beperken opname vakantiedagen schoonmaak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

beperken opname vakantiedagen schoonmaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 15:49

Ik mag van mijn baas alleen vrij nemen in de schoolvakanties, ik werk op een school in de schoonmaak. Daar baal ik van want ik verdien al slecht, en dan mag ik ook nog eens in de dure periode een vakantie boeken, mag dit zomaar? Ik zal ook eens bij de vakbond informeren na de vakantie, maar misschien op bokt iemand die dat weet?

benangelique

Re: beperken opname vakantiedagen schoonmaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:51

Om bedrijfseconomische redenen mag een werkgever altijd een vakantie-aanvraag weigeren

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 15:55

Dit bedrijf wil gewoon geen moeite doen om vervanging te zoeken. Mijn vorige baas,ook schoonmaak, deed nooit moeilijk. Maar dit bedrijf....echt slecht voor het personeel. Maar ja..zoek maar eens wat anders, het valt niet mee.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:58

Er zijn zoveel bedrijven met vakantiesluiting, ben nu ook 2 weken vrij en in de zomer 3. Dan hou je ook weinig over.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:15

Stel je vraag idd voor bij de vakbond, die weten ongetwijfeld wat voor jou cao geld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:32

werk je voor de school of voor een schoonmaakbedrijf?

Als je voor een school werkt is het heel normaal ;) De leraren krijgen toch ook alleen vrij in de schoolvakanties... Voor een schoonmaakbedrijf weet ik niet precies hoe het zit, maar het lijkt me wel een soort van logisch eigenlijk.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 11:59

Ik werk voor een schoonmaakbedrijf. Het is ook zo dat ik in schoolvakanties niet word doorbetaald, daarom willen ze ook dat je je snipperdagen opneemt in de vakanties, anders krijg ik bv in de zomervakantie geen stuiver, nu betaal ik mezelf in die periode van mijn eigen vrije dagen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:09

PortRoyal schreef:
Ik werk voor een schoonmaakbedrijf. Het is ook zo dat ik in schoolvakanties niet word doorbetaald, daarom willen ze ook dat je je snipperdagen opneemt in de vakanties, anders krijg ik bv in de zomervakantie geen stuiver, nu betaal ik mezelf in die periode van mijn eigen vrije dagen.

Dus eigenlijk is het om jou te beschermen....
Volgens mij heeft een schoonmaakbedrijf niets te maken met school en kunnen zij dus ook geen 6 weken zomervakantie aan jou gaan betalen als jij buiten de vakanties om ook vakantie opneemt.

Ze hebben dus kennelijk geen vervangende werkplek voor in de vakanties....?

Maar de mei- en herfstvakantie zijn toch volgens mij ook geen dure vakanties... Dan kan je behoorlijk goedkoop boeken...

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 15:45

Nou geloof me, dat heeft niets te maken met bescherming van het personeel, maar alles met het uitbesparen van geld...vroeger werd een school extra goed schoongemaakt in een vakantie, daarom werd ik ook doorbetaald,ik was aan het werk immers. Nu heb ik 1,5 uur per dag om alles schoon te maken, en de laatste dag voor een vakantie probeer je dan om alles zo goed mogelijk achter te laten. Dat lukt vaak niet natuurlijk. Maar als ik vrij wil, wil ik zelf beslissen wanneer, en nu bepalen zij over mijn vrije dagen. Dat vind ik irritant, want ik wil niet in reguliere periodes op vakantie, niet alleen om het geld maar ook omdat het drukker is tijdens schoolvakanties. Ik zit er ook wel over te denken om helemaal te kappen met dit werk, gewoon omdat de schoonmaakbranche een hele slechte werkgever is over het algemeen. Maar je vind niet zomaar iets anders helaas.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:54

Wat staat er in je contract? Toen ik bbl deed wilden ze ook liever dat ik vakantie opnam in de schoolvakantie.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:12

Normaal hoor jij dan een "scholen contract " te hebben. Dat houdt in dat ze elke dag iets inhouden zodat je salaris hebt in de vakantie. Als er niet iets specifieks in je contract staat mag jij een gewone vakantie aanvraag doen. En 2 aaneengesloten weken mogen ze dan geen probleem van maken. Dat houdt in dat ze tijdens de schoolvakanties vervangend werk moeten verzorgen.
Welke regio zit je?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:17

vickers schreef:
Normaal hoor jij dan een "scholen contract " te hebben. Dat houdt in dat ze elke dag iets inhouden zodat je salaris hebt in de vakantie. Als er niet iets specifieks in je contract staat mag jij een gewone vakantie aanvraag doen. En 2 aaneengesloten weken mogen ze dan geen probleem van maken. Dat houdt in dat ze tijdens de schoolvakanties vervangend werk moeten verzorgen.
Welke regio zit je?

