Stage in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stage in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:17

Hoi!!!

Ik ben eerste jaars student HRM. Dit jaar al 15 weken 2 dagen stage lopen en volgend jaar 20 weken 4 dagen (laatste 2 blokken) en in het derde jaar ook 20 weken 4 dagen (eerste 2 blokken) totaal van een schooljaar dus. Het zou me dus écht fantastisch lijken om stage te lopen in het buitenland.
Ik moet uiteraard dit jaar nog maar zien te halen maar vooruitdenken mag altijd!

Hoe zit het bijv. met stufi?

Wie heeft er ervaring met voor een langere periode stage te lopen in het buitenland? Hoe heb je dit aangepakt? Tips en tricks zijn heel erg welkom!! :j

NieneWiep

Re: Stage in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:32

Ik heb een half jaar gestudeerd (geen stage gelopen) in ZO-Azië en dat is me ontzettend goed bevallen. Via DUO geef je je buitenlandse adres door en je ontvangt in de periode dat je in het buitenland bent uitwonende stufi. Ook krijg je een OV vergoeding omdat je geen gebruik kunt maken van je OV-kaart (dit was bij mij 100 euro per maand).

Lees je vooral van te voren heel goed in over het land waar je naartoe gaat, vooral als het een land is met een compleet andere cultuur dan Nederland. Maar ook in een land dat dichtbij ligt kan de werkcultuur ook al heel anders zijn dan hier in Nederland. Let ook goed op bij het tekenen van je stagecontract, wat voor voorwaarden staan hier in, moet school hiermee akkoord gaan, krijg je stagevergoeding/inwoning, etc. Heb je een visum nodig, vraag deze dan op tijd aan! Hier kan heel veel tijd in gaan zitten, zeker als je bewijzen of handtekeningen van andere partijen nodig hebt. Ook inentingen niet vergeten, hier moet je ook op tijd mee beginnen soms.

Maar het is vooral gewoon een geweldige ervaring en avontuur! Ik kan het je alleen maar aanraden. Veel succes!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:35

Ik ben net terug van buitenlandse stage, ik heb mijn studiefinanciering op uitwonende gezet voor die tijd dat ik er zat, en is super geregeld! Nu ik terug ben is nijn studiefinanciering netjes terug gezet.

Allemaal netjes geregeld, ik had het met behulp van schook gedaan, die hadden formulieren die ik noest invullen en opsturen, maar DUO heeft vast wel zo'n formulier op de site staan :j

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:41

Ik volg hier even. In maart ga ik naar IJsland voor drie maanden, ik ga ook mijn studiefinanciering naar uitwonende zetten en krijg ook een beurs vanuit school.

Mijn ervaring met het regelen van een stageplaats, is dat het wel moeilijker is dan er eentje vinden in Nederland. Mensen kunnen je natuurlijk niet van tevoren ontmoeten, dus je C.V. en sollicitatie E-mail moeten strak en foutloos zijn.

Wat ik vooral te horen krijg is dat je vooral niet teveel in contact moet blijven met het thuisfront, dat veroorzaakt heimwee.

Succes met het vinden van een stageplek!!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:26

Dat heimwee is debk ik verschillend per persoon. Ik heb 2x in de week op skype met het thuisfront gezeten, en 1x per week met school en totaal geen heimwee gehad. Eerder vervelend om weer op skype te gaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:54

Dank voor de reacties!! :)

Hoe zijn jullie aan je stageplaats gekomen?

Ik ben nu op een aantal sites terecht gekomen die je ook daadwerkelijk helpen met zoeken naar een stage etc.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:06

Ik heb een aantal bedrijven gemaild. Het bedrijf waar ik terecht kan heb ik via een oud stagebedrijf. Een ander bedrijf waar ik stage gelopen heb heeft een referentie geschreven en toen hebben we nog wat heen en weer gemaild over hoe en wat tijdens de stage.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:09

Ik ga een buitenlandse Minor doen in Berlijn.
Niet bijzonder ofzo, maar dat was de enige in mijn richting.

Saxion heeft contacten daar, dus is het wat makkelijker om met minor naar buitenland te gaan.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:19

Ik toevallig via bokt :) een topic aangemaakt of mensen suggesties hadden :)

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:26

Ik ben net terug uit Berlijn voor een buitenland stage. Ik heb alleen een Internationale CV moeten schrijven en een engelse sollicitatie brief. Mijn school heeft contact met bedrijven in t buitenland die dan stage en woonplaats regelen.
Ik weet niet waar je ergens stage wil lopen? Maar mijn stage is geregeld via Berlin students. Zij hebben ook vestigingen in Barcelona en Madrid.

Qua stufie heb ik uitwonend aangevraagd en ook heb ik mijn ov stop gezet, hiervoor heb ik een vergoeding gekregen van 100euro.
Ook heb ik via school subsidie gekregen waardoor ik mijn kamerhuur kon betalen. Vanmijn stufie en ov vergoeding heb ik de boodschappen betaald maar ook alle uitstapjes en het uitgaan en nog had ik maandelijks geld over.

Als je meer wil weten kun je altijd pb'en :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:05

Ah tof!!

Ja ik wil graag ergens heen waar het warm is :') .

En qua heimwee, mwah niet te veel over nadenken..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:10

_Dominique schreef:
Ja ik wil graag ergens heen waar het warm is :') .

Heb ik ook gedaan, maar van de hele dag op kantoor zitten ben ik niet bruiner geworden _O-

Wat precies is HRM? Dan kan ik ook proberen een beetje met je mee te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:14

HRM = Human Resource Management

Dit heeft te maken met het personeel in een bedrijf.
Bijv instroom van nieuwe medewerkers, vacatures opstellen, mensen aannemen.
Ziekteverzuim etc.
Mensen door laten groeien in een bedrijf maar ook het ontslag van medewerkers hoort hierbij.

