Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien93

Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 14:52

Als ´jong´ meisje van 18 wist ik niet wat ik later nou precies wilde worden.
Ik wilde er eigenlijk ook niet over nadenken, achteraf een beetje dom.
Uiteindelijk heb ik toen op het laatste moment gekozen voor de opleiding HBO-Rechten.
Door de opleiding heen heb ik het gehaat, leuk gevonden, en me achteraf dan weer afgevraagd of ik het nou echt leuk vond, of dat ik het mezelf had aangepraat om 'te overleven'?
Ik ben nooit van studie gewisseld omdat ik geen idee had wat het dan wel moest worden. Nu ben ik inmiddels bijna 22 en sta ik op het punt om af te studeren. Met deze opleiding kan je binnen het juridische niet zo veel, dus voel ik me een soort van gedwongen om ook nog mijn master te halen.
Ik voel alleen een soort onrust. Alsof ik meega in een stroom waar ik niet in mee wil gaan. Ik doe het omdat het zo hoort, omdat ik een baan wil, omdat ik later geld wil verdienen en mijn paard wil kunnen betalen.
Maar de intrinsieke interesse in het vak, die voel ik niet. Ik voel me er ook niet helemaal in thuis.
Wat vinden jullie? Gewoon toch niet miepen, die master doen en doorzetten? Of heb ik genoeg doorgezet terwijl ik er niet helemaal achterstond, en wordt het nu tijd om erachter te komen wie ík eigenlijk ben en wat ik écht wil?

Ann_moi

Re: Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:55

Ik ben altijd voor doen wat je echt wil. Je moet er energie van krijgen en er zin in kunnen hebben. Volg je hart lijkt mij in dit geval het beste. :)
Ik ga zelf ook een hele andere master doen dan dat ik ooit had kunnen denken als ik de lijn van mijn studie had gevolgd. En ondanks dat het heel erg spannend is, en het me misschien af en toe tegen zal vallen, weet ik dat dit wel is wat ik wil. En dat voelt 10 keer fijner dan al die zekerheden die ik met de andere master zou hebben. :)

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:03

Ik geloof alleen, dat een 'andere' master wel aangrenzend moet zijn aan het vakgebied van de bachelor? Ik bedoel met iets anders ook echt heel iets anders :P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:12

Soms kan je wel een pre-master volgen. :) Bij mij heb ik toevallig wel wat overlap, maar het is wel heel anders allemaal. Ik was wel toelaatbaar met mijn bachelor, maar ik heb ook wel gekeken naar bepaalde nieuwe opleidingen waar ik zou kunnen instromen.
Ik heb alleen geen idee hoe dit aan de kant van rechten zit. Ik zat al een beetje in het biologische/scheikunde waardoor je meer kans hebt dat je met een paar vakken wel kan instromen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:16

Je hoeft niet perse dezelfde MSc te doen als je BSc. Ik denk dat je eerst bij jezelf moet nagaan wat je wel leuk vind. Wil je met mensen, dieren, natuur etc werken? Wil je achter een bureau zitten of actief in de benen? Ga naar open dagen en stippel je weg uit naar wat jij wel wilt! Dan kun je altijd nog besluiten voor een midden weg te gaan als je echt teveel beren op de weg ziet.

Rechten kun je bijvoorbeeld op verschillende vlakken uitoefenen. Wellicht wil je je liever bezig houden binnen een NGO die zich bezig houd met natuur en milieu? Veel aan jezelf vragen het uiteindelijke antwoord komt vanzelf in beeld.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:18

Je kan ook eens kijken welk beroep bij je kan passen, wellicht sluit het toch nog enigszins aan. Een vriendin van mij heeft hbo rechten gestudeerd en werkt nu als recruiter. Dat zijn wel een beetje banen waar je een gedegen vooropleiding voor moet hebben maar de richting maakt dan niet zoveel uit. Ik denk dat er met hbo rechten wel meer van dit soort banen te vinden zijn. Wil je echter iets heel anders dan is een andere master misschien een optie. Sommige masters kan je ook dien zonder dat de studie heel erg aansluit. Ik heb zelf een master BMG gedaan (soort gezondheidswetenschappen) waar je ook met bijvoorbeeld een vooropleiding rechten kon instromen (met een schakeljaar en een wiskundecertificaat).