Stoppen met opleiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nieniet

Stoppen met opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:13

Heey hallo allemaal

Ik heb een beetje een probleem. Ik ben in september begonnen met mijn eerste opleiding. Ik kom vers van de havo af en ik zit nu op InHolland Amstelveen en doe lerarenopleiding Nederlands.
Ik ben nooit zeker geweest van mijn keuze om dit te doen, maar ik wist echt niet wat ik anders moest. Ik heb net een gesprek gehad met mijn SLB'er en zij kwam tot de conclusie dat ik misschien naar een andere opleiding moet gaan kijken, omdat ze vindt dat ik niet zo enthousiast overkom over deze opleiding. En dat klopt ook wel. Maar ik heb alleen nog maar theorie gehad en heb nog geen stage kunnen lopen (begint in februari). Ik weet het allemaal niet zo goed meer.
Als ik stop, WAT MOET IK DAN?! |( Ik heb geen idee wat ik moet doen, want ik heb een achterstand die ik in de vakantie in moet halen (dat red ik wel) maar de motivatie ontbreekt een beetje.
Het liefste ga ik natuurlijk iets met paarden doen maar dat is voornamelijk MBO en dus onder mijn niveau.
Ik denk dat ik voor de klas staan wel erg leuk vind, maar alles wat er omheen zit en wat er allemaal bij komt kijken :?
En dan heb je nog dat hele STUFI verhaal -:(-
Begrijp me niet verkeerd ik wil niet weg, maar ik ben bang dat ik het niet red. Ik loop zo tegen mezelf aan. Ik ben nog maar 18. Hoe moet ik nou weten wat ik wil worden?
Hebben jullie advies? Ik zit er namelijk een beetje doorheen...

Anoniem

Re: Stoppen met opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:17

Volg je gevoel, ga anders eerst 1 of 2 jaar werken om jezelf te ontwikkelen, dan vind je wellicht vanzelf een studie die je aanspreekt. :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:19

Zet dit jaar door en kijk of je de stages wel leuk vindt. Maar kijk de komende maanden wel goed rond naar andere studies! Ga naar open dagen, vraag brochures aan en eventueel gesprekken. Als je dan toch in mei/juni tot de conclusie komt dat dit het niet is, dan heb je al een 'keuze' gemaakt. Misschien wel dezelfde opleiding aan een andere instelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:22

Euhhhhh ja, je kunt doorgaan om te kijken of het wel leuk is.. Maar dan ben je dus al 1 jaar van de 4 jaar stufi kwijt. Wat je ook kunt doen, is voor februari stoppen, dan vervalt dat eerste jaar en ben je dus geen jaar kwijt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:24

Heeel veel studiekeuze testen doen? :)
Dat advies kreeg ik van mijn slb'er.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:41

Ja dat is het probleem.Er komt altijd hetzelfde uit.... uit die testen. Altijd iets maatschappelijks, onderwijs, kunstacedemie of acteeropleiding. Maar bij al die dingen heb ik nou niet echt een warm gevoel. Ik raak een beetje gefrustreerd van die testen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:50

Renee1991 schreef:
Euhhhhh ja, je kunt doorgaan om te kijken of het wel leuk is.. Maar dan ben je dus al 1 jaar van de 4 jaar stufi kwijt. Wat je ook kunt doen, is voor februari stoppen, dan vervalt dat eerste jaar en ben je dus geen jaar kwijt.

Volgens mij klopt dit niet hoor, de februari regeling houdt in dat je de maanden stufi tot dan niet terug hoeft te betalen als schuld. Zoals mij is verteld, hou je dan 2,5 jaar stufi over voor de rest van je bachelor & 1 jaar voor je master.

Edit, dit komt van de DUO site;

Heb je voor het eerst studiefinanciering voor hbo of universiteit en stop je in je eerste jaar met je studie? Als je vóór 1 februari je studiefinanciering stopt, wordt je beurs automatisch een gift. Je mag in hetzelfde studiejaar geen studiefinanciering meer voor een opleiding aan hbo of universiteit.
Je kunt maar 1 keer gebruikmaken van deze regeling (1 keer voor mbo, 1 keer voor hbo of universiteit). De al ontvangen maanden tellen mee als verbruikte maanden studiefinanciering. Ben je op 1 februari begonnen met je studie en heb je toen voor het eerst studiefinanciering gekregen? Dan kun je ook gebruikmaken van deze regeling. In dat geval moet je je studiefinanciering stopzetten vóór 1 september.
Laatst bijgewerkt door CoronaLime op 17-12-14 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:51

