Help, HBO fysiotherapie anatomie vraagjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Help, HBO fysiotherapie anatomie vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 14:21

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met samenvattingen maken van anatomie voor m'n komende tentamen week, maar nu loop ik tegen wat dingen aan die ik dus niet terug kan vinden in m'n boeken, college's, studiehandleidingen en readers. Wie kan mij antwoorden geven :)

Ik zoek een goede definitie van:
Intern moment
Extern moment (dit is met zwaartekracht toch?)
Declinatiehoek
PROM, AROM
Valgus/varus/Q-hoek (Ik weet dat varus O-benen zijn en valgus X-benen)

Bij de laatste zoek ik dan ook weer de link met ligamenten en spieren die daardoor strakker gespannen staan en die dus sneller 'stuk' zijn.

Én als laatste, wie kan mij aan onwijs goede ezelsbruggetjes helpen voor de richtingsaanduidende termen? De enige die ik kan onthouden zijn mediaal en lateraal _O- .

Alvast heel erg bedankt. :)

xxrossiexx

Re: Help, HBO fysiotherapie anatomie vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:00

Oke prom en arom moet mij nog lukken...
Prom is de passive range of motion, dus de bewegingsvrijheid passief (als jij als fysio de beweging uitvoert)
Arom is de actige range of motion, dus de bewegingsvrijheid actief (als patient zelf beweging uitvoert)

pennypony15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:09

Hallo,
Nou hier ook een fysiotherapie student, onderhand derde jaar.
De definities van AROM en PROM hierboven zijn juist.
Met de definities van de bovenste 3 kan ik je niet helpen, die heb ik nooit hoeven leren.
Nu die q hoek, dit is de hoek die het femur maakt van het bekken naar het tibiaplateau, als je googled kun je plaatjes hiervan vinden die kloppen ;).

Voor de ligamenten die bij varus/valgus/qhoek, moet je je atlas er even bij pakken, en dan inbeelden hoe het been dan komt te staan. Bij varus komen de buitenste ligamenten op rek en bij valgus de binnenste ligamenten. Bij een Qhoek die scherp is komen volgens mij ook de binnenste ligamenten op rek.

Ik hoop dat ik je hiermee wat verder heb geholpen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 16:21

Heel erg bedankt beide, ik kan hier zeker mee vooruit. Ik ga nog even m'n atlas erbij pakken, denk dat ik er dan wel uitkom :)

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:26

Termen als lateraal/mediaal/etc is vooral een kwestie van veel gebruiken. In eerste jaar dgk dacht ik: help al die termen. In tweede jaar dacht ik: serieus moest ik hier overna denken :')

pennypony15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:11

Dat had ik ook idinn en nu moet je er over nadenken als je het aan iemand moet uitleggen die die termen niet kent.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:42

Hoi! Ik ben Alo student en heb ook anatomie. Toevallig hebben wij het ook over intern moment en extern moment gehad. Hierbij (vind ik) goede definities:
M extern = moment van de kracht die buiten het lichaam aanwezig is bijv zwaartekracht, weerstand van water, veerkracht.
M intern = moment van de kracht binnen het lichaam. Door bijv. spieren (actief en passief), banden, kapsel, kraakbeen structuren(bijv meniscus) en botten.

En hoe je bijvoorbeeld lateraal,mediaan, dorsaal ect het beste kan onthouden is gewoon contant herhalen. Net zoals de bewegingen in de gewrichten (als jullie die ook moeten leren) en op welk vlak en as dat is ect.

Welk anatomie atlas gebruiken jullie?

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:49

bij bewegingstechnologie moet ik ook richtingsaanduidende termen leren. Bij mij werkte het om eerst een algemeen plaatje met lateraal, mediaal, distaal en proximaal te maken, en dan vervolgens bij alles wat ik zag te benoemen vanaf welke kant de tekening/foto was gemaakt (in sobotta) en bij de spieren die ik moest leren benoemen waar ze lagen ten opzichte van een andere spier. Dus is vooral herhalen. Bij ons werd het ook in de colleges gebruikt, dus moest het ook wel weten.
Heb er trouwens wel een voor distaal: naar de distels gericht (staan in de grond) maar dat geldt eigenlijk alleen bij de onderste extremiteiten. Proximaal is dan tegenovergesteld, dus zodra ik distaal wist, was proximaal ook duidelijk.
Succes!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:23

Maar er staat toch al een algemeen plaatje met lateraal, mediaal ect. in de Sobotta? :) Vind dat altijd een erg duidelijke plaat. Een van de weinige pagina's in de Sobotta die ik echt duidelijk vind trouwens :'). Vind het erg jammer dat er geen origo's, inserties en functies instaan zoals in de Prometheus.
Weinig uitleg en tekst maar wel mooie platen in de Sobotta :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 21:37

Bedankt weer! Hier kan ik echt wat mee!

Ik heb atlas Prometheus :)

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:30

@Phen
origo en insertie staan in het tabellenboek. Die heb je erbij als je de hele set hebt gekocht.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:03

Ooh aha. Nouja die heb ik niet.