Tips om rond te komen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Tips om rond te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:30

Ergens rond februari zal ik verhuizen naar Amsterdam in verband met studie. Nu reis ik nog dik 3 uur per dag als het mee zit. Verhuizen betekent natuurlijk meer geld uitgeven.. En aangezien Amsterdam alles behalve goedkoop is :=

Ik probeer nu voor mezelf een beetje te bedenken hoe ik het beste rond kan komen straks. Op dit moment heb ik nog geen werk, maar zodra ik verhuisd ben ga ik natuurlijk solliciteren. Mijn ouders gaan voorlopig nog een deel bijbetalen omdat ik het anders niet kan betalen. Mijn huur ligt namelijk op 615 euro per maand en daar komen natuurlijk nog alle andere maandelijkse kosten bij. Totaal kom ik op een bedrag van om en nabij de 800 a 900 euro per maand. Mijn inkomen ligt dan echter rond de 650 a 700 euro per maand. Niet genoeg dus :+ Dat laatste beetje zullen mijn ouders nu nog bijbetalen, maar ik wil het zelf natuurlijk gaan betalen uiteindelijk.
En daarnaast heb ik ook nog een first world problem :Y) Ik wil namelijk ook tegelijkertijd gaan sparen voor een eigen paard.. Maar hoe ga je sparen zonder inkomen? Ik zat er zelf aan te denken een nieuwe spaarrekening te open speciaal voor dit doel.

Wie heeft er tips hoe ik het beste straks rond kan komen? Denk aan boodschappen en dat soort dingen.
Ik wil te veel denk ik :') Overigens zit ik een jaar 'vast' aan deze kamer, de bedoeling is wel om daarna goedkoper te gaan wonen. Ik heb voor mezelf al een excel bestandje gemaakt met daarin al mijn inkomsten/uitgaven/kosten/noem maar op.

Wat betreft werk ben ik ook nog een miep.. Maakt me in principe niet uit wat voor werk het is, zolang het maar géén horeca is. Daar ben ik gewoon echt niet geschikt voor (weet ik uit ervaring) en dat levert mij enorm veel stress op. Ik ben al een enorme stresskip, dus horeca zal voor mij niet werken. Callcenters trekken mij ook niet echt, maar dat zou nog een laatste optie kunnen zijn. Verder boeit het me eigenlijk niet zoveel, zolang het maar geld oplevert. Ik heb misschien de mogelijkheid om hetzelfde werk te gaan doen als mijn vader (netwerk marketing in de wellness), maar mijn netwerk is daar niet heel geschikt voor.
Ik voel me echt een verwende zeur :=

Misschien is het wel duidelijk dat ik nog nooit op mezelf heb gewoond en dit voor mij de eerste stap is :') Het komt nu aardig dichtbij en begin m toch wel een beetje te stressen wat betreft inkomsten en uitgaven.. Lenen is eigenlijk het allerlaatste wat ik wil doen.

robert45

Re: Tips om rond te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:37

Er is een tijd van uitgeven en er is een tijd van verdienen. Op dit moment ben je aan het uitgeven en aan het investeren in de toekomst. Helaas is er in je budget geen ruimte om een paard aan te houden, dat komt vanzelf als je gaat verdienen. Dan kan je geld opzij zetten voor de aanschaf van je paard, overigens zou ik mij niets eens zou druk maken om de aanschaf dan wel om de maandelijkse kosten van het paard.

Eerst de toekomst in orde hebben en dan komt dat paard vanzelf. Tot die tijd is een paard niet voor je weggelegd.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:40

Geld contant bij je houden, dan heb je meer overzicht over je financiën

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:42

1 ding: Sparen is geen optie :D

Dat gaat gewoon echt, echt, echt niet. Wees blij als je de laatste week van de maand niet op noodle dieet hoeft bij wijze van ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:46

Eigen paard is een meerjarenplan, wil zo vroeg mogelijk beginnen met sparen :Y) Al is het maar 1 euro per maand _O-

Geld contant houden zat ik inderdaad ook aan te denken. Denk dat ik dat ga doen ja :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:49

Neen, die 1 euro is een brood waar je een week mee doet :') Best is inderdaad zo weinig mogelijk pinnen. Pin eenmalig je budget voor de week en hou je daar dan ook aan.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:51

Waarom is je kamer zooooo duur? Ik weet dat amsterdam duur is maar er zijn toch wel goedkopere opties? En krijg je geen stufie meer? Ander misschien huursubsidie?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:52

BaileyMix schreef:
Neen, die 1 euro is een brood waar je een week mee doet :') Best is inderdaad zo weinig mogelijk pinnen. Pin eenmalig je budget voor de week en hou je daar dan ook aan.