Die testen zijn ook niet alles, ben ik het helemaal met je eens. Ik zal zeggen loop/kijk eens een dag mee, dit moet makkelijk te regelen zijn via school.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:53

Ja... Meelopen is wel erg leuk, maar op welke opleiding? Want ik heb echt even geen idee meer wat ik dan zou moeten doen als ik niet verder wil met deze opleiding.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:56

Doe eens gek en ga naar studies waar je in eerste instantie niet aan denkt.
Iets totaal anders dan nu en de testen.
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 17-12-14 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:56

Mijn ouders vinden het niet zo'n goed idee om een tussenjaar te nemen en willen graag dat ik deze opleiding een kans geef. Dat wil ik ook natuurlijk. Maar als ik t nou toch niks vind en dit jaar niet haal, heb ik én geen propedeuse én geef stufi meer.
Wat ik heb gehoord over de stufi is dat je gewoon niks meer krijgt als je stopt en een andere opleiding gaat doen.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:59

Ess_Ramona schreef:
Doe eens gek en ga naar studies waar je in eerste instantie niet aan denkt.
Iets totaal anders, heb je hobby's?

Haha ja tekenen/schilderen en paardrijden. Dat is het punt xD Als ik al naar de kunstacademie zou willen word ik sowieso niet toegelaten omdat ik wel aardig kan schilderen maar ik ben niet echt een natuurtalent. En paardenopleidingen kun je meestal weinig mee en zijn MBO

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:02

nieniet schreef:
Mijn ouders vinden het niet zo'n goed idee om een tussenjaar te nemen en willen graag dat ik deze opleiding een kans geef. Dat wil ik ook natuurlijk. Maar als ik t nou toch niks vind en dit jaar niet haal, heb ik én geen propedeuse én geef stufi meer.
Wat ik heb gehoord over de stufi is dat je gewoon niks meer krijgt als je stopt en een andere opleiding gaat doen.

Tuurlijk krijg je nog wel stufi als je een andere opleiding gaat doen, je hebt dan alleen nog 2 jaar over voor je bachelor en 1 jaar voor je master.

Dit is wel afhankelijk van de kabinetsplannen, als het gaat zoals ze willen, moet je vanaf 1 september 2015 gaan lenen omdat de basisbeurs dan komt te vervallen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:05

Als je mijn kind was, zou ik je proberen te overtuigen om toch door te zetten. In ieder geval het eerste jaar afmaken en je propedeuse halen. Dan kan je daarna altijd overstappen naar een andere studie.
Doorzetten; het is nog maar een half jaar. En wat je leert, is nooit weggegooid en kan altijd van pas komen: al is het maar om door te zetten, als je het even niet ziet zitten.

Sprak zij wijs -:)

Paarden zijn een leuke hobby; er zijn maar weinig mensen die een goede boterham in de paarden verdienen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:05

Mijn advies: een leuke hbo opleiding bestaat niet echt. In alle gevallen krijg je veel theorie en de meeste mensen vinden dat nou eenmaal niet leuk. Ik vind nagels lakken enz. erg leuk maar ik kom van het vwo dus dat vonden mijn ouders geen goed idee. De opleiding die ik nu doe (hbo media & entertainment management) vind ik niet echt leuk maar ik kan ook geen leukere opleiding bedenken.. Wat ik ermee kan doen later vind ik wel leuk, en dat is het belangrijkste!

Kijk alsjeblieft naar de toekomst! Is er werk in te vinden voor een schappelijk salaris? Wat kan je met de opleiding gaan doen? Ik kan namelijk in de radio, tv, film, communicatie, marketing, evenementen en sales gaan werken in ontzettend veel soorten bedrijven, maar met de lerarenopleiding kan je vrijwel alleen docent Nederlands worden toch? Je beperkt met zo'n opleiding dus de mogelijkheden in jouw toekomst. Dat is niet erg, maar dan moet je dat wel echt willen gaan doen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:06

