Projectmatig werken, chaos in hoofd, P6 methode (Roel Grit)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Projectmatig werken, chaos in hoofd, P6 methode (Roel Grit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 20:57

Dag Bokkers,

Als een soort noodkreet plaats ik mijn verhaal hier maar op Bokt, aangezien docenten en stagebegeleidsters vakantie hebben en ik nu een crisismoment heb. :o

Situatie is: ik studeer HBO-Verpleegkunde, en ben in januari klaar. Ik loop nu mijn laatste stage en dat gaat hartstikke goed. Al vanaf het begin is iedereen laaiend enthousiast over mijn functioneren op de werkvloer (en ik ook over mijn collega's, werkplek en docent) en dat is nu nog steeds zo. Omgang met bewoners, collega's, kritisch redeneren, coachen van collega's en ondersteuning op alle vlakken: allemaal goed en hartstikke leuk. *\o/*

Maar. -O-

Er ligt ook nog een papieren monster. Ik ben heel enthousiast begonnen met het opzetten van een project rondom een probleem dat ik signaleerde. Ik ben flink aan het typen gegaan, aan motivatie en informatie ontbrak het me niet. Op een gegeven moment kwam ik op een punt dat ik niet meer goed wist hoe nu verder te schrijven, en toen mijn moeder 4 weken geleden ernstig ziek bleek te zijn, is het allemaal een beetje gestagneerd (weer een beetje doen, weer zeer slecht nieuws en dan lag het weer een week stil etc.).

Nu bevind ik me in de situatie dat ik nog een week vakantie en daarna nog zo'n 5 weken stage heb waarin ik een groot deel van mijn project nog moet uitvoeren. Dit is op zich niet zo'n probleem, maar ik heb altijd al veel moeite gehad met methodisch werken en het interpreteren van methodieken. Zo had ik voor mezelf bedacht om een aantal stappen uit te voeren, maar mijn docent wil graag dat ik de stappen van de P6-methodiek (Roel Grit) volg. Dit vind ik zelf prima, geeft mij weer wat structuur en richting.

Maar. -O-

Ik zit nu met mijn eigen stukken (rapportje hier, voorstel daar, stukje tekst hier), 2 boeken die de methodiek beschrijven en feedback van mijn docente en ik KRIJG HET NIET binnen één kader. ;( Op het moment dat ik zit met mijn docent wil het er nog wel enigszins in, maar als ik dan weer het boek in duik snap ik niet goed wat zij nou wil (''Het belangrijkste is nu dat je eerst je adviesnota gaat schrijven.'' ...maar binnen welke stap valt dat dan???) en ben ik bang dat alles dat ik al gedaan heb, onbruikbaar is. Ik krijg het plaatje gewoon niet compleet en dat frustreert me mateloos, aangezien ik hier al vanaf basisschoolleeftijd tegenaan loop en ik gewoon een goed portfolio af wil leveren volgende maand.

Is er misschien een Bokker die me hierbij kan helpen? -O- Ik kan even niet meer vóór- of achteruit :(
(Wellicht handig of misschien volledig overbodig om te vermelden... maar ik ben gediagnosticeerd met ADHD. Ik kan hier alleen niet zoveel mee.)

Shadow0

Re: Projectmatig werken, chaos in hoofd, P6 methode (Roel Grit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:09

Moeilijke situatie. Ik weet niks van de P6-methodiek en ook niet van verpleegkunde dus daar kan ik je niet mee helpen, wel heb ik aardig geworsteld met mijn eigen eindwerk en een aantal uitgebreidere opdrachten bij mijn studie. Een paar dingen die voor mij echt veel hebben uitgemaakt:

Het eerste wat ik zou doen is een beetje praktische structuur aanbrengen: een duidelijke tijd en plaats waar je werkt, en een tijd (en een plaats?) waar je niet werkt. Kookwekker erbij, ban-jezelf-van-bokt of heel internet uit, 50 minuten werken en 10 minuutjes pauze. En af en toe wat frisse lucht.

Al die tijd dat je namelijk halfhalf bezig bent vreet energie, terwijl het niks productiefs oplevert. Door dat in een structuur te stoppen kun je het op de momenten dat je niet bezig bent, meer los laten.