Damn :') Dan maar geen brood haha.

Amyyy schreef:
Waarom is je kamer zooooo duur? Ik weet dat amsterdam duur is maar er zijn toch wel goedkopere opties? En krijg je geen stufie meer? Ander misschien huursubsidie?

Zelfstandige kamer a 21m2 op de Zuidas. Geen huurtoeslag want ben nog geen 23 en ik krijg aanvullende beurs maximaal (= 550 euro stufi per maand).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:53

die 1 euro is 2 pakjes havermout en misschien melk uit de aanbieding. :')
Kun je weer even vooruit.

Is er geen optie voor een goedkopere kamer?
Sparen zou ik maar even laten schieten, eerst zorgen dat je je onkosten kunt dekken en je buikvulling in huis hebt.

Eigen paard kan later ook nog wel :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:56

Goedkopere kamer komt nog wel :j Dit was voor mij op dit moment de beste optie. Dan neem ik de huurprijs maar even voor lief.
Eigen paard wil ik over een jaar of 5 als ik afgestudeerd ben :) De komende 5 jaar is dat toch niet haalbaar.

Ik weet al wel wat mijn nieuwe hobby is vanaf februari: Zo goedkoop mogelijk boodschappen doen

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:57

Ik zou nu al gaan solliciteren daar in de buurt. Het duurt even voor het wat is. Kan veelal via internet of een keer op je vrije dag alle winkels afgaan met je CV.

Jezelf goed bedenken hoeveel je er naast kan werken, hoeveel dat ongeveer oplevert en waar je dan van moet leven. Je zult denk ik geen gekke dingen kunnen doen.

pubelia

shoppen in gas water licht, blijven uit kijken of er niet een kamer is die goed koper is. Of waar gas water licht bij de huurprijs in zit. Kijken of je met een kennis van je mogelijk samen een kamer kan huren. Geen telefoon abonnement, maar een sim only. Supermarkt uitzoeken die niet duur zijn, en waar ze leuke aanbiedingen hebben. Een markt opzoeken aan het einde dat de markt sluit. (bv de dappermarkt) dan is vaak bv groentes flink afgeprijsd. Bakjes kopen, en eten inmaken en in vriezen. Nasi, macronie, kolen enzv zijn ook in te vriezen. En hoe de folders goed in de gaten!

mala26

Tja sparen is lastig maar het kan wel. Toen ik jaren geleden begon had ik maar een mager salaris. En daar ging dan de huur van mijn huis nog af en stalling van mijn paard. Hield ik 120 euro p.m. over. En daarvan moest ik boodschappen doen en tanken en andere rekeningen betalen. Maar ik kon wel elke maand sparen! Al was het maar een tientje of 2 tientjes.
Ik deed altijd boodschappen voor 2 weken. Zo kom je niet in de verleiding om te veel te shoppen en denken o dat is leuk en dat ook.
Het is verstandig dat je alle kosten al op een rijtje hebt staan. Ik zou als je straks echt op je nieuwe plek woont nog een keer naar je kosten kijken, misschien valt iets hoger of lager uit. En dan kan je ook kijken wat je ongeveer uitgeeft aan boodschappen enzo.
Qua werk, tja in de schoonmaak is altijd werk (misschien niet het leukste) en misschien ergens bij een supermarkt achter de kassa?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:59

Pfoe, wat duur! Er zijn in A'dam ook genoeg studentenwoningen waar je gewoon vanaf 18 al huurtoeslag kan krijgen. Maargoed, je zit nu eenmaal aan deze kamer vast, dus je zal even door de zure appel heen moeten bijten...

De meeste studenten doen een paar keer per week boodschappen. Dat kan ik je ten zeerste afraden :') Je neemt altijd meer mee dan nodig. Daarnaast is het goedkoper om grote hoeveelheden te koken, dus bvb voor 3 dagen. Nadeel is wel dat je dan veel hetzelfde zult eten, tenzij je een goede vriezer (waarin je dus ook kan invriezen!) koopt.