Heel veel mensen vinden het maar een saaie opleiding maar ik vind het écht heel erg leuk! :D

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:22

En ben je op zoek naar een specifiek soort bedrijf? Ik zou mij kunnen voorstellen dat er best wel wat grote hotelketens bijvoorbeeld zijn die dit interessant zouden kunnen. Hotelketens op zonnige plekken *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:25

Narya schreef:
En ben je op zoek naar een specifiek soort bedrijf? Ik zou mij kunnen voorstellen dat er best wel wat grote hotelketens bijvoorbeeld zijn die dit interessant zouden kunnen. Hotelketens op zonnige plekken *D

Hotelketens zouden juist ideaal zijn! Mijn vriend zit op de hoge hotelschool en zit nu in zijn 2e jaar. In zijn 4e jaar moet hij 10 maanden stage lopen en het liefst wilt hij dat in het buitenland. Ik zit dan in mijn 3e jaar en moet 5 maanden stage lopen. Het idee was dus ook om ''samen'' op stage te gaan, mochten we dan nog bij elkaar zijn. De laatste 5 maanden uit mijn 2e jaar moet ik zoals in de OP staat ook stage lopen, maar dat zou dan eventueel gewoon in eigen land kunnen. :j

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:29

Ik ben ook bezig om mijn buitenlandse stage te regelen, maar wat komt er ontzettend veel bij kijken!
De bedoeling is om in het voorjaar van 2016 te gaan, maar ik ben blij dat ik al begonnen ben met regelen want het is echt veel werk. Het kan via een organisatie, maar mijn vriendin en ik hebben besloten het helemaal zelf te regelen maar dat was vooral omdat wij via kennissen aan een stageplaats kwamen. Maar dat betekent wel dat het extra werk is. Ik heb er wel ontzettend veel zin in! :j

Ik lees graag mee in dit topic, misschien komen er nog handige tips voorbij :D

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:33

Oehh dit volg ik even mee!
Ik doe ook 1e jaars HRM en wil volgend jaar ook naar het buitenland voor stage!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:36

Ik zou hiermee even naar bijvoorbeeld je decaan op school stappen, of je studiebegeleider. Op de meeste scholen hebben ze banden met bepaalde bedrijven die stageplekken aanbieden. Via school regelen is op zo veel manieren veiliger dan zelf aan de gang... Je weet dat je op een plek komt die je school goedkeurt, en daarbuiten weet je dat je ook op een veilige plek terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:42

Jede123 schreef:

Wat leuk! Welke school zit je? :)

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:39

_Dominique schreef:
Jede123 schreef:

Wat leuk! Welke school zit je? :)

Ik studeer in Ede aan de CHE! jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:43

Hogeschool Leiden!

Ze zeiden overigens bij een opendag dat het wel mogelijk was om in het buitenland stage te lopen maar dat het niet handig ofzo was wegens het leggen van contact met NL en school.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:47

Als je via een site aan een adres komt, en zij regelen alles voor jou, dan betaal je daar vaak wel veel extra voor, bedenk dat wel. :) Ik heb zelf mails gestuurd en dat is vaak net zo makkelijk.
Ik heb zelf gezocht naar locaties met huisvesting aanwezig, zodat ik daar niet zelf naar hoef te zoeken in een vreemd land waar ik de cultuur nog niet goed ken. Of je dat voordelig vind is natuurlijk helemaal aan jou, als je avontuurlijk bent ingesteld is het misschien juist leuk om alles in het onzekere te laten. :P

Vergeet vooral niet te kijken voor eventuele visa-verplichtingen. Daar struikelen nogal wat mensen over en dat is zonde.

En verder, zo heb ik het gedaan: wáár ligt mijn droom? Welk land wil ik nou echt eens graag voor langere tijd zien? En toen kwam bij mij héél snel een top drie naar boven en die ben ik af gaan werken. Gelukkig was dat niet nodig, want ben meteen contact op gaan nemen met mijn droomland Zuid-Afrika. En dat is gelukt!

Dit is je kans om te gaan, later heb je geen financiëring en OV-vergoeding meer, je komt minder makkelijk in aanmerking voor een beurs.. Ik vond dat ik die kans moest grijpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:50

Sokje_6 schreef:
Als je via een site aan een adres komt, en zij regelen alles voor jou, dan betaal je daar vaak wel veel extra voor, bedenk dat wel. :) Ik heb zelf mails gestuurd en dat is vaak net zo makkelijk.
Ik heb zelf gezocht naar locaties met huisvesting aanwezig, zodat ik daar niet zelf naar hoef te zoeken in een vreemd land waar ik de cultuur nog niet goed ken. Of je dat voordelig vind is natuurlijk helemaal aan jou, als je avontuurlijk bent ingesteld is het misschien juist leuk om alles in het onzekere te laten. :P

Sites zoals deze bedoel je? :
http://www.buitenlandsestage.nl/
http://www.stagehuis.nl/stage

Want wat ik me ook af vroeg,
waar verbleven jullie en hoe kwamen jullie eraan?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:52

Deze twee ken ik dan weer niet, maar goed mogelijk dat zij ook 'regelkosten' vragen. :j En dat is net wat je fijn vind, of je dat wil of niet.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:54

Ik wil ook dolgraag stage in het buitenland lopen en het liefst ver weg.
Maar ben ondertussen al sinds september aan het zoeken en kan helaas niks vinden.. Kan inderdaad wel kiezen om het via stagehuis te doen, maar dan ben ik al €800 kwijt aan alleen de stage krijgen en dat vind ik te veel geld..