Grammatica, wie kan mij helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Grammatica, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:15

Hoi bokkers :D

Bij Nederlands loop ik al een eind voor op de rest, waardoor ik geen uitleg krijg over de moeilijkere lesstof. Verder gaat het heel goed, maar bij grammatica kom ik er echt niet meer uit, en van het boek word ik ook niet veel wijzer.
Ik ben nu bezig met zinsdelen, en het grootste deel snap ik wel maar er zijn toch enkele dingen waar ik niet uit kom.
Ik moet de volgende dingen kennen:
Persoonsvorm
Onderwerp
Gezegde (werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde)
Lijdend voorwerp
Meewerkend voorwerp
Voorzetselvoorwerp
Bijvoeglijke bepaling
Bijwoordelijke bepaling

Ik heb moeite met het werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde, ik heb het wel goed maar snap niet echt wat het verschil is.
Daarna haal ik de laatste 3 door elkaar, en ik word er echt niet wijzer van wat nou de bedoeling is...

Kan iemand mij helpen?

Groetjes Sophie

PaardjesFan1

Re: Grammatica, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:17

ik snap er ook niks meer van...
ik had voor deze dingen so laatst een 1

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:18

Ik zou toch je docent om raad vragen. Daar is hij/zij namelijk voor. Ook al loop je ver voor uit op je mede klasgenoten.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:20

Misschien is bijles iets voor je? Hier word toch extra tijd aan je besteed en heb je alle aandacht dat je alles kan vragen. :j

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:30

Ik zou het inderdaad aan de lerares kunnen vragen, dat ga ik eventueel ook volgende week doen als het nog niet duidelijk is, maar om eerlijk te zijn word ik daar vaak ook niet wijzer van. Bijles zou ook kunnen, maar ik zit bijna elke dag tot 5 uur op school en is niet bepaald handig dus...

Dit hoef ik ook niet verplicht af te ronden, maar ik wil zelf graag het certificaat halen haha!

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:33

ik denk dat juist hiervoor docenten bedoeld zijn O:)

Het werkwoordelijk gezegde zijn alle werkwoorden in een zin, behalve als er een koppel werkwoord gebruikt wordt; dan is er sprake van een naamwoordelijk gezegde. Een koppelwerkwoord hoeft niet altijd als koppelwerkwoord gebruikt te worden, dat kan je controleren door = in te vullen op de plaats van het koppelwerkwoord.
De koppelwerkwoorden in het nederlands zijn: zijn, worden blijven, blijken, lijken, schijnen, heten, dunken en voorkomen.

Het voorzetselvoorwerp is dacht ik een voorzetsel dat echt bij een werkwoord hoort.
Een bijvoeglijke bepaling wordt gevormd door de bijvoeglijke naamwoorden in een zin.
Een bijwoordelijke bepaling is meestal de delen die overblijven in een zin, deze delen geven extra informatie over de gebeurtenis in een zin.

Pin me hier maar niet op vast! Het is voor mij ook weer een paar jaar geleden.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:36