Voor een baantje zou ik trouwens even kijken op de site van NS retail. Die zoeken vaak mensen en bieden ook een redelijk oké salaris :j

Zelf ben ik helaas ook geen financieel wonder, dus zal het hierbij moeten laten :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 23:05

615 euro is trouwens geheel inclusief :) Kale huur is 495 euro. Zodra ik er woon kijk ik natuurlijk rond voor andere kamers die goedkoper zijn. Deze kamer heb ik dan weer net geen recht op huurtoeslag haha. Sta ingeschreven bij studentenwoningweb dus zo bouw ik een mooie wachttijd op.

Was zelf van plan om maximaal 1 keer per week boodschappen te doen. Zo doen wij het nu ook thuis en ik ga altijd mee, dus best handig want weet wel ongeveer hoe mijn ouders het doen.
Schoonmaakwerk zou ik helemaal niet erg vinden, veel liever dan horeca! Sim only abonnement heb ik nu :j

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:10

Baantje in de zorg? Dat verdient erg goed ;) Of bijles geven..

Weekboodschappen met boodschappenlijstje doen, dat voorkomt teveel impulsaankopen. Verder eerste twee maanden bonnetjes bijhouden zodat je goed in de gaten hebt wat je waaraan uitgeeft. Hierdoor kan je ook goed voor jezelf uitmaken van welke producten het prima is om huismerken te kopen (zo zal ik bijvoorbeeld niet besparen op lekker vers brood, maar koop ik wel hagelslag en pasta van de euroshopper/huismerk).
Koken voor meerdere personen is ook altijd voordeliger dan eenpersoonsporties, dus gezellig samen met huisgenoten eten, of meer koken en rest per portie invriezen..
Deo, shampoo en dat soort dingen inslaan als ze in de aanbieding zijn bij bijvoorbeeld in de Kruidvat, scheelt heel veel!

Veel plezier in Amsterdam, komt vast goed :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:12

xSwanHeart schreef:
Pfoe, wat duur! Er zijn in A'dam ook genoeg studentenwoningen waar je gewoon vanaf 18 al huurtoeslag kan krijgen. Maargoed, je zit nu eenmaal aan deze kamer vast, dus je zal even door de zure appel heen moeten bijten...

De meeste studenten doen een paar keer per week boodschappen. Dat kan ik je ten zeerste afraden :') Je neemt altijd meer mee dan nodig. Daarnaast is het goedkoper om grote hoeveelheden te koken, dus bvb voor 3 dagen. Nadeel is wel dat je dan veel hetzelfde zult eten, tenzij je een goede vriezer (waarin je dus ook kan invriezen!) koopt.

Voor een baantje zou ik trouwens even kijken op de site van NS retail. Die zoeken vaak mensen en bieden ook een redelijk oké salaris :j

Zelf ben ik helaas ook geen financieel wonder, dus zal het hierbij moeten laten :+
Ik doe vrijwel elke dag boodschappen en heb nu juist veel beter inzicht in wat ik wel en niet nodig heb. := Boodschappen doen bij een winkel waar je niet meteen een gezinsverpakking moet kopen van zo'n beetje alles, scheelt heel erg, ook in het weggooien van eten. Groenten en fruit koop ik vrijwel altijd bij de Turk (89 cent voor een courgette vergeleken met €1,70 bij de supermarkt) en soms bij de Lidl, maar bij ons hebben ze daar op dit moment niet zoveel. Zo zit je ook niet de hele week aan hetzelfde eten vast.

Wat ook heel erg scheelt in de kosten, is mij de laatste tijd opgevallen, is met drie à vier mensen koken en/of eten, waarbij iedereen gewoon een deel bijdraagt. Zo kun je voor relatief weinig geld per persoon (€2,50 à €3,50) toch goede, voedzame maaltijden op tafel zetten met verse groenten, fatsoenlijk vlees etc.
Voor dingen als tandpasta, deodorant, make-upremover, wasmiddel etc. loont het om, als je het bijna nodig hebt, even te kijken waar het in de aanbieding is bij jou in de buurt, en om dan ook groot in te slaan. Het kost je op dat moment wel aardig wat, maar je hoeft dan ook een half jaar bijvoorbeeld geen tandpasta meer te kopen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:13

Ik denk dat je dat echt onrealistisch ziet, helaas. Het is duurder dan je vooraf berekent tenzij je echt over een ijzeren discipline beschikt.

