Een biografie over jezelf schrijven voor school..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een biografie over jezelf schrijven voor school..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:36

Hallo,,
Voor het vak godsdienst hebben wij een opdracht gekregen, namelijk een bibliografie over jezelf schrijven. Je krijgt een document met heel veel vragen, en die moet je dan allemaal in je bibliografie beantwoorden en behandelen. Echter, vind ik dit een beetje een inbreuk op mijn privacy. :o Ik moet bijvoorbeeld een stuk over mijn gezin schrijven, en een stamboom maken. Maar eigenlijk heb ik er geen behoefte aan dat die man allemaal te weten komt hoe de helft van mijn familie heet, en hoe het precies in mijn gezin er aan toe gaat. Ook staat er dat je moet gaan schrijven over je eerste verliefdheid, en hoe je moet een betoog maken over denkt over seksualiteit. Maar ik er dus echt geen behoefte aan omdat allemaal met een vreemd iemand te delen! Ook dingen als hoogte en diepte punten in mijn leven, die kunnen heel persoonlijk zijn, en daar wil je niet van dat iedereen die leest.

Ben ik nu heel overdreven, of...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-14 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:38

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-14 17:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:38

Ik vind dit best wel een heavy opdracht en zou dit zelf ook niet willen.
Heb je al bij de docent aangekaart hoe je hier tegenover staat? Of, als je dat niet durft, bij je studiecoach/mentor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:44

Biografie bedoel ik, i.p.v. bibliografie inderdaad _O-

De docent zijn eerst dat vragen die je niet wilde beantwoorden, je niet hoefde beantwoorden. Een paar lezen later zei hij juist dat alle onderwerpen erin moeten zitten. Ik ben bang dat als ik ze er gewoon uitlaat, ik gezeur krijg. En ik weet ook niet hoe ik het tactisch uit moet leggen dat ik sommige dingen niet in die biografie wil zetten.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:49

Wij hebben dit ook, voor "levensbeschouwing", ons vervangende vak voor godsdienst. Ik vind het echt verschrikkelijk, maar het is makkelijk punten halen. We hebben er wel al een enorm bezwaar op gemaakt vorig jaar, toen we ook zo'n soort opdracht hadden maar dat had geen effect. We mochten de vragen die we niet wilden invullen beantwoorden met iets dat we dat prive wilden houden, maar dat zorgt er wel voor dat je voor die vraag de punten niet kreeg.
En nu dit jaar schijnt de lerares niks van ons te hebben geleerd vorig jaar, want nu krijgen we een enorme opdracht waar zelf een boekverslag in moet (?). Ik vind het echt complete onzin, en ik wil het het liefst gewoon niet inleveren, maar het is examen jaar en makkelijk punten verdienen die ik wel echt nodig heb aangezien ik het al zon onzinnig vak vind, en ik zal wel moeten omdat hij gewoon meetelt.
En ik kan zoveel bezwaar maken als ik wil, maar het zal geen enkel nut hebben.

Nog het ergste vind ik eigenlijk dat we beoordeeld worden op de antwoorden van de gestelde vragen.

Anoniem

Re: Een biografie over jezelf schrijven voor school..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:52

Dan vertel je toch gewoon wat? Het feit dat hij er om vraagt betekent dat hij niet zo veel over je weet. Als hij toch niks over je weet kan je ook best een mooi sprookje vertellen; hij weet de waarheid toch niet. Als ik vertel dat mijn opa Jantje heet, en mijn leraar weet niet dat dat niet waar is, wie is hij dan om te zeggen dat ik lieg? ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:17

Nee, je bent niet overdreven. Ik vind het erg ver gaan. Een leraar heeft niks te maken met jouw stamboom of met je gezinsleven en persoonlijke situatie. Hoe je over seksualiteit denkt kan ik me nog iets bij voorstellen, dat kan je immers ook wat algemener houden zonder het op jezelf te betrekken. Maar je eerste verliefdheid? Daar hoeft hij écht niks van te weten.

Ik zou met de leraar, je mentor of de decaan bespreken of je alles moet beantwoorden of dat je vragen mag overslaan zonder dat 't je cijfer beïnvloedt. Als daar niks uitkomt, gewoon verhalen verzinnen. Voel je niet verplicht om informatie te delen die je liever privé wil houden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:21

Zo'n opdracht heb ik ook gehad en ik heb het niet gedaan. Over hoe je gevormd bent in/door het leven, wat invloed heeft gehad op je doen en laten. En zeker over (jouw) seksualiteit hoeft een docent NIKS te weten.

Ik zou hiermee naar een mentor of leidinggevende stappen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:24

Je kan toch gewoon wat schrijven. Niemand die gaat controleren of het wel klopt toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:28

evelien11 schreef:
Je kan toch gewoon wat schrijven. Niemand die gaat controleren of het wel klopt toch?!

Dit.
Niet te zwaar aan tillen. Waarschijnlijk wil je docent niet álles van je weten, maar wil hij dat de leerlingen besef krijgen van hoe bepaalde ervaringen, factoren e.d. invloed hebben op hun eigen ontwikkeling.
Neem dus gewoon alle onderwerpen op in je verslag en beschrijf dat je op punt 2.5 niet te diep wil in gaan of stap even af van je eigen persoon en beschrijf kort welke invloeden er kunnen zijn maar dat deze niet voor jou van toepassing zijn?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:29

Ik heb zo iets ook gehad dit jaar. Ik heb er lang niet alles ingezet. Hij weet het toch niet?

Mijn leraar hoeft niet al die dingen over mij te weten :n

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:33

Judith_ schreef:
evelien11 schreef:

Dit.
Niet te zwaar aan tillen. Waarschijnlijk wil je docent niet álles van je weten, maar wil hij dat de leerlingen besef krijgen van hoe bepaalde ervaringen, factoren e.d. invloed hebben op hun eigen ontwikkeling.
Neem dus gewoon alle onderwerpen op in je verslag en beschrijf dat je op punt 2.5 niet te diep wil in gaan of stap even af van je eigen persoon en beschrijf kort welke invloeden er kunnen zijn maar dat deze niet voor jou van toepassing zijn?

Dat kan natuurlijk ook! Laat je fantasie de vrije loop ~~}>
Toen je 13 was kreeg je een vriendje. Je hebt hem ontmoet in de kroeg en je bent bij hem blijven slapen. Helaas was je op wonderbaarlijke wijze zwanger na die nacht en een maand later heb je abortus laten plegen. Toen je 15 was werd je smoorverliefd op een jongen die je had ontmoet bij de fitness. Hij bleek gek te zijn op zweepjes en handboeien en nadat je wakker bent geworden op de IC, ben je gaan beseffen dat dit niet oké was. Sindsdien ben je ervan overtuigd dat er maar 1 ware kan zijn die met rode rozen en een fles champagne op je wacht in een romantisch dorp in Italië.

Zoiets? _O-
Bij dit soort verslagen heb ik altijd het gevoel 'hoe dramatischer hoe hoger je cijfer'. *D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:35

Thanks demolove, ik zit hardop te lachen in de trein. :')

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:36

Ik had vorig jaar ook zo'n opdracht. Ik heb mijn leven precies zo gemaakt zo als ik het wou, ik ben volgens mijn verslag bijv. ook op tour geweest met mijn fav band. Nooit gebeurt maar ze gaan het toch niet contoleren. Dus waarom niet gewoon een personage van jezelf maken?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:45

Konstantine schreef:
Thanks demolove, ik zit hardop te lachen in de trein. :')

You're welcome! }>