Ik adviseer je om eerst even rustig te ademen. :)
Februari is al gauw, waarom wacht je niet eerst je stage af? Theorie worden maar weinig mensen echt warm van denk ik, maar misschien wordt je met de praktijk wel razend enthousiast!
Je bent nog jong, je hebt nog alle tijd om van opleiding te veranderen. :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:07

nieniet schreef:

Ho wacht, als je stopt en het jaar niet afmaakt krijg je geen stufi meer.
Als je het jaar afmaakt en in september met een andere studie begint kan je als het goed is wel nog jaar stufi krijgen (voor de duur van de bachelor-het jaar dat je verbruikt hebt), het gaat er niet om welke studie je doet. In september wordt de stufi afgeschaft voor nieuwe studenten, maar niet voor mensen die nog steeds studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:09

Ik zou eigenlijk zeker wachten tot je stage bent gaan lopen. Wellicht merk je dan dat je het wel interessant en leuk vindt? :) Dan krijg je pas echt een beeld van het beroep.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:11

Ben je letterlijk, ALLE opleidingen al langs geweest? Ik bedoel, heb je echt alles in de buurt al bekeken?
Dan bedoel ik dus, zoek de Hogescholen in de buurt waar je heen kan, in jouw geval bijvoorbeeld de HvA en InHolland. En ga naar huis website, naar de lijst van alle opleidingen. En élke beschrijving doorlezen, mits je aan de gestelde toelatingseisen voor die opleiding voldoet. Echt gewoon alles. Ik wist ook op de Havo niet wat ik wilde, begon die lijsten door te nemen en eindigde bij een opleiding die super goed bij me past. En ja, ik ben een eerstejaars en weet dat nu al :)

En hoe zit het met defensie? Wat heb je gedaan op de Havo als profiel, zou je daar misschien terecht kunnen?

Stoppen zou ik persoonlijk nu nog niet doen, gewoon omdat je misschien op die stage ineens het inzicht krijgt dat dit wél is wat je wil. En anders weet je misschien welke aspecten van de opleiding je wel heel leuk vind en kun je dan een opleiding gaan zoeken die daar meer op focust. En op die stage kun je natuurlijk ook met docenten spreken, misschien hebben zij ook wel eerst een andere opleiding gedaan en hebben zij nog tips? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:04

CoronaLime schreef:
Renee1991 schreef:

Volgens mij klopt dit niet hoor, de februari regeling houdt in dat je de maanden stufi tot dan niet terug hoeft te betalen als schuld. Zoals mij is verteld, hou je dan 2,5 jaar stufi over voor de rest van je bachelor & 1 jaar voor je master.

Edit, dit komt van de DUO site;

Heb je voor het eerst studiefinanciering voor hbo of universiteit en stop je in je eerste jaar met je studie? Als je vóór 1 februari je studiefinanciering stopt, wordt je beurs automatisch een gift. Je mag in hetzelfde studiejaar geen studiefinanciering meer voor een opleiding aan hbo of universiteit.
Je kunt maar 1 keer gebruikmaken van deze regeling (1 keer voor mbo, 1 keer voor hbo of universiteit). De al ontvangen maanden tellen mee als verbruikte maanden studiefinanciering. Ben je op 1 februari begonnen met je studie en heb je toen voor het eerst studiefinanciering gekregen? Dan kun je ook gebruikmaken van deze regeling. In dat geval moet je je studiefinanciering stopzetten vóór 1 september.

Sorry voor mijn foutieve informatie, dan is dat in de tussentijd veranderd.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:09

Ik wist ook noooit wat ik wou....
ik ben dus gewoon een opleiding gaan doen,
heb die inplaats van een niveau 3 diploma afgesloten met een niveau 2....
toen ben ik gestopt met school, en heb eerst een jaar gewerkt via een uitzendbureau...
om zo er achter te komen wat ik leuk vond en wat niet.

in middels ben ik een hele andere kant opgegaan... en doe nu een opleiding en werk ook nog...
lekker leren en werken...
maar of ik inmiddels een opleiding doe wat ik echt leuk vind..... Nee....
maar tja moet wat haha!

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:10

In ieder geval eerst je P proberen te halen en testen of je je stage leuk vind! Met je P heb je ook nog de mogelijkheid om Uni te gaan doen:).

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:11

LZP -> STW

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:48

Ik volg even, ik twijfel erg over mijn studie maar zit al in het tweede jaar.. Met name wel/geen stufi houd me tegen te stoppen.