Stage in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stage in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:17

Hoi!!!

Ik ben eerste jaars student HRM. Dit jaar al 15 weken 2 dagen stage lopen en volgend jaar 20 weken 4 dagen (laatste 2 blokken) en in het derde jaar ook 20 weken 4 dagen (eerste 2 blokken) totaal van een schooljaar dus. Het zou me dus écht fantastisch lijken om stage te lopen in het buitenland.
Ik moet uiteraard dit jaar nog maar zien te halen maar vooruitdenken mag altijd!

Hoe zit het bijv. met stufi?

Wie heeft er ervaring met voor een langere periode stage te lopen in het buitenland? Hoe heb je dit aangepakt? Tips en tricks zijn heel erg welkom!! :j

NieneWiep

Re: Stage in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:32

Ik heb een half jaar gestudeerd (geen stage gelopen) in ZO-Azië en dat is me ontzettend goed bevallen. Via DUO geef je je buitenlandse adres door en je ontvangt in de periode dat je in het buitenland bent uitwonende stufi. Ook krijg je een OV vergoeding omdat je geen gebruik kunt maken van je OV-kaart (dit was bij mij 100 euro per maand).

Lees je vooral van te voren heel goed in over het land waar je naartoe gaat, vooral als het een land is met een compleet andere cultuur dan Nederland. Maar ook in een land dat dichtbij ligt kan de werkcultuur ook al heel anders zijn dan hier in Nederland. Let ook goed op bij het tekenen van je stagecontract, wat voor voorwaarden staan hier in, moet school hiermee akkoord gaan, krijg je stagevergoeding/inwoning, etc. Heb je een visum nodig, vraag deze dan op tijd aan! Hier kan heel veel tijd in gaan zitten, zeker als je bewijzen of handtekeningen van andere partijen nodig hebt. Ook inentingen niet vergeten, hier moet je ook op tijd mee beginnen soms.

Maar het is vooral gewoon een geweldige ervaring en avontuur! Ik kan het je alleen maar aanraden. Veel succes!

JenW