Want ook jij wil af en toe uit, af en toe een drankje, af en toe iets lekkers, af en toe iets nieuws...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:15

Ik vul ook al mijn boodschappenbonnetjes in excel in. Daarnaast pin ik wel de boodschappen, maar zodra ik iets van contact ergens vind of over heb gaat dit in een potje die ik eens per half jaar mag openen en dit zet ik dan weer op de spaarrekening. Mijn boodschappen komen eigenlijk nooit boven de 35,- per week voor twee personen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:17

Ik heb zo 1,2,3 de link even niet maar er is een topic over besparen met boodschappengeld, ik ben daar een stille meelezer. Heel interessant en leerzaam topic! Zou daar zeker eens rondneuzen

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:18

Ik koop altijd wat meer in bij goede aanbiedingen. Dat scheelt ook een hoop! Samen eten met iemand een de kosten splitsen werkt ook goed:) en bv maar 2 x per week vlees en de rest van de week vegetarisch omdat vlees vrij prijzig kan zijn.

Baantjes zijn lastig:p ik heb zelf altijd horeca gedaan:p ook zorg maar daar werk in vonden in moeilijk.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:48

Ik kook op aanbiedingen. Investeer in een vriezer! Ik heb een hekel aan contact geld en dus een speciale boodschappenrekening. Werkt hetzelfde want ik zie op de app voordat ik de winkel uitloop hoeveel ik al opgemaakt heb van m'n maandbedrag. Niet dat dat scheelt, want ik winkel altijd zo goedkoop mogelijk. Fiets ook gerust 20 minuten naar een winkel voor één goede aanbieding. En aan het einde van de dag op de markt werkt ook.

En dank, ik ben weer even heel blij dat ik niet in de randstad woon :') Hell wat een huur!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:08

Vriezer is inderdaad een MUST, ik kwam rond met 25euro aan boodschappen per MAAND.
Uit pure noodzaak, dus echt realistisch is het niet hoor.
Maar geen frisdranken etc kopen scheelt een hoop.
Ik dronk alleen water/koffie/thee, brood inderdaad voor 1 euro (of nog minder)
Beleg het goedkoopste wat ik kon vinden, chocopasta/appelstroop (goedkope huismerken)
Dat zijn ook soorten beleg waar je lang mee kan doen.

Maar zoals al eerder is gezegd, het is dan nog niet het moment te willen sparen voor eigen paard.
Ik weet hoe graag je het wilt, ik ken je van het pva topic :)
Maar toen ik in jou situatie zat kon ik helaas ook even niet denken aan een eigen paard, sterker nog, ik kon toendertijd paardrijlessen niet eens betalen. Laat staan sparen voor een eigen paard of wat dan ook.

Hoe meer je je kan richten op je studie hoe sneller je klaar bent.
Probeer je ''schuld'' bij je ouders neem ik aan? zo klein mogelijk te houden.
Neem aan dat je wel iets dient terug te betalen (tenminste dat moet ik wel.. :') )
kleine praktische bijbaantjes zijn er genoeg, je moet alleen wel open staan voor dingen die wellicht niet heel erg leuk zijn om te doen.

Ik werte van 5u sochtends tot 10, snel door naar college, dan door naar mijn andere baan van 19:00 tot vaak 23:30 of later. Dat zou ik dan weer niet aanraden, ik werkte mezelf echt kapot, maar ik bedoel maar te zeggen, het kan als je ECHT wilt.
En dan nog kon ik niet sparen voor eigen paard, maar ik hoefde niet meer bij mijn ouders te lenen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:21

Zolang je ouders bij betalen is sparen lijkt me geen optie. Dan zet je je ouders geld aan de kant ipv je eigen geld. Zodra je zelf wat meer verdiend, is het idd keuzes maken. Amsterdam is moeilijk qua huisvesting, dus zit je denk ik al snel aan een duurdere kamer. Ik had een kamer van 200,- incl en daar kon ik prima zelfstandig mee rondkomen, met stufi en bijbaan, maar dit was niet eens ruim, ik heb in deze tijd niet gespaard !

Bedenk wel dat je de maximale beurs helemaal terug moet betalen he, dit wordt een flinke kostenpost als je afgestudeerd bent en zal dus afgaan van wat je dan aan je paard kunt besteden/sparen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:28

Anders buiten Amsterdam in een kamer en alvast inschrijven voor een huurwoning. Alles wat je goedkoper kan gaan wonen is meegenomen. Voor de rest aparte envelopjes maken voor elke week je boodschappen geld. Beleg kopen maar dan bijvoorbeeld 1 pakje per keer zodat je geen kans hebt dat het bederft. Voor meerdere keren eten koken zodat je bijvoorbeeld 2 keer nasi of macaroni eet.