Daarnaast zou ik de lat iets lager leggen. Het is een beetje chaos, de omstandigheden zijn niet echt gunstig, en het gevolg is dat je het misschien niet allemaal perfect kunt doen. Dus begin met een plan om een voldoende te halen, en dan kun je daarna energie stoppen in het maken van iets goeds. Dit omdat de kans is dat je anders makkelijk veel tijd in details stopt (ook als afleiding, de details zijn vaak makkelijker.) Het is zonde als je weet dat je eigenlijk veel beter kunt, maar een 6- die je wel hebt is toch te verkiezen boven een 9 die je niet hebt. Ik vond het heel moeilijk om een aantal keer bewust dingen in te leveren die ik niet goed genoeg vond, maar het was wel noodzakelijk om uit die patstelling te komen.

Het derde wat mij hielp was, met boktsmileys en al (echt waar!) uitleggen wat ik deed en vooral ook waarom het allemaal niet lukte. Als het je stijl is, kun je bv zelfs een 'boze' brief naar je docent (die je niet verstuurt!!!!) waarin je exact uitlegt dat jij jouw stukken niet in het stappenplan punt krijgen waarbij je heel goed uitlegt waarom niet. (Dus bv 'in hoofdstuk 2 staat over de stap dat ... maar in mijn situatie is dat niet van toepassing want...')
En als je dat doet zijn er twee mogelijkheden: of je hebt een begin om beter aan je docent te vragen waar je vastloopt, of je komt zelf tot een oplossing. En in beide gevallen is dat winst.
Je mag het ook aan ons uitleggen :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:18

Oh wauw Shadow0 hier word ik al heel blij van.
-JA, die half-half tijd! Ik ben eigenlijk altijd een klein beetje met school bezig waardoor ik doodmoe word en altijd een druk voel, maar er ontstaat niets productiefs. Ik maak wel wekelijks een schema van wat ik op een dag wil doen, maar niet op welk tijdstip en wat precíés en ik merk dat dat gewoon niet werkt. Beter schema maken dus. En die Bokt-ban gaat er na vanavond ook op (niet eerder, want dan heb ik niks aan dit topic ;-))

-Ik heb de neiging om de lat voor mezelf zo hoog te leggen dat ik volledig dichtklap. Ik durf namelijk geen ''domme'' fouten te maken, ik ben perfectionistisch op een niet-productieve manier. Ik ga me dus eerst richten op de basis, wat moet echt, dan zien we later wel verder.

-Een boze brief is mijn stijl niet, maar het lijkt me een goed idee om precies op te schrijven, uitgaande van de methodiek die ik zou moeten volgen, wat ik wel en niet snap en wat er niet in elkaar past. Ik kan dan altijd nog kiezen om deze wel of niet te delen met mijn docenten en/of Bokt, maar het helpt waarschijnlijk al een hoop om mijn eigen gedachten op orde te krijgen.

Hartstikke bedankt, ik kan hier echt wat mee. Wat fijn dat je het herkent, je lijkt de spijker op z'n kop te slaan. Ik ga aan de slag!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:28

Wat mij altijd heel erg hielp was om eerst voor mezelf kort op te schrijven wat ik wilde vertellen en mijn verslag alvast in hoofdstukken in te delen en te benoemen met een hele korte inhoudsbeschrijving voor eigen gebruik.
Aan de hand ging ik de informatie die ik al had onderverdelen in die hoofdstukken en kijken waar ik nog dingen miste en dus meer research voor nodig was en waar ik informatie had die niet in een van die hoofdstukken paste.
Op die manier kon ik mijn papieren en info ordenen en daarmee ook gelijk mijn hoofd.

Neem verder inderdaad heel duidelijk werktijd en rusttijd. In die rusttijd ga je ook echt even van je werkplek af. Ga lekker een stuk lopen om je hoofd weer leeg te maken, pak wat te drinken en te eten en gaat weer verder. Je zult zien dat je veel effectiever kan werken.

Succes +:)+

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:47

Als je wil mag je het wel een keer naar mijn mailen en dat ik mee kijk waar je vast loopt?
Ik heb mogelijk ook nog wel documenten die je zouden kunnen helpen met Roel Grit. Ik ga even speuren in mijn computer