Ben heel benieuwd of dit klopt, want TS, als dit zo is... Dan wist je toch waar je aan begon?
En dan klinkt het mij in de oren als nog steeds wel bescherming van het personeel, waar de werkgever vanuit de wet verplicht aan moet voldoen...

Voor ander werk, ik weet niet hoeveel er nog is... Maar voor de nieuwe zorgwet was het niet zo moeilijk... Huishoudelijk werk betaalt erg prettig, is zeer flexibel in te delen en word in elke regio gevraagd. Ik geloof dat het zo 1, 2, 3 nog niet ophoud want bijna geen enkele gemeente is klaar voor de nieuwe zorgwet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:18

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:21

@ janouk, goede link.
Ik werk zelf al jaren als leidinggevende in de schoonmaak en er zijn altijd bedrijven die het randje opzoeken. Maar ook is/ zijn er vaak bij personeel onduidelijkheden mbt wat wel of niet kan en mag.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 18:26

Ik heb idd een scholencontract, maar er wordt niet een bedrag ingehouden zodat ik een inkomen heb in de vakantie, dat heb ik wel gedaan,maar toen bleef ik met mijn uren in de min. Het is wel zo dat de schoonmaakbedrijven vaak de rand opzoeken. Ik werkte eerder voor een ander bedrijf maar dat ging failliet. Toen heeft dit bedrijf mij overgenomen omdat het de school onder contract kreeg ,zo werkt dat vaak. Dit bedrijf pakte mij direct een half uur per dag af, en bood mij dat in een ander dorp aan bij een andere school. Alleen krijg ik geen reiskosten en deze school sloot na een half jaar voorgoed de deuren, zo werkt dat dus. Je kunt geen kant op. Ik zeik niet graag, maar soms word ik wel een beetje moe van dit soort ongein, je wordt niet beschermd tegen dit soort praktijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:09

Ben je Vakbondslid? Ze kunnen je helpen met informatie en hulp als je het gevoel heb, dat de cao niet wordt nageleefd en je niet gehoord wordt bij je leidinggevende, HR en de ondernemingsraad

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 09:51

Nee, maar heb wel een rechtsbijstandverzekering die me eventueel kan helpen. Ik denk trouwens dat het bedrijf net de rand bewandeld, en dat ik uiteindelijk aan het kortste eind trek. Het zal allemaal wel wettelijk net kunnen, maar netjes is het niet altijd. Ik ben gewoon nieuwsgierig of het vaker voorkomt. In deze branche ken je je collegas niet of nauwelijks, dus ik weet niet hoe het bij hun gaat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:15

Tip: lees de CAO schoonmaak. Dan weet je wat wel en niet is afgesproken met de vakbonden.
in de CAO is geregeld dat personeel overgaat met het contract als dat overgaat naar een nieuw schoonmaakbedrijf, dat is juist mooi voor de medewerkers.

nu maak je suggesties van op de rand of er over heen, terwijl je de C A O niet kent.
soms is het niet handig voor het individu, maar de schoonmaakmarges zijn erg krap. Lastig geld te verdienen en ook alles goed te regelen voor alle medewerkers

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:36

Geen idee hoe het wettelijk zit, maar mss een tip om goedkopere vakanties te kunnen boeken: één van de vakanties (weet nu niet of het paas- of krokusvakantie is) valt in Nederland en België niet samen. Mijn buren (België) boeken hun reizen dan via een Nederlands reisbureau, en komen zo een pak goedkoper uit (scheelde 1000 euro voor hun gezin!), dus mss kan jij dan via België een laagseizoen vakantie boeken terwijl het dan in NL hoogseizoen is?