogelijk is oefen ik vragen op de site van het boek.
Het is een hele klus om zo te leren, ik doe het ook zeker niet altijd op deze manier, maar ik heb nu een hertentamen en dan vind ik het wel belangrijk om er zoveel tijd in te steken.